מבחן דרכים - סקודה יטי

  • כתב: פבל צ'רניצקי
  • צילום: פבל צ'רניצקי
  • 30 יולי 2014
  • 0 תגובות

סקודה יטי נמצא איתנו כבר כמעט חמש שנים, זמן ארוך במונחי עולם הרכב ומחזור חיים שלם אצל לא מעט יצרניות. במהלך השנים הצליח סקודה יטי ליצור לעצמו עדת מעריצים צמודה ונלהבת, ועל כן החליטה סקודה שלא להציג רכב חדש והעדיפה להעביר את הדגם הנוכחי רענון קליל שיותיר אותו רלוונטי ותחרותי בשוק רכבי הפנאי שמתלהט במהירות בשנים האחרונות.

בכל הנוגע לליבה, נותר סקודה יטי זהה. הוא עדיין מתבסס על פלטפורמת A5 של קונצרן פולקסווגן עליה מבוססות סקודה אוקטביה ופולקסווגן גולף הקודמות ולכן מימדיו, הגדולים יחסית לרכבי הפנאי העירוניים דוגמת ניסאן ג'וק וקטנים יחסית לרכבי הפנאי שטח הבינוניים כגון יונדאי IX35, נותרו ללא שינוי. לקחנו למבחן את סקודה יטי בגרסת אלגנס עם מנוע 1.2 ליטר מוגדש טורבו ותיבת הילוכים DSG על מנת לבדוק האם נשאר בו עוד מן המתכון שהפך את קודמו לכה מוצלח.

סקודה יטי

עיצוב חוץ - ברוח התקופה

עיקר השינוי במסגרת מתיחת הפנים הוא החזית החדשה המותאמת לשפת העיצוב הנוכחית של סקודה. יחידות התאורה הקדמיות זנחו את פנסי הערפל העגולים שהפכו את סקודה יטי הקודם לבעליו הגאה של אחד החזיתות הבולטות יותר בעולם הרכב. יש שאהבו את הפנים הייחודיות ויש שלא יכלו לעכל אותם.

סקודה יטי החדש זוכה לחזית מעניינת אשר בצד אחד סולידית ושגרתית יותר אך מצד שני גם מצליחה להיות אגרסיבית ולשדר תדמית קשוחה של רכב שטח אמיתי בזכות חיפויי פלסטיק שחורים ומגלשים אפורים המגיעים בגרסת Outdoor שהיא היחידה שמשווקת בישראל ברגע זה. פנסי הערפל נדדו למיקום סטנדרטי יותר בפינות הפגוש והם כעת מלבניים ובולטים פחות. במרכז הפגוש הקדמי מוסיף מגן הפגוש העשוי פלסטיק קשיח לתדמית הקשוחה של הרכב.

סקודה יטי. מרבית השינויים, בחזית

בדומה לחזית של הדגם לפני מתיחת הפנים, יהיה גם השינוי עניין של טעם. חלק מהלקוחות בוודאי ישמחו שכן עכשיו יוכלו לרכוש את הרכב הודות לעיצוב קל הרבה יותר לעיכול ויש כאלה שיתאכזבו מכך שרכב הפנאי איבד את הפנים הייחודיות שלו.

ברוב חלקי המרכב נשאר סקודה יטי כמעט ללא שינויים. מלבד חישוקים קלים בעיצוב חדש וגימור כסוף למראות הצד, שמרה סקודה על עיצוב קובייתי והגיוני שפונה לקהל שאינו מחפש גינונים או עיצובים מורכבים. כיאה לסקודה, הצורה באה אחרי התכלית ולא להיפך.

עיצוב פנים - המוכר והטוב

בניגוד מוחלט לעיצוב החיצוני הקשוח, עיצוב תא הנוסעים של סקודה יטי פשוט ולא מלהיב. אפילו ברמת אבזור אלגנס הבכירה שהתייצבה למבחן, שלט הצבע השחור במרבית המשטחים ולמעט מספר נגיעות כרום, תא הנוסעים מעט משעמם ושבלוני. פס עיטור חום אחד נותן מעט ניגודיות לצבע השחור, אך הוא לא מספיק בולט על מנת לעשות שינוי של ממש.

סקודה יטי. תא הנוסעים

הקונסולה המרכזית דומה מאוד לזו שבסקודה אוקטביה חדשה, עם מסך מגע מרכזי בגודל 7 אינץ', מערכת בקרת אקלים מפוצלת עם שני מצבי פעולה - אוורור חזק ואוורור חלש, כפתורים גדולים וברורים עם ציורים שמספרים על תפקידו של כל כפתור ושלל תאי אחסון המפוזרים ברחבי תא הנוסעים. תא הכפפות ותא האחסון שבין המושבים הקדמיים מקוררים ותא הכפפות זוכה גם לתאורה.

רכב המבחן צוייד בגג פנוראמי ענק המשתרע כמעט על כל הגג ויחד עם החלונות הגדולים שחובקים כמעט את כל חציו העליון של המרכב מציפים את תא הנוסעים בשפע של אור ועוזרים לו להיות נעים מאוד לשהייה למרות קשת הצבעים הקודרת משהו. איכות החומרים וההרכבה טובות מאוד, כיאה לשאר מכוניות הקונצרן.

סקודה יטי. הגג הפנוראמי מציף את תא הנוסעים באור שמש

השינויים בתא הנוסעים זניחים אפילו ביחס לעיצוב החוץ. במרכזם ניצב גלגל הגה בעיצוב חדש עם שליטה על מערכת השמע, מחשב הדרך החדש והמורחב, דיבורית הבלוטות' ובקרת השיוט, ריפודים חדשים למושבים וחוגות חדשות בלוח המחוונים. גרסת אמבישן זוכה לקבל בדגם החדש גם את מחשב הדרך המורחב בעל תצוגת Maxi Dot ששווק בגרסת אלגנס כבר לפני מתיחת הפנים.

שימושיות, מרווח ותא מטען - שפע אפשרויות

יחסית לבסיס גלגלים צנוע באורך 2,578 מ"מ, מציע סקודה יטי לא מעט מרווח לנוסעים. המושבים הקדמיים הם מעט קשיחים אך אי אפשר לומר שהם לא נוחים. הם מעניקים תנוחת ישיבה גבוהה שאהובה על רוכשי הרכבים בקטגוריה וכתוצאה מכך שדה ראייה טוב מאוד לפנים. התמיכה במושבים הקדמיים סבירה והם לא חובקים מדי או מעיקים בנהיגה יומיומית. טווח הכיוון רחב ויחד עם טווח כיוון טוב של ההגה, ניתן למצוא תנוחת נהיגה מועדפת בזריזות. מרווח הראש מצויין, אפילו עם גג השמש הפנוראמי הגוזל מספר סנטימטרים מגובה התקרה.

סקודה יטי. המושבים קשיחים אבל נוחים

הודות לגובה של 1,691 מ"מ, היציאה מהמושב הקדמי והמעבר לזה האחורי נוח מאוד וגם רתימת ילדים במושבים בטיחות נעשית ללא קשיים מיוחדים הודות למפתח דלתות רחב יחסית. הודות למיקומם של שני המושבים האחוריים הקיצוניים על מסילות, מתאפשר שפע מקום ליושבים בהם. במושב האמצעי המצב טוב פחות עקב בסיס מושב צר וקשה, ותעלת הינע גבוהה מאוד שגוזלת מרווח ברכיים ורגליים יקר, אך הנוסע במושב האמצעי יוכל להתנחם בפתח מיזוג יעיל המכוון אליו.

אפשרויות הכיוון של המושבים האחוריים לא נעצרות במסילות, כך לדוגמה גב המושבים הקיצוניים מתכוונן ומתקפל קדימה. גם בסיס המושב ניתן להסטה קדימה ואחורה לשינוי שטח ההטענה של תא המטען וניתן אף להסיר אותם לחלוטין ולקבל רכב בעל יכולות שינוע מסחריות.

סקודה יטי. אפשרויות הזזה מגוונות של המושבים האחוריים

תא המטען, שנפחו עומד על 321 ליטרים צנועים יחסית, מותאם למשפחה קטנה וטוב לראות שסקודה לא נכנעה והגדילה את תא המטען על חשבון המרווח במושבים האחוריים אלא התקינה את אלה האחרונים על מסילות, כך שתוכלו אתם לבחור אם אתם מעדיפים נפח תא מטען או מרווח במושב האחורי. בתא המטען מתחבאים רמזים נוספים לפילוסופיית Simply Clever של סקודה - שקע 12V, וו לשקיות הנע על מסילה, והנורה שמתפקדת כתאורה לתא המטען ניתנת לשליפה והופכת לפנס יד נוח ויעיל. מתחת לרצפה הכפולה בתא המטען, שוכן גלגל רזרבי קטן וסט שטיחוני גומי נוסף.

סקודה יטי. תאורת תא המטען הנשלפת הופכת לפנס ידני ושימושי

יחידת הנעה וביצועים -מעודן ונעים אך לא חזק

בחרטומו של סקודה יטי שוכן מנוע TSI בנפח 1.2 ליטר המפיק 105 כ"ס ומומנט מרבי של 17.8 קג"מ בעזרת מגדש טורבו. למנוע משודכת תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים DSG בת שבע יחסי העברה. למרות נתון המומנט המרשים, סקודה יטי נוטה להרגיש כבד ועצל מעט לפני שנכנס הטורבו לפעולה בכ- 2,500 סל"ד. לאחר מכן מרגיש הרכב טוב הרבה יותר, אך גם כאן אל תצפו לגדולות. אם חשקה נפשכם בביצועים מרגשים יותר, תוכלו לבחור במנוע ה- 1.4 ליטר לו 122 כ"ס או המנוע הבכיר המשווק עם גרסת ההנעה הכפולה לו נפח של 1.8 ליטר והספק של 153 כ"ס.

סקודה יטי. המנוע מרגיש מעט חלש לפני שהטורבו נכנס לפעולה

תיבת ההילוכים הרובוטית מעבירה הילוכים מהר מאוד, אך לאט יותר ממקבילותיה המותקנות בפולקסווגן גולף או סיאט לאון, פעולתה חלקה לרוב והיא אינה מנדנדת או מרעידה את הרכב בזמן נסיעה מנהלתית או מאומצת. עם זאת, קיים היסוס מורגש ביציאה מהמקום, רעידות מעיקות במהירות נמוכה ודרדור מורגש אחורנית אפילו בעליות מתונות.

במהלך המבחן, נמדדו לסקודה יטי 12.0 שניות במיאוץ מאפס למאה קמ"ש במצב D בתיבה. מצב ספורט, שממוקם בצורה לא נוחה ישר מתחת למצב הרגיל, הוביל להעברה בשוגג של ידית ההילוכים לא מעט פעמים, הצליח לקזז מזמן המיאוץ 12 אלפיות שניה בלבד. המיאוץ מ- 80 ל- 120 קמ"ש ארך 9 שניות מרשימות מעט יותר.

סקודה יטי. המיקום לא נוח של מצב ספורט בידית ההילוכים.

בניגוד להצהרת היצרן, שמבטיח צריכת דלק של 16.4 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת, הצלחנו להשיג במהלך המבחן נתון פחות מזהיר, אך לא רע כשלעצמו, של 10.2 ק"מ לליטר.

על הכביש - קשיח ומוצק

היות וסקודה יטי מבוסס על פלטפורמת A5 של קונצרן פולקסווגן, הנסיעה בו קשיחה יחסית והיא מזכירה את מכוניות הדור הקודם של הקונצרן. עם זאת, הודות למתלים המוגבהים מצליח הרכב להיות מעט נוח יותר על אף צמיגים בחתך נמוך. בתוך העיר מצליח סקודה יטי לשכך את רוב השיבושים והמהמורות והוא אינו נוטה לאבד עשתונות אפילו במעבר על שיבושים גדולים, אך הרעשים הקלים מכיוון המתלים פוגעים במעט בשלווה בתא הנוסעים.

התמרון בתוך העיר קל, לא מעט בזכות שטח חלונות גדול, הגה עם תגבור משתנה שמצליח להיות קל וזריז בתוך העיר וכבד מחוצה לה. חיישני חניה מלפנים ומאחור עוזרים לבצע תמרונים צפופים ומסובכים ומערכת החניה האוטומטית בעלת אפשרות לחניה במקביל או בניצב למדרכה פועלת היטב.

סקודה יטי

ביציאה לכביש המהיר מרגיש סקודה יטי מוצק ויציב. אותם מתלים קשיחים מצליחים לרסן היטב את תנודות המרכב בזמן נסיעה על כביש גלי. למרות הגג הפנוראמי הגדול, מעט מאוד רעשי רוח חודרים לתא הנוסעים. כמו כן, הודות לתיבת ההילוכים, לה הילוך שביעי ארוך השומר על המנוע בסל"ד נמוך גם במהירויות שיוט, נותר תא הנוסעים שקט למדי גם בנסיעה מהירה.

המתלים הקשיחים יחסית, יחד עם החתך הנמוך של הצמיגים אולי רומזים שסקודה יטי יכול להיות פרטנר מהנה בכביש מפותל אך זהו לא המקרה כאן, הוא נוטה לצאת לתת היגוי מוקדם מדי ולערב את מערכת בקרת היציבות על מנת לשמור על קו הפניה הרצוי. ההגה מדויק מספיק, אך אינו מספק די מידע מהמתרחש תחת הגלגלים הקדמיים. הבלמים טובים ומעניקים נשיכה ראשונית הדרגתית. פעולת הדוושה לינארית ותחושת השליטה בבלמים טובה מאוד.

סקודה יטי

למרות מרווח גחון של 186 מ"מ, מחזה נדיר אפילו ברכבי שטח גדולים יותר, יכולות השטח של סקודה יטי לא מזהירות, במיוחד בגרסת ההנעה הקדמית ועל אחת כמה וכמה עם חישוקי 17 אינץ' שאינם משאירים די בשר בקירות הצמיגים ופוגמים באחיזה בשטח. הוא אמנם מסוגל לתקל בלי בעיה מיוחדת שבילי עפר כבושים או בורות אולם אל תחפזו להיכנס איתו לשטח טכני כי מהר מאוד תמצאו את עצמכם עומדים מחוץ לרכב ושואלים את עצמכם "איך זה קרה?".

סיכום - חיבלה טובה

סקודה יטי מציע חבילה לא פחות ממצוינת למשפחה ההגיונית. עיצובו החדש המותאם לטעמו של קהל רחב יותר של אנשים יעזור לו ללא ספק להיכנס כמתחרה חזק מאוד לרשימת המועמדים אצל לקוחות המחפשים תנוחת נהיגה גבוהה ומראה שטח קשוח.

סקודה יטי

טווח המחירים הרחב, הנע בין 128,990 ₪ לגרסת אמבישן עם מנוע 1.2 ליטר ותיבת הילוכים ידנית ועד 177,990 ₪ לגרסת הנעה כפולה עם מנוע 1.8 ליטר ותיבת הילוכים DSG, היצע המנועים והגרסאות העשיר יעזרו כמעט לכל לקוח פוטנציאלי למצוא לעצמו יטי שיתאים לצרכיו.

סקודה יטי

למעט יכולות השטח המוגבלות, שלרוב אינן מהוות דרישה ממשית של הרוכשים, קשה מאוד לשים את האצבע על חסרון משמעותי של סקודה יטי. הוא מרווח, שימושי להפליא, תא המטען גדול ונוח והנסיעה גם בעיר וגם בכביש המהיר נעימה ונינוחה. כמה שלא ניסינו, לא באמת הצלחנו למצוא משהו שלא אהבנו בסקודה יטי, לא ברמה של "דיל ברייקר" בכל אופן. הדגם הקודם יצר לעצמו עדת מעריצים וזכה בלא מעט סקרי שביעות רצון באירופה, כנראה שלא בכדי.

סקודה יטי 2014