מבחן דרכים - מרצדס GLA

  • כתב: פבל צ'רניצקי
  • צילום: פבל צ'רניצקי
  • 18 ספטמבר 2014
  • 0 תגובות

בחודש יוני האחרון הוזמנו ע"י חברת כלמוביל, לאירוע ההשקה הייחודי של מרצדס GLA וגילינו שהתשובה של מרצדס לקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים והיוקרתיים, שהגיעה באיחור של מספר שנים אל מול שתי מתחרותיה העיקריות, מציעה יכולות שטח מפתיעות ביחס למה שהלקוחות המסורתיים של הקטגוריה יבקשו, אך החוויה הקצרה שלנו על הכביש נסתיימה ברגשות מעורבים. החלטנו לקבוע פגישה ארוכה יותר עם הרכב ויצאנו למבחן דרכים מעמיק על מנת לעמוד על יתרונות וחסרונותיו של מרצדס GLA. המסקנות שאליהן הגענו היו מעניינות למדי.

עיצוב חיצוני - כמו A קלאס בנעלי צבא

למבחן התייצב מרצדס GLA בגרסת GLA200 אורבן המיועדת לשימוש עירוני. עיצובו החיצוני של מרצדס GLA מזכיר מאוד את אחותו קטנת הקומה עליה הוא מבוסס, מרצדס A קלאס. אך לטובת מראה קשוח וקרבי יותר, קיבל הרכב דיפוני פלסטיק שחור, גלגלים גדולים יותר עם צמיגים בעלי חתך גבוה למדי שרומזים על יכולות השטח החבויות.

מרצדס GLA

על מנת לבדל אותו ממרצדס A קלאס, מציג מרצדס GLA פנסים מעט שונים מלפנים ומאחור, כמה קימורים שנוספו לפח, ומרווח גחון גדול יותר שעומד על בין 134 מ"מ בגרסה שנבחנה ועולה עד ל- 185 מ"מ עם מערכת המתלים האופציונלית שמוצעת בגרסת ה- Off Road.

למרות הקירבה הרבה למרצדס A קלאס, מרצדס GLA גדול יותר בכל מימד. עם אורך של 4,417 מ"מ, רוחב של 1,804 מ"מ, וגובה של 1,494 הוא מצליח לגרום להאצ'בק להרגיש קטנה ועדינה לעומתו. למרות זאת, המידות הפנימיות זהות עקב בסיס גלגלים זהה שנמתח על פני 2,699 מ"מ.

עיצוב פנימי ואיכות חומרים - ציפינו ליותר

הכניסה לתא הנוסעים של מרצדס GLA מלווה בהרגשה של החמצה מסויימת. בניגוד לעיצוב החיצוני שהעז להיות מעט שונה, פה מתגלה סביבה זהה כמעט לחלוטין לזו שבמרצדס A קלאס. שלושת פתחי המיזוג המרכזיים הם הדבר הראשון שפוגש את העין ולאט לאט מתחילה זו האחרונה לנדוד ולגלות חלקים פחות משביעי רצון, כך לדוגמה הקונסולה המרכזית העמוסה בכפתורים קטנים עם כיתוב קטן שדורש הורדה של העיניים מהכביש.

מרצדס GLA. העיצוב נעים אך איכות החומרים לא גבוהה

שילוב הצבעים של חלק תחתון בהיר וחלק עליון כהה תורמים למראה נעים שהופך את תא הנוסעים לאוורירי למדי, אך כבר עם הנגיעה הראשונה ניכר שמעצבי מרצדס השקיעו מעט יותר מדי מחשבה בחסכון. ביחס למשפחתית או לרכב הפנאי של השכן, המשטחים השונים מרגישים סביר, אך לא ביחס לדגמי מרצדס אחרים. מלבד המשטח העליון של הקונסולה, כמעט כל המשטחים בתא הנוסעים מרגישים לא מאוד איכותיים, במיוחד לאור העובדה שעל החרטום קבוע הכוכב המשולש.

הפלסטיקה ממנה עשויה הקונסולה המרכזית מרגישה דקה וחלולה, העור שמרפד את הדלתות והמושבים מרגיש גס יתר על המידה ולמרות שבמהלך הנסיעה שמרו המשטחים השונים על שקט ולא קרקשו או רטטו, איכות ההרכבה והחומרים הרגישו לא איכותיים מספיק בשביל מכונית שיצאה משערי המפעל של מרצדס.

מושבים, מרווח ושימושיות - קצת צפוף

המושבים הקדמיים של מרצדס GLA מספקים מרווח לא רע, אפילו בגרסת המבחן שהגיעה עם גג שמש פנוראמי שנוגס במרווח הראש. המושבים נוחים למדי, למרות אותו עור גס שפוגם מעט בחוויה, הכיוון חשמלי וטווח הכיוון מאוד רחב. גם הכניסה והיציאה מהרכב נוחה בזכות העובדה כי המושבים נמצאים 41 מ"מ גבוה יותר מאשר במרצדס A קלאס.

מרצדס GLA. המושבים מספקים את הסחורה

במושב האחורי ישמחו לשבת שני מבוגרים, אך השלישי יתקשה למצוא מנוח בגלל מושב מוגבה מעט שמצמצם משמעותית את מרווח הראש ובגלל תעלת ההינע שנמצאת שם לטובת הגרסאות כפולות ההנעה שגוזלת מרווח רגליים יקר. בשני המושבים הקיצוניים מרווח הרגליים סביר ומרווח הראש טוב לאנשים בגובה ממוצע.

מרצדס GLA. המושב האחורי נוח לשני נוסעים

תא המטען, שנפחו עומד על 421 ליטר, גדול משמעותית מזה של מרצדס A קלאס שמסתפקת ב- 341 ליטר בלבד. קיפול המושבים מגדיל את נפח תא המטען ל- 1,235 ליטר. פתח הטעינה גדול ונוח, ושפת ההטענה השטוחה הופכת העמסת פריטים גדולים וכבדים לקלה ופשוטה יותר. מתחת לכיסוי תא המטען נמצאת ערכת תיקון תקרים שמגיעה ביחד עם צמיגי ה"אל-תקר" שהורכבו ברכב המבחן.

לפרטים נוספים או תיאום נסיעת מבחן לחץ כאן

התקשרו עכשיו לייעוץ חינם ברכישת רכב חדש או משומש {%phonenumber%}

אבזור והנדסת אנוש - מעט מדי ומסובך מדי

אחת הבעיות הגדולות ביותר בדגמי כניסה של מותגי יוקרה היא האבזור ותחושת היוקרה הכללית. תג המחיר, שנושק ל- 300 אלף ₪ במקרה שלנו, די בו לספק רשימה מרשימה של צעצועים ופריטי אבזור שונים ומשונים, אך במרצדס GLA שלפנינו אין זה המצב, והרשימה דלה יחסית. בגרסת אורבן שנבחנה תקבלו מסך מרכזי קטן ולא מאוד איכותי בגודל 5.8 אינץ' אשר שולט על מערכת המולטימדיה דרך גלגלת הממוקמת על הקונסולה המרכזית בין המושבים.

רשימת האבזור ממשיכה עם מזגן מכאני, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת שיוט, מערכת שמע עם 8 רמקולים, שקע USB, וקישוריות בלוטות' ועוד מספר פריטים מקובלים. רשימת האבזור לא מאוד מרשימה כאמור, אך דווקא בגזרת אביזרי הבטיחות מתגלה רשימה ארוכה מאוד הכוללת מערכות כגון פנסי קסנון, מערכת התראה על עייפות הנהג, מערכת המתריעה על אי שמירת מרחק ואף יכולה לבלום את הרכב באופן עצמאי, וזאת כמובן בלי להתייחס לכל בקרות היציבות, המשיכה וכדומה.

מרצדס GLA. הקונסולה עמוסה והמסך מעט קטן מדי

תפעול מערכת המולטימדיה לא מסובך אם אתם מכירים אותה מדגמים אחרים של מרצדס, אך אם זוהי הפעם הראשונה שלכם, קחו לכם מספר דקות להתרגל לגלגלת שמתגלגלת, זזה לארבעה כיוונים, ומתפקדת גם ככפתור אישור. אחרי מספר דקות של התנסות מגלים שהמערכת הרבה פחות מאיימת מההתרשמות הראשונית ומצליחים לנווט בין התפריטים בקלות.

סביבת הנהג היא אתגר נוסף שהיה עלינו לצלוח. מאחורי ההגה יש לא פחות מחמישה מנופים וידיות, שניים אשר שולטים על העברת ההילוכים במצב ידני. היכן שציפינו למצוא את הידית ששולטת על המגבים מצאנו את ידית העברת ההילוכים המסורתית של היצרנית, שאמנם מפנה לא מעט מקום על הקונסולה המרכזית לשני תאי אחסון אך הופכת את הנסיון הראשון להתחיל להעביר לדרייב, למקצה של מבטים מבולבלים. מצד שמאל נמצאת ידית התפעול של האיתותים והמגבים וידית נוספת לתפעול בקרת השיוט. בנוסף לכל אלה, מכיל ההגה את הכפתורים השגרתיים ששולטים על מערכת השמע, דיבורית הבלוטות' ומחשב הדרך שמציג את המידע על מסך קטן ואיכותי מאוד במרכז לוח המחוונים.

יחידת הנעה - טובה ומספקת

בחרטומו של מרצדס GLA אורבן מותקנת אחת משלוש יחידות ההנעה המוצעות בישראל. מדובר כאן על מנוע בנזין מוגדש טורבו בנפח 1.6 ליטר המפיק 156 כ"ס ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ, ומשודך לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בת שבעה הילוכים דרכה הכח עובר לגלגלים הקדמיים או לכל ארבעת הגלגלים בגרסת Off Road.

מרצדס GLA. המנוע גמיש וחזק מספיק

עוד תוכלו לבחור בין מנוע דיזל בנפח 2.1 ליטר עם הספק של 136 כ"ס ומומנט מרבי של 30.6 קג"מ, שמגיע בגרסת 200CDI ומשודך למערכת הנעה כפולה, או במנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין עם הספק של 211 כ"ס ומומנט מרבי העומד על 35.7 קג"מ שעובר לכל ארבעת הגלגלים. מאוחר יותר צפוייה להגיע לישראל גרסת GLA45 AMG הקיצונית המפיקה 360 כ"ס.

בשונה מהרושם שהשאיר מרצדס GLA בנסיעת ההתרשמות הראשונה שלנו איתו, כאן הרגיש המנוע נמרץ וחזק למדי ולא הורגש מחסור בכח כמעט בשום מצב, רצועת הכח שטוחה למדי ותפוקת המנוע עוברת לגלגלים באופן חלק ונעים. תיבת ההילוכים עובדת גם היא בצורה חלקה וזריזה ומעבירה הילוכים בהרף עין כמעט מבלי שניתן יהיה להבחין בכך.

על הכביש - נוח, נעים ומפנק

ברגע שמסובבים את המפתח של מרצדס GLA ומשלבים להילוך, רכב הפנאי הקטן של מרצדס מתחיל לנוע ומיד נשכחים כל אותם חסרונות קטנוניים אותם ציינתי בפסקאות האחרונות. זה מתחיל בטריקת הדלק המפיקה את הצליל העמום והעמוק האופייני, ממשיך עם הגלגול החרישי והחלק על האבנים המשתלבות בחניית אולם התצוגה וממשיך ביציאה לכביש עם לחיצה אסרטיבית יותר על דוושת התאוצה והזינוק חסר המאמץ קדימה.

בתנועה ברחובות העיר הצפופים מרגיש מרצדס GLA נוח ובבית. המידות הקטנות גורמות לו להרגיש יותר כמו האצ'בק משפחתית מאשר רכב שטח אמיתי וגם תנוחת הישיבה שאמורה להיות גבוהה, לא מאוד גבוהה וגורמת לנהיגה להרגיש כמו ב- A קלאס. שדה הראייה טוב לכל הכיוונים מלבד לאחור, שם השמשה הקטנה חוסמת אחוז גדול ממה שקורה מאחורי הרכב, ולשם כך הותקנה מצלמת הנסיעה לאחור.

מרצדס GLA

בכביש המהיר מרגיש מרצדס GLA נוח כמעט כמו ברחובות העיר, המתלים רכים ומצליחים לשכך כמעט את כל המהמורות. ההתמודדות על כביש גלי מעולה והרכב מצליח להשאיר את העולם החיצון היכן שהוא צריך להיות, בחוץ. רעש המנוע כמעט ואינו נשמע, רחשי רוח בודדים מכיוון הקורות מצליחים לחדור את מעטפת הבידוד אך אינם מצליחים להעיב על תחושת הרוגע הכללית.

בכביש מפותל מתחילים להתגלות החסרונות של המתלים הרכים ופניות חדות או בלימות חריפות גוררות העברות משקל שמערערות מעט את הבטחון. יש לציין כי אם אתם מהנהגים שאוהבים להשתעשע מדי פעם, עדיף לכם לשקול את גרסת GLA250 AMG שמצויידת במנוע חזק יותר ובולמי זעזועים קשיחים יותר שיעשו את העבודה בכבישים הנכונים.

במבחן הנוכחי החלטנו שלא לבדוק את יכולותיו של מרצדס GLA בשטח טכני מסובך. הוא הצליח להפתיע אותנו בנהיגת ההתרשמות הראשונה וסיפק ביצועים מרשימים שהעדפנו להמנע מלשחזר, לטובת שלמותו של הרכב ושימור יחסינו עם היבואנית.

סיכום - המרצדס הראשונה שלכם

יתרונותיו הרבים של מרצדס GLA עולים על חסרונותיו, שמסתכמים כאמור באיכות חומרים ממוצעת, הנדסת אנוש שדורשת הסתגלות, וחוסר אבזור מפנק. מחירו, שעומד על החל מ- 249,900 ₪ ומבחר הגרסאות הגדול יספקו די והותר אפשרויות בחירה לכל טעם או תקציב. עיצובו המושך והשימושיות הגבוהה הופכים אותו לבחירה הגיונית יותר ממרצדס A קלאס והאיכויות שהוא מפגין על הכביש ללא ספק מרשימים.

מרצדס GLA מציג חבילה טובה שתביא לא מעט לקוחות לאולמות התצוגה, והראיה לכך היא העובדה שכמעט כל המשלוח הראשון של הרכבים נמכר עוד לפני שצמיגיהם נגעו באספלט ישראלי. מצד אחד, הוא מספיק איכותי כדי להיות הרכב ראשון של היצרנית שתרכשו ומצד שני מספיק לא איכותי כדי שתרצו להתקדם ממנו למכונית אחרת של מרצדס.

מרצדס GLA