מבחן דרכים - פולקסווגן גולף GTI

  • כתב: קובי זוילי
  • צילום:
  • 23 אוקטובר 2014
  • 0 תגובות

בשנת 1976 בגרמניה החליטה פולקסווגן לדחוס מנוע 1.8 ליטר לתוך המרכב של המשפחתית שלה, פולקסווגן גולף, וליצור קטגוריה חדשה של מכוניות משפחתיות - הוט האץ'. 37 שנים מאוחר יותר הוצג הדור השביעי של פולקסווגן גולף GTI שהפכה עם השנים לסוג של אייקון מוטורי בכל הנוגע להיותה החבילה הטובה ביותר ואחד השילובים המוצלחים ביותר בין מכונית שתיקח את כל המשפחה לטיול של סוף השבוע ומאידך תצליח למרוח לנהג חיוך מאוזן לאוזן על הכבישים הנכונים.

פולקסווגן גולף GTI

הדור השביעי של פולקסווגן גולף מביא איתו את אחד הצעדים הגדולים ביותר שעשתה המכונית מאז הושקה. הייצור עבר להתבסס על פלטפורמת MQB המודולארית החדשה שמטרתה להשיל משקל מיותר והיא מוצעת לראשונה עם חבילת ביצועים (שאיננה מוצעת בישראל) הכוללת דיפרנציאל מוגבל החלקה אמיתי. עם זאת, רוב הפרמטרים נשארו כשהיו, בין אם מדובר בעיצוב הסולידי, השימושיות הגבוהה ביום-יום, או ריפוד המושבים המשובץ. יצאנו למבחן דרכים עם פולקסווגן גולף GTI החדשה כדי לבדוק האם עדיין מדובר באחד השילובים הטובים ביותר בין מכונית ספורטיבית עם עיניים אדומות לבין משפחתית שפויה.

רושם ראשוני - להיות עם ולהרגיש בלי

כמו כל הדגמים שהגיעו לפניה, גם פולקסווגן גולף GTI החדשה מעוצבת בסולידיות האופיינית, במיוחד בגרסה המשווקת בישראל. יש את הפס האדום המחייב בסבכה הקדמית, פגוש עמוק יותר עם פנסי ערפל מבוססי LED, חישוקי סגסוגת בקוטר 17 אינץ' הנועלים צמיגים במידות שערורייתיות משהו של 225/45. מאחור ממשיכים את החגיגה סמל GTI ושני פתחי מפלט שנותנים רמז דק על מה שעומד לפנינו. מעבר לכך מדובר בגולף רגילה ושגרתית לחלוטין שלא תגרום לאף אחד שאינו מבין או מכיר לנעוץ בה מבט.

פולקסווגן גולף GTI

יש שיראו בכך חסרון, ויש שיברכו על המראה הסולידי שמאפשר לנהג "להיות עם ולהרגיש בלי". הרי זוהי אותה המנטרה שמנגנת פולקסווגן מאז שיצאה ה- GTI הראשונה משערי המפעל. לנהג שרוצה להתבלט בכביש מציעה היצרנית את הפולקסווגן שירוקו המעוצבת למשעי.

עיצוב פנים ואיכות חומרים - אולי די כבר עם המשבצות?

פתיחת הדלת של פולקסווגן גולף GTI מגלה תא נוסעים המעוצב בדיוק כמו המרכב, סולידי, נעים, איכותי וללא יותר מדי יומרות. אמנם מביטים בנו סמל GTI שיושב על החישור התחתון של ההגה ומד מהירות שמגיע עד 280 קמ"ש, ויש גם מעט נגיעות של תפירה אדומה, ואפילו ציפוי דמוי סיבי פחמן על הקונסולה המרכזית, אבל בסך הכל לא מדובר כאן בפסיעה גדולה מדי של תא הנוסעים מפולקסווגן גולף העממית.

פולקסווגן גולף GTI

דבר אחד שמבדיל בין שתי האחיות, והבדיל ביניהן מאז ומעולם, הוא ריפוד "פיג'מת המשבצות" של המושבים. זה היה נחמד בשנות ה- 70 העליזות ואולי הרגיש רטרו ומגניב כאשר הכריזה פולקסווגן כי הדור החמישי של ה- GTI "חוזר למקורות", אבל היום כאשר צו האופנה מדבר על מינימליזם, מסכי מגע ועור חד-גוני, הגיע הזמן לאפסן את המשבצות בבוידעם.

איכות החומרים מצויינת, אך למען האמת לא ציפינו לפחות מכך. אחרי המבחן שערכנו לפולקסווגן גולף המשפחתית, אפשר להגיד שציפינו לשיפור מסויים, אבל קשה לומר שהיינו מאוכזבים כשלא ראינו כזה. כל חלקי הפלסטיק מרגישים מוצקים ונראה שיעמדו היטב בתלאות הזמן, העור על גלגל ההגה נעים מאוד למגע ופקדי השליטה השונים נגישים ותפעולם הגיוני.

אבזור והנדסת אנוש - היינו שמחים לקבל יותר

רשימת האבזור של גולף GTI מעט מאכזבת. בהתחשב במחיר הגבוה העומד על 226,900 ₪ נראה שהיבואנית מתקמצנת עם הרוכשים הפונציאליים ולא מתאמצת לחזר אחריהם. פנסי ה- LED עם הפס האדום במרכזם, אחד מסימני ההיכר של המכונית, נותרו מעבר לאבזור הסטנדרטי ותוכלו לבקש אותם בהזמנה מיוחדת בלבד ובתוספת מחיר כמובן. גם חבילת הביצועים עם דיפרנציאל מוגבל ההחלקה תדרוש מכם תשלום נוסף, אך יש לציין כי גם בחו"ל מוצעת חבילת הביצועים בתוספת תשלום.

נעים בתא הנוסעים של פולקסווגן גולף GTI החדשה אך ממש לא מרגש. התא כולל את מרבית הפריטים המצופים ממכונית משפחתית מאובזרת אך לצערנו הוא לא זועק GTI. רשימת האבזור כוללת בין היתר - כניסה והנעה ללא מפתח, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', קישוריות בלוטות', שקעי AUX ו- USB, פקדי שליטה מההגה על מערכת הסטריאו, הדיבורית ומחשב הדרך, בקרת אקלים מפוצלת, וחלון גג פנורמי.

פולקסווגן גולף GTI

אבזור הבטיחות כולל בין היתר - מערכת XDS המדמה פעולת דיפרנציאל מוגבל החלקה (בניגוד לדיפרניצאל המכאני המוצע עם חבילת הביצועים), תגבור לחץ בלמים בחירום, ומערכת בקרת אחיזה עם שלושה מצבים - בקרה פעילה, בקרה מנותקת ומצב ספורט שמאפשר מעט יותר חופש לנהג.

מהנדסי פולקסווגן הצליחו להביא את הנדסת האנוש לכדי אמנות. לדוגמא ניקח את 18 הפקדים המותקנים בגלגל ההגה, לא כולל משוטי העברת ההילוכים ומספר הפונקציות על ידיות האיתותים, זהו מספר כפתורי השליטה הגדול ביותר בו נתקלנו בהגה אחד. הפקדים דורשים מעט הסתגלות, אך מיקומם הגיוני וסידורם נוח והם מצליחים לצמצם את זמן ההסתגלות למינימום, וזו בפני עצמה הצלחה לא קטנה.

מושבים, מרווח ושימושיות - היא עדיין משפחתית

המושבים הקדמיים של פולקסווגן גולף GTI מצויינים למרות הפיג'מה שהם לובשים. הם אוחזים מעולה בכל הכיוונים ובסיס המושב ארוך מספיק כדי לספק תמיכה טובה גם לרגליים ארוכות. טווח הכיוון נדיב מאוד ומאפשר למצוא את תנוחת הנהיגה המועדפת תוך מספר שניות. גלגל ההגה שנהנה מטווח כיוון רחב מאוד, הן לגובה והן לעומק, מקל על המטלה עוד יותר.

המרווח במושבים הקדמיים טוב, כמצופה ממכונית שצמחה בכל מימד ביחס לדגם היוצא. למרות גג השמש שנוגס מעט במרווח הראש, גם נהגים גבוהים ירגישו בנוח במושב הנהג ובמושב הנוסע שלצידו.

פולקסווגן גולף GTI

המושבים האחוריים מספקים חוויה נעימה, כל עוד ישבו שם רק שני אנשים. הם תומכים היטב הודות לבסיסי מושב שקועים מעט, ופתחי המיזוג עובדים ביעילות ומורידים את הטמפרטורה בחלקו האחורי של הרכב. במרכז המושב הישיבה פחות מומלצת, בסיס המושב מוגבה, הקונסולה שבין המושבים הקדמית פולשת עמוק לתוך מרווח הרגליים וברצפה נמצאת מדרגה גדולה שמאכלסת את גל ההינע בגרסאות ההנעה הכפולה של פולקסווגן גולף. כל אלה הופכים את הישיבה של הנוסע במרכז המושב האחורי לחוויה שהיינו שמחים לוותר עליה.

תא המטען, בדיוק כמו בפולקסווגן גולף הרגילה, מספק נפח של 380 ליטר שגדל ל- 1,270 ליטר עם קיפול המושבים האחוריים. צורת תא המטען נוחה להעמסת פריטים גדולים והמושבים מתקפלים בתצורת 40:60, עם זאת המדרגה הגבוהה הנוצרת בקיפול המושבים ופתח ההטענה הגבוה, מקשים מעט על העמסת ופריקת פריטים כבדים.

יחידת הנעה - יותר חזקה ממה שהנתונים מספרים

פולקסווגן גולף GTI משווקת בישראל עם מנוע 2.0 ליטר מוגדש טורבו המספק 220 כ"ס ב- 4,500 סל"ד ומומנט מרבי של 35.7 קג"מ ב- 1,500 סל"ד, ומשודך לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בת שישה יחסי העברה. למרות הנתונים הלא מאוד מרשימים על הנייר, מדובר במנוע שמרגיש מאוד, אבל מאוד חזק. הכוח הבשרני עובר לגלגלים הקדמיים כבר בסל"ד נמוך ומאפשר האצות ביניים מעוררות השתאות.

השילוב בין המנוע לתיבת ההילוכים הוא אחד הטובים בהם נתקלנו. במצב הרגיל נשמר המנוע בסל"ד נמוך על מנת למזער את צריכת הדלק. העברת התיבה למצב S מאלצת את המנוע להישאר כל העת בטווח היעיל וגורמת לזינוק נלהב קדימה בכל לחיצה קלה על הדוושה הימנית.

פולקסווגן גולף GTI

במהלך המבחן נרשמו 6.4 שניות במיאוץ מאפס למאה קמ"ש, עשירית שניה מהר יותר מנתון היצרן, ואת המיאוץ מ- 80 ל- 120 קמ"ש השלימה המכונית תוך 4.5 שניות קצרצרות. בסוף המבחן הציג מחשב הדרך צריכת דלק של 9.5 ק"מ לליטר, סביר למדי בהתחשב בתנאי המבחן המאומצים.

על הכביש - יותר GT מ- GTI

פולקסווגן גולף GTI צריכה לשמש, בנוסף להיותה מכונית ספורט רושפת אש, כמכונית משפחתית הגיונית שתביא את הילדים לגן ואת כל הביצים מהסופר עד הבית מבלי להשאיר על רצפת תא המטען שלולית צהובה ומצחינה. למרות קשיחותם הרבה של בולמי הזעזועים, בזכותם הצליחה המכונית לשמור על יציבות מופתית בכביש המפותל, הצליחו הבולמים גם לרכך לא מעט חבטות בתא הנוסעים בכבישים משובשים. קשה לומר שהמכונית נוחה כאשר לוקחים אותה לחלק הפחות מטופח של העיר, שם הכבישים מחורצים ומצולקים, אבל היא מצליחה להשאיר את האגן של הנהג בחתיכה אחת, ועל זה מגיע לה כל הכבוד.

פולקסווגן גולף GTI

בכביש המהיר פועלת המכונית במיטבה. רזרבות הכוח הענקיות הופכות עקיפות בכל מהירות לעניין פעוט. דמיינו שאתם עוקפים את הרכב שלפניכם ותוך שבריר שניה הנהג המופתע בוהה בשני האגזוזים שלכם ובסמל ה- GTI מתרחקים ממנו. בידוד הרעשים טוב למדי ורק מעט גרגור נעים של המנוע בוקע מתוך תא המנוע ומזכיר לכם את הפוטנציאל הגלום. המתלים הנוקשים הופכים ליתרון מובהק ומצליחים לגהץ גלים, חריצים ושיבושים בכביש ביעילות מופתית.

דווקא בכביש המפותל, שם צריכה פולקסווגן גולף GTI להרגיש במגרש המשחקים הפרטי ולספק שעות של הנאה וקילומטרים של חיוכים, הצליחה המכונית לרגש מעט פחות. היא אמנם מאוד חזקה, ומצליחה לפתח קצת תנועה שגבוה פי כמה מהקצב הנדרש לפני איבוד אחיזה, וגם הצמיגים ננעצים באספלט ומספקים אחיזה פנומנלית, אך ההגה הזריז עם 2.1 סיבובים מנעילה לנעילה המאפשר שינויים מהירים מאוד של כיוון הנסיעה, אינו מספק די מידע וגורם לכך שלמרות האחיזה הגבוהה, נכנסנו למספר פניות מעט מהר מדי ומצאנו את האף של המכונית מרחיב את הפניה. גם הבידוד מהסביבה שהיה כל כך טוב בשיוט משאיר הרבה צלילים מחוץ לתא הנוסעים ומקשה על "הרגשת הכביש" בחלונות סגורים.

סיכום - משפחתית ביצועיסטית

פולקסווגן גולף GTI היא בראש ובראשונה מכונית משפחתית, ואל לנו לשכוח זאת. היכולת לייצר מכונית שגם תאכלס משפחה ותביא אותה מכאן לשם ובחזרה בחתיכה אחת ובנוחות יחסית, וגם תצליח להעלות על פניו של הנהג חיוך כשהוא מצליח למצוא לעצמו מספר שעות של שקט, היא איננה מטלה פשוטה, אך פולקסווגן גולף GTI מצליחה להגיע קרוב מאוד למימוש שתי הדרישות. בניגוד למתחרותיה, היא אפילו לא מתומחרת מאוד גבוה, ומציעה גרסת שלוש דלתות עם תיבת הילוכים ידנית במחיר שמתחיל ב- 207,900 ₪.

פולקסווגן גולף GTI

פולקסווגן גולף GTI איננה הוט האץ' גסה וספרטנית, וגם לא מכונת מסלול מושחזת, למטרות אלו יהיו מכוניות שיעשו את העבודה מעט טוב יותר. בסופו של יום, מרבית הזמן שאנו מבלים במכונית מתבזבז על פקקים ומעבר על פסי האטה וכאשר משקללים את כל הנתונים מבינים מהר מאוד שטבלת המכירות אינה משקרת. פולקסווגן גולף היא אחת המשפחתיות הספורטיביות המצליחות ביותר בעולם בדיוק בגלל האיזון עליו היא מצליחה לשמור, איזון שמצליח להפוך אותה למשפחתית וספורטיבית בחבילה הגיונית אחת.

פולקסווגן גולף GTI 2013