פיג'ו 308 במבחן דרכים

  • כתב: גבע מאיר
  • צילום: גבע מאיר
  • 04 דצמבר 2014
  • 0 תגובות

האריה הצרפתי התחדש במכונית משפחתית חדשה, ממש חדשה. הפלטפורמה, המנוע, הגיר והעיצוב בדור החדש של פיג'ו 308 הם חדשים לחלוטין ואין לה שום קשר לפיג'ו 308 מדור קודם פרט לשם ולסמל. ציפיותינו גבוהות מפיג'ו 308 החדשה שגרפה את התואר המכובד מכונית השנה באירופה לשנת 2014, יצאנו לבדוק מהם תנאי הקבלה לתואר. הדגם שהתייצב למבחן הינו פיג'ו 308 אקטיב 1.2 טורבו אוטומט.

פיג'ו 308

עיצוב חיצוני - יוקרה בהישג יד

קונצרן פיג'ו-סיטרואן סימן לעצמו מטרה בעשור האחרון, להתחרות בליגה של הגדולים לצד אאודי ושאר מותגי הפרימיום. יש להם את הכלים, צריך רק להשחיז ולשייף אותם והם שם. אפשר לראות זאת בעיצובים של סיטרואן C5 ופיג'ו 508 עם העיצוב המחודד והכוחני שהחליף את העיצוב שובר המוסכמות והייחודי שהתרגלנו לראות במכוניות העבר של הקונצרן. פיג'ו 308 החדשה נטשה את העיצוב החריג של פיג'ו בעשור האחרון וטוב שכך, העיצוב החדש עדכני ונאה יותר או במילה אחת בוגר.

פיג'ו 308 החדשה מעוצבת כך שהתבוננות מכל זווית מלווה בתחושה של דה ז'וו, ניתן לזהות בה קצת פולקסווגן גולף וקצת אאודי A3, תלוי מאיזה כיוון מסתכלים. פיג'ו 308 ללא ספק מעוצבת בהשראת מתחרותיה ושואפת להתמקם לצידם ולדעתנו מהווה יריבה מאתגרת בסגמנט המשפחתיות. יש בה טאצ' יוקרתי עם גישה עממית וזה מה שמיוחד בה, מכונית שתתאים לצווארון הלבן וגם לצווארון הכחול.

פיג'ו 308

על מראות הצד הוצבה מערכת תאורת חוץ שנדלקת עם פתיחת הדלתות ונורות איתות אינטגרליים. חישוקי האלומיניום המעוצבים מגיעים כסטנדרט בשתי רמות הגימור המשווקת בישראל, אקטיב ופרימיום. שבכת המנוע מעוטרת בפס כרום המקנה תחושה יוקרתית, מתחת ליחידות התאורה הקדמיות הוטמעה תאורת יום מסוג LED, ומאחור התרשמנו מפרטי מערכת התאורה הכוללים שלושה פסים מעוצבים ונעימים לעין.

תא הנוסעים - התחלנו הכי מהר וכשבאנו להגביר נגמר לנו הכסף

סביבת הנהג מאוד אטרקטיבית ומפנקת. טריקת הדלת מלווה בצליל שקט ועמעום אורות וההרגשה נינוחה ונעימה. הדבר הראשון שבולט לעין בתא הנוסעים של פיג'ו 308 הוא לוח המחוונים החדש של החברה, אותו לוח מחוונים שנמצא בפיג'ו 208 הקטנטנה והשובבה, ולטעמנו מדובר באחת מנקודות החן בעיצוב הפנים של הרכב. המחוגים עולים בכיוונים הפוכים ומעוצבים באופי ספורטיבי. עיטורי הכרום הפזורים בתא הנהג נתנו לנו תחושה טובה, פיג'ו תמיד השקיעו בפרטים הקטנים וגם כאן הדבר ניכר. ההגה הקטן משדר ספורטיביות וכיף לאחוז בו והדשבורד העליון עשוי מגומי רך ונעים ונראה כי הושקעה בו מחשבה עיצובית.

בד.נ.א שלה נמצא הרצון לפנק, אז פיג'ו 308 לא מאכזבת ומציעה רשימת אבזור נדיבה כבר בגרסת הבסיס הכוללת מחשב דרך מתקדם, בקרת שיוט ומגביל מהירות, חיישני גשם ואורות, חיישני חניה אחוריים, מראות מתקפלות, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת מולטימדיה משוכללת ומרשימה, שלט עם מרים חלונות בלחיצה ומרימי חלונות אוטומטיים מלאים. גרסת פרימיום הבכירה כוללת בנוסף גג זכוכית פנורמי עם וילון חשמלי, מושבים ספורטיביים ומערכת תאורת LED ראשית חכמה.

פיג'ו 308

מערכת הבידור המקורית של פיג'ו הינה סימן מרכזי וחשוב בתא הנוסעים של פיג'ו 308 החדשה. מסך מגע בגודל 9.7 אינצ' שולט על רוב מערכות הרכב ומוצב באופן ארגונומי ונגיש לנהג. מערכת השמע מפיקה סאונד איכותי דרך 6 רמקולים וניתן לחבר אליה מקור מדיה חיצוני דרך שקעי AUX ו- USB. כמו כן, קישוריות הבלוטות' מאפשרת הזרמת מדיה מהסמארטפון ומשמשת כדיבורית. מערכת השמע נשלטת מההגה וכך גם בקרת השיוט ומגביל המהירות.

מסך מגע גדול ועיצוב מינימליסטי נראים טוב בקטלוג ובאולם התצוגה אך תפעולו בפועל יכול להיות מעייף. השליטה במערכת בקרת האקלים המפוצלת ממסך המגע פשוט מיותרת, זו התעסקות ארוכה שמסיחה את הדעת והיינו מעדיפים בקרת אקלים עם שליטה דיגיטלית או מכנית פשוטה שלא דורשת להוריד את העיניים מהכביש ליותר משבריר שניה. תפעול שאר המערכות מוצלח ומהיר והמתגים הפיזיים הבודדים הפזורים בדשבורד גדולים וברורים.

תאורת לוח המחוונים ומערכת הבידור ניתנת לעמעום בנסיעת לילה, וגם בשעות היום המסך ברור וקריא וזו נקודה חיובית נוספת לפיג'ו 308. תא הכפפות גדול, מואר ומקורר. סוככי השמש כוללים מראות ותאורה, תאורת הגג המופעלת בעמעום מאירה את תא הנוסעים בצורה מצוינת ומקנה תחושה נעימה לעיניים. הראות טובה לצדדים והמראות רחבות ומכסות שטח אחורי גדול.

המושבים הקדמיים נוחים ביחס למכוניות בסגמנט והודות לטווח כיוון רחב של מושב הנהג וההגה, כמעט כל נהג ימצא תנוחת נהיגה טובה, פרט לאלה שעבורם לוח המחוונים הגבוה יוסתר ע"י ההגה. מושב הנהג כולל כיוון לתמיכת הגב התחתון ומושב הנוסע הקדמי כולל כיוון גובה. משענת היד בין המושבים הקדמיים נעה על גבי מסילה וניתן גם לשחק בזוית ובגובה, רק חבל שהיא מפריעה לידית בלם היד כשהיא מוסתת לפנים. גרסת הפרימיום פותרת את בעיית משענת היד כי היא מגיעה בין היתר עם בלם יד חשמלי.

פיג'ו 308

שיקולי התקציב בפיג'ו נתנו אותותיהם ברגע שהתיישבנו בספסל האחורי. דיפוני הפלסטיק מרגישים זולים ביחס לאלו המותקנים בקדמת המכונית והצפיפות ניכרת. מדובר במושב אחורי מהצפופים בסגמנט, גם במרווח הראש וגם במרווח הרגליים וסביבת הנוסעים מאחור לא הרשימה כמו החלק הקדמי בתא הנוסעים. היינו סולחים אם היה מדובר ברכב סופר מיני שגרתי, אבל מדובר פה ברכב צרפתי משפחתי שהפינוק בו בכל מושב הוא חובה מוסרית וכנראה גם מעוגן בחוק הצרפתי.

מאחור חסרו לנו גם פתחי מיזוג וגם שקע מתח 12V, שני פקטורים מאוד חשובים לשלום בית ברכב משפחתי. אמנם מצאנו שקע 12V בתא המטען אבל הוא לא היה נגיש כשהיינו צריכים אותו בתא הנוסעים. אחת הסיבות לצפיפות במושב האחורי היא תא המטען הגדול שנפחו עומד על 470 ליטרים כאשר המושב האחורי בשימוש או 1309 ליטרים עם קיפול המושבים.

יחידת הכוח - מנוע קטן ושקט שיודע לבעוט כשצריך

מנוע ה- Pure Tech הקטן מורכב משלוש בוכנות בנפח 1.2 ליטר ומגדש טורבו. פיג'ו הצליחו לסחוט לא מעט מהמנוע הזעיר שמפיק 130 כ"ס ב- 5,500 סל"ד ומומנט מרבי של 23.4 קג"מ ב- 1,750 סל"ד. המנוע מספק כוח זמין ברוב קשת טווח הסל"ד. אם אמרנו שההגה הקטן, ולוח המחוונים קורצים לנו בשובבות, אז המנוע מיישר קו ומשתלב היטב באווירה. ממצב עמידה למאה קמ"ש סחטנו 10 שניות ותאוצת ביניים מ- 80 קמ"ש ל- 120 קמ"ש ארכה שבע וחצי שניות זריזות. נקודה חיובית נוספת לגבי המנוע הוא השקט והעידון בכל טווחי הסל"ד. בעבר מנועי 3 צילינדרים נטו לרעוד ולהרעיש אך בעזרת שיפור גל הארכובה וגלי איזון הצליחו בפיג'ו לעדן את פעולת המנוע באופן יוצא מן הכלל.

תיבת ההילוכים החדשה בפיג'ו 308 מגיעה מחברת אייסין היפנית והיא בעלת 6 הילוכים. אחרי שהציגה גיר "חכם" עם פונקציות למידה, ויכולות חיסכון טובות בגיר השנוי במחלוקת AL4, שינתה היצרנית כיוון והלכה על בטוח עם הבחירה בגיר יפני אמין, חסכוני ויעיל. הגיר החדש תפקד היטב והפגין יכולת העברת הילוכים חלקה. היו פעמים שזיהינו תגובה מאוחרת של הורדת הילוך וגם הורדה ידנית של ההילוכים לא הייתה מהירה מספיק. למעשה תיבת ההילוכים משתדלת להיות בהילוך גבוה ככל שניתן לטובת צריכת הדלק שעמדה על 12 ק"מ לליטר בתנאי המבחן, בנסיעה מנהלתית ניתן להגיע לתוצאות טובות משמעותית. בשורה התחתונה, המנוע והגיר פועלים בצורה משביעת רצון ומאפשרים נסיעה זריזה וחלקה.

על הכביש

הקריצה הספורטיבית של סביבת הנהג, המנוע החזק שמפיק צליל ערב לאוזן, ההגה הקטנטן, כולם מזמינים לנהיגה מאתגרת וכאן הגענו לאחת הנקודות המאכזבות ברכב והיא מערכת ההיגוי המלאכותית שהורסת את החגיגה. בפיתולים חדים ומהירים קשה לדעת מה מצב הגלגלים וההגה אינו מעניק תחושת שליטה מלאה, עם זאת, משקל ההגה עולה עם המהירות ומספק תחושת בטחון בנסיעה מנהלתית גם במהירות גבוהה. התגבור החשמלי יעיל ומאפשר תפעול הגה קל מאד במהירות נמוכה, דבר שתורם לתמרון קל בעיר ובחניה.

פיג'ו 308

המתלים טובים ומאוזנים ומגהצים את רוב תחלואות הכביש. מהמורות וכבישים גליים לא היוו בעיה אמיתית לפיג'ו 308 החדשה והיא הייתה נוחה בעיר ובעיקר מחוצה לה. כשהגענו לכביש המהיר הפגינה פיג'ו 308 אופי שקט ואיכותי, בשיוט במהירות 110 קמ"ש מחט הסל"ד עמדה על פחות מ- 2,500 סל"ד ונהנינו מנסיעה חסכונית ונוחה.

כשדחפנו אותה לקצוות, ודחפנו חזק, קיבלנו תת היגוי עם כרטיס הנוסע המתמיד. מערכת בקרת המשיכה פעלה ללא הפסקה והפריעה לנו לשחק, גם לאחר שביטלנו אותה היא חזרה לפעולה מיד. למרות הנסיונות שלנו לסחוט חוויות ספורטיביות ראוי לציין שפיג'ו 308 איננה מכונית ספורט אלא משפחתית סולידית וככזאת היא מספקת את הסחורה בתחום הביצועים והתנהגות הכביש.

בטיחות

פיג'ו 308 החדשה מצוידת באבזור בטיחות שמקובל לראות בסגמנט והוא כולל שלל מערכות בטיחות אקטיביות ופסיביות, ביניהן: מערכת יציבות אלקטרונית ESP, מערכת ABS למניעת נעילת הגלגלים, BAS לתגבור אלקטרוני של פעולת הבלימה בעת חירום, מערכת חלוקת בלימה EBD, מערכת בקרת משיכה ASR, ומערכת CDS לשמירת מסלול הפנייה. בבטיחות הפסיבית מציעה פיג'ו 308 שש כריות אוויר, קדם מותחנים לארבעה נוסעים, עיגוני isofix, חיישני לחץ אוויר בצמיגים TPMS, נעילה אוטומטית של דלתות המכונית בתחילת נסיעה, והדלקת איתותי חירום בעת בלימה חזקה. לפיג'ו 308 עוד כמה טריקים מתחת לשרוול, אחד מהם הוא איתותי שינוי נתיב, נגיעה קלה על המתג והאיתות עובד באופן אוטומטי שלוש פעמים בכדי להתריע על שינוי נתיב. פיג'ו 308 גרפה חמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק שבוצעו ע"י ארגון Euro NCAP.

סיכום

פיג'ו 308 מהווה קפיצה גדולה מאוד לפיג'ו והיא מתחרה ראויה בסגמנט המשפחתיות. היא מציעה מנוע חסכוני וחזק, נסיעה נוחה ושקטה, אבזור נדיב ועיצוב נאה. התאכזבנו מהחלק האחורי של תא הנוסעים שהרגיש צפוף ואינו עומד בקו אחד עם המתחרות המובילות בקטגוריה. כמו כן, ההיגוי אינו משתף פעולה בנהיגה נמרצת בכביש המפותל והיא פחות מהנה לנהיגה מכמה משפחתיות מודרניות אחרות. אז היא לא הכי משפחתית וגם לא ממש ספורטיבית אבל יש לה הרבה יתרונות והיא תתאים מאוד למי שמשייט הרבה מחוץ לעיר ומעדיף תא מטען גדול על פני ספסל אחורי מרווח.

פיג'ו 308 1.2 טורבו אקטיב במספרים:

מנוע

1,200 סמ"ק טורבו

הספק מרבי

130/5,500 (סל"ד/כ"ס)

מומנט מרבי

23.4/1,750 (סל"ד/קג"מ)

תיבת הילוכים

אוטומטית 6 מהירויות טיפטרוניק

יחידת הנעה

קדמית

אורך כללי

4,253 מ"מ

רוחב כללי

1,804 מ"מ ללא מראות

גובה כללי

1,457 מ"מ

בסיס גלגלים

2,620 מ"מ

נפח מיכל דלק

53 ליטרים

נפח תא מטען

470 ליטרים

משקל עצמי

1,150 ק"ג

מהירות מרבית

200 קמ"ש

תאוצה 0-100 קמ"ש

9.8 שניות

קבוצת זיהום

4

ציון בטיחות ENCAP

חמישה כוכבי בטיחות

מחיר

132,900

פיג'ו 308