שברולט אימפלה מבחן דרכים

  • כתב: קובי זוילי
  • צילום: קובי זוילי
  • 25 פברואר 2014
  • 0 תגובות

אופי ויופי

אגדת האימפלה חוזרת בגדול, הפעם ניתן לגלות בעלילה תכונות אופי ויופי שהיו כה חסרים בדור הקודם של המכונית הנקראת על שם אנטילופה דרום אפריקאית בשם אימפלה. האגדה הוצגה לראשונה בשנת 1958 והדור החדש הוא העשירי במספר וכבר מככב בארה"ב כרב מכר בסיגמנט המכוניות הגדולות כפי שעשו הדגמים בדורות הראשונים. המכונית התברגה בישראל בסיגמנט המכוניות המשפחתיות הגדולות אם כי בזכות ממדיה, באבזור עימו היא מגיעה וביחידת ההנעה ניתן היה בקלות לשייך אותה לקטגוריית רכבי הסלון.

עיצוב האימפלה החדשה מתאפיין בקווים נקיים וקימורים שריריים וסמלי אימפלה מתנוססים בכנפיים האחוריות בצידי הרכב. המכונית מצויידת בצמיגים ברוחב 245 ובחתך 45 נמוך במיוחד עם קוטר של 19 אינץ' מכובדים. לאורך מרכב האימפלה נעשה שימוש נרחב בכרום, כך לדוגמה ניתן למצוא את עיטורי הכרום בגריל הקדמי העליון והתחתון, במסגרת חלונות הצד, במראת הרכב, בפסי ההגנה בדלתות, בידיות הרכב, בדלת תא המטען ובסופיות צינורות הפליטה.

שברולט אימפלה

האימפלה מצויידת בגג שמש כפול הנפתח בחלקו הקדמי של הרכב ומוסיף חן למראה החיצוני והרבה אור בפנים הרכב. חרטום האימפלה המוגבה מעניק לה חזות עוצמתית וקשוחה. בלב מעטפת הפח האדירה שוכן מנוע גדול בנפח 3.6 ליטר עם שישה צילינדרים והספק מרשים של 305 כ"ס הממתינים לפקודת הנהג להזניק את האימפלה ממקומה.

במבט חטוף מזכירה האימפלה, ולא במקרה, את הקמרו הידועה. בדורותיה הקודמים של האימפלה הוצגו גרסאות קופה וגרסאות סדאן במקביל תחת השם אימפלה. חרטום המכונית גדול מימדים, והוא נראה רחב מאוד בשל עיצוב הפנסים הקדמיים המאורכים הנמתחים ומשתלבים בשבכה הקדמית. את עיצוב דלת המטען האחורית הבולטת גם בפרופיל אהבנו פחות והיא הזכירה לנו את העיצוב השונה והפושר שהוצג בב.מ.וו סדרה 7 מודל 2002.

סלון עור אימפלה?

האימפלה מרווחת מאוד, כיאה למכונית גדולה ברוחב 1854 מ"מ עם בסיס גלגלים באורך 2837 מ"מ. מרווח הכתפיים מאחור עומד על 1445 מ"מ מכובדים ובמושב הקדמי מרווח אף יותר. מכונית המבחן הגיעה ברמת אבזור LTZ שהיא רמת האבזור הבכירה. האבזור העשיר והנדסת האנוש המתקדמת מבטיחה שלנוסעים ולנהג לא יחסר דבר באימפלה המיוצרת במפעלי שברולט שבקנדה.

לאימפלה מושבי עור איכותיים ומזמינים בצבע אפור כהה עם תפירה כפולה ואופנתית. במושבים הקדמיים ניתן לכוונון חשמלית את גובה המושב, זוית המושב, זוית גב המושב וכרית התמיכה בגב התחתון. כמו כן ניתן לבחור מבין שלוש דרגות של חימום או לחילופין איוורור של המושבים הקדמיים. ההגה מתכוונן חשמלית קדימה ואחורה וגם למעלה ולמטה, בנוסף קיימים 2 זכרונות למצב המושב ולגלגל ההגה אך לא למראות הצד המתכווננות חשמלית, מחוממות, מתקפלות ובעלות עמעום אוטומטי בסנוור.

שברולט אימפלה. תא הנוסעים

גם לוח המחוונים עוטה עור עם שילוב של פסי עיטור בצבע אפור מטלי ופסי כרום שקופים המאירים בחשיכה בתאורת אוירה כחולה. בדלתות המכונית ובקונסולה המרכזית משולבים גם חלקים בכיסוי דמוי עץ. בקונסולת האחסון המרכזית מתחת למשענת היד משולבת תאורה, שקע 12 וולט, 2 כניסות USB, כניסת AUX ופתח להכנסת כרטיס זכרון. מאחורי קונסולה זו מותקנים יציאות מיזוג ושקע V220 שימושי לטובת היושבים מאחור. שקע 12 וולט נוסף נמצא בלוח המחוונים מתחת לפנל השליטה על מערכת המיזוג.

לוח המחוונים גדול ומואר ומשלב מסך שליטה קטן בין השעונים. בתקרה תאורת לד פנימית כפולה לנהג ולנוסעים מאחור בגוון כחול ו- 4 נורות מאירות את פנים המכונית, 2 מלפנים ו- 2 מאחור. ארבעת יציאות המיזוג מלפנים ממוקמות במקומות הנכונים ומאפשרות כוונון וסגירה. מערכת המיזוג מפוצלת ומציעה לנהג ולנוסע לצידו אפשרות כיוון טמפרטורה נפרדת (DUAL). בהיבט הבטיחותי מצויידת האימפלה ב- 8 כריות אויר.

תקרת הרכב גבוהה ברובה ומוסיפה לתחושת המרווח הפנימי, הגג הנפתח לכל אורכו גוזל כמה ס"מ אך נהננו מאוד מהאור והחום שהוא מחדיר לתא הנוסעים ביום חורף קריר. הכניסה והיציאה מכורסת הנהג באימפלה קלה במיוחד הודות לתנועת ההגה לפנים ומושב הנהג לאחור. זיכרון המושב מאפשר תנועת המושב וההגה לקבלת תנוחת ישיבה אופטימלית שנקבעה מראש ע"י הנהג. כל חלונות הרכב, כולל חלון הגג, חשמליים וניתנים לפתיחה וסגירה בלחיצת כפתור אחת.

מאחורי קונסולת המסך המרכזי ישנו תא אחסון חבוי מרופד אשר נפתח ונסגר חשמלית בלחיצת כפתור ומכיל כניסת USB ונועד לאחסון דיסק למדיית הרכב. תא הכפפות קטן יחסית, מואר אך לא ממוזג. 2 מתקנים לכוסות ממוקמים בין המושבים, 2 מתקנים בכל דלת קדמית ומתקן נוסף בכל דלת מאחור. בגב המושבים הקדמיים ישנם תאי מפות, ותאי אחסון נוספים נמצאים בכל דלתות הרכב. בדלתות הקדמיות משולבים גם תאי אחסון למטריות.

האימפלה מצוידת במערכת שמע סראונד מבית היוצר של BOSE. המערכת כוללת 11 רמקולים, מסך מגע בגודל 8 אינץ', חיבוריות בלוטות' להזרמת שמע, מדיה, סנכרון אנשי קשר, שיחות אחרונות ועוד. המערכת נשלטת גם בעזרת פקדים הממוקמים מעל ומאחורי גלגל ההגה. כמו כן, המכונית מצויידת במצלמה אחורית איכותית המחוברת למסך המרכזי. התמונה המתקבלת משולבת עם מערכת קווי הנחייה לנסיעה לאחור, המשתנים דינאמית עם סיבוב ההגה, מדגימים את מסלול הנסיעה ומאפשרים תיקוני הגה מוקדמים. מראות הצד מתכווננות מטה עם שילוב להילוך האחורי.

הישיבה במושב האחורי נוחה ומפנקת, מרווח הרגליים גדול במיוחד ומאפשר ישיבה נינוחה לשני נוסעים ללא כל מאמץ. הנוסע האמצעי, לעומת זאת, יתמודד עם מושב נוח פחות ומדרגה גבוהה יחסית ברצפת הרכב. לזוג נוסעים מאחור קיימת אופציה לקיפול גב המושב המרכזי ליצירת שולחן קטן בין המושבים. הכניסה והיציאה מהמושב האחורי נוחים וגב המושבים האחוריים מתקפל ביחס 40/60 ומאפשר נפח אחסון גדול. תא המטען המואר מאחור הינו בעומק 120 ס"מ ובנפח 532 ליטר, רוחב פתח המטען עומד על 100 ס"מ בחלקו התחתון וכ- 120 ס"מ בחלקו העליון, מרווח מספיק עבור מרבית הציוד שתבחרו להוביל. מתחת לשטיח תא המטען המרופד עם הכיתוב אימפלה מסתתר גלגל רזרבי חלופי קטן.

  

לסיכום הפרק הסטטי ניתן לומר כי מעצבי האימפלה ביצעו עבודה טובה בהנדסת האנוש, ביחודיות העיצוב ובאיכות החומרים והתוצאה המתקבלת היא תחושה של רכב מהודר שנעים לשהות בו.

המנוע ומערכת העברת הכח

לב ליבה של האימפלה הוא המנוע העוצמתי. כאמור, מצויידת האימפלה במנוע 3.6 ליטר עם 6 צילינדרים בהספק אדיר של 305 כ"ס. המנוע מצויד בטכנולוגיית תזמון שסתומים משתנה המבטיחה מומנט גבוה כמעט בכל טווח סל"ד. המומנט המרבי עומד על 36.4 קג"מ ב- 5200 סל"ד. למנוע משודכת תיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים. שילוב של המנוע החזק ותיבת העברת הכח המוצלחת מזניקים את המכונית על 1760 קילוגרמיה למאה קמ"ש תוך 6.8 שניות בלבד, תוך כדי מאמץ עצום של הצמיגים הקדמיים לאחוז בכביש, אפילו שזה האחרון יבש ותקין.

לאימפלה מתלה קדמי מסוג מקפרסון עם קפיצי סליל, בולמי זעזועים עם צינור כפול ושסתומי בקרה בשילוב מוט מייצב. המתלה האחורי הידראולי ונפרד לכל גלגל עם קפיצי סליל, מייצב ו- 4 חיבורים. המתלים הללו ובעיקר ההידראולים מאחור אחראיים על ריכוך מהמורות וגלי הכביש ביחד עם קשיחות נדרשת בהטיית המרכב. המכונית מצוידת בבלמי דיסק מאווררים מלפנים ובלמי דיסק מאחור. כמו כן, מצויידת האימפלה במערכות בטיחות רבות - מערכת למניעת נעילת גלגלים, מערכת לחלוקת עומסי בלימה, מערכת לחיזוק כוח בלימה בשעת חירום, מערכת בקרת יציבות, ומערכת בקרת אחיזה.

שברולט אימפלה. תא המנוע

על הכביש

לא התקשינו למצוא את תנוחת הנהיגה המתאימה עם שפע אפשרויות הכיוונון החשמליים, אולם לממדיה העצומים של האימפלה לקח זמן להסתגל. התחלנו בנסיעה ודלתות המכונית ננעלו אוטומטית, גלגל ההגה עוטה עור והוא בעובי המתאים ונוח לאחיזה. טווח הראיה לפנים מוגבל בחלקו התחתון בשל מכסה המנוע המוגבה ובצדדים בשל קורות A רחבות ובתי מראות צד גדולים (המכילים מראות קטנות יחסית לגודלם).

המראה השמאלית איננה פנורמית ומוגבלת מאוד בתחום הכיסוי שלה, לשמחתנו הותקנה ברכב מערכת התראה מפני תנועה בשטח המת שאין המראות מכסות ותאורת ההתרעה מוצגת במראות עצמן. טווח הראיה לאחור מצומצם מאוד בשל חלון אחורי צר. בשל השיפוע הגדול בו מוצב מסך המגע נפגעה הראות בו כששטפה השמש את המכונית ולא יכולנו ליהנות איתו כשם שנהננו בשעת לילה.

הנהיגה באימפלה שקטה במיוחד הודות לעבודת בידוד מעולה, הן של רעשי המנוע והן של רעשי הכביש והצמיגים. אחיזת כביש טובה המעניקה ביטחון מרבי מושגת ע"י צמיגים רחבים ומערכת בקרת יציבות אמינה ויעילה. קרקושים לא נשמעו ונראה כי איכות ההרכבה מתיישרת עם איכות החומרים במכונית. בשביל להתרפק על הצליל הנהדר הבוקע מהמנוע הבשרני משושה הצילינדרים נאלצנו לפתוח את חלונות הרכב.

בלחיצה על דוושת התאוצה ניתן להרגיש בדחף עצום קדימה, זמן התגובה של מערכת העברת הכוח מהיר מאוד ויחסי ההעברה מדויקים. גלגל ההגה רך יחסית ומצריך זמן הסתגלות, הוא טוב מספיק לייעודו של הרכב - הפלגה למרחקים. מערכת הבלימה חלשה מדי ולא מתאימה למכונית במשקל כזה עם מערכת הינע בשרנית. מרחק הבלימה היה ארוך מדי וחסרה "נשיכת" בלימה ראויה. מתלי הרכב רכים כשצריך ומאפשרים נסיעה נעימה ללא ויבראציות מיותרות.

כוח ושקט זה שם המשחק באימפלה החדשה ומאוד נעים לשייט איתה במהירויות גבוהות, מערכת ההתראה לסטיה מנתיב מצלמת את הכביש בכל רגע נתון ומתריעה על כל נגיעה קלה בסימני הכביש. מערכת נוספת היא מערכת ההתרעה מפני התנגשות מלפנים, המאפשרת לבחור עד שלושה מרחקים שונים או כיבוי מוחלט, לפי העדפת הנהג. מערכת נוספת מתריעה על תנועה חריגה מאחור.

בשיוט רגוע ב- 100 קמ"ש מצביע מד הסל"ד על 1600 סיבובים לדקה ומחשב הדרך מצביע על צריכת דלק של 17 ק"מ לליטר, שיוט במהירות 120 קמ"ש מציג נתונים של 1800 סל"ד ו- 15 ק"מ לליטר. נתון צריכת הדלק הרשמי בנסיעה משולבת עומד על 10.8 ק"מ לליטר ובפועל בתידלוק שביצענו הושגה תוצאה של 8 ק"מ לליטר, נתון מספק בהתחשב בנהיגת המבחן המאומצת במכונית גדולה ועוצמתית כזאת. תא הדלק הגדול בנפח של 70 ליטרים מסתבר כקטן מעט ומספיק ל- 550 ק"מ בלבד בנתונים אלו.

סיכום

האימפלה החדשה הצליחה להעלות בנו חיוך והנאה וסחטה לא מעט מבטים מהעוברים והשבים במהלך המבחן. מדובר במכונית גדולה וחזקה, מעוצבת ומאובזרת ובעלת המון אופי וייחודיות. למכונית מערכות בטיחות ושליטה מתקדמות וניחוח יוקרתי. תג המחיר המוצמד לה בסך 249,000 ש"ח משקף תמורה נאה לכסף.

ההגה אמנם לוקה ברכות יתר אך מכונית זו לא נועדה לנהיגה ספורטיבית, לעומת זאת את עוצמת הבלימה יש בהחלט לשפר. אם אתה כבר מספיק מבוסס, לא מתרוצץ בין חניות בעיר, לא נרתע בתשלום בתחנת הדלק, ומחפש מכונית גדולה, חזקה ומפנקת אנחנו מציעים לך לקחת את השברולט אימפלה לנסיעת מבחן שתשאיר לך טעם של עוד וחיוך רחב.

 

שברולט אימפלה 2014