סובארו אימפרזה במבחן

  • כתב: פבל צ'רניצקי
  • צילום: פבל צ'רניצקי
  • 11 מרץ 2014
  • 0 תגובות

סובארו אימפרזה החדשה נחתה בישראל לפני כמעט כשנה. יפנאוטו, יבואנית סובארו לישראל, שקיבלה לאחר שנים ארוכות של המתנה רכב משפחתי בתצורת סדאן עם מנוע 1.6 ליטר כמקובל וכמצופה במחוזתינו החליטה לזנוח את הכינוי B3 שהצמידה לדור הקודם וחזרה לשם המקורי. להזכירכם, במחצית השנייה של השנה שעברה, עברה הבעלות על ייבוא המותג לידי חברת סמל"ת וזו השיקה תוכנית מימון ייחודית שעזרה לאימפרזה לצבור תאוצה במכירות ללקוחות הפרטים.

התרשמות חיצונית - את בסדר

לפני מספר שנים צץ ברשת שיר שהפך במהרה לוויראלי ובו הזמר פונה לבחורה ואומר לה ש"את בסדר, את לא יפה ולא כונפה, את כל כך בסדר". השיר הזה חזר אליי כפלאשבק ברגע הראשון שראיתי את האימפרזה החדשה. העיצוב אינו פורץ גבולות, הוא לא מדהים ביופיו ואף מעט אנמי, אך אי אפשר להגיד עליה שהיא מגושמת או מכוערת.

סובארו אימפרזה החדשה

יחידות התאורה הראשיות הציגו את פילוסופית העיצוב אותה כינתה היצרנית "עיני נץ" והן ללא ספק החלק המעניין ביותר בעיצוב החוץ של האימפרזה, שאר המרכב נראה מעט צר וגבוה ולתחושה זו תורמות מראות הצד המגודלות שאמנם תורמות את חלקן לשדה הראיה לאחור אך מעיבות על העיצוב הכללי. רכב המבחן הגיע בגרסת סטייל פלוס הבכירה המאובזרת בפנסי ערפל וחישוקי סגסוגת שתורמים למראה אך אלה האחרונים נראים מעט קטנים על המרכב הגבוה. בקיצור, היא בסדר. היא לא יפה, אבל גם לא משעממת.

תא הנוסעים - אוורירי ונעים

הכניסה לתא הנוסעים מלווה בתחושה אוורירית מאוד, ריפוד המושבים הבהיר אמנם עשוי להיות רגיש ללכלוכים אך הוא מקנה תחושה של תא נוסעים גדול בהרבה ממה שהוא באמת. חלקו התחתון של לוח המחוונים, יחד עם חיפויי הדלתות והתקרה שצבועים גם הם בצבע קרם תורמים לתחושה הטובה.

אני יכול להישבע שברגע הנחיתה במושב הנהג נפלט לי מהפה "וואו" שקט, זהו ללא ספק אחד המושבים הרכים והנוחים ביותר שהיה לי הכבוד לשבת בהם, הוא אמנם חסר תמיכה צידית, לא אורתופדי וקשיח כמו המושבים הנהוגים במרבית המכוניות החדשות אך הוא ללא ספק אחד הנעימים יותר.

סובארו אימפרזה החדשה. תא הנוסעים

טווח כיוון גדול מאוד במושב וההגה שמתכוונן לגובה ולעומק מאפשרים מציאת תנוחה נהיגה טובה במהירות. העברת היד על הקונסולה המרכזית והדשבורד מגלה איכות חומרים סבירה למדי, לא מהמובילות בקטגוריה אבל גם לא כזו שתגרום לאכזבה. עם זאת, ירידה במורד תא הנוסעים מגלה פלסטיקה חלולה וגסה למגע עם מרווחים לא אחידים בין החלקים ואיכות חומרים לא מרשימה.

המעבר למושב האחורי מדגיש את האופי המשפחתי של האימפרזה, הדלתות האחוריות שנפתחות בזווית רחבה מאוד והגג הגבוה מאפשרים כניסה ויציאה נוחה מאוד כמו גם גישה ואפשרות לחגור ילדים בקלות יחסית. המושבים האחוריים מעט קשיחים מאלו הקדמיים ופחות נוחים אך זווית משענת טובה בשילוב עם הגג הגבוה משאירים שפע מקום לראש וגם המרווח לברכיים מספק. תאי אחסון נדיבים בדלתות מאפשרים לאחסן בקבוקים בגודל חצי ליטר וחפצים נוספים. מדרגה גדולה יחסית במרכז הרצפה והיעדר פתחי מיזוג ליושבים מאחור הם חסרונות מורגשים.

נפח תא המטען עומד על 460 ליטרים מכובדים בהחלט. פתח רחב ונמוך מאפשר העמסה של ציוד רב ללא דרמות או בעיות מיוחדות. פתיחתו של תא המטען לוותה אצלנו לא פעם בתסכול שכן הוא אינו נפתח מבחוץ (על אף קיומו של כפתור על המפתח) ואם תסגרו אותו בטעות תאלצו לחזור ולמשוך את מנוף הפתיחה שנמצא ליד מושב הנהג.

  

אבזור והנדסת אנוש - מה שצריך אבל לא הרבה מעבר

האימפרזה החדשה מציעה הנדסת אנוש ברמה גבוהה מאוד, כל הפקדים נמצאים בדיוק היכן שציפינו למצוא אותם, איכות הכפתורים והפקדים טובה והתפעול נוח וקליל. נקודת חובה אחת היא כלפי ההגה, שחישוריו נמצאים במיקום מעט נמוך מהרצוי, דבר שגרם לידיים להתעייף מעט לאחר נהיגה ממושכת בכבישים ארוכים וישרים.

רשימת האבזור באימפרזה אינה מרשימה במיוחד ולמעשה היא די דלה וכוללת רק את האביזרים הבסיסיים ביותר כגון מערכת שמע הכוללת רדיו דיסק וארבעה רמקולים, ארבעה חלונות חשמליים וחלון נהג עם פתיחה וסגירה בלחיצה אחת, מראות צד חשמליות, מחשב דרך בסיסי, שקע AUX לנגן מדיה חיצוני וזהו פחות או יותר. שתי נקודות חסד הן בקרת האקלים הדיגיטאלית ומערכת עצור וסע המדוממת את המנוע בעצירות. רכב המבחן הגיע כאמור בגרסת סטייל פלוס הבכירה המוסיפה לרשימת האבזור חישוקי סגסוגת בקוטר 15 אינץ' ושליטה מההגה על מערכת השמע והדיבורית שמהווה חלק ממערכת המולטימדיה שהותקנה במכונית המבחן (אופציה בתוספת מחיר).

אבזר הבטיחות של האימפרזה כולל 6 כריות אוויר עם אפשרות לביטול כרית האוויר של הנוסע, עיגוני ISOFIX במושבים האחוריים, מערכות בקרת יציבות (ESP) ומשיכה אלקטרוניות, תגבור בלימה בחירום, חלוקת לחצי בלימה בחירום וכמובן מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה (ABS). בשנת 2012 בחן את האימפרזה ארגון הבטיחות האמריקאי IIHS והעניק לאימפרזה ציונים מרביים בכל המבחנים. בשנת 2013 ערך לה הארגון מבחן נוסף שכלל את מבחן החפיפה הקטנה וגם בו זכתה האימפרזה לציון מרבי. הודות לכך העניק לה הארגון את ציון הבטיחות Top Safety Pick.

יחידת כח - הנפח הנכון עם תיבת הילוכים פחות שגרתית

נפח המנוע של האימפרזה היוצאת שעמד על 1.5 ליטר היה כאמור אחת הנקודות שמנעו ממנה להצליח בישראל. האימפרזה הנוכחית מוצעת כאמור עם מנוע בנפח 1.6 ליטר המפיק 114 כ"ס והמומנט המרבי עומד על 15.3 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים רציפה שמכוילת באופן ברור לחסכון. התיבה חסרה אפשרות לתפעול ידני אך הסטת הידית שמאלה תאפשר לנעול אותה בהילוך נמוך.

נתוני הביצועים עליהם מצהירה סובארו עומדים על 12.8 שניות במיאוץ מאפס למאה, מהירות מרבית של 181 קמ"ש וצריכת דלק של 17.2 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. במהלך המבחן צריכת הדלק הציגה תמונה פחות אופטימית מהצהרת היצרנית ונעצרה על 10.8 ק"מ לליטר אך מנגד הצלחנו להביא את האימפרזה מאפס למאה קמ"ש ב- 11.3 שניות, זמן טוב משמעותית מהזמן המוצהר.

על הכביש - נוחות זו לא מילה גסה

נוחות הנסיעה של האימפרזה היא אחת מנקודות החוזק הבולטות ביותר בהן נתקלנו במהלך המבחן, שילובם של המושבים הרכים יחד עם המתלים העצמאיים שמכוונים במופגן לרכות הופכים את האימפרזה לנוחה ונעימה כמעט בכל תנאי כביש. בין אם מדובר באספלט עירוני מצולק ושבור ובין אם מדובר בכביש בין עירוני גלי, האימפרזה הפגינה שלווה שתרמה לתחושה נעימה בתא הנוסעים. תיבת ההילוכים הרציפה תרמה גם היא את חלקה ושמרה על המנוע בסל"ד נמוך מאוד גם במהירויות גבוהות. כך למשל ב- 120 קמ"ש התייצבה מחט הסל"ד על קצת מעל 2,000 סל"ד.

התמרון בעיר גם הוא נוח מאוד בזכות ראות מצויינת לכל הכיוונים ומראות צד גדולות במיוחד וזאת למרות הגה איטי למדי. התחושה בדוושת הבלם טובה ופרוגרסיבית והיא תורמת לבלימה חלקה וצפוייה. בידוד הרעשים עושה עבודה טובה בהפרדת תא הנוסעים מרעשי העיר.

אך לא הכל ורוד - נהיגה דינאמית, היא בלשון המעטה, לא מנת חלקה של האימפרזה. המנוע מרגיש ברוב המקרים חלש מדי לנהיגה מהירה, ההגה חסר כל תחושה או היזון חוזר, דבר המקשה על יצירת קו מדוייק בפניות, המתלים הרכים יוצרים העברות משקל חריפות בבלימות חזקות או פניות מהירות ומביאים את האימפרזה לתת היגוי בכל פעם שבחרנו לקחת פניה קצת מהר מדי. תיבת ההילוכים, טובה ככל שתהיה בנסיעה רגועה, מתבלבלת לעיתים קרובות בלחיצות הגונות על דוושת התאוצה ומשאירה את המנוע בסל"ד גבוה לפרקי זמן ארוכים.

הביצועים במצבי חירום אינם מרשימים במיוחד וניתן לייחס זאת למתלים הרכים. כך, בלימת חירום גרמה לזנב לפסוע מעט הצידה אף ללא הטיית ההגה, בהטיית ההגה בלי בלימה על מנת לדמות התחמקות ממכשול חוותה האימפרזה העברות משקל חריפות שגרמו לנו להחסיר פעימה. עם זאת, יש לציין כי כל מערכות הבטיחות האלקטרוניות פעלו כשורה ובאופן צפוי מאוד ומנעו בקלות תוצאות חמורות יותר.

סיכום - היא ממש בסדר

סובארו אימפרזה החדשה היא, כמאמר השיר, ממש בסדר. היא מרווחת ובטיחותית, נעימה לשהיה ונוחה באופן קיצוני כמעט בכל תוואי דרך. למען האמת, היא אחת המכוניות הנוחות ביותר שבהן נהגתי והיא מהווה אלטרנטיבה טובה לאלו המעדיפים מכוניות נוחות ונטולות יומרות ספורטיביות שיקחו אותם מהבית לעבודה ובחזרה.

האימפרזה החדשה אמנם לא מאובזרת בכל הגאדג'טים החדשים ביותר והביצועים השאירו אותנו מעט רעבים (מתי כבר תגיע ה-WRX החדשה?), אך מוניטין אמינות מוכח ותכנית המימון החדשנית של היבואנית החדשה מאפשרים לאימפרזה לתת חבילה שאמנם לא תתאים לכל נהג באשר הוא אך היא ללא ספק חבילה מצויינת ללקוחות שמעוניינים ברכב משפחתי שיקח אותם מנקודה א' לנקודה ב' בביטחה וללא הפתעות מיותרות.

 

סובארו אימפרזה 2013