וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
לקחנו את המכונית הקיצונית ביותר בארסנל הדגמים של סיאט למבחן דרכים בכבישי ישראל. השם קופרה מוצמד למכוניות הביצועים של המותג הספרדי מבית פולקסווגן והדור השלישי של סיאט לאון קופרה מתעלה על כולן נכון להיום. אחד הנתונים הנחשקים שניתן להצמיד היום למכוניות ספורטיביות הוא זמן ההקפה במסלול הנורבורגרינג הגרמני המכונה הגיהנום הירוק. סיאט לאון קופרה נמצאת כיום במקום השלישי בדירוג מכוניות הספורט בעלות ההנעה הקדמית עם זמן הקפה של 7:58.40 דקות. לפניה בטבלה ניצבת רנו מגאן טרופי RS עם זמן הקפה של 7:54.36 דקות ובמקום הראשון נכון להיום ניצבת הונדה סיוויק טייפ R החדשה עם זמן הקפה של 7:50.63 דקות מסביב לגיהנום הירוק.
זמני ההקפה מסביב לנורבורגרינג הם מפגן הכוח והאגו של היצרניות וסביר להניח שעוד נראה שינויים בטבלה המדוברת כאשר יוצגו הדגמים החדשים בשנים הקרובות. המתחרות הישירות של סיאט לאון קופרה הן אלפא רומיאו ג'ולייטה תלתן ירוק, רנו מגאן RS שמשווקת עם תיבת הילוכים ידנית, ופולקסווגן גולף R שחולקת מנוע עם הקופרה. עיקר השינויים בין האחיות לקונצרן מתרכזים במערכת ההנעה. לקופרה הנעה קדמית עם דיפרנציאל מוגבל החלקה ולגולף מערכת הנעה כפולה ותג מחיר גבוה ב- 87,800 ₪.
הנעה והנאה
במבחני הדרכים שאנו עורכים אנו פותחים בדרך כלל בנושאי העיצוב, האבזור והשימושיות, אך במקרה של סיאט לאון קופרה אנו נתחיל דווקא עם יחידת ההנעה וחווית הנהיגה. מתחת למכסה המנוע מותקן מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטר TSI המפיק 280 כ"ס ומומנט של 38.7 קג"מ שזמין כבר מ- 1,750 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 6 הילוכים רובוטית כפולת מצמדיםDSG6 בעלת זוג מצמדים רטובים שמעבירה את הכוח לגלגלים הקדמיים דרך דיפרנציאל קדמי מכני מוגבל החלקה. משקלה של סיאט לאון קופרה בגרסת חמש דלתות עומד על 1,421 ק"ג שנשענים על מערכת מתלים אדפטיבית DCC שמשנה את קשיחות המתלים בלחיצת כפתור בהתאם לרצון הנהג.
ברגע ההתנעה מתעורר המנוע לחיים בנהמה די חרישית ומשעממת ולוח המחוונים מתייצב על 900 סל"ד. כפתור מצבי הנהיגה מציע ארבע אפשרויות, אני בוחר במצב קומפורט ומתרשם כי הקופרה מספקת נוחות נסיעה טובה מהמצופה עבור שימוש יומיומי למרות מהלך מתלה קצר וחישוקי 19 אינץ' עם צמיגים בעלי חתך נמוך. רק במעבר על פסי האטה ומהמורות גדולות יש להאט יותר מהרגיל ולהזהר. פגישת בור או פס האטה במהירות בינונית ומעלה תלווה בצליל לא נעים של סגירת המתלה. במהירות נמוכה ההגה קל משקל ובשילוב עם מצלמת החניה האופציונלית, החיים בעיר יכולים להיות נוחים מאוד עם סיאט לאון קופרה.
ביציאה לכביש המהיר או בין הרמזורים ניתן להרגיש את 280 הסוסים שבחרטום. ללא בקרת האחיזה, צמיגי הקונטיננטל הספורטיביים לא מצליחים להתמודד עם הכוח שמנסה לרדת לכביש וכל זינוק אגרסיבי מלווה ברעש וסיבסוב גלגלים קצר במקום. סיאט לאון קופרה מהירה, מהירה מאוד אפילו, וכמעט בכל מצב תהיו הזריזים ביותר על הכביש. תאוצה מאפס למאה קמ"ש אורכת על פי היצרן 5.8 שניות, אנו עשינו זאת ב- 6.3 שניות ועדיין היינו מרוצים מהתוצאה. מצב ספורט מקשיח את המתלים, מחדד את תגובת המנוע והמצערת, ומספק רמת אחיזה גבוהה יותר על חשבון הנוחות. מצב קופרה אמור לחדד את התגובות למקסימום כמו שאתם כבר מבינים.
בניגוד למבחנים מסורתיים, את הלאון קופרה בחנו בעיקר בכבישי הצפון המפותלים. כשמגיעים לכבישים הטכניים ניתן מיד להבין שמדובר במכונת נהיגה מדוייקת ומאוזנת. ההגה מקבל משקל נכון, הוא אמנם אינו מתקשר במיוחד אך הוא מהיר, מדוייק ומספק תחושת ביטחון. השלדה מגיבה בחדות והקופרה נותנת רושם שכל סיבוב קטן עלייה, מספיקה עזיבת הגז או נגיעה עדינה בדוושת הבלם והקופרה מהדקת את הסיבוב. האף של סיאט לאון קופרה ממושמע להפניית ההגה ונכנס לפניה ללא דרמות וללא תת היגוי. צריך ממש להתאמץ כדי לגרום לתת היגוי, על יכולת זו אחראי בין היתר דיפרנציאל מוגבל החלקה מכני שמעביר את הכוח לגלגל החיצוני לסיבוב שבאופן טבעי בעל אחיזה גבוהה יותר, ובכך מאפשר יותר כח על הכביש, יציאה חזקה יותר מהסיבוב ופחות תת היגוי.
תיבת ההילוכים עובדת מצויין ובאופן מדוייק מאוד עם העברות הילוכים מהירות והורדת הילוכים מוקדמת במצבים הספורטיבים. בשימוש יומיומי פועלת תיבת ההילוכים בצורה חלקה ונעימה ולא היתה לנו אף תלונה אליה. התיבה מגנה על מכלולי הרכב ותעביר הילוכים מעט לפני מנתק ההצתה כאשר בוחרים בהעברת הילוכים ידנית מגלגל ההגה. בסיום המבחן המאוד מאומץ שלנו רשמה סיאט לאון קופרה צריכת דלק ממוצעת של 7.8 ק"מ לליטר, נתון טוב לתנאי המבחן, שיכול להשתפר רבות בנסיעה מנהלתית.
עיצוב חיצוני
על עיצובה של סיאט לאון קופרה אפשר להתווכח. היא נאה ללא ספק אך יש שיטענו שאינה מוחצנת מספיק. אנו אהבנו אותה בצבע שחור סולידי. חדי עין לא יתקשו לזהות שמדובר בגרסת הביצועים אך אחרים יכולים לטעות ולחשוב שזאת רק סיאט לאון סטנדרטית עם חישוקים גדולים. סיאט לאון קופרה נבדלת משאר גרסאות הדגם ע"י חישוקי סגסוגת קלה בקוטר 19 אינץ', ספויילר אחורי גדול יותר, קליפרים אדומים, ספי פליטה כפולים מצופים כרום, וכמובן סמלי הקופרה שמעטרים את הגריל והזנב. לקוחות שמבקשים מעבר לכך יכולים לרכוש את חבילת הצבע המוחצנת בתוספת 3,966 ₪ שתוסיף צבע שונה לחישוקי הסגסוגת, בתי המראות, הספויילר האחורי וכיתובי הסמלים.
עיצוב פנים ואבזור
עיצוב הפנים של סיאט לאון קופרה גם הוא סולידי ודומה מאוד לסיאט לאון הסטנדרטית. ההבדלים מסתכמים בהגה ספורטיבי קטום עם תפירות בצבע לבן, מושבי ספורט, דוושות אלומיניום, ספי דלתות עם כיתוב קופרה, ומסך מגע בגודל 7 אינץ' שמפעיל את כל תפריטי הרכב ובעל מחווני מצב גדישה וכוחות G. איכות החומרים וההרכבה טובה מאוד ובמהלך המבחן לא נרשמו תלונות או רעשים מיותרים.
המושבים תומכים ונוחים למדי ומרופדים בעור משולב אלקנטרה בצבעים שחור ולבן. סיאט לאון קופרה תאכלס ארבעה מבוגרים בנוחות הודות למרווחי ראש ורגליים נדיבים, רק לנוסע האמצעי מאחור יהיה פחות נוח עקב תעלת ההינע הבולטת, אך נסבל לנסיעות קצרות. נוסעי המושב האחורי ייהנו בנוסף מפתחי מיזוג ומחזיקי כוסות. היתרון הבולט של סיאט לאון קופרה הוא היכולת להיות מכונת נהיגה מדהימה שמתפקדת כמשפחתית שימושית ונוחה עם תא מטען בנפח 380 ליטרים שיכיל בקלות עגלה ואת כל הקניות בסופר.
סיאט לאון קופרה החדשה מגיעה עם רשימת אבזור נדיבה הכוללת מראה מרכזית מתכהה אוטומטית, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואורות, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע, 9 רמקולים, קישוריות בלוטות' מלאה, חיבורי USB ו- AUX, קורא כרטיסי SD, חלון שמש חשמלי, חלונות אחוריים כהים, תאורת LED מלאה מלפנים ומאחור, וחישוקי סגסוגת בקוטר 19 אינץ' עם קליפרים אדומים. ציוד הבטיחות כולל את כל מערכות בקרת הבלימה והאחיזה המקובלות, מערכת למניעת תאונות משניות, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, ו- 9 כריות אוויר. היינו שמחים לקבל במחיר זה גם מערכות בטיחות אוטונומיות מתקדמות.
סיכום
במחיר 218,000 ₪ סיאט לאון קופרה מציעה את החבילה השלמה והמשתלמת ביותר בסגמנט עבור מי שמחפש ליהנות מכל העולמות – גם מכונית ספורט חזקה ומהנה לנהיגה וגם מכונית משפחתית נוחה ושימושית. סיאט לאון קופרה החדשה תענה על כל הדרישות הנדרשות ממכונית משפחתית סטנדרטית אך תעשה זאת עם חיוך גדול מרוח על הפנים והמון טפיחות לאגו.
| סיאט לאון קופרה 2.0 ליטר אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | 2.0 ליטר טורבו בנזין |
| הספק מרבי | 280/5,700 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 38.7/1,750 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים DSG6 |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,263 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,816 מ"מ |
| גובה כללי | 1,459 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,618 מ"מ |
| מיכל דלק | 50 ליטרים |
| נפח תא מטען | 380 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,421 ק"ג |
| מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש | 5.8 שניות |
| קבוצת זיהום | 10 |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבי בטיחות |
| מחיר |
218,000 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025