13 טיפים לנהיגה בטוחה בתנאי שלג וקרח

  • כתב: קובי זוילי
  • צילום: יצרן
  • 07 ינואר 2015
  • 0 תגובות

1. בצעו ‬ניסוי ‬קצר - לפני ‬שתצאו ‬לדרך ‬נסו ‬לחוש ‬את ‬תנאיה. ‬במקום ‬ובמהירות ‬בטוחים, ‬בצעו ‬בלימת ‬חירום ‬אחת ‬וסטייה ‬מהירה ‬אחת ‬כדי ‬לחוש ‬את ‬גבולות ‬האחיזה ‬שיש ‬לכם. ‬הניסוי ‬יגדיר ‬את ‬מעטפת ‬האחיזה ‬של רכבכם בתנאי מזג האוויר הנתונים.‬

2. דלק ‬ושלג - וודאו ‬שיש ‬לכם ‬מספיק ‬דלק ‬לפני ‬הנסיעה. ‬דלק ‬הוא ‬קריטי ‬לא ‬רק ‬להנעה ‬אלא ‬גם ‬לחימום ‬במידה ‬ונתקעתם. ‬

3. צמיגים ‬תואמים - לפני ‬שתצאו ‬לדרך ‬וודאו ‬כי ‬כל ‬ארבעת ‬הצמיגים ‬שלכם ‬זהים (‬בעלי ‬אותה ‬הסוליה) ‬וכי ‬רמת ‬השחיקה ‬שלהם ‬אינה ‬מוגזמת. ‬כמו ‬כן, ‬חשוב ‬לוודא ‬שלחצי ‬האוויר ‬בכל ‬הצמיגים ‬נכונים ‬על ‬מנת ‬למקסם ‬את ‬האחיזה.‬

4. מצברים ‬וקור - מצברים ‬וסוללות ‬ממש ‬לא "‬אוהבים" ‬כשקר ‬להם ‬ועלולים ‬לא ‬לספק ‬את ‬הזרם ‬הדרוש ‬להתנעה. ‬קחו ‬כבלי ‬התנעה ‬או ‬מתנע ‬נייד ‬לדרך. ‬גם ‬אם ‬אתם ‬מסודרים, ‬יהיה ‬בכוחכם ‬לעזור ‬לאחרים ‬שנתקעו. ‬

5. כולם ‬ב- HIGH - אם ‬אתם ‬ברכב ‬שטח ‬או ‬טנדר ‬4x4 ‬המצויידים ‬בתיבת ‬העברה המאפשרת זאת, המצב ‬האידיאלי ‬לנהיגה ‬בשלג ‬הוא 4-HIGH‬. כך ‬תמתנו ‬את ‬הורדת ‬הכוח ‬לקרקע ‬ותהיה ‬לכם ‬שליטה ‬טובה ‬יותר ‬על ‬רמת ‬האחיזה ‬של ‬הגלגלים. ‬פעמים ‬רבות ‬יהיה ‬כה ‬חלק ‬עד ‬כי ‬יהיה ‬עליכם ‬להתחיל ‬תנועה ‬בהילוך ‬שני ‬או ‬שלישי ‬ועם ‬רגל ‬עדינה ‬על ‬המצערת. אם ‬תשלבו ‬הילוך נמוך, ‬יגיע ‬מומנט ‬רב ‬לגלגלים ‬ואלו ‬יסתחררו ‬ללא ‬הועיל. זכרו: גלגל ‬מסתחרר ‬אוחז ‬פחות ‬מגלגל ‬עומד.‬

6. אטימה ‬ואדים - לפני ‬היציאה ‬לדרך ‬בדקו ‬שכל ‬הגומיות ‬במסגרות ‬הדלתות ‬והחלונות ‬תקינות ‬כדי ‬למנוע ‬חדירת ‬אוויר ‬קר ‬לרכב ‬וגם ‬כדי ‬למנוע ‬חדירת ‬מים ‬משלוליות ‬עמוקות ‬ונתזי ‬שלג. ‬בדקו ‬גם ‬שהמזגן ‬תקין. ‬נכון, ‬המזגן ‬הוא ‬מרכיב ‬חשוב, ‬הפעולה ‬שלו ‬יחד ‬עם ‬החימום ‬תפשיר ‬את ‬האדים ‬מהשמשות ‬ותבטיח ‬שהראות ‬החוצה ‬תהיה ‬‬טובה.‬

7. חברים ‬וחילוצים - השתדלו ‬לא ‬לצאת ‬לבד ‬להרפתקה. ‬בעיקר ‬כדי ‬שיהיה ‬רכב ‬נוסף ‬שיכול ‬לשמש ‬כמחלץ ‬בעת ‬הצורך. ‬יהיה ‬עליכם ‬להצטייד ‬בערכת ‬חילוץ ‬בסיסית ‬אשר ‬כוללת: ‬רצועות ‬גרירה ‬ושאקלים ‬אשר ‬יאפשרו ‬לכם ‬להירתם ‬לרכב ‬מחלץ/‬מחולץ ‬באופן ‬בטוח. ‬טלפונים ‬ניידים ‬הם ‬כלי ‬החילוץ ‬הטוב ‬ביותר ‬וכדאי ‬גם ‬ליידע ‬מישהו ‬שנשאר ‬בבית ‬בתוכניות ‬שלכם - ‬לכל ‬מקרה ‬של ‬איחור ‬לא ‬סביר ‬או ‬נתק ‬בתקשורת.‬

8. להכין ‬את ‬הראש ‬- אנחנו ‬לא ‬רגילים ‬לנהוג ‬בתנאים ‬שבהם ‬לכביש ‬יש ‬מעט ‬מאוד ‬‬אחיזה. ‬זכרו ‬שכל ‬פעולה ‬של ‬שינוי ‬כיוון, ‬פנייה, ‬בלימה ‬ואפילו ‬האטה, ‬עשויה ‬להביא ‬את ‬הרכב ‬למצב ‬של ‬החלקה. ‬סעו לאט‬, ‬היו ‬ערניים ‬ותכננו ‬צעדיכם ‬בתבונה. ‬

9. סכנת ‬התחממות - זה ‬מצחיק ‬אבל ‬הסכנה ‬העיקרית ‬לרכב ‬משלג ‬עמוק ‬היא ‬דווקא ‬התחממות. ‬וזו ‬נגרמת ‬מדחיסת ‬השלג ‬בפתחים ‬של ‬המצננים ‬בחזית. ‬ולא, ‬הקור ‬של ‬השלג ‬לא ‬מספיק ‬כדי ‬לקרר ‬את ‬הנוזל ‬בראדיאטור. ‬כך ‬שאם ‬התנגשתם ‬בערימת ‬שלג ‬גבוהה, ‬הקפידו ‬לפנות ‬את ‬השלג ‬מהחרטום ‬של ‬הרכב ‬עוד ‬לפני ‬שמתחיל ‬הקיטור ‬לצאת ‬מהמצנן.‬

10. תנו ‬לטכנולוגיה ‬לעבוד ‬עבורכם - אם ‬יש ‬לכם ‬‬רכב עם מצב שלג ‬נצלו ‬את ‬היכולת ‬הזו ‬לטובתכם, היא תעשה את העבודה טוב מרוב הנהגים.

11. שמרו ‬מרחק - לשמור ‬מרחק ‬זו ‬הנחייה ‬שתמיד ‬חשובה ‬וזה ‬חשוב ‬שבעתיים ‬כשנוהגים ‬על ‬כביש ‬מכוסה ‬שלג. ‬זאת ‬מכיוון ‬שהאחיזה ‬המועטה ‬בשילוב ‬זמן ‬התגובה ‬של ‬הנהג, ‬מאריכים ‬מאוד ‬את ‬המרחק ‬הנדרש ‬לעצירה ‬מוחלטת. ‬זכרו ‬כי ‬ABS ‬אינו ‬מקצר ‬את ‬מרחקי ‬הבלימה ‬ותפקידו ‬לאפשר ‬היגוי ‬בעת ‬בלימה ‬ולא ‬לנעול ‬את ‬הגלגלים.‬

12. האצות ‬ובלימות - נסו ‬להימנע ‬מהאצות ‬חזקות ‬מדי ‬שעלולות ‬לגרום ‬להחלקות ‬מהנתיב ‬הרצוי. ‬חשוב ‬להקפיד ‬על ‬נסיעה ‬חלקה ‬ככל ‬האפשר. ‬כלל ‬זה ‬נוגע ‬גם ‬לבלימות ‬ולסיבובים ‬- ‬הכול ‬בעדינות. ‬אם ‬רכבך ‬מתחיל ‬להחליק ‬הורד ‬בעדינות ‬את ‬הרגל ‬מדוושת ‬הגז, ‬כוון ‬את ‬ההגה ‬לכיוון ‬ההחלקה ‬ועצור ‬בעדינות.‬

13. ציוד ‬אישי - הביאו ‬בגדים ‬להחלפה ‬ומזון ‬-‬ ‬מי ‬יודע ‬לכמה ‬זמן ‬אתם ‬יוצאים. ‬אחרי ‬החוויה ‬של ‬השלג ‬אתם ‬תהיו ‬ספוגי ‬מים ‬וקפואים. ‬סט ‬בגדים ‬להחלפה, ‬גרביים ‬ואפילו ‬נעלי ‬בית ‬יכולים ‬להיות ‬נחמה ‬מצוינת ‬אחרי ‬שנפטרים ‬מהביגוד ‬הרטוב. ‬מקומה ‬של ‬ערכת ‬הקפה/‬תה ‬אינה ‬נפקדת ‬כאן ‬והיא ‬חשובה ‬יותר ‬מתמיד ‬בשמירה ‬על ‬המורל ‬ועל ‬חום ‬הגוף. ‬ההמלצה ‬הגורפת ‬לאי-‬שתיית ‬אלכוהול ‬בנהיגה ‬תופסת ‬בקור ‬שבעתיים ‬שכן ‬שתייה ‬עלולה ‬לחשוף ‬אותך ‬להיפותרמיה ‬ואובדן ‬חום ‬גוף ‬מהיר ‬מאוד.‬

המדריך באדיבות לנד רובר.