אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
יצרני הרכב לא מפסיקים לחדש, לייעל ולמקסם את חווית הנהיגה עם צורך בלתי נמנע לעמידה בדרישות הבטיחות, היעילות והחסכון בצריכת הדלק. כל נדבך נוסף שיצרן רכב מביא עימו מעלה את הדרישות לשאר היצרנים שצריכים להדביק פערים. סובארו מתייצבת יחד עם קומץ היצרניות האמיצות בחזית הלחימה ומציעה את מערכת האחיזה האולטימטיבית - AWD.
מערכת ההנעה symmetrical AWD היא גולת הכותרת של סובארו, וסובארו B4 בפרט. דרישות הבטיחות הביאו את המכוניות החדשות לרמת אחיזה גבוהה תודות למכלולים ועזרים אלקטרוניים מהשורה הראשונה, מערכות כגון ESP ,XDS ושאר מערכות האחיזה האלקטרוניות, שכל תפקידן הוא להביא רכב בעל הנעה קדמית לרמת אחיזה קרובה לרכב בעל הנעה כפולה במצב של בלימה. תהליך דומה מתרחש כשיצרני המכוניות מנסים לחקות את הנוחות והבטיחות של מערכת המתלים ההידרו-פניאומטיים של סיטרואן. טכנולוגיות מתלים חדשות כגון מתלי אוויר ומתלים מגנטיים מנסות להגיע לרמת הנוחות האולטימטיבית, אך בדיוק כמו מערכות האחיזה המתקדמות ביותר, ספק אם הטכנולוגיה יכולה להגיע לרמה המוצעת ע"י המכאניקה הפשוטה.
סובארו B4 החדשה מקבלת יותר מסתם מתיחת פנים, בעוד שחטיבת הכוח נשארת זהה, השלדה העיצוב ורמת האבזור משתנים בהחלט. השלדה החדשה רושמת גידול והיא ארוכה ורחבה יותר עם מידות של 4,795 מ"מ ו- 1,840 מ"מ. הגובה מאבד 5 מ"מ מהדגם היוצא ועומד על 1,500 מ"מ, מרווח הראש נשאר נדיב כשהיה. הדגם המחודש מציג נוחות ומרווח פנימי גדול מבעבר, תא המטען גדל בכ- 50 ליטרים ונפחו עומד על 506 ליטרים, לא הגדול בסגמנט אך מכובד בפני עצמו. הגלגל הנוסף בגודל מלא עם חישוק ברזל ונמצא בקרקעית תא המטען. בסיס הגלגלים עומד על 2,750 מ"מ ארוכים המגדילים את תא הנוסעים. שלושה מבוגרים יישבו מאחור בקלות למרות תעלת ההינע הגבוהה שלא ממש תפריע לנוסע האמצעי. המשקל העצמי הוא גבוה ועומד על 1,595 ק"ג כולל משקל הנהג. מערכת ההנעה הכפולה משפיעה לרעה על צריכת הדלק פעמיים - גם מוסיפה למשקל הרכב וגם צורכת יותר דלק בהפעלתה.
סובארו B4 החדשה, או בשמה האמיתי סובארו לגאסי, זוכה לעדכון מערכות מקיף, החל במערכת מולטימדיה עם מסך מגע וכלה במערכת היגוי חדשה להגברת התחושה הטבעית והליניארית לדברי סובארו. מערכת המתלים ברמה טובה מאוד ומציגה מתלי דמויי מקפרסון בסרן הקדמי ומתלי עצם עצה כפולה בסרן האחורי. רדיוס הסיבוב מפתיע מאוד ומציג נתון של 5.6 מטרים קצרצרים. ברכב המבחן זכינו לבחון גם את מערכת המובילאיי (mobil eye) שקוראת את הדרך ומזהירה את הנהג מסכנות אפשריות. זוהי מערכת מצילת חיים וחשובה במציאות של היום, הצעד הבא של מערכות מסוג זה היא לא רק אזהרה לנהג אלא גם בקרה אקטיבית של ההגה, הבלמים והמצערת.
סובארו B4 לגאסי החדשה מציגה עיצוב ונראות בולטים, עדכון מערכות, וחטיבת כוח עוצמתית. יצאנו לבדוק האם אלו יספיקו לה בכדי להיכנס לזירה בסגמנט ההולך ומצטמק גם כך?
מראה חיצוני - בטעם אמריקאי
פנסי החזית במראה "עיני הנץ" קלטו את עיני במבט ראשון. הגריל ומכסה המנוע העוצמתיים הטילו ספק האם זו באמת סובארו או איזה שהוא סוג של בין כלאיים שרירי ומוזר. הצדודית מזכירה את רכבי הדוד סם, שברולט מאליבו, ואפילו קווי דמות לשברולט אימפלה ושאר מכוניות השרירים המוסוות בחליפה מהודרת. סובארו B4 הפתיעה לטובה עם מראה מאופק עם קריצה מסויימת למערכת ההינע המשובחת הכוללת מנוע בוקסר, גיר רציף, ומערכת הנעה כפולה.
סובארו עזבו את המתכון המיוחד של חלונות ללא מסגרת ומציגים בדגם המחודש מסגרת חלונות סטנדרטית. סובארו B4 החדשה מקבלת תאורת יום מסוג DRL, פנסי ערפל קדמיים ופנס ערפל אחורי, חישוקים מעוצבים בעלי שני גוונים בגודל 17 אינץ' וצמד מראות גדולות המוכרות משאר דגמי סובארו. הדגם הנבחן ברמת הפרימיום מוסיף לרשימת האבזור מערכת תאורה ראשית מסוג לד, מערכת שטיפה לפנסים, נעילה ופתיחה לדלתות ללא מפתח, חישוקי 18 אינץ' גדולים, ופס ניקל מעוצב בסף דלת תא המטען.
הדגם המחודש, הגדול והיוקרתי מגיע עם צדודית ארוכה ודינמית. מסגרת הכרום מסביב לחלונות, קימור המותניים לאורך המרכב, והחישוקים העצומים עשו את העבודה באופן משכנע ואני נפלתי ברשתה. אני מביט על מכונית שנראית חזקה ומעונבת ועכשיו עליה לעמוד בסטנדרטים שהציבה לעצמה.
מראה פנימי - כמו דוג'ו יפני, נקי ומסודר עם הפתעות קטנות על הקיר
המפתח החכם פתח את הנעילה ברגע שהתקרבתי לדלת, עם פתיחת הדלת קורצות דוושות האלומיניום. נראה כי תא הנוסעים מושקע, הכיסא רחב ונוח והמתגים נראים מסודרים במקומם. ההגה, ידית ההילוכים ומשענת היד מחופי עור, ארגונומיים ונעימים לאחיזה. ההגה מעוצב, קטן ועמוס כפתורי שליטה, בקרת שיוט, שליטה על מערכת השמע ושליטה על הטלפון. מאחורי גלגל ההגה נמצאים מנופי מתכת לשליטה על יחסי ההעברה בגיר הרציף.
החומרים והדיפונים מחומרים ברמה גבוהה מאוד, חיפויי מתכת מלוטשת בתא האחסון המרכזי ובאזור ידית ההילוכים ובמתגים השונים. מעל תא הנהג מצאנו תא אחסון יעיל למשקפיים, תאורת מפות, תא אחסון עמוק מתחת למשענת היד, 2 שקעי 12V, צמד מחזיקי כוסות, ומערכת בקרת אקלים ברורה ופשוטה עם פתחי אוורור מאחור שמגיעים באופן די מאכזב רק בגרסת הפרימיום.
מסך המולטימדיה בגרסת הפרימיום בגודל 7 אינץ', מערכת המולטימדיה החדשה מבית סובארו כוללת את אפליקציית 'סטאר לינק' לשיקוף הסמארטפון על צג המסך הגדול. מערכת השמע כוללת 6 רמקולים והצלילים ברכב ברמה טובה מאוד. מערכת המולטימדיה של סובארו הגיעה באיחור קל מול מתחרותיה ונכנסה לליין הדגמים החדש של 2015, היא פשוטה מאוד לתפעול וכוללת מתגים ברורים וגדולים ושליטה פשוטה ואינטואטיבית גם מגלגל ההגה.
למערכת אפשרות הפעלה בפקודות הקוליות. ההפעלה הקולית איטית מאוד ודורשת למידה והסתגלות, לאחר מספר ניסיונות של מבטאים שונים באנגלית הצלחתי לשלוט ולתכנת את מערכת השמע, הטלפון, ובאופן מפתיע ודי ייחודי הצלחתי לשלוט גם על מערכת בקרת האקלים. אפשרות שליטה קולית על בקרת האקלים מגיעה רק בגרסת הפרימיום ומצאתי עצמי מנגן את עוצמת הרוח והטמפרטורה מהפתחים השונים. המערכת מציעה 2 כניסות USB וכניסת AUX ומחוברת למצלמה אחורית איכותית שתמונתה המוצגת על מסך המגע גם בלילה. משחק עם העמעם מצליח לשמור על מראה ברור וקריא גם כשהשמש מסנוורת.
אפשרויות התצוגה שסובארו B4 מציעה במחשב הדרך מרעננת בהחלט. החל מהצגת נתוני חיישן מצב המצערת, דרך טמפרטורת המנוע הנוכחית ועד חלוקת הכוח לגלגלים ע"י מערכת ההנעה. אופציה נוספת, הנקראת "מצב החומר בחוליה" בעגה צבאית, היא תצוגה רב תכליתית של מצב השמנים, המסננים השונים, ושאר חלקי הרכב שמוחלפים מדי טיפול. בעת טיפול ניתן לאפס את השעונים והמחשב מדווח לנהג מתי יש לבצע טיפול או החלפת מכלול ספציפי, אופציה שביכולתה לחסוך כסף בראייה ארוכת טווח.
לוח המחוונים מעוצב ונעים לעין, בין 2 המחוגים הגדולים והברורים מתייצב לו מסך 3.5 אינץ' הכולל אופציות תצוגה רבות של מחשב הדרך - תצוגה דיגיטלית של מהירות הרכב, חיווי ECO (שהוא בעצם חיווי אורות לינארי של כמות הדלק הנצרכת בכל רגע נתון, ומצב כיול המנוע ותיבת ההילוכים הרציפה (מצב ספורט - Sport , ומצב חכם וחסכוני - Intelligent). בגרסה הבכירה אותה קיבלנו צבעי מד המהירות ומד הסל"ד ניתנים לבחירה מבין 10 אפשרויות שונות. כשמעבירים את ידית ההילוכים למצב ידני, צבע כתום בוהק משתלט על לוח המחוונים ומודיע כי כפפות המשי הוחלפו בכפפות עור מחוספסות.
סובארו B4 החדשה גרפה חמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק המחמירים. אבזור הבטיחות כולל בין היתר 7 כריות אוויר, עיגוני ISOFIX במושבים האחוריים, הגה, דוושות, מנוע ותיבת הילוכים קורסים בעת תאונה, התראה על אי חגירת חגורות הבטיחות גם במושבים מאחור, מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים, מערכת עזר לזינוק בעלייה, מערכת בקרת משיכה, בקרת יציבות, ABS למניעת נעילת גלגלים בבלימת חירום, BAS למתן עזרה בבלימה, EBD לחלוקה לחצי בלימה, חיישני קרבה מאחור, ומצלמת רוורס.
חטיבת הכוח - היתרון הגדול
סובארו B4 מגיעה, בשונה ממתחרותיה המוגדשות, עם מנוע 2.5 ליטרים אטמוספרי המפיק 175 כ"ס ב- 5,800 סל"ד, וכ- 24.0 קג"מ המגיעים ב- 4,000 סל"ד. הנתונים הללו מעידים כי הכוח האמיתי והמתפרץ מגיע בטורים גבוהים, יש המון כוח אי שם במעלה הסל"ד ולכן נתוני התאוצה כל כך שונים. את המבחן שלנו מעמידה ל- 100 קמ"ש צלחה סובארו B4 תוך 9.6 שניות ממוצעות, אך את האצת הביניים בין 80 ל- 120 קמ"ש, הכה חשובה לעקיפות בטוחות, צלחה סובארו B4 תוך 6.5 שניות מהירות של בעיטה לישבן.
אמנם המנוע אינו מוגדש ושייך לדור מיושן יחסית שניתן למצוא בשלל רכבי סובארו של השנים האחרונות, אך הוא חזק ועוצמתי, בעיקר בסל"ד גבוה שם הוא מרגיש בבית. השינוי המרענן של הדגם המחודש נמצא בתיבת ההילוכים הרציפה, היא חכמה וחסכונית, ולמעשה מתמודדת מול יריבות חדישות, טכנולוגיות ומתוחכמות יותר, ועומדת מולן בגבורה (ולדעתי האישית גם מנצחת).
מערכת ההנעה הכפולה מעצימה מאוד את חווית הנהיגה ומחלקת את הכוח בין הגלגלים באופן ממוחשב וחכם ביחס של 60%-40% בין הסרנים עם שינויים התלויים בתנאי הדרך ומצבי הנהיגה. האחיזה מדהימה, גם בקו ישר וגם בעיקולים, הכניסה והיציאה מפניות חדות נעשית ללא מאמץ מיותר והביטחון שהמכונית משרה לנהג הוא פשוט מענג. להנאה זו יש מחיר, מערכת ההנעה הכפולה היא כבדה ודורשת המון כוח מהמנוע, ישנם המון חלקים המעבירים את הכוח לגלגלים וזה גובה מחיר יקר של דלק. בתנאי המבחן שכללו האצות, פניות, עליות וירידות עברה המכונית 400 ק"מ עם מיכל של 50 ליטרים. הנתון מלמד על צריכת דלק לא אידיאלית של ליטר לכל 8 ק"מ. אנו מאמינים שבנהיגה מנהלתית ורגועה ניתן ניתן להשיג תוצאה טובה יותר.
חווית נהיגה - הציפיות גבוהות, בכל זאת סובארו
אני מתיישב במושב החשמלי, מסתדר בכמה לחיצות כפתור רעשניות במקצת, מסדר את ההגה המתכוונן לגובה ולעומק, ומסדר את המראות החשמליות לקבלת כיסוי מקסימאלי של השטחים המתים. אני שוב מוצא את עצמי משחק עם הכיוונון של המושב לאחר כיוון המראות, לוחץ על כפתור תמיכת הגב התחתון ועדיין לא נוח לי. הכיסאות רכים למדי אך עדיין חסר משהו, תמיכת הצד או זווית הכיסא לא הסתדרו לי כל כך למרות ששאר הבוחנים לא התלוננו על תנוחת הנהיגה במושב הנהג.
לחיצה קלה על כפתור ההנעה, ביטול נעילת בלם היד החשמלי, נורות החיווי דולקות, המחוגים נוגעים בסוף הסקאלה, נורות הביקורת, עצור וסע, מערכת עזר לזינוק בעלייה, לחץ אוויר בצמיגים, ומנוע הבוקסר בנפח 2.5 ליטרים מתעורר לחיים בגרגור אופייני. מכונית המנהלים של סובארו או המשפחתית גדולה בעגה המקצועית, מוכנה לקרב. ידית ההילוכים מועברת ל- D, כיול מצב הנהיגה מועבר ל- S ויצאנו לדרך. הראות מצוינת, קורות A צרות ולא מפריעות כלל, הראייה לצדדים ולאחור נהדרת. השינוי שסובארו עשתה עם הנדסת האנוש במושב הנהג ראויה לשבח, כשיושבים בתא הטייס המחודש מרגישים בהבדל בין הדגם הנוכחי לדגמי העבר של סובארו B4.
הנסיעה בתוך העיר עוברת בקלילות ובשקט מופתי, גיהוץ המהמורות נעשה ללא רעשים מיותרים ובצורה סבירה בהחלט. תיבת ההילוכים מתפקדת מצוין ולא דורשת לחיצה כבדה על דוושת ההאצה. נציין שוב לטובה את התיבה אשר מסוגלת להאיץ את הרכב ללא הגברת הסל"ד, הרגשה עתידנית, כיף כבר אמרנו? עכשיו הגענו לחלק הקשה ביותר שסובארו צריכה להתמודד עמו, חשבתם שמדובר בנסיעה מחוץ לעיר? שם היא דווקא שקטה ונוחה באופן יחסי ורעשי רוח מגיעים רק במהירויות גבוהות מאוד. אם כן, במה מדובר אתם שואלים? מדובר בהתמודדות עם מתחרותיה לסגמנט שפשוט מציעות יותר. במחיר דומה תקבלו אצל המתחרות גם חלון גג, מושבי עור, חלונות עולים ויורדים בלחיצת כפתור, נעילת דלתות אוטומטית בתחילת נסיעה, תאורת חירום בעת בלימה, וחיישני קרבה מלפנים.
סובארו B4 החדשה אינה מרגישה כמו מכונית יוצאת דופן, הכול אצלה בסדר ולא יותר, וזה בדיוק מה שלא אהבתי. לאחר ההשקה המדוברת של פולקסווגן פאסאט והציפייה להגעת סקודה סופרב החדשה צריכה סובארו לעבוד קשה מאוד מול מתחרותיה האירופאיות. אולי בהמשך הדרך נצליח להבין מה הוא הפקטור שיעמיד את סובארו B4 אל מול מתחרותיה בכבוד.
לחיצה ארוכה על דוושת התאוצה מעלה את הסל"ד במונוטוניות המיוחדת לגיר הרציף ומצאתי את עצמי על הר בית-קשת נכנס לסיבובים מהירים. אני לא מרגיש צורך בטיחותי לדרוך על דוושת הבלם, האחיזה נהדרת וצווחות צמיגים נשמעות לעתים רחוקות. נראה שמערכת ה- AWD עושה עבודתה נאמנה וחלוקת הכוח מתאזנת ביעילות מרבית. כאשר דרכתי בחוזקה על דוושת הבלם עצרה המכונית בזמן וה- ABS שלט באלגנטיות בבלימת החירום, אך העצירה אינה נשכנית והעבירה מהר מדי את המשימה למערכת ה- ABS. במבט חיצוני נראות צלחות הבלמים קטנות וחלשות בתוך גלגלי הענק אותם קיבלנו בגרסת הפרימיום.
עצירה קטנה לקפה מובילה להרהור על קנקנה של הכלה החדשה. אמנם חסרת ייחוד כשמדובר בנהיגה מנהלתית של יום יום לעבודה ובחזרה אך יש לה X פקטור מאוד מסוים שיתאים לחלקנו. זוהי מכונית סופשבוע שתיקח אם המשפחה לטיול, תעמיס ציוד, ותשמור על אקוסטיקה מצוינת לצלילי יובל המבולבל. אך גם מכונית שתפנק את הנהג בנסיעת סולו כשדוושת הדלק נעוצה היטב ברצפה והמכונה המיומנת מתעוררת לחיים.
סיכום
סובארו יודעת לתת הנאה מנהיגה, היא פשוט כיפית ומהנה לנהיגה נמרצת. מערכת ההנעה הכפולה משרה ביטחון עילאי, סובארו B4 יודעת ומסוגלת לייתם את דוושת הבלימה. הכניסה והיציאה מפניות הן חוויה וגם אם נתקעת בכביש לא סלול, היא תוציא אותך משם בזמן שמתחרותיה יחכו לגרר.
חטיבת כוח חזקה עם הנעה כפולה מייחדים את המכונית אך נהגים שלא מחפשים ריגושים ימצאו את ה- B4 קצת מיותרת. המלחמה שלה מול המתחרות צפויה מראש, היא לא מאובזרת כמותן, לא חסכונית כמותן, ולא עומדת בסטנדרט האבזור בסגמנט שמתאמץ לשמור את קהל הלקוחות לפני הבריחה לסגמנט הפנאי שטח. מי שמחפש יוקרה, אבזור, וחיסכון בדלק כנראה לא ירכוש סובארו B4 אך חובבי המותג ואוהבי הריגושים יאהבו מאוד את הסובארו B4 החדשה.
| סובארו B4 פרימיום | |
|---|---|
| מנוע | בנזין 2.5 ליטר בוקסר |
| הספק מרבי | 175/5,800 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 24.0/4,000 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית רציפה CVT |
| יחידת הנעה | כפולה AWD |
| אורך כללי | 4,795 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,840 מ"מ |
| גובה כללי | 1,500 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,750 מ"מ |
| מיכל דלק | 60 ליטרים |
| נפח תא מטען | 506 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,595 ק"ג |
| מהירות מרבית | 210 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש | 9.6 שניות |
| קבוצת זיהום | 10 |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבי בטיחות |
| מחיר | 177,990 ₪ |
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025