וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
לפני מספר שנים השיקה מאזדה את טכנולוגיית סקייאקטיב עליה שקדה שנים ויישמה אותה בכל דגמי מאזדה החדשים. את רוח העיצוב, ההנדסה והפילוסופיה, כינתה מאזדה בשם קודו - הריגוש בתנועה. על מנת להבין על מה מאזדה מדברת, לקחתי לסיבוב את מאזדה 2 דמיו החדשה ברמת גימור פיור בלק (Pure Black) העונדת תג מחיר של 119,900 ₪.
עיצוב חיצוני
הפגישה עם הדור החדש של מאזדה עוררה התרגשות קלה, בכל זאת שמעתי הרבה על פילוסופיית הקודו וטכנולוגיית הסקייאקטיב עליה ארחיב בהמשך. עיצובה של מאזדה 2 דמיו נאה, זורם ומשלים את מה שחסר בגרסת ההאצ'בק בעלת הישבן הנפוח. תוספת אורך של 26 ס"מ לכדי 4,320 מ"מ, מקפיצה את מאזדה 2 דמיו מקטגוריית הסופר מיני לקטגוריית התת משפחתיות, קטגורייה מתפתחת בפני עצמה.
מאזדה 2 דמיו נראית מוגמרת יותר, זורמת יותר ומתעכלת מהר יותר מאחותה המקוצרת. הגריל המעודכן והנאה של מאזדה מעוטר כרום, פנסי החזית המעוצבים כוללים פנסי LED ומכסה המנוע המעוצב מתחיל קצת מאחורי הגריל וסוגר על פנסי החזית. הגריל החדש של מאזדה עשוי פלסטיק עדין לצורכי בטיחות, אווירודינמיות ובסופו של דבר גם לחיסכון בעלויות הייצור. בניגוד לגרסת קומפורט הבסיסית, גרסת פיור בלק הבכירה משווקת עם חישוקי סגסוגת בקוטר 16 אינץ', חלונות אחוריים מושחרים, פנסי ערפל ותאורת LED מלאה.
עיצוב פנים
הכניסה למאזדה 2 דמיו פיור בלק לא משאירה צל של ספק, כנראה שמדובר בעיצוב הפנים היפה בקטגורייה כולה. לא יכולתי להתעלם מגימורי העור ודמויי הקרבון הפזורים ברחבי תא הנוסעים, עיצוב פתחי האוורור העגולים כאילו נלקחו מסגמנטים גבוהים יותר ופס עיצוב מחופה עור לאורכו של הדשבורד משלים את המראה היוקרתי. ההגה מחופה עור בתפירה אדומה ולוח המחוונים כולל מד סל"ד אנלוגי וצג מהירות דיגיטלי. רמת האבזור והעיצוב בפרטים הקטנים משאירה את המתחרות הרחק מאחור.
המושבים מרופדים בעור שחור עם תפירה אדומה ובעלי אזורים בריפוד בד נושם המציל את המצב בימים חמים במיוחד. המושבים אמנם צרים אך מספקים תמיכה ונוחות טובה. רשימת האבזור ממשיכה עם מערכת בידור הכוללת מסך מגע רב תפקודי בגודל 7 אינץ', תצוגה עילית מעל לוח המחוונים, מפתח חכם לכניסה והתנעה ללא מפתח ומערכת בקרת אקלים.
מאזדה 2 דמיו החדשה מביאה לסגמנט התת משפחתיות אבזור בטיחות עשיר מאוד הכולל 6 כריות אוויר, עיגוני ISOFIX, מערכת בקרת יציבות, מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים מסוג TPMS, חיישני גשם ותאורה, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, התראה על סטייה מנתיב הנסיעה, מערכת לניטור שטחים מתים, ומערכת בלימה אוטונומית בתוך העיר הפועלת במהירות הנמוכה מ- 30 קמ"ש.
תא הנוסעים של מאזדה 2 דמיו פרקטי למדי וכולל תא כפפות בגודל סביר, מחזיקי כוסות בין המושבים ותאי אחסון לבקבוקים בדלתות הקדמיות. מושב הנהג מתכוונן גם לגובה וההגה מתכוונן לגובה ולעומק. לחובת מאזדה נאמר כי רק חלון הנהג הוא אוטומטי מלא ואין מנגנון אוטומטי לנעילת דלתות בתחילת הנסיעה. נקודת החן בסביבת הנהג היא ללא ספק מערכת השליטה על מערכת הבידור, מדובר בג'ויסטיק נוח לתפעול המזכיר מאוד את מערכת השליטה של אאודי וב.מ.וו. משיקולי בטיחות, מסך המגע לא פעיל בזמן נסיעה והשליטה בו מתבצעת ע"י הג'ויסטיק או לחצני השליטה על ההגה. בנוסף לחיישני החנייה האחוריים קיימת מצלמת נסיעה לאחור המקרינה תמונה איכותית על המסך הראשי שלא מאבד מאיכותו גם תחת אור שמש ישיר.
למושב האחורי ייכנסו שני מבוגרים בנוחות, השלישי יצטרך להידחק שם באמצע וספק אם יאהב את זה. באופן כללי המושבים מאחור אינם תומכים או נוחים כמו הקדמיים והתחושה היא שהחלק האחורי נזנח. התחושה מאחור קלסטרופובית למדי בעיקר בשל סף החלונות הגבוה, דבר שיקשה על הזאטוטים מאחור להסתכל על הנוף, אבל מי מהם מסתכל על הנוף כשיש סמארטפון?
תא המטען של מאזדה 2 דמיו החדשה אינו הגדול בקטגורייה אך עם נפח של 414 ליטרים הוא מרווח ומספק בהחלט. תא המטען הוא בעצם הנקודה המבדלת את מאזדה 2 דמיו מגרסת ההאצ'בק, הוא הופך את גרסת הדמיו לשימושית יותר מדגם ההאצ'בק המציע תא מטען בנפח 282 ליטרים בלבד. שני הדגמים דומים, הם חזקים ונוחים במידה שווה אבל במבחן הפרקטיות מנצחת מאזדה 2 דמיו.
חווית נהיגה
דגמי מאזדה החדשים מצויידים במנועים מסדרת סקייאקטיב המתקדמת, טכנולוגיה זו ישבה במגירות מהנדסי מאזדה שנים ארוכות ורק בעשור האחרון החלו ליישם אותה במכוניות המשפחתיות של החברה. הרבה קוראים שואלים אותנו מה זה בכלל סקייאקטיב ולמה זה טוב? ובכן בפינתנו הטכנית הקלילה ננסה לענות על הקושיות הנ"ל.
השינוי הירוק מתחיל ממעבדות הפיתוח דרך מפעלי ההרכבה ועד מלחמת חורמה בפליטת המזהמים. מאזדה שלפה ממגירותיה את סדרת פיתוחי סקייאקטיב, טכנולוגיה מתקדמת שהייתה שייכת לרכבי המרוץ של החברה באופן בלעדי. מאזדה לקחה את אותם פיתוחים והטמיעה אותם במכוניות המשפחתיות של מאזדה. פיתוחים כמו שלדות קלות, חומרים מרוכבים, מנועים מתקדמים בעלי יחד דחיסה גבוה ותיבות הילוכים חכמות ויעילות. פילוסופיית סקייאקטיב לא עוצרת רק בשיפורי מנוע ומרכב לניצול אנרגטי גבוה יותר אלא כל מערך הייצור הפך לנקי וירוק יותר.
מאזדה 2 דמיו החדשה מצויידת במנוע 1.5 ליטר בטכנולוגיית הזרקה ישירה המפיק 111 כ"ס ב- 6,000 סל"ד ומומנט של 14.78 קג"מ ב- 4,000 סל"ד. הנתונים לא מזהירים אך בהחלט מספיקים בכדי לשנע בזריזות את התת משפחתית הקטנה ששוקלת 1,135 ק"ג, 19 ק"ג יותר מאחותה המקוצרת. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטארית בת 6 מהירויות המכויילת על הצד החסכוני. התיבה מושכת תמיד לכיוון ההילוך הגבוה ביותר בכדי לשמור על סל"ד נמוך וצריכת דלק נמוכה ככל האפשר. נתוני היצרן מצהירים על זינוק מעמידה למאה קמ"ש תוך 10.5 שניות וצריכת דלק של 17.5 ק"מ לליטר, אנו עוד נבחן את ההצהרות הללו.
הנעה קלילה מעוררת לחיים את המנוע, על מד הנסועה בצג המחוונים כתוב 11,000 ק"מ, ואני חושב לעצמי שזו הולכת להיות נסיעה שקטה במיוחד. התיאוריה שבניתי לעצמי החזיקה בדיוק 10 מטרים. רעשי המנוע, הצמיגים והמתלים חדרו לתא הנוסעים די בקלות, בידוד רעשים זה לא הצד החזק של מאזדה 2 דמיו.
מכוניות סופר מיני ותת משפחתיות סטנדרטיות מתאפיינות בדרך כלל בנוחות נסיעה סבירה בלבד. הן קופצניות ורגישות להעברות משקל ומאזדה 2 דמיו לא שונה ממתחרותיה לקטגורייה. המתלים מכויילים על הצד הקשיח ובעלי מהלך קצר ומהיר המתבטא בעיקר בקופצניות ותזזיתיות של המרכב. מאזדה 2 דמיו החדשה מעבירה בקלות את הנעשה על הכביש אל הישבן.
ההיגוי קל במהירות נמוכה ועם עליית מחוג המהירות הוא נעשה כבד, חד ומדוייק יותר. עם עליית המהירות הפך בידוד הרעשים למטרד. רעשי צמיגים, מתלים, מנוע ורוח היו שם כל הזמן וגרמו לי לבחון את מערכת הבידור החדשה על 6 רמקוליה. איכות השמע טובה והמערכת מתחברת לסמארטפון בקלות וכוללת זוג שקעי USB, שקע AUX, קורא כרטיסי SD, וקישוריות בלוטות' להזרמת שמע וטלפון.
עם כל הנאמר לחובתה של מאזדה 2 דמיו החדשה, בעצירה לקפה ולהתרשמות ביניים נאמר כי המאזדה מספקת חווית נהיגה טובה משציפיתי, נראה כי המנוע החדש נתפר במיוחד בשבילה. אמנם תיבת ההילוכים החדשה טובה וחסכונית אך על מנת לקבל כוח זמין מצאתי את עצמי מוריד 2 הילוכים בכדי להביא את המנוע הקטן לסל"ד עבודה גבוה בו הוא מרגיש ער יותר. לחיצה עמוקה על דוושת ההאצה מביאה אותי לסשן נהיגה תובעני, באופן מפתיע מאזדה 2 דמיו עמדה בו בגבורה והציגה התנהגות כביש טובה. מאזדה 2 דמיו מספקת תחושת בטחון עם אחיזה טובה בעיקולים מהירים והיגוי מדוייק למדי למרות שמשקל ההגה קל יחסית.
התאוצה מעמידה למאה קמ"ש ארכה קרוב ל- 11 שניות ותאוצת ביניים מ- 80 ל- 120 קמ"ש ארכה 11 שניות רועשות נוספות. גרסת הפיור בלק אותה בחנתי זכתה לשדרוג מערכות בדמות מערכת התראה על סטייה מנתיב שעובדת גם כשסימוני הכביש קשים לקריאה ומזמזמת דרך מערכת השמע, משחק קטן בהגדרות המערכת והזמזום ניתן להחלפה בצפצופים. בנוסף, התראת הסטייה מוקרנת על הצג העילי ועל לוח המחוונים. המערכת לניטור שטחים מתים התגלתה כיעילה מאוד והיא מתריעה על עצמים באזורים בשדה הראייה המת שהמראות לא מספיקות לכסות. ברגע שהתגלה עצם באזורים אלו, מוקרנת על מראות הצד אזהרה כתומה ובולטת בנוסף להתראה קולית. את המערכת המעניינת ביותר יצא לי לנסות פעמיים, רק בנסיון השני זיהתה מערכת הבלימה האוטונומית את הפח הדרוס מהנסיון הראשון, לפח ולמאזדה שלום.
בסופו של יום מאומץ ומהנה כשלחצן הספורט היה פעיל ברובו, צריכת הדלק עמדה על 12.5 ק"מ לליטר, תוצאה לא רעה כשמדובר במבחן דרכים מאומץ. נתון זה מלמד שבנסיעה מנהלתית יומיומית תציג מאזדה 2 דמיו צריכת דלק חסכונית.
סיכום
מאזדה 2 דמיו החדשה מתייצבת בישראל לאחר זמן רב בו הייתה מאזדה בעמדת נחיתות מול מתחרותיה והדגם החדש מביא עמו בשורה לקטגורייה כולה, לא עוד תת משפחתית אפורה ומשעממת אלא מכונית שמחה, מאובזרת וצבעונית במחיר שפוי. מאזדה 2 דמיו מותירה את מתחרותיה הרחק מאחור בכל הנוגע לאבזור ועיצוב, וצריכת הדלק שפוייה בהחלט. מאזדה 2 דמיו נראית כלהיט מכירות אמיתי אמנם ישנם חסרונות בדמות נוחות נסיעה ובידוד רעשים שלוקים בחסר. כמו כן, ישנן בקטגוריית התת משפחתיות מכוניות מרווחות וזריזות ממנה כגון סיאט טולדו.
מחירה של מאזדה 2 דמיו עומד על 111,900 ₪ לרמת אבזור קומפורט ו- 119,900 ₪ לרמת האבזור פיור בלק שהתייצבה למבחן הדרכים שלנו. האם 8,000 ₪ הנוספים שווים את ההשקעה? לדעתי שווה כל שקל.
| מאזדה 2 דמיו פיור בלק אוט' | |
|---|---|
| מנוע | בנזין 1.5 ליטר |
| הספק מרבי | 111/6,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 14.7/4,000 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלטרית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,320 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,695 מ"מ |
| גובה כללי | 1,470 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,570 מ"מ |
| מיכל דלק | 44 ליטרים |
| נפח תא מטען | 414 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,135 ק"ג |
| מהירות מרבית | 188 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש | 10.5 שניות |
| קבוצת זיהום | 4 |
| ציון בטיחות ENCAP | 4 כוכבי בטיחות |
| מחיר | 119,900 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025