סקודה סופרב 1.4 במבחן דרכים

  • כתב: צבי לשץ
  • צילום: צבי לשץ
  • 03 דצמבר 2015
  • 0 תגובות

צ'מפיון מוטורס השיקה לאחרונה את הדור השלישי והחדש של סקודה סופרב. המשפחתית הגדולה או מכונית המנהלים אם תרצו, משווקת בישראל בתשע גרסאות שונות עם מגוון שילובי מנועים ורמות אבזור, ובהפרש של 100,000 ₪ בין גרסת הבסיס לגרסה הבכירה ביותר. סקודה סופרב משווקת עם ארבעה מנועים: 1.4 TSI בהספק 150 כ"ס, 1.8 TSI בהספק 180 כ"ס, 2.0 TSI בהספק 220 כ"ס, ו- 2.0TSI בהספק 280 כ"ס עם הנעה כפולה. למבחן הדרכים שלנו התייצבה גרסת ה- 1.4 TSI ברמת הביניים סטייל שמחירה עומד על 185,000 ₪. סביר להניח שבקרוב נראה את גרסאות ה- 1.4 ליטר מסתערות על ציי הרכב בעוד גרסאות ה- 1.8 ליטר ומעלה יזכו לידיים פרטיות.

עיצוב חיצוני – מכובד ויוקרתי

סקודה סופרב החדשה מרשימה למראה הודות למימדים נדיבים ועיצוב יוקרתי בעל קווים נקיים וחיתוכים מעניינים. ביחס לקודמתה, הסופרב החדשה מגובשת ומציגה פרופורציות מחמיאות יותר. עיצוב החזית מזוהה עם שאר דגמי המותג כגון סקודה אוקטביה וסקודה פאביה, אך יחידות התאורה הראשיות זכו לעיצוב ייחודי בפרטים הקטנים ותאורת LED דמויית ריסים המקנים לסופרב מראה דרמטי ויוקרתי יותר. במבט צד מציגה סקודה סופרב החדשה קווי מתאר דמויי קופה בזכות הגג המשתפל לאחור, ובשילוב עם חישוקי 18 אינץ' המשווקים עם גרסת הסטייל מתקבל מראה דינמי למדי. השיפור המשמעותי ביותר ביחס לדור הקודם נמצא בחלקו האחורי של הרכב, שם קיבלה סקודה סופרב יחידות תאורה חדשות בטכנולוגיית LED, פגוש אחורי מעוצב הכולל מחזירי אור, ואנטנה דמויית סנפיר קטן שמשלימה את המראה.

סקודה סופרב החדשה מרשימה למראה ומדוייקת בפרטים הקטנים

עיצוב פנים – מוכר ומעודן

גם בעיצוב הפנימי נשמר האיפוק האופייני למותג, תא הנוסעים אומנם מרגיש מעט יותר יוקרתי מבעבר, אך עיצובו לא מרשים בפני עצמו ומוכר מכל קשת דגמי סקודה. כל מתג נמצא במיקום מדוייק ותפעול המערכות צפוי ומוכר, משמע הנדסת האנוש מעולה. שילוב הצבעים בין המושבים לחלקי הדשבורד בגרסאות הבכירות מבליט את יוקרתיות תא הנוסעים ותאורת אווירה צבעונית משלימה את החבילה ומשפרת מאד את התחושה בשעות חשוכות.

תא נוסעים ואבזור

תא הנוסעים של סקודה סופרב אמנם פחות מסוגנן ביחס לאחות פולקסווגן פאסאט ולחלק מהמתחרות, אך איכות ההרכבה מצויינת וכל המשטחים צמודים זה לזה בדיוק כמעט מופתי. איכות החומרים מעולה גם היא עם חומרים רכים ונעימים למגע, דיפוני עור, ותאי אחסון מרופדים. מרחב המחייה מלפנים נהדר ומציע שפע מקום. המושבים מעט נוקשים אך תומכים ומרופדים בעור משולב עם בד אלקנטרה. בנוסף כוללים שני המושבים הקדמיים כיוונון חשמלי, כיוונון תמיכה לגב התחתון, ושלושה זכרונות.

בתא הנוסעים של הסופרב נשמר האיפוק האופייני למותג, אך בעטיפה יוקרתית

לוח המחוונים גדול וברור כבכל דגמי סקודה ובמרכזו ניצב מסך Maxi-DOT צבעוני המאפשר צפייה במצבי מערכת השמע, מחשב הדרך, ומספק גם טיפים לנהיגה חסכונית מפעם לפעם. במרכז הדשבורד ניצב מסך מגע השולט על הגדרות הרכב, מדיה, דיבורית, שיקוף מסך לסמארטפון ועוד. בקרת האקלים מפוצלת לשלושה אזורים ותפעולה פשוט ביותר. מתחת לבקרת האקלים ניתן למצוא מאפרה, שקע V12, חיבורי USB ו- AUX, ומשטח ייעודי לסמארטפון אשר מגביר את קליטת האות הסלולרי. סקודה שמה דגש מיוחד על פתרונות אחסון חכמים ועומדת מאחורי הסלוגן של החברה - Simply Clever. הסופרב מצויידת בשפע תאי אחסון חכמים כגון תא יעודי לכרטיסים מגנטיים, תא מקורר בין המושבים עם מקום ייעודי לטאבלט, מחזיקי כוסות ובקבוקים בעלי תחתית מיוחדת שמונעת תזוזה של הבקבוק ומאפשר את פתיחתו ביד אחת, תא כפפות מקורר, דלתות עם תא יעודי למטריה כולל פתחי ניקוז מים ועוד. רשימת אבזור הנוחות כוללת בין היתר גם מפתח חכם, בקרת שיוט, ומראות צד מתקפלות חשמלית עם חימום וזיכרונות.

גולת הכותרת בסקודה סופרב היה תמיד מרווח הרגליים הנדיב במושב האחורי שצמח ב- 160 מ"מ לעומת הדור הקודם. מקום בספסל האחורי יש בשפע, שלושה מבוגרים יכולים לשבת כאן בנוחות יתרה עם המון מקום לרגליים. התלונה היחידה היא לתעלת ההינע שפוגמת במרווח הרגליים במושב האמצעי, אך זאת עקב השימוש בשלדת MQB המודולרית שמתאימה גם למערכות הנעה כפולה. הנוסעים מאחור ייהנו מוילונות מובנים בחלונות האחוריים, משענת יד הכוללת מחזיקי כוסות, שקע USB, שקע מתח V12, ושקע מתח סטנדרטי 230V. בנוסף יכולים הנוסעים מאחור לווסת לעצמם את טמפרטורת בקרת האקלים, ובמקרה שאלו ילדים, יכול הנהג לשלוט בטמפרטורה ולנעול את השליטה מהקונסולה האחורית.

סקודה סופרב מציגה ספסל אחורי שאין שני לו

קלף חזק נוסף של סקודה סופרב החדשה הוא תא המטען העצום שתפח בכ- 80 ליטרים לעומת הדגם הקודם ונפחו עומד על 584 ליטרים. דלת תא המטען נפתחת ונסגרת חשמלית מתא הנוסעים או ע"י לחיצה על ידית דלת תא המטען. דלת תא המטען נפתחת יחד עם השמשה האחורית ואין אפשרות של פתיחת דלת תא המטען ללא השמשה כפי שהיה בדגם הקודם. שפת ההטענה נמוכה ורחבה, תא המטען עשיר בתאורה ובעל ווי תליה ורשתות אחסון. בנוסף קיימת אופציה של קיפול המושבים האחוריים מתא המטען לשם הכנסת חפצים ארוכים.

תא מטען עצום בנפח 584 ליטרים

אבזור הבטיחות כולל 7 כריות אוויר, עיגוני איזופיקס, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, מערכת סיוע לזינוק בעלייה, מערכת בלימת חירום אוטונומית עירונית, מערכת המתריעה על עייפות הנהג, מראה מרכזית מתכהה אוטומטית למניעת סנוור, חיישן גשם, פנסי ערפל, פנסי קסנון עוקבי פניה, חיישני חניה קדמיים ואחוריים עם חיווי קולי ותצוגת קרבה גרפית על גבי מסך המולטימדיה, ומערכת סיוע לחניה בניצב ובמקביל למדרכה שפעולתה אינה מעודנת אלא מהירה ומלחיצה. את החניות, גם הצפופות שבהן, היינו מבצעים טוב ומהר יותר בצורה המסורתית.

יחידת ההנעה - להגיע בנוחות ובמהירות

"מנוע 1.4 ליטר לרכב בגודל כזה לא מספיק", כך אמרו רוב האנשים שראו את הרכב לראשונה. כפי שציינו, רכב המבחן מצוייד במנוע טורבו בנזין TSI בנפח 1.4 ליטר המפיק 150 כ"ס ב- 5,000 סל"ד ומומנט של 25.5 קג"מ ב- 1,500 סל"ד. המנוע מצוייד במערכות לחיסכון בדלק ובפליטת מזהמים ביניהן מערכת Start & Stop לדימום המנוע בעצירה, ומערכת ACT המכבה שני צילינדרים בזמן שיוט וכך למעשה פועל המנוע על זוג צילינדרים בלבד.

יחידת הנעה קטנה, חסכונית ומספקת

מנוע ה- 1.4 ליטר משודך לתיבת 7 הילוכים רובוטית DSG והשילוב מצליח לייצר קצב התקדמות משביע רצון ומפתיע לטובה. תיבת ההילוכים פועלת בצורה חלקה ונעימה ומדלגת בין שבעת יחסי ההעברה באופן שקט וכמעט בלתי מורגש, רק בזינוק מהמקום נמדדה השהייה קלה. בכל סגנונות הנהיגה מספקת יחידת ההנעה כוח זמין. אמנם לא כוח מתפרץ, אך בלחיצה נחושה לשם עקיפה או האצה זריזה, תדע התיבה להגיע במהירות להילוך המתאים.

סקודה סופרב מרגישה בטיחותית, נשלטת ויציבה, בין היתר הודות למערכות היציבות והבלימה שעושות עבודה נהדרת, אך אינה מספקת הנאה מנהיגה ואינה משאירה מקום למשחקים. במהלך המבחן שלנו שכלל נהיגה מאומצת ומתונה, השיגה סקודה סופרב צריכת דלק ממוצעת של 12.6 ק"מ לליטר, נתון מכובד מאוד. מיאוץ מאפס למאה קמ"ש ארך 8.8 שניות בדיוק כפי שטוענים נתוני היצרן.

סקודה סופרב מרגישה בטיחותית, נשלטת ויציבה

זה המקום להזכיר את מערכת ה- (DCC (Dynamic Chassis Control שמותקנת בכל דגמי סקודה סופרב מרמת אבזור סטייל ומעלה. מדובר במערכת לבחירת מצבי נהיגה השולטת על קשיחות בולמי הזעזועים, תגבור ההגה, ותגובת המצערת ותיבת ההילוכים. המערכת כוללת חמישה מצבים: מצב ספורט שבו נפגעת נוחות הנסיעה לטובת התנהגות כביש חדה יותר ותגובות מהירות יותר, מצב קומפורט שהופך את הנסיעה לרכה ומעודנת, מצב אקו לחיסכון בדלק, מצב נורמל המספק פשרה בין השניים, ומצב מותאם אישית המאפשר התאמה אישית של הפרמטרים.

בנסיעה בין עירונית משייטת סקודה סופרב בצורה מופתית על כבישי ישראל, ונסיעה עירונית נעשית גם היא בקלות למרות גודלו של הרכב. כמעט בכל קשת הסל"ד נשארים רעשי המנוע עמומים ורק מעט רעשי רוח חודרים לתא הנוסעים במהירות גבוהה. הודות לשילוב בין מערכת ה- DCC לבידוד הרעשים הנהדר, מספקת סקודה סופרב נסיעה נעימה ובטיחותית.

סקודה סופרב מצליחה להתעלות על מתחרותיה במרבית התחומים

סיכום – הבחירה ההגיונית ביותר

בסגמנט שהולך ומתכווץ בכל העולם, מצליחה היצרנית הצ'כית מבית קונצרן פולקסווגן לספק אלטרנטיבה הולמת לרכבי הפנאי שטח שמסתערים על השווקים. סקודה סופרב מצליחה להתעלות במרבית התחומים על מתחרותיה העממיות כגון מאזדה 6, סובארו B4, יונדאי סונטה, פיג'ו 508 ומציעה יתרונות רבים גם מול האחות פולקסווגן פאסאט עליה היא מבוססת. הנציגות היפניות מספקות אמנם אופי נהיגה ספורטיבי ומהנה יותר אך סקודה סופרב אינה מתיימרת להיות מכונית ספורטיבית, סקודה סופרב רוצה להיות מכונית סלון מפנקת וזה מה שהיא עושה, ואף עושה זאת טוב מאוד.

סקודה סופרב החדשה זוכה לציון גבוה במבחן שלנו. היא איכותית, שימושית, חכמה, ומשלבת בין עיצוב חיצוני מרשים לבין אבזור מפנק וספסל אחורי שאין שני לו. יחידת ההנעה הבסיסית עושה את עבודתה נאמנה ומפתיעה לטובה הן בצריכת הדלק והן בביצועים. רמת האבזור סטייל שנבחנה אצלנו מהווה בחירה מצויינת לחובבי האבזור והגאדג'טים ומחירה עומד על 185,000 ₪, אך גם רמת האבזור הבסיסית אמבישן שמחירה עומד על 160,000 ₪ תהיה בחירה טובה ומשתלמת.

סקודה סופרב 1.4 סטייל

מנוע טורבו בנזין 1.4 ליטר
הספק מרבי 150/5,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 25.5/1,500 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית  DSG7 מהירויות  
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,861 מ"מ
רוחב כללי 1,864 מ"מ
גובה כללי 1,468 מ"מ
בסיס גלגלים 2,841 מ"מ
מיכל דלק 66 ליטרים
נפח תא מטען 584/1719 ליטרים
משקל עצמי 1,418 ק"ג
מהירות מרבית 220 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש 8.8 שניות
קבוצת זיהום 5
ציון בטיחות ENCAP 5 כוכבי בטיחות
מחיר 185,000 ₪ 

סקודה סופרב 2015