מאזדה MX-5 2016 במבחן דרכים

  • כתב: צבי לשץ
  • צילום: צבי לשץ
  • 10 מרץ 2016
  • 0 תגובות

מאזדה MX-5 החדשה הגיחה לאוויר העולם בשנת 2014 ונחתה בישראל בסוף שנת 2015. במדינות אחרות משווקת מאזדה MX-5 עם שני מנועים לבחירה, מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר בהספק 131 כ"ס ומנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר בהספק 160 כ"ס. מהנדסי מאזדה טוענים שדווקא גרסת ה- 1.5 ליטר מהנה יותר לנהיגה ומציעה התנהגות כביש מאוזנת יותר בשל משקלה הקל. עבור הלקוח הישראלי מספר הסוסים מתחת למכסה המנוע משנה רבות ולכן בישראל משווקת רק גרסת ה- 2.0 ליטר עם תיבת 6 הילוכים ידנית, אבזור עשיר יחסית ותג מחיר גבוה של 233,000 ₪.

מאזדה MX-5

היסטוריה בקצרה

אומרים שמאז שיוצרה המכונית השנייה בעולם, החלו מירוצי המכונית. טענה זו כמעט נכונה. העדות הראשונה למרוצי מכוניות נרשמה בשנת 1894 בה נערך מירוץ לשם בדיקת האמינות של כלי הרכב. המירוץ השני תועד כשנה לאחר מכן ונערך כולו על טהרת הספורט המוטורי. במשך השנים התפתח הספורט המוטורי למגוון רחב של סגנונות ועם היוקרה והתהילה שעל המסלולים הסגורים, החלו היצרנים להיענות לביקוש ולייצר גרסאות כביש מתונות יותר של רכבי המירוץ שלהם. מכוניות רודסטר קטנות, נמוכות וספורטיביות, היו כמעט בלעדית נחלתן של יצרניות איטלקיות ובריטיות, עד שבשנת 1989 חשפה מאזדה את ה- MX-5 הראשונה.

מאזדה MX-5 מהדור הראשון עוררה תדהמה. היא הציגה עיצוב יוצא דופן וסיפקה חווית נהיגה ממכרת למרות שלא היתה הכי מהירה בשכונה. ה-MX-5 הביאה בשורה לעולם, היא הייתה מכונת נהיגה מהנה שהצליחה ליצור חיבור בין אדם למכונה, בעלת עיצוב מהפנט, מוניטין אמינות יוצא דופן, ותג מחיר נגיש.

מאזדה MX-5 היא עוף מוזר בשוק הרכב הנוכחי בישראל, אין לה מתחרות ישירות וקהל היעד שלה מאוד מצומצם. עם תג מחיר של 233,000 ₪ היא פונה בעיקר לחובבי נהיגה מבוססים שמחפשים צעצוע נחמד לסופי השבוע. המחיר הגבוה בישראל לעומת שווקים אחרים בעולם, פוגם בהשגת מטרתה המקורית של מאזדה - ייצור רודסטר מהנה במחיר עממי. תג מחיר הגיוני יותר של 170 אלף ₪ היה מושך קהל רב יותר לאולמות התצוגה אך לא בטוח שהיבואנית רוצה בכך.

מאזדה MX-5 משווקת במחיר גבוה

בקניית רכב חדש רובנו מתלבטים אין סוף ובודקים מגוון פרמטרים כגון: נפח תא מטען, נוחות נסיעה, בידוד רעשים, אבזור בטיחות, צריכת דלק ועוד. בהחלטה לרכוש מכונית כמו מאזדה MX-5 כל הפרמטרים הללו נדחקים הצידה ומה שמעניין באמת הוא חווית הנהיגה. הרגעים בהם תלחצו את דוושת התאוצה בכוח בכביש המפותל או תתנו דרור לזנב של ה- MX-5 , יהיו שווים את כל הפשרות שתעשו. כזו היא חווית הנהיגה הייחודית שמעניקה מאזדה MX-5.

מנוע ותיבת הילוכים

מי שמחפש מכונית ספורטיבית בעלת הספקים גבוהים עשוי להתאכזב. בלב ליבה של מאזדה MX-5 החדשה פועם מנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטר שנושם בכוחות עצמו, ללא מגדש טורבו. ההספק עומד על 160 כ"ס והמומנט המרבי עומד על 20.3 קג"מ ב- 4,600 סל"ד. המנוע קדמי-מרכזי ומותקן אחרי הסרן הקדמי לאורך המרכב ולא לרוחבו, באופן המקל על העברת הכוח לגלגלים האחוריים. המנוע חסכוני במיוחד ומצוייד במערכת i-Stop להדממת המנוע בעמידה ובמערכת בלימה רגנרטיבית i-Eloop. תיבת ההילוכים הידנית בת 6 הילוכים ובעלת אופי ספורטיבי ויחסי העברה קצרים, למעט שני הילוכי השיוט האחרונים. ידית ההילוכים קצרצרה וממוקמת מצויין ודוושת המצמד רכה אך מדוייקת. מהנדסי מאזדה השכילו להקנות למנוע צליל עמוק ומגרגר בעזרת צנרת פליטה ושאר כיולים המוסיפים לחווית השימוש ברכב.

מאזדה MX-5 החדשה, מנוע וגיר נפלאים

למרות ששיא ההספק מושג ב- 6,000 סל"ד, המנוע גמיש להפליא ובעל מומנט זמין כמעט בכל הילוך. אין בעיה להאיץ מסל"ד נמוך בהילוך שישי אפילו בעליות, אך הטווח היעיל ביותר של המנוע נמצא בין 4,000 ל- 6,000 סל"ד. למרות אופיה הספורטיבי של המכונית, תפעולה היומיומי פשוט, סלחני, מדוייק ומהנה. אמנם היא לא חורכת אספלט, אך היא גם לא האחרונה בשיעור ספורט. מיאוץ מאפס למאה קמ"ש אורך 7.3 שניות זריזות וכבונוס מקבלים צריכת דלק מצויינת שעמדה במהלך ימי המבחן על 12.6 ק"מ לליטר בממוצע למרות הנהיגה המאומצת.

חווית הנהיגה

שתי המילים הנכונות ביותר לתאור חווית הנהיגה במאזדה MX-5 החדשה הן מדוייקת ומהנה. השילוב בין גמישות המנוע, תיבת ההילוכים המדוייקת, הצליל, וחווית הגג הפתוח עלולים להיות ממכרים.

תנוחת הנהיגה במאזדה MX-5 החדשה (מהדור הרביעי המכונה ND) נמוכה וספורטיבית, אם כי גבוהה יותר מאשר בדגם המוחלף (מהדור השלישי המכונה NC). תנוחת הישיבה דורשת זמן הסתגלות, במיוחד נוכח מכסה המנוע הארוך הנפרש לפנים. בתחום התנהגות הכביש, קולעת מאזדה MX-5 החדשה כמעט בכל פרמטר. ההגה אמנם חשמלי אך מתקשר ומתגמל, ואחיזת הכביש גבוהה מאוד בכביש יבש (לא בדקנו את רמת האחיזה בכביש רטוב). דוושת הבלם מספקת תגובה טובה בלחיצה נחושה והבלמים עמדו בגבורה לאורך המבחן ללא סימני עייפות למרות שאינם נשכניים במיוחד. באופן כללי ה-MX-5 החדשה דורשת מעורבות אמיתית של הנהג. זוויות הגלגול מעט גבוהות אך מרכז הכובד הנמוך וחלוקת המשקל הכמעט מושלמת מפצים על כך. בניגוד למרבית רכבי ה"שגר ושכח" הספורטיביים המשווקים כיום, המיאטה החדשה יודעת לתגמל אך יודעת גם להעניש את הנהג הלא מיומן. היא דורשת נהיגה מדוייקת ומרוכזת.

מאזדה MX-5 החדשה מרגישה זריזה בכל מצב. בעיר היא קלה מאוד לתמרון הודות לקוטר סיבוב של 10.04 מטרים בלבד ושדה ראייה מצויין לכל הכיוונים כשהגג פתוח. למרות יומרותיה הספורטיביות, מצויידת מאזדה MX-5 החדשה במתלים רכים יחסית שתורמים לנוחות נסיעה טובה בעיר וגם מחוצה לה. היא אמנם מתקשה לגהץ מהמורות רציניות אך מתמודדת היטב עם כבישי מע"צ.

מאזדה MX-5 החדשה מציגה עיצוב יוצא דופן, אם כי לא מושלם

הנעה אחורית, דיפרנציאל מוגבל החלקה וקוטר סיבוב קטן, הופכים את מאזדה MX-5 למכונת נהיגה מהנה במיוחד. היגוי יתר מתקבל בקלות יתרה עם ניתוק בקרת היציבות שניתנת לביטול מלא. ביטול הבקרות הוא מעין מצב "הכל על אחריותך חביבי" אך גם כאשר הבקרות פועלות הן מאפשרות משחק מסויים עם הזנב. חובבי הדריפטים ימצאו במאזדה MX-5 מכונה נהדרת אך רכות המתלים מקשה מעט על שמירת סחיפה ארוכה.

במהירויות שיוט נינוחות, מצליחה מאזדהMX-5 להיות נעימה באופן מפתיע. עם גג פתוח ניתן לקיים ברכב שיחה ללא צעקות וגם השימוש בדיבורית מפתיע לטובה. עם גג סגור רעשי הכביש והרוח ערים יותר עקב העובדה שמאזדה MX-5 החדשה יעילה יותר אווירודינמית כאשר הגג פתוח.

עיצוב חיצוני

העיצוב החיצוני של מאזדה MX-5 החדשה מיישר קו עם שפת העיצוב הנוכחית של מאזדה המכונה KODO. המכונית נמוכה, קצרה ובעלת שפע נוכחות בזכות קימורי הגוף והגיזרה. העיצוב מרשים לכל הדעות אך יחידות תאורה קדמיות קטנות מדי ואף מעט פחוס מרחיקים אותה משלמות עיצובית. במבט צד ניכר מרכז הכובד הנמוך אך חישוקי הסגסוגת השחורים בקוטר 17 אינץ' מעט נבלעים בתוצאה הסופית. אומרים שמאחור דומה מאזדה MX-5 לב.מ.וו Z4 או לכמה דגמי יגואר, אך העיצוב מאחור מוצלח מאוד בעיני כולם.

מאזדה MX-5 היא מכונית שקשה מאוד להתעלם ממנה. הדבר נכון בכל דורות הדגם ובמיוחד בדור החדש והמוחצן. ה- MX-5 החדשה, בייחוד בצבע המטאלי "אדום עשיר" של רכב המבחן, מסובבת ראשים בכל רמזור וגוררת שפע תגובות חיוביות. לצערנו נתקלנו לא פעם בנהג שנדבק אלינו וניסה להתגרות או להתחרות בנו.

תא נוסעים ואבזור

העיצוב הפנימי של מאזדה MX-5 החדשה הוא המשך ישיר לעיצובה החיצוני. תא הנוסעים צפוף ועוטף. הרבה מרווח אין פה, גם לא תאי אחסון למכביר, ואנשים גבוהים יתקשו למקם את עצמם בתוך הרכב הקטן. לוח המחוונים כולל שעון סל"ד גדול במרכזו ומצדיו ניצבים שעון מהירות וצג מחשב הדרך שקשה מעט לקריאה תחת אור שמש ישיר. במרכז הדשבורד ניצב מסך מולטימדיה, תחתיו פתחי המיזוג ובקרת האקלים. הקונסולה בין המושבים מאכלסת את בורר ההילוכים ותא אחסון סמלי. במאזדה החליטו לוותר על תא הכפפות המסורתי ולמקם אותו בקיר האחורי שבין שני המושבים, ליד מחזיקי הכוסות הנשלפים שאינם במקומם הטבעי.

איכות החומרים וההרכבה במאזדה MX-5 החדשה אינה מבריקה. מרכב שעונד תג מחיר של כמעט רבע מיליון שקלים היינו מצפים למעט יותר. תפעול גג הבד הרך נעשה בצורה ידנית ופשוטה - שחרור ודחיפה אחורה לפתיחה, שחרור ומשיכה לסגירה. הפעולה אמנם פשוטה אך מצריכה יד ארוכה ומעט גמישות. לאחר מספר ניסיונות ניתן לבצע את פעולות הפתיחה או הסגירה בכל רמזור.

מאזדה MX-5 החדשה: איכות חומרים פשוטה לתג המחיר הגבוה

תנוחת הישיבה הנמוכה והטובה במושבי העור לא ניתנת לשינוי כי לא קיימת אפשרות של כיוונון גובה המושבים. ניתן לכוון רק את המשענת ואת תמיכת הירכיים. המושבים תומכים והתגלו כנוחים למדי בנסיעות ארוכות. תעלת ההינע פולשת מעט לאיזור רגלי הנוסע ולכן פוגמת בתנוחת הישיבה במושב הימני. נפח תא המטען עומד על 130 ליטרים סימליים, פתחו מעט צר והמבנה לא נוח, אך הוא יספיק לשימוש יומיומי של זוג צעיר. תא המטען נפתח אך ורק באמצעות המפתח כאשר המנוע כבוי, תכונה מציקה שאולי ניתן לשנות בהגדרות הרכב, אך היינו עסוקים מדי בנהיגה מכדי לנסות.

מאזדה MX-5 מגיעה עם רשימת אבזור ארוכה ומרשימה יחסית הכוללת בין היתר פנסי LED, חישוקי סגסוגת בקוטר 17 אינץ', מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', דיבורית בלוטות', חיבורי USB ו-AUX, כניסה והתנעה ללא מפתח, חיישני גשם ותאורה, חימום מושבים, בקרת אקלים, בקרת שיוט, מראה פנימית מתכהה אוטומטית, וחיישני נסיעה לאחור. אבזור הבטיחות כולל 4 כריות אוויר ואת כל בקרות האחיזה והבלימה המקובלות, אך ללא אף מערכת בטיחות אקטיבית מתקדמת.

מאזדה MX-5 החדשה היא מכונית שקונים מהלב ולא מהראש

סיכום

המטרה העיקרית בתכנונה של מאזדה MX-5 החדשה הושגה ללא עוררין. מדובר במכונית מאוד מיוחדת הראויה לכל התשבוחות שמרעיפים עליה ברחבי העולם. מהנדסי מאזדה קלעו בכל פרמטר ויצרו רודסטר מעוצבת ומהנה לנהיגה המצליחה לחבר בין הנהג למכונה ברמה הרגשית. המיאטה אינה נגישה לכולם, אך כמעט כולם היו שמחים להיות בעליה. אמנם היא לא פרקטית וגם די יקרה, אבל מאזדה MX-5 החדשה היא אחת המכוניות המיוחדות המשווקות בישראל. זו מכונית שלא קונים מהראש אלא מהלב.

מאזדה MX-5 ידנית 2.0 ליטר
מנוע 2.0 ליטר בנזין   
הספק מרבי 160/6,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 20.3/4,600 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים 6 הילוכים ידנית
יחידת הנעה אחורית
אורך כללי 3,915 מ"מ
רוחב כללי 1,735 מ"מ
גובה כללי 1,230 מ"מ
בסיס גלגלים 2,310 מ"מ
מיכל דלק 45 ליטרים
נפח תא מטען

130 ליטרים

משקל עצמי 1,119 ק"ג
מהירות מרבית 214 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש 7.3 שניות
קבוצת זיהום 7
ציון בטיחות ENCAP 4 כוכבים
מחיר

233,000 ₪

מאזדה MX-5 2016