וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
סיאט אטקה הוא הקרוסאובר הראשון של היצרנית הספרדית. ההשקה לוותה בקול רעש גדול וציפיות רבות נרקמו לראשו. בעולם ובישראל נתפס סיאט כמותג צעיר בעל אופי ספורטיבי עם האיכויות המפורסמות של קונצרן פולקסווגן. סיאט אטקה מתחרה בפלח השוק הצומח ביותר מול דגמים כגון קיה ספורטאז', יונדאי טוסון ופיג'ו 3008. יצאנו לבחון את גרסת סטייל הבסיסית הנמכרת במחיר 139,900 ₪.
| סיאט אטקה סטייל | |
|---|---|
| יתרונות | יחידת הנעה, שימושיות, נוחות |
| חסרונות | עיצוב, אחריות לשנתיים בלבד |
עיצוב ונוחות
מעצבי סיאט לא לקחו סיכונים והמשיכו את קו העיצוב המוכר והמזוהה עם המותג. יש שיקראו לו סיאט לאון מוגבהת ואחרים יראו בו אבולוציה משובחת, אך אין ספק שהאטקה מתהדר בקווים אלגנטיים, נקיים ונעימים למראה. גם בצבע לבן ליסינג האטקה נראה עדכני. החזית מציגה קווים מחודדים עם גריל זוויתי ויחידות תאורה מלוכסנות הכוללות תאורת יום מסוג LED. הפגושים כוללים גריל תחתון ואלמנטים מוכספים המוסיפים תבלין פנאי במינון מדוייק. מהצד סיאט אטקה לא מאמץ מראה דמוי קופה ושומר על עיצוב קובייתי אך נאה למדי. גרסת המבחן סטייל כוללת חישוקים קלים בקוטר 17 אינץ' לעומת 18 אינץ' בגרסאות הבכירות. חלקו האחורי של סיאט אטקה כולל דלת תא מטען רחבה, יחידות תאורה רבועות, ספויילר אלגנטי, ופגושים מעודנים בגימור מוכסף המשלימים מראה מגובש והרמוני.
תא הנוסעים משתמש בשפת העיצוב הסולידית והפונקציונלית של סיאט לאון ומציע אווירה נעימה עם שילוב גוונים שחור-כחול במושבים, מה ששובר מעט את הגוון הכהה בתא הנוסעים. חובבי קונצרן פולקסווגן ירגישו כאן בבית ולא יידרש יום לימודים ארוך לתפעול המערכות השונות. הדשבורד שטוח ועיצובה של הקונסולה המרכזית חסר שאר רוח. פתחי המיזוג האסימטריים מהווים סממן יחיד לתדמית הצעירה של היצרנית, ואם תתאמצו, תראו בלוח המחוונים מעט תנועתיות ספורטיבית.
מערכת המולטימדיה כוללת מסך מגע קטן בגודל 5 אינץ', קישוריות בלוטות', וחיבורי AUX ו- USB. המסך יעיל וקל לשימוש, ולא תמצאו סביבו עומס מתגים. פקדי מערכת בקרת האקלים הדו-אזורית גדולים ואינטואיטיביים לשימוש. ההגה מחופה עור, נעים לאחיזה וכולל מתגי שליטה על מערכת השמע והטלפון. סיאט אטקה מציב רף ציפיות גבוה בכל הקשור לאיכות החומרים וההרכבה. במבחן המציאות, הוא לא מאכזב והתחושה בתא הנוסעים הדוקה ואיכותית למדי. תחושת האיכות המלווה בניחוח פרימיום מלווה את הנהג מפתיחת הדלת הכבדה יחסית, דרך מגע הדשבורד הנעים ועד לשיכוך פתיחת תא הכפפות. איכות ההרכבה גבוהה ולא נתקלנו בדופי כלשהו.
כרכב פנאי, סיאט אטקה עשיר בתאי אחסון מגוונים ושימושיים. בדלתות הקדמיות תמצאו חלל מספק לאחסון בקבוקי שתיה וספרים, תא עילי למשקפיים, תא קטן עטוי מרקם נוגד החלקה לאחסון סמארטפונים מתחת לבקרת האקלים, תא אחסון גדול בין המושבים, צמד מחזיקי כוסות, ותא זעיר למטבעות וחפצים קטנים. נחמד לגלות מגירת אחסון נשלפת מתחת למושב הנהג, ובפתיחת תא הכפפות מתגלה חלוקת תאים מודולרית וחכמה.
המושבים הקדמיים נוחים מאוד ומספקים תמיכה טובה לירכיים ולגב. קל מאוד למצוא תנוחת נהיגה אידיאלית והישיבה גבוהה ושולטת. חלונות הרכב גדולים ושדה הראייה רחב לכל הכיוונים. לתמרוני חניה קלילים ופשוטים עוזר גם ההגה הקל.
המושבים האחוריים מרווחים ונוחים למרות היעדר תמיכה צידית לגב, ותנוחת הישיבה בהם גבוהה ושולטת. זוג מבוגרים יוכל לשבת בנוחות גבוהה בזכות מרווח ראש גדול, ומרווח ברכיים נדיב. לנוחותם, מציע האטקה פתחי מיזוג ומשענת יד נשלפת ורחבה עם צמד מחזיקי כוסות הניתנים להתאמה. הדלתות מספקות חלל נוסף לבקבוקים וגב המושבים הקדמיים מצוייד בכיסי אחסון למסמכים. שלושה מבוגרים ייאלצו להצטופף בשל מרווח כתפיים בינוני. תא המטען גדול ומציע נפח של 510 ליטרים פרקטיים במיוחד. מבנהו רבוע ויעיל, סף ההטענה נמוך, והמפתח רחב ונוח. בתא קיימים גם ווי תלייה שימושיים. בקיפול המושבים האחוריים יתקבל נפח הטענה של 1,604 ליטרים.
סיאט אטקה הוא קרוסאובר נוח. מערכת המתלים פועלת ברהיטות ושיכוך המהמורות נפלא. בעיר הוא מתמודד לא רע עם שיבושים ובורות קלים עד בינוניים. מעבר לכך, יתגלו שורשיו האירופאיים המפונקים שירטנו על איכות הסלילה הישראלית. בורות עמוקים יחסית, יחדירו מכה הגונה ומטלטלת לתא הנוסעים. במהירות גבוהה יותר, סיאט אטקה מצטיין במיוחד בריסון המרכב ובכל תנאי הדרך הוא ישאיר את הנוסעים בניתוק מבורך מהעולם שבחוץ. בידוד הרעשים המוצלח הופך אותו לכלי שיוט נעים ולא מעייף בנסיעות ארוכות.
ביצועים
סיאט אטקה משווק בישראל עם יחידת הנעה אחת הכוללת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטר המפיק 150 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים בעלת שבעה הילוכים. הזינוק מאפס למאה קמ"ש אורך 8.6 שניות והמהירות המרבית 198 קמ"ש. האטקה מרגיש נמרץ ובזכות מומנט של 25.5 קג"מ הזמינים כבר ב- 1,500 סל"ד, מתקבל כוח זמין האופייני למנועי טורבו מודרניים, ורק ביציאה מהמקום מורגשת לעיתים השהייה קצרה.
תיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים DSG פועלת ברהיטות ללא תחושת השתהות או חבטות לא נעימות בהעברת ההילוכים. השילוב בין המנוע לתיבה עובד בסנכרון מרשים ויחד הם יוצרים יחידת הנעה מעולה המהווה יתרון משמעותי על כלים אחרים בסגמנט. שיוט במהירות 100 קמ"ש מעמיד את מחוג סיבובי המנוע על כ- 2,000 סל"ד חרישיים.
לקוחות שיחפשו בסיאט אטקה אופי ספורטיבי עלולים להתאכזב. בסעיף הנאה מנהיגה הוא אינו נחות מכלים אחרים בסגמנט, אך גם לא ממש שותף פעיל לדרמות אספלט מכל סוג. התנהגות הכביש צפויה ובטיחותית גם במהירות גבוהה, אך בפניות מהירות יחשפו זוויות גלגול מורגשות ויחייבו ניחוש גס אודות מצב האחיזה בשל הגה קל וחסר תקשורת. יתרון הכוח יבוא לידי ביטוי בהאצות מהירות ובנהיגה בכבישים הרריים.
צריכת דלק
צריכת דלק הממוצעת שמפרסם היצרן עומדת על 18.5 ק"מ לליטר. בימי המבחן שכללו נסיעה מאומצת ומגוונת, עמדה צריכת הדלק הממוצעת על כ- 13 ק"מ לליטר, נתון מכובד בקטגוריה. עם מיכל דלק בנפח 50 ליטרים, טווח הנסיעה צפוי לעמוד על כ- 700 ק"מ. דרגת זיהום האוויר עומדת על 9 מתוך 15.
עלויות אחזקה
בניגוד למרבית מתחריו, סיאט אטקה מוצע עם אחריות יצרן לשנתיים ללא הגבלת נסועה. לדעתנו אחריות לשנתיים בלבד מהווה חסרון, בפרט לאור אמינות בינונית של תיבת ההילוכים הרובוטית. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון במוסך היבואן עומד על 1,039 ₪, עלות הטיפול השני 2,140 ₪, עלות הטיפול השלישי 1,112 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 3,012 ₪. מחיר הפנס הקדמי 1,739 ₪. מחיר מראת צד עומד על 1,977 ₪, ועלות פנס אחורי עומדת על 1,522 ₪. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 24, ללא שלילת רישיון וללא תביעות עבר, יעלה כ- 5,500 ₪ לשנה. כל המחירים כוללים מע"מ.
בטיחות
בשנת 2016 התייצב סיאט אטקה למבחן הבטיחות של ארגון EuroNcap וגרף ציון מקסימלי של 5 כוכבי בטיחות. האטקה קיבל ציון של 93% בהגנה על מבוגרים, 84% בהגנה על ילדים, 71% בהגנה על הולכי רגל, ו- 60% עבור מערכות עזר לבטיחות. סיאט אטקה משווק עם אבזור בטיחות הכולל בין היתר 7 כריות אוויר, מערכת בלימה אוטונומית הפועלת במהירות עירונית, מערכת התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה, מערכת להתרעה על עייפות נהג, מערכת לבלימת הרכב לאחר תאונה, חיישני ניטור לחץ אוויר בצמיגים, חיישני חנייה אחוריים, ועיגוני ISOFIX.
תמורה למחיר
סיאט אטקה הוא קרוסאובר מהוקצע והגיוני המתהדר ביחידת הנעה משובחת ובנוחות נסיעה גבוהה. רמת האבזור סטייל כוללת בין היתר בקרת שיוט, בלם חניה חשמלי, מראות מתקפלות חשמלית, חיישני תאורה וגשם, ופנסי ערפל עם סיוע בפניה. בשורה התחתונה, סיאט אטקה לא טומן בחובו הפתעות גדולות. הוא אוסף את סל היתרונות המפורסם של סיאט ומגיש אותו באריזה עדכנית לדרישות השוק. קהל היעד הטבעי של סיאט עשוי להתאכזב מעיצוב שמרני ומהתנהגות כביש ממוצעת, אך לקוחות שיבקשו ליהנות מקרוסאובר איכותי, חזק וחסכוני, ימצאו בסיאט אטקה אופציה קורצת למדי, גם אם משך האחריות אינו משביע רצון.
תודה למיקי שמוחי מאיצטדיון ראשון לציון.
|
סיאט אטקה סטייל 1.4טורבו בנזין |
|
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 1.4 ליטר |
| הספק מרבי משולב | 150/5,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 25.5/1,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,363 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,841 מ"מ |
| גובה כללי | 1,601 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,638 מ"מ |
| מיכל דלק | 50 ליטרים |
| נפח תא מטען |
510 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,375 ק"ג |
| מהירות מרבית | 198 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 8.6 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 18.5 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 13 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 9 |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבים (2016) |
| מחיר |
139,900 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025