סובארו BRZ במבחן דרכים - זן נדיר

  • כתב: בוריס רוזנר
  • צילום: בוריס רוזנר
  • 29 יוני 2017
  • 2 תגובות

בעוד 12 שעות אני צריך להחזיר אותה לבעליה ולמרות שבילינו יחד סוף שבוע שלם וכמעט אלף ק"מ, טרם שבעתי. אז לקינוח לקחתי אותה, שוב, לסיבוב אחרון בכביש הררי אליו אני לוקח את כל היפות והטובות. חצי שעה מאוחר יותר עצרנו בצד להסדיר נשימה. הגוף שטוף אדרנלין ותחושת הסיפוק ממלאת את הריאות. עכשיו עולות בי מחשבות זדוניות שלא להחזיר אותה ליבואנית, פשוט לנתק את הטלפון ולהיעלם לחודש-חודשיים עם הרקדנית היפנית שלא הפסיקה לגרום לי לחייך כמו ילד מאוהב. רציתי להכיר לה את ארצנו היפה מצפון עד דרום ובחזרה, ולא אכפת לי שהיא רועשת ולא ממש נוחה, חזקה או פרקטית.

סרטון מבחן דרכים סובארו BRZ

סובארו BRZ ידנית
יתרונות מעניינת ומאוד מהנה לנהיגה, נוחות טובה ביחס לסגמנט
חסרונות מחיר, מנוע מנומנם בסל"ד נמוך

סובארו BRZ - מכונת חיוכים

אז מה הסיפור של סובארו BRZ? היא נולדה כמכונית ספורט עממית עם משקל נמוך, הנעה אחורית ומחיר נגיש. מכונית שלא נועדה לכבוש את המסלול אלא את ליבו של הנהג. מכונית שלא מתמקדת במספרים וניירות אלא כזו שגורמת לנו לצאת לנסיעה רק לשם הנהיגה. בזכות תכונות אלו גורפת סובארו BRZ מחמאות נלהבות מלקוחות ועיתונאים ברחבי הגלובוס. בישראל הדברים עובדים קצת אחרת וקיבלנו אותה עם תג מחיר ממש לא עממי שהורס את החגיגה - 230,000 ₪ לגרסה הידנית שהתייצבה למבחן.

עיצוב ונוחות

סובארו BRZ מציגה מרכב קופה קלאסי שישאר יפה גם בעוד עשרות שנים. הרכב נמוך מאוד (רק 1,320 מ"מ), עם מכסה מנוע ארוך ושטוח, זנב קצר ושמנמן, ובתי גלגלים תפוחים. במסגרת מתיחת הפנים האחרונה קיבלה סובארו BRZ פנסי LED מלאים מלפנים ומאחור, ספויילר אלומיניום מושחר, ופגוש קדמי מעודכן. כל אלו הפכו את המכונית למודרנית ונאה יותר, והיא בהחלט מיוחדת ומושכת מבטים. מחמאות מאנשים זרים כמו מתדלק, שומר בקניון, או חבורת נערים שתפסו את הראש בהתלהבות כשחלפתי על פניהם, הן הוכחות נוספות לעיצוב ומיצוב מוצלחים.

סובארו BRZ - פרופיל קלאסי שלא מאבד מקסמו

עם זאת, עבור רבים העיצוב המקורי הוא רק נקודת פתיחה טובה לשינויים קוסמטיים והתאמה אישית. שוק האפטרמרקט מציע המון תוספות ושינויים לסובארו BRZ. בודי קיט רחב, הנמכת מרכב, חישוקים גדולים, וכנף אחורית גדולה ישתלבו יופי על היפנית שלנו ויהפכו אותה מאקיטה מעודן לפיטבול קרבות, לאוהבי הז'אנר כמובן.

נפילה לתוך המושב חושפת תא נוסעים שתוכנן עבור הנהג המהיר וללא יומרות עיצוביות. מושבי הספורט מכתיבים תנוחת ישיבה נמוכה ונדירה בשלמותה, ממש על רצפת המרכב ורק 38 ס"מ מהאספלט. הרגליים נשלחות קדימה לעבר דוושות האלומינים, ההגה הקטן ניצב בדיוק במקום הנכון, ויד ימין נופלת בטבעיות על ידית ההילוכים הקצרה. לוח המחוונים פשוט למראה עם מד סל"ד גדול במרכז ומסך דיגיטלי בצד ימין עבור כל מיני נתונים לא חשובים. מוטיב התפרים האדומים מוסיף לאווירה ומככב בכל פינה, החל מהדלתות, דרך המושבים ועד להגה ולדשבורד. לחובתה של מערכת הבידור המקורית אציין גרפיקה מיושנת ואיכות שמע מאכזבת שלא ניתן לכוונה בעזרת אקולייזר ולו הבסיסי ביותר. לזכותה נרשמה תגובה מיידית, ממשק ידידותי ודיבורית טובה.

סובארו BRZ - נראית טוב גם מאחור הודות לזנב שמנמן וצמד מפלטים גדולים שמפיקים צליל מאכזב

איכות החומרים בסיסית ברוב האזורים ואין כאן תחושה של רכב יקר או יוקרתי. כל המתגים מלבד אלו שעל ההגה מרגישים פשוטים וחלולים, הדשבורד מפגין גמישות תחת לחץ קל, ואיכות ההרכבה בסיסית אך מספקת. במהלך הנסיעה לא נשמעו רעשים מיוחדים מתוך תא הנוסעים ורק ידית ההילוכים הפיקה צליל בתדר מעצבן כאשר התיבה פועלת בסל"ד גבוה.

מושבי הספורט הקדמיים מספקים תמיכה טובה לכל אורך הגוף ומאפשרים שליטה מלאה בהגה ובידית ההילוכים. המושבים לא מפנקים אך מספקים נוחות סבירה גם בנהיגה של מספר שעות ברצף. המרווח לנוסעים מלפנים טוב. גם נהגים גבוהים במיוחד יוכלו להתמקם כאן בקלות, אם כי רגל ימין של הנהג נשענת על הקונסולה המרכזית. שדה הראיה טוב ואת תפיחות הגלגלים הקדמיים ניתן לראות תמיד, מה שמוסיף לאווירה הספורטיבית ועוזר להבין היכן גבולות הרכב.

סובארו BRZ - נוסעים בעיצוב חביב ובסיסי למדי

מבט חטוף לאחור חושף צמד "מושבים" אחוריים שגורמים לי לגרד בראש ולתהות מי יכול לשבת בהם. אולי רק אנשים קטנים עם מוצץ. תאמינו או לא, שיכנעתי אדם מבוגר לשבת מאחור והוא אף שרד כמה דקות בתנוחה עוברית כשהשמש מטגנת לו את הפדחת. כיף זה לא היה, גם לא לנוסע מלפנים שנאלץ להתקרב לדשבורד כדי לפנות מקום לרגלי הנוסע מאחור. היצרנית באמת מתכוונת שתושיבו ילדים קטנים מאחור ולכן ציידה את המושב בעיגוני איזופיקס כולל עיגון עליון, ואפילו ריפדה את גב המושבים הקדמיים בבד דמוי עור כדי שיהיה קל לנקות את עקבות הרגליים של הזאטוטים. אנחנו לא חושבים שימצא נהג שישמח לעגן ילדים קטנים במושב האחורי על בסיס יומיומי.

סובארו BRZ היא אמנם מכונית ספורט, אבל מצויידת גם במספר תאי אחסון לטובת שיפור השימושיות. תמצאו כאן תא כפפות בגודל סביר, מחזיקי בקבוקים בדלתות, ותא גדול ופתוח בין המושבים הקדמיים הכולל מגש נשלף עם מחזיקי כוסות. מצאנו מקום לכל החפצים האישיים ואת התיקים זרקנו למושב האחורי שקיבל אותם באהבה. תא המטען בנפח 223 ליטרים אבל אינו שימושי במיוחד, בעיקר בגלל גלגל חלופי חשוף ומלוכלך שבולט מרצפת תא המטען וצובע הכל בפיח בלמים שחור. לא ברור איך בסובארו לא דאגו לכיסוי כלשהו לגלגל החלופי.

סובארו BRZ - מושבים תומכים ותנוחת נהיגה מושלמת

בידוד הרעשים רחוק מלהרשים ויש כאן הרבה רעש ומכל הסוגים. קשה לבוא על כך בטענות כי מדובר ברכב שאמור להיות זול וקל המחובר לנהג עם מינימום פילטרים. בכיול המתלים לעומת זאת, מהנדסי סובארו הבריקו. סובארו BRZ מצליחה להיות חדה ומרוסנת בנהיגה אגרסיבית אבל גם נוחה מספיק בשימוש יומיומי יחסית לרכב ספורט. מפגעים עירוניים מורגשים אך לא מטרידים, והמכונית לא קופצנית בצורה מציקה. לשם השוואה, מרבית ההאצ'בק החמות יהיו קשיחות וקופצניות יותר.

ביצועים

מתחת למעטפת הנאה של סובארו BRZ מסתתר הקסם האמיתי שהופך אותה לכל כך כיפית. מנוע בוקסר שטוח בנפח 2.0 ליטרים היוצר מרכז כובד נמוך אפילו בהשוואה למכוניות ספורט יקרות הרבה יותר, הנעה אחורית, מתלה נפרד לכל גלגל, חלוקת משקל אופטימלית בין הסרנים ביחס 53:47, ודיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה מסוג טורסן.

סובארו BRZ - מרכז כובד נמוך אחראי על חלק ניכר מהקסם

המנוע מפיק 200 כ"ס ב- 7,000 סל"ד ומומנט של 20.9 ב- 6,400 סל"ד. על 1,258 ק"ג כולל נהג זה לא הרבה ואם אתם מחפשים מכונת תאוצה שמקמטת צמיגים אז אתם לא בכיוון. אנחנו הצלחנו לרשום תאוצה 0-100 קמ"ש תוך 7.6 שניות כפי שהצהיר היצרן. נתון סביר שלא מעניין את המכונית הזו. לצליל המנוע הדק והמנסר לא הצלחתי להתחבר. הייתי מעדיף צליל בשרני ומגרה יותר, משהו שאפשר לשפר בעזרת מערכת יניקה-פליטה אחרת.

בנקודה שבה מרבית המנועים נחנקים, המנוע הזה רק מתחיל לחיות. בטווח של 5,000-7,000 סל"ד המנוע פאנצ'י ומספק די כוח מתפרץ כדי ליהנות ולייצר קצב נסיעה מהיר. המנוע מרגיש מנומנם מעט מתחת לטווח היעיל וצריך לעבוד הרבה עם ידית ההילוכים כדי לשמור עליו. אהבתי את המשחק עם העברות ההילוכים התכופות היות ותפעול ידית ההילוכים הקצרה כל כך מהנה ומדוייק, בעיקר תחת עומס. במשחק זה גם דוושת הגז נפגשת עם השטיח לעיתים קרובות וזה לכשעצמו מוסיף לתחושת הסיפוק והאטרף.

סובארו BRZ - המנוע רק מתעורר ב- 5,000 סל"ד

בסיבוב הפינאלה בכביש הררי עם רדת החשיכה, שברו פנסי ה- LED המצויינים את החושך ופרסו לפניי אספלט שחור ואיכותי. אחרי כמה סשנים הרגשתי נוח להעביר את בקרת היציבות למצב ספורט ולהגביר את הקצב. במצב זה, לנהג שליטה כמעט מוחלטת בנעשה אך עם "גדר בטיחות" השומרת על הנוסעים והרכב במצבי קיצון. במהירות נמוכה ניתן לגרום לסובארו BRZ להסתובב סביב צירה. במהירות בינונית הזנב יפסע החוצה לפי בקשה אך לא יעבור את נקודת האל-חזור בה הרכב יסתובב בצורה מסוכנת. במהירות גבוהה צריך להיות בלתי שפוי כדי לגרום לפרובוקציות מסוכנות מדי. ניתן לנתק את בקרת היציבות לחלוטין ואז ה- BRZ מציעה שליטה אבסולוטית ועדיין צפוייה באופן מפתיע לטובה.

פנסי LED מעולים המוסיפים עוד קמצוץ של דרמה לסובארו BRZ

הפניה התקרבה במהירות, הורדתי שני הילוכים, ההגה הקטן הסתובב חזק ימינה, האף צלל לתוך הפניה ומכת גז חזקה הוציאה את הזנב כדי להדק את הפניה ולמרוח חיוך על שפתיי. גם שחרור מהיר של המצמד תוך נסיעה קורע את האחיזה בסרן האחורי וגורם לזנב לפסוע הצידה בהדרגתיות. מכאן אפשר להוסיף גז ולצאת להחלקה פוטוגנית או להרגיע ולהמשיך בנהיגה מדוייקת לפי הקווים. האם יש יותר כיף מזה?

סובארו BRZ משנה כיוון כמו איילה קלת רגליים ומדלגת מפניה לפניה בנחישות ובבטחון מלא כשהיא שומרת על ריסון גבוה של המרכב וזוויות גלגול קטנות. המכונית מאוזנת מאד, עם תגובות מהירות ותחושת בלימה טובה וליניארית. ניתן להרגיש היטב את העומסים על השלדה בכל מצב, כאילו הגלגלים מחוברים ישירות לעמוד השדרה, בלי להציק כמובן. בכלל, הסיפור של סובארו BRZ מדבר על תחושות במינון מדוייק ולא על כוח, ובכך היא מצטיינת. היא מספקת עניין והנאה רבה גם במהירויות חוקיות, מה שאומר שאפשר לנצל את יכולתיה בכביש הציבורי בלי לסכן את עצמך ואת רשיון הנהיגה.

סובארו BRZ - זנב שובב

כמו מרבית המכוניות המודרניות, גם סובארו BRZ "סובלת" מהגה חשמלי המנסה לספק חווית נהיגה של הגה הידראולי משובח. שלא תבינו לא נכון, ההגה פנטסטי ביחס למה שניתן למצוא היום בשוק אבל הוא לא ברמה של השלדה. הוא מהיר, מדוייק, במשקל נכון וללא שטח מת. ההגה מאפשר לשים את המכונית בדיוק בנקודה הרצוייה ומגיב לפקודות הנהג כמו חייל יפני ממושמע. אבל התקשורת היא חד כיוונית והייתי שמח ליותר פידבק מכלי העבודה העיקרי ברכב.

צריכת דלק

בימי המבחן שכללו נסיעה בין עירונית ונסיעה בכבישים המפותלים בצפון הארץ, רשמה סובארו BRZ צריכת דלק ממוצעת של 8.5 ק"מ לליטר, נתון סביר אם כי רחוק בכ- 33% מנתוני היצרן המצהיר על צריכת דלק ממוצעת של 12.8 ק"מ לליטר.

סובארו BRZ - מציעה חווית נהיגה נדירה

עלויות אחזקה

סובארו BRZ משווקת עם חמש שנות אחריות או עד 150,000 ק"מ, מה שמעניק שקט נפשי לרוכשים וגם מקל על המכירה בשוק המשומשות. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או כל 15,000 ק"מ. מחיר הטיפול הראשון במוסכי היבואנית עומד על 1,305 ₪, מחיר הטיפול השני 1,922 ₪, עלות הטיפול השלישי 1,131 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 1,956 ₪. מחירו של הפנס הקדמי עומד על 7,722 ₪, מחיר פנס אחורי 3,481 ₪, ומחיר מראת צד קומפלט עומד על 3,769 ₪. כל המחירים כוללים מע"מ. מחירי הטיפולים יקרים ומחירי החלפים סבירים בהתחשב שמדובר בפנסי LED מלאים מלפנים ומאחור.

סובארו BRZ - חייבים עוד תמונה אחת מהזווית הכי מחמיאה

בטיחות

רמת הבטיחות היא פרמטר חשוב, במיוחד ברכב ספורט. סובארו BRZ נבחנה בשנת 2014 במבחן הריסוק של ארגון חברות הביטוח האמריקאי IIHS וקיבלה ציונים גבוהים מאוד בכל המדדים. רק היעדר מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות מנע ממנה לזכות בציון המירבי. ציוד הבטיחות כולל 7 כריות אוויר, עיגוני איזופיקס במושב האחורי, וביטול כרית אוויר במושב הקדמי.

סובארו BRZ - היה קשה להיפרד אבל אני מבטיח שעוד ניפגש

תמורה למחיר

מחירה של סובארו BRZ באירופה דומה למחירו של סובארו פורסטר 2.0 ליטר ידני. אם גם בישראל המחירים של השתיים היו דומים, הייתה סובארו BRZ מתומחרת סביב 170,000 ₪. במחיר כזה הייתי אומר לכם לרוץ ולקנות סובארו BRZ מהר לפני שיגמר. במחיר הנוכחי העומד על 230,000 ₪, לקוחות רבים יוותרו על התענוג עוד לפני שייכנסו לאולם התצוגה וחבל.

ברשימת אבזור הנוחות ניתן למצוא מפתח חכם לכניסה והתנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת מולטימדיה מקורית, ובקרת שיוט. לא צריך יותר מזה.

סובארו BRZ - לא זולה כמו שהייתה יכולה להיות אבל אין מהנה ממנה בטווח המחירים שלה

אם נתעלם מסוגיית המחיר לרגע, נראה שסובארו BRZ מסמנת V על כל התכונות החשובות במכונית ספורט עממית. יש לה סטייל, יש לה הנעה אחורית, היא מציעה חווית נהיגה ישירה ללא פילטרים, היא מתמסרת לנהג, גורמת לו להתמסר אליה, ואפילו נוחה מספיק לשימוש יומיומי. תכונות נדירות אלו הופכות את סובארו BRZ לכל כך מהנה ומיוחדת. בשורה התחתונה, אין בישראל מכונית המציעה חווית נהיגה טובה יותר בטווח המחירים שלה.

סובארו BRZ ידנית
מנוע בנזין 1,998 סמ"ק
הספק מרבי משולב 200/7,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 20.9/6,400 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים ידנית 6 הילוכים
יחידת הנעה אחורית
אורך כללי 4,240 מ"מ
רוחב כללי 1,775 מ"מ
גובה כללי 1,320 מ"מ
בסיס גלגלים 2,570 מ"מ
מיכל דלק 50 ליטרים
נפח תא מטען

223 ליטרים

משקל עצמי 1,258 ק"ג
מהירות מרבית 226 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 7.6 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 12.8 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 8.5 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 14 מתוך 15
ציון בטיחות ENCAP טרם נבחנה
מחיר

230,000 ₪

סובארו BRZ 2017