אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
דווקא בתקופה שבה מכוניות מנהלים חדשות מושקות על ימין ועל שמאל ומציעות שלל שכלולים וטכנולוגיות שהיו חלק מעולמן של מכוניות הפאר, מבול של ג'יפונים שוטף את ארץ הקודש ותופס את מקומן בשוק. יותר ויותר משפחות, קטנות וגדולות כאחד, נהנות ממה שמכונה "רכב פנאי משפחתי". נהגים רבים מתחברים לישיבה הגבוהה המעניקה הרגשה בטוחה יותר, מבט טוב יותר אל הכביש, ואפילו סמל סטטוס. כעת משיקה סקודה, שהפכה בשנים האחרונות לאחת השחקניות החשובות ביותר בשוק המכוניות הישראלי, רכב פנאי חדש בעל 5 או 7 מושבים המוצע עם מגוון מנועים ורמות אבזור. האם סקודה קודיאק הקרוי על שם דב באלסקה יכול להיות הסוס המנצח של הסגמנט בישראל? יצאנו לבדוק.
| סקודה קודיאק 1.4 טורבו אמבישן | |
|---|---|
| יתרונות | מרווח, שימושיות, נוחות נסיעה, איכות חומרים |
| חסרונות | התנהגות כביש, שנתיים אחריות |
עיצוב ונוחות
סקודה קודיאק החדש מוגדר כרכב פנאי שטח בגודל בינוני. היצרן הצ'כי לא חסך במימידיו ולמעשה אחד הדברים הבולטים יותר בעיצוב הוא הגודל הפיזי עצמו. סקודה קודיאק ממשיך את שפת העיצוב המוכרת של החברה. קל לזהות שמדובר בסקודה בזכות העיצוב השמרני וגופי התאורה הקדמיים והאחוריים. העיצוב החיצוני מוצלח ובעל נוכחות. מדובר ברכב גדול שלא נחבא אל הכלים.
האלמנטים ה"סקודאיים" של הקודיאק באים לידי ביטוי גם בגריל המוכר עם הראדר במרכזו, מראות הצד, והזוויות החדות המוכרות מסקודה סופרב. רכב המבחן בגרסת אמבישן הבסיסית מגיע עם חישוקי 17 אינץ' ואילו הגרסאות הבכירות מצויידות בחישוקי 18 או 19 אינץ'. את קו העיצוב הצ'כי-גרמני ניתן לזהות גם בתא הנוסעים. איכות החומרים וההרכבה מצויינת. הדשבורד רך ונעים למגע וכך גם ההגה. הפקדים על ההגה איכותיים ונוחים לשימוש, בדומה לכל מתגי הבקרה ברכב וביניהם אלו השולטים על המזגן, פתיחת החלונות, וחוגת הווליום. כולם נותנים הרגשה טובה של מוצר איכותי.
מערכת המולטימדיה תומכת בממשקי Apple Carplay ו- Android Auto ומגיעה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ' מהאיכותיים ביותר שפגשנו. הממשק נוח מאוד לתפעול, אינטואיטיבי ומהיר, כך שגם המאותגרים טכנולוגית מבינינו יסתדרו ללא בעיה. מתגי המגע עבור התפריט הראשי ממוקמים בשני צידי המסך והיו פחות נוחים לתפעול בזמן נהיגה. אולי עדיף היה להתקין מתגים פיזיים במקום לחצני מגע, למרות הפגיעה בעיצוב. חסרונה של מצלמת הרוורס בגרסה זו הורגשה היטב. אחרי הכל, מדובר ברכב גדול וכלי עזר כזה לחניה יכול להועיל. אמנם ניתן להוסיף אותה בתוספת תשלום, אך צרמה לנו העובדה כי רכב שמחירו מתחיל ב- 175,000 ₪ מגיע ללא מצלמה אחורית מקורית.
הקודיאק הוא מעל הכל רכב פרקטי. עוד לפני שנוהגים ונוסעים את הקילומטר הראשון, ניתן לראות זאת. סקודה קודיאק הוא רכב גדול עם בסיס גלגלים של 2,791 מ"מ והדבר בא לידי ביטוי במרחב הפנימי. כאן אף אחד לא ירגיש צפיפות. המושבים הקדמיים טובים אם כי חסרה מעט תמיכה לגב העליון. הזווית הטבעית של ההגה מזכירה רכב מסחרי אך ניתנת לשינוי לגובה ולעומק עם טווח תנועה מספק.
הספסל השני מרווח בכל הממדים ומספק נוחות טובה לשלושה נוסעים שיהנו מפתחי מיזוג ושקע מתח 230V. ניתן להזיז את מושבי השורה השניה קדימה ואחורה על גבי מסילה ולשנות את זווית משענת הגב בהם. לנוסעים בשורה השלישית לא תהיה בעיה של מרווח ראש בתנאי שגובהם לא יותר מ- 1.90 מטרים אך תנוחת הישיבה לא נוחה עקב מושבים נמוכים, זקופים וקשיחים. בנוסף, הכניסה והיציאה מהספסל השלישי לא נוחה ומתאימה יותר לצעירים בגילם מאשר לצעירים בנפשם.
הסלוגן של סקודה הוא Simply Clever ובכל הקשור להנדסת אנוש נהנה סקודה קודיאק מהצד הגרמני של המשפחה עם ירידה לפרטים שימושיים בהחלט, ביניהם גבשושיות קטנות במתקן הכוסות המאפשרות פתיחת בקבוק שתיה עם יד אחת, פתח למטריה בצידי הדלתות הקדמיות עם ניקוז למים, שלל תאי אחסון, וילונות לחלונות בדלתות האחריות בדגמים הבכירים, ותא כפפות כפול ומקורר.
שורת המושבים השלישית מתקפלת במהירות ובקלות והופכת את תא המטען הגדול לגדול עוד יותר, מ- 233 ליטרים לכדי 593 ליטרים שימושיים. מי שרוצה יותר, יכול לקפל גם את שורת המושבים השניה ולקבל נפח עצום של 1,968 ליטרים. סף ההטענה שטוח ובגובה אידיאלי למשיכת הציוד בנוחות. תא המטען במבנה נוח, עם ווי תליה לשקיות ושקע מתח 12V. ברצפת תא המטען תאי אחסון קטנים ומקום ייעודי לאחסון הוילון הנגלל המסתיר את המטען. יחד עם זאת הגישה אל הגלגל החלופי מעט מסורבלת.
ביצועים
סקודה קודיאק התייצב למבחן שלנו עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטרים המפיק 150 כ"ס ומומנט של 25.4 קג"מ. על הנייר נראה כי 150 כ"ס לא יספיקו עבור גודלו ומשקלו של סקודה קודיאק, אולם המנוע המוכר של הקונצרן הגרמני בשילוב תיבת 6 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים והנעה קדמית עושים את העבודה. המהירות המירבית עומדת על 196 קמ"ש (לא בדקנו) והתאוצה מאפס למאה קמ"ש אורכת כ- 10.3 שניות (בודאי שבדקנו). אמנם לא היינו מתנגדים למנוע חזק יותר הזמין בגרסאות היקרות יותר של סקודה קודיאק, אך מנוע זה בהחלט מספק לצרכים יומיומיים סטנדרטיים. הקרוסאובר הזה יסחוב גם בעליות מאתגרות בלי להתרגש יותר מדי. תיבת ההילוכים עובדת בצורה חלקה ומספקת תחושה נעימה גם במהירויות נמוכות, דבר שבעבר התקשו בו תיבות ה- DSG. בכל מצב מתקבלת תחושה של כוח זמין וזאת בעיקר בזכות אלמנט הטורבו שבכל שלב ומהירות נותן מעין דחיפה שמרגישה מהירה, אולי יותר ממה שהיא באמת.
נהיגה בסקודה קודיאק מלווה בתחושה של רכב גדול. מחד תחושה זו מקנה בטחון ומאידך מרתיעה בעת נסיעה במקומות צפופים ובמגרשי חניה קטנים. בפניות במהירות גבוהה ניתן לחוש בתנועה כבדה וגמלונית אם כי לא משהו שגרם לנו להרגיש אי נוחות. בכל זאת לא מדובר ברכב ספורט. מערכת בקרת האחיזה והצמיגים עושים עבודה טובה בשמירה על איזון הרכב. נקודת חולשה קטנה מגיעה מכיוון המתלים שמתקשים להעלים את פגמי הכביש הגדולים במהירויות נמוכות אך מפצים על כך במהירויות גבוהות עם ריסון טוב של המרכב. באופן קצת אירוני, נוח יותר לעבור פסי האטה במהירות בינונית מאשר במהירות נמוכה. ההגה כצפוי מנותק מהכביש אך נוח לתפעול. משקלו קל, אולי אף קל מדי אבל לחלוטין לא פוגע באיכות הנהיגה. באופן כללי, סקודה קודיאק משדר נינוחות והינו רכב שנעים מאוד להיות ולנהוג בו. הוא שקט מאוד ורעשי הרוח מתחילים להישמע רק במהירויות שיסכנו את רישיון הנהיגה שלכם.
צריכת דלק
במסגרת נסיעת המבחן שלנו שכללה נהיגה רגועה האופיינית ללקוחות שירכשו סקודה קודיאק, נרשמה צריכת דלק משולבת של 10.9 ק"מ לליטר, נתון טוב לרכב בגודל הזה. עם מיכל דלק בנפח 58 ליטרים מספק סקודה קודיאק טווח נסיעה של 550-600 ק"מ בין תדלוקים בתנאי שתהיו עדינים איתו.
עלויות אחזקה
סקודה קודיאק, כמו שאר דגמי היצרן, משווק עם שנתיים אחריות ודרישה לטיפול תקופתי כל שנה או 15 אלף קילומטרים. עלות הטיפול הראשון במוסכי היבואן עומדת על 896 ₪. עלות הטיפול השני 1,732 ₪. עלות הטיפול השלישי 896 ₪ ועלות הטיפול הרביעי תעמוד על 3,824 ₪. נקודה נוספת שכדאי לקחת בחשבון היא מחירי חלקי החילוף. עלות פנס קדמי 2,578 ₪, עלות פנס אחורי 1,843 ₪, ועלות מראת צד 5,125 ₪.
בטיחות
כאמור, סקודה קודיאק מעניק תחושת בטחון. אותה הרגשה זוכה לגיבוי ממערכות בטיחות המצויות כבר ברמת האבזור הבסיסית וביניהן שבע כריות אויר, ניטור מרחק מלפנים ובלימה אוטונומית (למעט כ- 300 רכבים מהמשלוח הראשון בארץ) ומערכות מתקדמות עוד יותר בדגמים הבכירים. סקודה קודיאק אף קיבל ציון מרבי של חמישה כוכבים במבחן הבטיחות של ארגון EURO NCAP עם ציונים גבוהים בכל מבחני המשנה.
תמורה למחיר
למרות שקיטרנו על חסרונה של מצלמת רוורס, סקודה קודיאק מגיע עם שלל אביזרי נוחות כבר ברמת האבזור הבסיסית הכוללת בין היתר מפתח חכם לכניסה והתנעה ללא מפתח, בקרת אקלים דו אזורית, מחשב דרך, מערכת מולטימדיה מצויינת, שמונה רמקולים, שקעUSB , דיבורית בלוטות', תאורת יום LED, חלונות אחוריים כהים וחישוקי 17 אינץ'. אם זה לא מספיק, תמורת 20 אלף ₪ נוספים תקבלו את הפינוקים של רמת האבזור סטייל הכוללת בנוסף חיישני חנייה קדמיים, מערכת לניטור שטחים מתים, תאורת אווירה בצבעים שונים, ריפוד אלקנטרה משולב עור, וילון גלילה לחלונות הצד בשורת המושבים השנייה, ופקדי העברת הילוכים מגלגל ההגה.
אין ספק שסקודה קודיאק ממשיך בדרך המלך שעליה עלה המותג הצ'כי ויהיה דגם פופולרי בקטגוריה. הקרוסאובר החדש של סקודה עונה על מרבית הצרכים של המשפחה הישראלית ועושה זאת ביד רמה ובזרוע נטויה. המחיר של סקודה קודיאק אמנם יקר מהמתחרים הישירים והבולטים בעלי 7 מושבים, כגון מיצובישי אאוטלנדר וניסן אקס טרייל אך הוא גם חדש ומפנק יותר ויעמיד לדעתינו הרבה רוכשים ברשימת המתנה.
| סקודה קודיאק 1.4 טורבו אמבישן 7 מושבים | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 1.4 ליטר |
| הספק מרבי משולב | 150/5,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 25.4/2,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,697 מ"מ |
| רוחב כללי | 2,087 מ"מ |
| גובה כללי | 1,676 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,791 מ"מ |
| מיכל דלק | 58 ליטרים |
| נפח תא מטען |
233/593 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,589 ק"ג |
| מהירות מרבית | 197 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 9.7 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 15.8 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 10.9 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 13 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבים (2017) |
| רמת אבזור בטיחותי | 4 (מתוך 8) |
| מחיר |
180,000 ₪ |
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025