וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
ישנן לא מעט מכוניות אשר הותירו חותם על עולם הרכב, הציגו חידושים ושכלולים, או נמכרו בכמויות עתק. מעט מאוד מכוניות הופכות לאייקון, כזה שכולם מכירים ואפילו מפנטזים עליו. אודה ואומר כי עבורי מרצדס SL היא מכונית חלומות. ה- SL היא אחד הדגמים הוותיקים ביותר של מרצדס והיא הוצגה במקור בשנת 1954, השם הוא למעשה ראשי תיבות של המילים Sport Lightweight, משהו שקצת קשה לומר על ה- SL של ימינו.
| מרצדס SL400 | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, איכות תא הנוסעים, ביצועים, התנהגות כביש |
| חסרונות | שימושיות, רחוקה מהישג ידינו |
עוד שינוי מהותי ששווה לציין הוא תצורת המרכב. ה- SL המקורית הוצגה בתצורת קופה עם דלתות כנפי שחף, גרסת הרודסטר הפתוחה של הדור הראשון הוצגה בשנת 1957 והוצעה עם גג בד מתקפל ובנוסף גג קשיח נתיק. בדור השני נעלמה גרסת הקופה מהיצע הדגמים והגג הקשיח הנתיק זכה לעיצוב ייחודי ולכינוי פגודה. הדור הנוכחי של מרצדס SL הוא החמישי במספר, הוצג בשנת 2013 ועבר מתיחת פנים בסוף שנת 2015. הדור החמישי אוצר בתוכו מאפיינים ייחודיים ופילוסופיית תכנון שהתגבשה במשך קרוב ל- 60 שנה.
עיצוב ונוחות
הדור הראשון של מרצדס SL זכה לעיצוב עוצר נשימה, הוא לא דמה לשום רכב אחר שנע על הכבישים באותן שנים ודלתות כנפי השחף רק העצימו את ייחודו. הדורות הבאים של ה- SL עוצבו בהשראת הקו העיצובי של מרצדס באותן שנים ותמיד זכו לעיצוב נאה, אך פחות מקורי. הדור הנוכחי של מרצדס SL הוא אחד הדגמים האלגנטיים ביותר במבחר הדגמים הנוכחי של מרצדס. הוא הוצג מעט לפני ה- S קלאס הנוכחית וחמק מהעיצוב המוחצן ועמוס האלמנטים המאפיין את ליין הדגמים הקיים. במפגש ראשון עם ה- SL בחניון מבחינים מיד במכונית רחבה ונמוכה מאוד, גריל היהלומים של מרצדס מתכתב עם שאר כונסי האוויר בחזית והפנסים שנראים כמו תכשיטים יוקרתיים עם תאורת הלד הלבנה משלימים את עיצוב הפרונט הכוחני. מתיחת הפנים שעברה מרצדס SL בשנת 2015 התמקדה בעיקר בחזית ועידנה מעט את העיצוב הקודם בו שלטו קווים רבועים.
מכסה המנוע ארוך ובמרכזו צמד בליטות מעוצבות הרומזות למתרחש תחתיו. בחלק הקרוב לשמשה שני פתחי אוורור מעוצבים עם עיטורי כרום יפיפיים. אנו מנחשים שהם הומאז' לפתחי האוורור בדפנותיה של ה- SL מהדור הראשון. צללית הצד של ה- SL היא של רודסטר קלאסית. קורה A מתחילה הרבה אחרי הגלגל הקדמי, הדלתות גדולות מאוד והזנב ארוך יחסית שכן הוא צריך להכיל את הגג בזמן שהוא מקופל. רכב המבחן הגיע עם חישוקי 19 אינץ' של חטיבת הספורט AMG דרכם ניתן לצפות בדסקיות הבלמים המחוררות. מאחור צמד פנסים גדולים, פגוש ספורטיבי עם פתחי אוורור, וצמד יציאות מפלט בשרניות. לטעמנו מדובר במכונית נאה במיוחד ובהקשר הזה אנו בספק אם הרושם הייחודי מצליח לעבור בתמונות.
מרצדס SL מיועדת להסיע נהג ונוסע בלבד, אבל זה לא אומר שהיא צריכה להיות מכונית קטנה. אורכה עומד על 4,631 מ"מ, רוחבה 1,877 מ"מ, גובהה 1,314 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,585 מ"מ. לשם המחשה, מדובר במידות אורך ורוחב דומים למכונית משפחתית ממוצעת, אך יחד עם המרכב הנמוך והעיצוב המהפנט מתקבלת מכונית שלא ניתן להתעלם ממנה.
תא הנוסעים של מרצדס SL מיוחד לפחות כמו העיצוב החיצוני. הדשבורד מחופה עור רך ונעים למגע. ברכב המבחן נבחר עור בצבע שחור ותפרים בגוון בהיר המעניק ניגודיות מעניינת. במרכז הדשבורד שען אנלוגי קטן ונאה. פתחי המיזוג במרצדס SL הם אלמנטים עיצוביים בפני עצמם, עשויים אלומיניום מלוטש ומעוצבים כלוע של מנוע סילון. במרכז הקונסולה המרכזית מסך בגודל 7 אינץ' הנשלט דרך גלגלת בין המושבים. מתחת למסך ממוקמים מתגי השליטה במערכת השמע ובדיבורית, ותחתיהם מתגי השליטה בבקרת האקלים המפוצלת.
מנהרת ההינע בין המושבים גבוהה ועליה מוט הילוכים קטנטן ומעוצב. מנוף השליטה בגג החשמלי ממוקם תחת מעטה קשיח מחופה עור. בצמוד אליו מתג שליטה לפתיחת וסגירת כל חלונות הצד, ומתג שאחראי על העלאת והורדת רשת מאחורי תא הנוסעים המצמצמת את מערבולות הרוח העלולות לפגום בתסרוקות של הנהג והנוסע. קיפול הגג הוא מופע בפני עצמו, מכסה תא המטען מתרומם וחלקי הגג מתקפלים אחד מעל השני במופע רובוטריקי שהפנט כל פעם מחדש את כל הנוכחים בסביבתה של ה- SL.
הכניסה והיציאה למרצדס SL דורשת מעט אקרובטיקה שכן המושבים ממוקמים נמוך מאוד, ואם הגג סגור אז תאלצו להתכופף בכדי שלא להיתקל במשקוף. תנוחת הנהיגה נמוכה וספורטיבית והרגליים שלוחות קדימה. המושבים זכאים לתשבחות רבות, הם רכים במידה המדוייקת, עוטים עור איכותי ונעים, ומציעים גם תמיכת צד מצויינת. ברכב המבחן הותקנו מושבים דינמיים בהם כריות אוויר בצדי משענת הגב המתנפחות בכיוון הנגדי לסיבוב הרכב בכדי לשמור על הנהג והנוסע מפני טלטלות בזמן הפניה. במערכת פורטל הרכב גיר הדעות היו חלוקות בנוגע למושבים הדינמיים, היו כאלה שנהנו ומצאו את הפונקציה יעילה, והיו כאלה שפחות התחברו וטענו לתגובה לא מידתית בחלק מהפניות. המושבים כמובן מתכווננים חשמלית לכל כיוון שתחפצו, כולל אפשרות שליטה על אורך וזווית בסיס המושב. המושבים כוללים גם חימום, אוורור, ואפילו עיסוי בשלושה סגנונות לבחירה. תחת משענת הראש פתחים אשר ידאגו להזרים בחורף אוויר חם שיעטוף את הצוואר כמו צעיף. בימי המבחן הלוהטים לא היה טעם בבדיקת צעיף האוויר ורק המחשבה על אוויר חם גרמה לנו להגביר את העוצמה במזגן.
תא הנוסעים של מרצדס SL נעים מאוד לשהייה ועשוי לרוב מחומרים איכותיים ונעימים למגע. התפלאנו לגלות קילופים על מתגי בקרת האקלים אך ייתכן והם נובעים משימוש בחומרי ניקוי אגרסיביים. העור המדפן את המושבים, הדשבורד, ודיפוני הדלתות רך ונעים למגע. גימורי האלומיניום המוברש הפזורים ברחבי התא תורמים לתחושת היוקרה ובמקביל משדרים אווירה ספורטיבית. גימור העץ הכהה דאג להזכיר לנו שאנחנו יושבים במרצדס יוקרתית מהמעלה הראשונה.
שימושיות לא נמצאת בראש מעייניה של מרצדס SL. מצאנו תא כפפות בגודל סביר עם חלוקה פנימית יעילה, מחזיקי כוסות עם כיסוי בתחתית הקונסולה המרכזית, ותא מתחת למשענת היד. בתאים הפתוחים שבדלתות תוכלו לאחסן בעיקר מסמכים שכן הם לא יוכלו להכיל אפילו בקבוקי שתיה אישיים. מאחורי המושבים חלל צר לאחסון תיק יד או תיק מחשב, ומאחורי מושב הנהג תא צר עם חלל אחסון נוסף. תא המטען מציע נפח של 380 ליטרים כשהגג סגור. בצידי התא מומלץ שלא להניח חפצים משום שהזרועות האחראיות על קיפול הגג לא יוכלו לנוע. כשהגג פתוח נותר חלל אחסון סמלי למדי מתחת למדף.
מרצדס SL400 היא מכונית ספורט, וכאחת כזאת היא חמושה בסט מתלים ספורטיביים קשיחים, ובחישוקי ענק בקוטר 19 אינץ' עטופים צמיגים דקיקים. התוצאה היא נוחות נסיעה לא מושלמת. גם בחירה במצב קומפורט לא הצליחה לגרום למרצדס SL לשפר את יכולת גיהוץ הכבישים שלה. במעבר על גלים או שברי כביש משמעותיים מורגש מהלך המתלה הקצרצר הגורם לה להרגיש קופצנית, אך בהמשך הוא ישיב דיבידנד בכביש המפותל כשישמור על זוויות גלגול אפסיות. הסתקרנו מאוד לדמות נסיעות שגרתיות עם גג פתוח והופתענו לטובה. רעשי רוח ומערבולות נותרים מחוץ לתא הנוסעים במהירויות עירוניות, ומחוץ לעיר נמליץ להעלות את המחיצה השוכנת מאחורי תא הנוסעים, הדואגת להשאיר את הרוח מחוץ לתא הנוסעים גם במהירויות של כביש 6. מי שפחות הרשים הוא המזגן. כשהגג פתוח פעולת המאוורר נחלשת עד כדי כך שהוא הופך כמעט בלתי מורגש. בשמש הישראלית בשלהי הקיץ מדובר בחוויה מפוקפקת למדי. את האוורור למושבים דאגנו להפעיל בכל נסיעה והוא סייע בסילוק מהיר של החום המהביל ממושבי העור השחורים. כשהגג סגור הופכת מרצדס SL לקרוזרית משובחת. בידוד הרעשים מצויין ויכולת צבירת המהירות יכולה בקלות לזכות אתכם בנקודות מתנת משטרת התנועה.
ביצועים
מרצדס SL400 היא גרסת הכניסה למשפחת דגמי ה- SL, אך במרצדס כמו במרצדס מדובר בעניין יחסי. תחת מכסה המנוע הארוך שוכן מנוע V6 בנפח 3.0 ליטרים בהספק של 367 כ"ס. 35 הסוסים הצעירים מביניהם הצטרפו אליו במתיחת הפנים האחרונה. המנוע מפתח מומנט של 50.1 קג"מ הזמינים החל מ- 2,000 סל"ד. נתוני הביצועים הרשמיים של מרצדס טוענים לתאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 4.9 שניות ומהירות מרבית מוגבלת ל- 250 קמ"ש. לגרידיים שבינינו מציעים במרצדס גרסאות חזקות יותר ובראש ההיצע עומדת מרצדס SL65 המטורפת המציעה הספק של 630 כ"ס ומומנט של 102 קג"מ.
הדבר הראשון בו הבחנו עם פתיחת הגג הוא סאונד המנוע. הוא ערב ונעים מאוד לאוזן והסימפוניה משתפרת עם המעבר למצב ספורט או ספורט+. מרצדס SL400 מרגישה חזקה מאוד בכל סיטואציה והמושג מחסור בביצועים זר לה לחלוטין. התגובה ללחיצה על דוושת הגז מיידית וזריזה, ומעל 2,000 סל"ד מורגשת מדרגת כוח, ועוצמת התאוצה הופכת מוחשית. עקיפות מתבצעות בקלילות מרשימה וה- SL מפגינה אדישות במהירויות החוקיות בכבישי ישראל. מי שמעט מעיבה על החגיגה היא תיבת ההילוכים. לזו 9 הילוכים וזה מרגיש קצת יותר מדי. רוב הזמן עסוקה התיבה לדפדף בין ההילוכים במקום למצותם. לזכותה יאמר שהיא לא מהססת להוריד הילוכים לטובת סיוע בבלימת מנוע גם במצב קומפורט. בכבישים מפותלים בחרנו במצב ספורט ששינה את תיפקוד התיבה באופן מהותי. פחות העברות הילוכים ושמירה מוצלחת על סל"ד נכון המציב את המנוע עמוק בתוך רצועת הכוח.
המתלים הקצרצרים שלא הצליחו לרסן את הבורות בערים שומרים את ה- SL צמודה אל הכביש. מהלך המתלים הקצרצר דואג שהצמיגים הרחבים לא יאבדו לשנייה את המגע עם הכביש. הצמיגים מצדם העניקו הרגשה שהם חלק בלתי נפרד מהאספלט ויחד עם המתלים מעניקים לנהג תחושת ביטחון ממכרת. לא מדובר במכונית מתקשרת במיוחד, משקל ההגה מצויין אך התקשורת איתו מוגבלת. מה שבכל זאת הופך את הנהיגה לחוויה היא היכולת לעשות הכל, ליישר כל סיבוב ולתקוף כל פניה. כשהגג פתוח החוויה מתעצמת וחושיו של הנהג סופגים קצת יותר מהסאונד המשובח של המנוע ומניחוח הצמיגים החרוכים שמשאירה אחריה ה- SL.
צריכת דלק
מרצדס SL400 היא מכונית ספורט גדולה וכבדה וככזאת לא היו לנו ציפיות גבוהות ממנה בכל הקשור לחסכון בדלק. נתוני היצרן טוענים לצריכה משולבת של 12.9 ק"מ לליטר, ובמבחן שלנו בשיוט רגוע עמדה צריכת הדלק על 11.1 ק"מ לליטר. בחלק הדינמי של המבחן עמדה צריכת הדלק על 6.8 ק"מ לליטר. צריכת הדלק הממוצעת שנמדדה בסיום המבחן עמדה על 8.9 ק"מ לליטר. כפי שציפינו לא מדובר במכונית חסכונית במיוחד אך בנהיגה יום יומית רגועה היא מציגה צריכת דלק מתקבלת על הדעת ואף חסכונית ביחס לביצועים המצויינים.
בטיחות
מרצדס SL לא עברה את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP, כנראה שגם להם קשה לרסק יצירת אומנת שכזאת. אבזור הבטיחות של מרצדס כולל 6 כריות אוויר, עוגני ISOFIX במושב הנוסע הקדמי, פנסי בלימה אחוריים אקטיביים המהבהבים בזמן בלימת חירום, התרעה על עייפות הנהג, מערכת בלימה אוטונומית, מערכת התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה כולל תיקון היגוי אקטיבי, סיוע בזיהוי רכבים בשטח המת, ומערכת הכנה לתאונה הכוללת בין היתר סגירת החלונות והגג, מתיחת חגורות, והצבת המושבים בזווית שתקטין את הפגיעה ככל שניתן.
תמורה למחיר
קשה לשפוט מכונית כמו מרצדס SL400 בהיבטים כלכליים כגון תמורה למחיר. על פניו במכונית הזאת אין הרבה היגיון, היא גדולה אך מציעה מקום לנהג ונוסע בלבד, אין הרבה מקום לציוד כשהגג פתוח, היכולת הספורטיבית שלה גדולה על כבישים בישראל, היא מתקשה להתמודד עם מפגעי הסלילה הנפוצים בערים, ונסיעה עם גג פתוח בארץ הקודש בלתי אפשרית בקיץ.
למרות זאת, ועל אף תג מחיר של החל מ- 1,050,000 ₪ לפני תוספות, למרצדס SL עדיין יש זכות קיום. היא אוצרת בתוכה אצילות המאפיינת את כל הדגמים בשושלת SL מאז הדור הראשון. היא מעניקה חווית נסיעה ייחודית המשלבת בין יכולות גבוהות עם ניחוח ספורטיבי לבין כישרון מיוחד בגמיעת מרחקים במהירות תוך כדי פינוק עילאי של הנהג והנוסע, ומושכת שלל מבטים משותפיהם לכביש. אנו מאמינים שמרצדס SL לא תשמש את הבעלים המאושרים שלה כרכב ראשי, בטח שלא לשינוע ילדים ומשפחה, אבל היא תהיה בת לוויה נפלאה בשיוט מהיר בדרך לפגישה חשובה או לנסיעה לסוף שבוע מפנק בצפון הרחוק.
| מרצדס SL400 | |
|---|---|
| מנוע | טווין טורבו בנזין 3.0 ליטרים V6 |
| הספק מרבי משולב | 367/5,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 50.1/2,000 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 9 הילוכים |
| יחידת הנעה | אחורית |
| אורך כללי | 4,631 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,877 מ"מ |
| גובה כללי | 1,314 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,585 מ"מ |
| מיכל דלק | 75 ליטרים |
| נפח תא מטען |
380 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,735 ק"ג |
| מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 4.9 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 12.9 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 11.1 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 14 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות ENCAP | לא נבחנה |
| מחיר |
1,050,000 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025