מרצדס S500e במבחן דרכים - אצולה מעוררת השראה

  • כתב: יעקב גשייד
  • צילום: יעקב גשייד, ליזט אידלמן
  • 18 אוקטובר 2017
  • 0 תגובות

מרצדס S קלאס נחשבת בעיני רבים למכונית הטובה ביותר בעולם, ובצדק. מדובר במכונית פאר גדולה ויקרה שמחירה הופך אותה ללא רלוונטית עבור הרוב המכריע של תושבי כדור הארץ. אז מה בכל זאת הופך אותה לכה חשובה? מרצדס S קלאס עומדת בראש פרמידת הדגמים הענפה של היצרנית הגרמנית ומצויידת במיטב הטכנולוגיה שיש לעולם הרכב להציע. התוצאה היא אמת מידה בלתי מעורערת שגורמת לעולם המוטורי להמתין בציפייה דרוכה להשקה של דור חדש או מתיחת פנים בכדי לגלות איזה אבזור יוצע מעתה לאלפיון העליון, ובעשור הבא גם במכוניות משפחתיות סטנדרטיות. מרצדס מחוייבת להמציא את המחר כבר היום לאלו שמכונית עבורם הוא הרבה מעבר לסמל סטטוס נוצץ ומנקר. מבחן דרכים למכונית יומרנית שכזו נערך בגישה שונה לחלוטין, בסקרנות רבה וביראת כבוד.

מרצדס S500e פלאג אין
יתרונות   עיצוב, נוחות, ביצועים, בטיחות
חסרונות   תא מטען קטן, היעדר תאי אחסון

מרצדס S500e

מרצדס S קלאס מהדור הנוכחי נמצאת עמנו משנת 2013 ולאחרונה זכתה למתיחת פנים. הסיבה לקיום המבחן הינה גרסה חדשה בשוק הישראלי שנמכרת מאז סוף שנת 2016. מרצדס S500e מצויידת ביחידת הנעה מסוג פלאג-אין הייבריד, המאפשרת טעינה מרשת החשמל הביתית. הקלף החזק של הגרסה הזו הוא הטבת המס לה זוכות מכוניות היברידיות שהביאה את מחירה של הגרסה החזקה למחיר קרוב מאוד לדגם הכניסה הקודם. התוצאה היא מעל 60 רכבים מגרסה זו שנמסרו מאז תחילת השנה, הרבה מעבר לכל גרסה אחרת של הדגם. מדובר ללא ספק בהישג מרשים בהתחשב בתג המחיר של הרכב.

מרצדס S500e

עיצוב ונוחות

מרצדס S קלאס נושאת הדגל של קו העיצוב הנוכחי של מרצדס, וקשה מאוד להתעלם ממכונית פאר שכזו באורך 5,225 מ"מ על הכביש המשדרת עושר למרחקים. בחזית, הגריל המסורתי של מרצדס תפח למימדי ענק וזכה למסגרת כרום עבה במיוחד, מעליו בולט סמל הכוכב המזדקר מקצה מכסה המנוע. פנסי הלד המעוצבים משווים לחזית הרכב הבעה אנושית של ממש. רכב המבחן כלל פגוש קדמי ספורטיבי עם כונסי אוויר גדולים ועמוקים. מהצד בולטת מסגרת החלונות המבהיקה על רקע הצבע הכהה. קו המותניים בולט ובעל נוכחות, והחישוקים היפיפיים נראים כתכשיטים יקרי ערך. הזנב משתפל לאחור וכולל אף הוא פנסי לד מעוצבים ופגוש ספורטיבי עם שתי סופיות מפלט מרשימות.

מרצדס S500e

מרצדס S קלאס היא מכונית שמיועדת לשנע נוסעים אשר יכולים להרשות לעצמם לדרוש ולשלם על מקסימום נוחות ופינוק. המושבים האחוריים כנראה ייבדקו ראשונים באולם התצוגה ע"י הרוכשים הפוטנציאליים. נשיאים וראשי ממשלות, אנשי עסקים וכאלה שעבורם הדרך היא מטלה שצריכה לעבור בנוחות מרבית. את המושב הקדמי יאכלס ברוב המקרים הנהג הצמוד. בשל גודלו של הסלון, מותקנת מערכת מיקרופונים חכמה אשר משמיעה את קולו של הנהג דרך מערכת הסאונד. בשיוט במהירות גבוהה יוכל הנהג ללחוש דבר מה אשר יישמע בבירור אפילו אם מוסיקה מושמעת במכונית. זהו עוד סטנדרט יומרני של מרצדס של תקשורת במכונית מבלי צורך להרים את הקול.

אם העיצוב החיצוני משדר עושר, הרי שעיצוב הפנים הוא סלון על גלגלים, פשוטו כמשמעו. שילוב הצבעים ברכב המבחן נאה ומדגיש את קווי העיצוב הייחודיים. הדשבורד מעוצב בשתי קומות כשחלקו העליון הכהה עוטף את כל תא הנוסעים. מול הנהג צמד מסכי ענק בגודל 12.3 אינץ', האחד מציג את לוח המחוונים וניתן להתאמה לפי טעמו האישי של הנהג, והשני מימין מציג את מערכת המולטימדיה והשליטה ברכב. המערכת כוללת כמובן את הקישוריות ונפח אחסון למדיה לטובת השמעת מוסיקה במכונית. במרכז הדשבורד עיטורי עץ ואלומיניום יפהפיים המשלבים את פתחי המיזוג ואת שורת המתגים הבודדת בתא הנוסעים המתקדם. מול הנהג הגה קטן ומעוצב המשלב עור נאפה נעים ואיכותי יחד עם אלומיניום באזור פקדי השליטה. בין המושבים קונסולה גבוהה המכילה גלגלת לשליטה במסך המרכזי, מספר לחצנים לניווט מהיר בין הפונקציות השונות, ולחצני שליטה במערכת מתלי האוויר.

מרצדס S500e

דיפון הדלתות של מרצדס S קלאס זכאי להתייחסות נפרדת. ניכר כי המעצבים לא חסכו ממנו תשומת לב או זמן במהלך התכנון. הוא מעוצב כהמשך של הדשבורד ועוטף את הנהג והנוסע בקווים רכים ונעימים. הרמקולים השקועים בדלתות מכוסים רשת אלומיניום מלוטש ומוכיחים שגם אביזר שקיים בכל רכב ולעיתים שוכחים מקיומו יכול לזכות לעיצוב שיהפוך אותו לאלמנט בולט המשלים את החוויה בתא הנוסעים. גם מתגי השליטה בחלונות זכו לעיצוב ייחודי ונאה. לחצני הכוונון של המושבים מסודרים במבנה מושב ומשדרים איכות גבוהה. במושבי הרכב הייתם גאים לארח גם בסלון הביתי שלכם. המושבים עוטים עור ועור מחורר לטובת החימום והמיזוג, וכוללים שלל תפרים המשווים להם מראה מפואר ומפנק. על משענת הראש מצאנו כרית נוספת רכה ונעימה שתתמוך בצוואר ובראש שלכם במהלך הנסיעה.

מרצדס S500e

תתפלאו לשמוע אך מרצדס S קלאס הגדולה נעדרת חלל אחסון פרקטי בתא הנוסעים. מערכת המיזוג למושבים האחוריים ממוקמת בין המושבים הקדמיים על חשבון חלל אחסון כמקובל בכל הרכבים. בתא הכפפות קיים מקום ייעודי למיכל בישום המוריד מנפחו של התא, וזוג שולחנות מתקפלים בקונסולה מאחור גוזלים גם הם מקום אחסון יקר. בדלתות הרכב תאי אחסון בגודל סביר.

כיאה ליורשת עצר ממשפחת אצולה, איכות החומרים בתא הנוסעים היא ברמה הגבוהה ביותר אליה ניתן לשאוף בעולם הרכב. לא הצלחנו למצוא פאנל אחד שהרגיש זול או הותיר אותנו מאוכזבים. כל משטח עשוי מחומר איכותי ונעים למגע, במיוחד אלה המחופים בעור בתפירת מעויינים. לכל נוסע מאחור מראה מוארת הנשלפת מהתקרה, הנפתחת בשיכוך נעים על ידי לחיצה עדינה על מרקם הבד המשובח. בתא הנוסעים של מרצדס S קלאס מערכת תאורת אווירה מתקדמת. כמעט כל משטח כולל פסי תאורה מרהיבים אשר שובצו במלאכת מחשבת ומאירים בחשיכה את הקימורים הרבים בתא הנוסעים. התאורה בשבעה צבעים ובעוצמות משתנות לבחירה בכדי שתוכלו להתאים אותם לטעמכם האישי או למצב הרוח.

מרצדס S500e

הגישה למושבי מרצדס S קלאס קלה ונוחה, כיאה לרכב במידות XXL. הדלתות גדולות ורחבות וגם הגג גבוה וניתן להתיישב בקלות בכורסאות מלפנים ומאחור. בכדי להתחנף עוד קצת לבעליה המפונקים, מבטלת מרצדס S קלאס את הצורך בטריקת הדלתות. ניתן רק להצמיד את הדלת למרכב ומנוע נאמן סוגר את הדלת הרמטית עבור הנוסעים. המושבים הקדמיים נוחים ומרווחים בעלי תמיכה צידית דינמית. בפניות מתנפחות כריות הצד המנוגדות לכוון הפניה ותומכות בגוף הנוטה אל מחוץ לפניה. אם באופן אוטומטי גופנו נדרך בעת פניה או עיקול בכביש מהיר, הרי שבנסיעה במרצדס S קלאס ניתן לגמוע מרחקים עצומים מבלי להתעייף.

המושבים מאחור נוחים, מפנקים ומספקים נוחות מעודנת לצד תמיכה עם טווח כוונון רחב, והמרווח מאחור נדיב בכל פרמטר. ניתן לבחור בתצורה סטנדרטית של 3 מושבים מאחור או, כמו ברכב המבחן, בשתי כורסאות נפרדות, כאשר הימנית מיועדת לבוס וכוללת ריקליינר מתכוונן חשמלית. ממושב הבוס ניתן לשלוט בכוונונים רבים של המושב והריקליינר, וגם במיקום מושב הנוסע מלפנים. במקום המושב האמצעי מוקמה ברכב המבחן קונסולה יפהפיה היוצרת למעשה שני תאים נפרדים לטובת תחושה אינטימית ונעימה. זוג שולחנות מתקפלים נשלפים מהקונסולה ויכולים לשמש כמנשא למחשב נייד או כמגש למזון ומשקאות. בין משענות המושבים מאחור ישנו תא אחסון נוסף הזמין כמקרר בתוספת תשלום. גרסת המבחן צויידה במערכת עיסוי משוכללת לכל ארבעת המושבים הכוללת תוכניות עיסוי מגוונות.

מרצדס S500e

נוחות הנסיעה היא כמובן הדובדבן שבקצפת. במהירות עירונית מגהצים מתלי האוויר השקטים את הכביש על שבריו והחוויה המתקבלת היא כשל ריחוף המעלים כמעט לחלוטין גם פסי האטה מגושמים. גם במצב ספורט בו מתקשחים המתלים, קשה להתלונן על נוחות הנסיעה, אם כי מהירות נמוכה על שיבושים גסים יכולה להפר במעט את השלווה. במהירות בינעירונית גבוהה מודגש בידוד הרעשים הפנומנלי של מרצדס S קלאס. הדממה נשמרת בתא הנוסעים והעולם עוצר מלכת. הנוסעים יכולים לתפוס תנומה איכותית כמו במחלקה ראשונה, לקחת לידיים את השלט ולהאזין למערכת הסאונד הנהדרת, או לצפות במסך אישי שיש לכל אחד מאחור.

מרצדס S500e

בשל מיקומה של הסוללה בתא המטען, נפחו מכיל רק 395 ליטרים. הוא אמנם שימושי ונוח להטענה אך נפחו קטן משמעותית מרכבים בסגמנט. דלת תא המטען נפתחת ונסגרת חשמלית וכוללת פתיחה באמצעות חיווי תנועות רגל.

מרצדס S500e

ביצועים

כפי שסיפרנו כבר בהתחלה, האייטם המשמעותי במבחן נמצא מתחת למכסה המנוע הארוך. מרצדס S500e חמושה ביחידת הנעה היברידית הכוללת מנוע בנזיןV6 טווין טורבו בנפח 3.0 ליטרים ומנוע חשמלי. ההספק המשולב עומד על 442 כ"ס, והמומנט על 66.2 קג"מ. הכוח מועבר דרך תיבת 7 הילוכים אוטומטית אל הגלגלים האחוריים, ומאיץ את 2,215 הקילוגרמים של מרצדס S קלאס מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 5.2 שניות קצרצרות, ועד למהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית של 250 קמ"ש.

מהנדסי מרצדס S500e עמלו רבות על פיתוח והטמעת טכנולוגיות רבות, ובכדי ליהנות מהן באמת, כדאי שתקשיבו בריכוז לתדריך לא קצר על מגוון הפונקציות. עם פתיחת הרכב, ינוע המושב לאחור וההגה יתרומם בכדי לאפשר לכם כניסה נוחה וקלילה. לחיצה על כפתור ההתנעה מעירה חרישית את המנוע החשמלי שמוכן להזניק את הרכב קדימה בנחישות. זה בדיוק הזמן לספר למכונית באיזה מצב רוח נכנסתם הפעם. אם חשקתם להשתמש בסוללה בלבד תוכלו ליהנות מנסיעה חשמלית טהורה עד לטווח של 33 ק"מ ללא שימוש בבנזין. מד הסל"ד יוחלף במד אנרגיה וחיווי מיוחד יספר לכם כמה אחוזים נותרו לכם. הביצועים פחות מרגשים במצב החשמלי אך בהחלט עוזרים לצלוח בנחת את פקקי גוש דן לצד שימוש במערכת בקרת השיוט האוטונומית. ההגה יבקש שתתנו לו יד, אך הרגל הימנית תודה לכם כל בוקר מחדש. אם תדרשו ביצועים חזקים ומהירים, מנוע הבנזין החזק ייכנס לפעולה ויאיץ את הרכב קדימה ללא היסוס.

מרצדס S500e

מצב הביניים ההיברידי הוא המומלץ, היות והרכב מחשב את משק האנרגיה הרגעית שלו ביעילות. המצב הנוסף הוא הטענת הסוללה תוך כדי נהיגה או חניה תוך שימוש בהעלאת סל"ד ושריפת דלק. בזכות השילוב בין המנועים מתקבלות תאוצות חזקות ולינאריות בכל מהירות. הכוח הזמין מהסוללה לצד עוצמת מנוע הבנזין גורם למכונית לשעוט קדימה ביציבות מדהימה בלי תחושת הבעיטה המוכרת. אחיזת הכביש גבוהה והרכב דבוק לאספלט כרכבת מגנטית מהירה. שילוב להילוך נסיעה עדיין מתבצע ממנוף צמוד לגלגל ההגה ודורש הסתגלות אם אינכם לקוחות המותג. תיבת 7 ההילוכים האוטומטית חלקה ומעודנת בכל תנאי הנהיגה והיא אחת הטובות והמאוזנות הקיימות בשוק.

מכונית פאר היא מהנה לנסיעה, אך פחות לנהיגה. אם המשפט הזה אומר לכם משהו, כנראה שאתם אוהבים לנהוג ואינכם נמנים עם אלה שאמורים לשבת מאחור וליהנות מתחושת הריחוף הממכרת. המכונית מרגישה כבדה למרות הכוח האינסופי ואינה שותפה אולטימטיבית לביצועי אספלט ועינוגים מוטוריים. ההגה המתקשח בהתאם למהירות לא יספר לכם הרבה על הנעשה מתחת לצמיגים וניחוש עיוור עם מכונית במשקל וגודל כזה הינו הימור שאיננו מומלץ.

מרצדס S500e

קשה להתמודד מול חוקי הפיזיקה ומהר מאוד מבינים שכדאי ליהנות ממפרטי הנוחות והאבזור ולא ממפרט הביצועים. בלימה חזקה במהירות נמוכה יחסית תחשוף נטייה צינית לתת היגוי, אך האצה חזקה לתוך סיבוב תגרום למכונית להיכנס להיגוי יתר מטריד. התבלבלתם? זו כנראה המטרה של המהנדסים. להזכיר לכם לשמור על נסיעה מתונה, קצב הגיוני והימנעות מפעלולים מיותרים. מערכת הבלמים יודעת לעמוד בעומסים מתמשכים אך נדרש מרחק רב יותר בכדי להאט באלגנטיות. בנסיעה מהירה יותר נדרשת לחיצה החלטית על דוושת האלומיניום המחוררת בכדי לבלום את מסת הרכב.

צריכת דלק

השאלה המסקרנת אודות רכב פאר היברידי היא מהי צריכת הדלק בפועל. לקוחות הרוכשים רכב במחיר כזה הטומן בחובו גם עלויות אחזקה וביטוח גבוהות, לא אמורים להיות מוטרדים מביקורים בתחנות הדלק, אך עדיין נושאים עיניים לאות e המוצמדת לשם הרכב ומבטיחה ללגום מעט פחות דלק. נתוני היצרן מספרים על 35.7 ק"מ לליטר עם סוללה טעונה. במבחן שלנו שכלל שימוש במגוון מצבי נהיגה, עומסים משתנים ותנאי דרך מגוונים, קיבלנו תוצאה מרשימה של 9.4 ק"מ לליטר. בשיוט בינעירוני רגוע, תציע המכונית באמצעות רטט כפול בדוושת התאוצה, לעבור לבקרת שיוט ולנתק צמד צילינדרים לטובת חסכון נוסף בדלק. כשהשתכנענו להרפות מעט, הציג מחשב הדרך צריכה של כ- 15 ק"מ לליטר.

מרצדס S500e

בטיחות

מרצדס S500e ממשיכה את מפגן היכולת גם בתחום הבטיחות. ארסנל מערכות הבטיחות כולל בין היתר בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התראת רטט בהגה בעת סטייה מנתיב הנסיעה עם תיקון אקטיבי, 8 כריות אוויר הנפתחות בהדרגה לפי עוצמת המכה, פנסים דינמיים, מערכת חניה אוטומטית, מצלמות היקפיות 360 מעלות, מערכת לניטור ערנות הנהג, מערכת למדידת מיקום חגורות הבטיחות, ומערכת לזיהוי מצבי חירום המיישרת את המושבים, זוקפת את משענות הראש ומהדקת את החגורות במהירות שיא.

מרצדס S500e

תמורה למחיר

האם מרצדס S500e היא מכונית הפאר הטובה בעולם? הודות להטבת המס המהותית, נושאת ספינת הדגל תג מחיר של 750,000 ₪ בלבד ומספקת לטעמינו תמורה לכל שקל. רשימת האבזור האינסופית כוללת בין היתר גג זכוכית פנורמי, בקרת אקלים בעלת ארבעה אזורים ושלושה מצבי פיזור אוויר עם אופציה למערכת בישום, פתיחה והתנעה ללא מפתח, וילונות חשמליים, ומגבים אווירודינמיים. ציינו לחובתה רק תא מטען קטן והעדר תאי אחסון.

מרצדס S500e היא מפגן ראווה עיצובי וטכנולוגי וממשיכה להניף בגאווה את אמת מידת קטגוריית רכבי הפאר. מיטב הטכנולוגיות המשולבות בה, והחשיבה על הפרטים הקטנים ביותר, ניכרים בכל פינה והופכים אותה לכרכרה מפוארת ונוצצת שמושכת מבטים ללא הרף. מרצדס S500e נוחה ברמה נדירה ותגרום לנוסעים לשכוח שהם מתגלגלים על הכביש. אולי זו המחמאה ההולמת ביותר לפרגן לרכב פאר אמיתי.

מרצדס S500e פלאג אין
מנוע היברידי, טווין טורבו בנזין 3.0 ליטרים V6
הספק מרבי משולב 442/5,500 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 65/5,250 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 7 הילוכים
יחידת הנעה אחורית
אורך כללי 5,246 מ"מ
רוחב כללי 1,899 מ"מ
גובה כללי 1,497 מ"מ
בסיס גלגלים 3,165 מ"מ
מיכל דלק 80 ליטרים
נפח תא מטען

380 ליטרים

משקל עצמי 2,215 ק"ג
מהירות מרבית 250 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 5.2 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 35.7 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 9.4 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 2 מתוך 15
ציון בטיחות ENCAP לא נבחנה
מחיר

750,000 ₪

מרצדס S500e 2017