פורד קוגה במבחן דרכים (מתיחת פנים)

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 09 נובמבר 2017
  • 1 תגובות

פורד קוגה הגיע לישראל בשנת 2013 אך דלק מוטורס היבואנית לא קראה נכון את המפה והציעה לקהל הישראלי את הקוגה ברמות אבזור גבוהות עם הנעה כפולה כסטנדרט, בזמן שהמתחרות הציעו גרסאות כניסה מוזלות עם הנעה קדמית ומנועים צנועים. מאז ביצעו בפורד מספר ניסיונות להפיח חיים בקוגה שכללו החלפת מנוע, שיווק גרסאות הנעה קדמית, רמות אבזור חדשות, והפחתת מחיר משמעותית. ניסיונות ההחייאה של פורד לא צלחו והקוגה נותר בשולי טבלת המכירות בקטגוריה, ולא בצדק.

פורד קוגה 2017
יתרונות   תא נוסעים מרווח, נוחות נסיעה, בידוד רעשים, ביצועים
חסרונות   עיצוב חיצוני אנמי, מוניטין של פורד

פורד קוגה 2017

פורד קוגה החזיק בשורת יתרונות על פני מתחריו וביניהם מנועי טורבו חזקים, תא נוסעים איכותי ומרווח, והתנהגות כביש משובחת. מתיחת הפנים של פורד קוגה הוצגה לפני כשנתיים בגרסה האמריקאית המכונה אסקייפ. הדגם האירופאי המשווק בישראל נחשף כמה חודשים מאוחר יותר בתערוכת ז'נבה עם עיצוב מעודכן, יחידות הנעה חדשות, ושדרוג אביזרי הנוחות והבטיחות. בישראל הושק פורד קוגה המחודש לפני כחודשיים עם בשורה משמעותית בשורת המחיר שמציבה אותו בעמדה טובה מול המתחרות המובילות בקטגוריה. השאלה שנשארה פתוחה היא איך יקבל הקהל הישראלי את פורד קוגה החדש.

עיצוב ונוחות

פורד קוגה הקודם חלק עם הפוקוס שלדה וגם קו עיצובי שכלל פנסים דקיקים מלפנים וגריל קדמי מפוצל שלא כולם אהבו. במסגרת מתיחת הפנים החליטו בפורד לקרב את עיצובו של הקוגה אל רכבי הפנאי הגדולים של החברה ובמיוחד אל פורד אדג', וזה בולט בעיקר בחזית הרכב. את העיניים תופס מיד גריל קדמי גדול שנוכחותו מודגשת באמצעות שפע כרום ופלסטיקה בגוון כסוף. הפנסים הקדמיים גדלו והם מעניקים לו הבעת פנים בוגרת ורצינית. על מכסה המנוע צמד בליטות המרמזות על האס בשרוולו של הקוגה. מהצד זוכה הקוגה לקווים מודגשים בתחתית הדלתות ובאיזור קו המותניים אשר יחד עם עיטור הכרום בקו החלונות, והפנסים הבולטים בכנף האחורית מעניקים לו הופעה דינמית. אחוריו של הקוגה מעט אנמיים למרות צמד יציאות מפלט שמנסות להציל את המצב. אנו סבורים שבדגם הקודם העיצוב מאחור היה מוצלח יותר.

פורד קוגה 2017

פורד קוגה מותיר על המתבונן רושם של רכב מוצק וגדול. בדיקת המפרט ביחס למתחרות העלתה כי הקוגה אכן מציע ממדים נדיבים. אורכו עומד על 4,524 מ"מ, רוחבו 1,838 מ"מ, גובהו 1,713 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,690 מ"מ. לפורד קוגה מרווח גחון מכובד העומד על 198 מ"מ. נפח תא המטען עומד על 456 ליטרים על פי נתוני היצרן, נתון שמרגיש מעט פסימי נוכח תא המטען הגדול בפועל. בתא המטען מצאנו שקע 12V שימושי ומדף נגלל איכותי לטובת הצנעת הציוד המאוחסן בו. קיפול המושבים האחוריים מתבצע בקלות בעזרת מנופים בבסיס המושב אך לאחר הקיפול נוצרת מדרגה בין רצפת תא המטען למושבים המקופלים. סף ההטענה מצופה פלסטיק שחור, שימושי במניעת שריטות ושפשופים בפגוש בזמן הטענת הציוד.

פורד קוגה 2017

בתא הנוסעים בוצעו שינויים עדינים יחסית. הדשבורד עדיין גדול ומסיבי, הוא כולל שלל מפלסים וקימורים ועיצובו מעט מיושן. גבוה בראש הדשבורד שוכן מסך המולטימדיה, תחתיו פרוסים מתגי השליטה במערכת הנשלטת גם בעזרת מגע. באזור נפרד בתחתית הדשבורד שוכנת בקרת האקלים המפוצלת וממש מתחתיה מוט ההילוכים הממוקם גבוה ונופל בדיוק אל ידו של הנהג. המעבר לבלם יד חשמלי פינה מקום לתא אחסון שימושי בין המושבים עם שני מחזיקי כוסות גדולים ולצדם תא צר שמתאים לארנק או לטלפון סלולארי. מתחת למשענת היד שוכן תא חפצים גדול ומודולרי. תא הכפפות לא גדול אך נפתח באופן נוח המציג את תכולתו. התא חסר בידוד למניעת תזוזות ורעש של החפצים המאוחסנים בו. חיבור USB שוכן במעמקי התא ונדמה כאילו הוצב שם כלאחר יד.

פורד קוגה 2017

מול הנהג ניצב הגה שמנמן מחופה עור ונעים מאוד לאחיזה. מגלגל ההגה ניתן לשלוט במגוון פונקציות. מימין מוקמו מתגי השליטה במערכת השמע, ומשמאל מתגי השליטה במחשב הדרך ובבקרת השיוט. מאחורי ההגה מנופים להעברת הילוכים ידנית. לוח המחוונים מורכב משתי מנהרות גדולות המכילות את מד המהירות ומד הסל"ד. במרכז לוח המחוונים מסך מחשב דרך צבעוני המציג מידע אודות נתוני הנסיעה ומערכות הבטיחות. דרך המסך ניתן לשלוט במגוון פונקציות ברכב כולל מידת הרגישות וההתראות של מערכות הבטיחות. מי שזכאי לאזכור מיוחד הוא המזגן שקירר את תא הנוסעים באופן פנטסטי בימים החמים של חודש אוגוסט. בצדדים פתחי מיזוג גדולים במיוחד ובמרכז הקונסולה, מתחת למערכת השמע, צמד פתחי מיזוג נוספים, עם אפשרות סגירה נפרדת לכל אחד, המזרימים אוויר קריר ונעים אל פלג הגוף התחתון של הנהג והנוסע מלפנים, פשוט תענוג.

פורד קוגה 2017

תא הנוסעים של פורד קוגה מרווח ונעים לשהייה. למרות הדשבורד המסיבי, המרווח מלפנים טוב והוא מסתייע בשמשה קדמית ענקית וחלונות צד גדולים אשר מעצימים את תחושת המרחב. תנוחת הישיבה גבוהה ומעניקה תחושה של נהיגה ברכב גדול. המושבים הקדמיים נוחים ומעניקים תמיכה טובה לגב. בסיס המושב מעט צר וחסרה תמיכה לירכיים. הכניסה למושב האחורי נוחה בזכות מפתן דלת נמוך. המושב עצמו פחות מפנק ונוח מהקדמי אך מעניק תמיכה טובה ומרווח טוב לשלושה נוסעים, שיוכלו גם לכוון את זווית מסעד הגב וליהנות ממיזוג מצוין ושקע חשמל להטענת טלפון סלולארי או טאבלט. איכות החומרים בתא הנוסעים הותירה אותו ברגשות מעורבים. מצד אחד הדשבורד עשוי חומר מוצק ונעים למגע, ודיפון הדלתות כולל חיפוי עור רך ונעים. מהצד השני, ככל שיורדים למטה הופכים החומרים לדקיקים ופשוטים. בכל אופן, החלקים איתם באים הנוסעים במגע תדיר מרגישים איכותיים ונעימים למגע.

פורד קוגה 2017

חווית המשתמש בפורד קוגה לא מספיק אינטואיטיבית. ההתנעה מתבצעת ללא מפתח אך כדי לפתוח את נעילת הדלתות יש להשתמש בשלט. מערכת המולטימדיה בהתקנה מקומית כוללת מסך מגע אך היא ממוקמת רחוק מהנהג ובכדי לתפעל אותה נדרש הנהג לרכון קדימה ולשלוח את היד רחוק אל המסך. מחשב הדרך אותו הזכרנו כולל לא מעט תפריטים ותתי תפריטים הכתובים באותיות קטנות וקשה עד בלתי אפשרי לתפעל אותו בזמן נסיעה. בורר ההילוכים מעט חסר תחושה ומצאנו את עצמנו מספר פעמים בניוטרל במקום ברוורס, ובמצב ספורט במקום במצב D. תלונה אחרונה שמורה למשענת היד המרכזית בין המושבים הקדמיים, זו ממוקמת על מסילה המאפשרת להניע אותה קדימה אך חסרה אפשרות לקבע אותה במצב הנבחר והיא נעה שוב לאחור במהלך הנסיעה.

פורד קוגה 2017

פורד קוגה מעניק לנהג ולנוסעים נוחות נסיעה מצוינת. למרות שמדובר ברכב גדול וגבוה, לא מורגשים נדנודי מרכב המאפיינים רכבי SUV. בפורד הצליחו לכייל מערכת מתלים שמשלבת בין שיכוך מהמורות מספק לבין ריסון הולם. הלכה למעשה, פורד קוגה לא מעלים לחלוטין את כל מפגעי הכביש אך הוא מצליח לעדן אותם ולהישאר מרוסן גם לאחר מפגש עם בורות רציניים או מספר שיבושים במקביל. רק גלים גדולים ואכזריים במיוחד הצליחו להוציא את הקוגה משלוותו ולטלטל מעט את הנוסעים. אל נוחות הנסיעה הטובה מצטרף בידוד רעשים מוצלח. רעשי רוח מופיעים בסמוך ל- 130 קמ"ש וגם אז לא ברמה מטרידה. המנוע נשמע תחת מאמץ וקולו לא ערב במיוחד, אך הרעש לא מפריע לניהול שיחת טלפון בדיבורית. רעשי צמיגים בולטים רק על כבישים משובשים ובאיכות סלילה ירודה, נתון מרשים כשמדובר בצמיגים דו שימושיים בתמהיל 90% כביש ו- 10% שטח.

ביצועים

יחידת ההנעה של פורד קוגה מוכרת לנו עוד מהדגם הקודם. המנוע בנפח 1.5 ליטרים מפיק 182 כ"ס ב- 6,000 סל"ד ומומנט של 24.5 קג"מ ב- 1,500 סל"ד. למנוע משודכת תיבת 6 הילוכים אוטומטית פלנטרית עם אפשרות לתפעול ידני בעזרת מנופים בגב גלגל ההגה. המפרט מספר על תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 9.9 שניות ומהירות מרבית של 200 קמ"ש. הקוגה שוקל 1,615 ק"ג שהם כ- 150 ק"ג יותר ממתחריו הישירים.

פורד קוגה 2017

המנוע הוא אחד מנקודות החוזקה של פורד קוגה ביחס למתחרים. לא התקשינו לשחזר את נתוני התאוצה הרשמיים של פורד ולא נתקלנו במצבים בהם הקוגה הרגיש חלש, אך מצד שני לא קיבלנו את ההרגשה של נהיגה ברכב עם 182 כ"ס. אנו מאמינים כי למשקל הגבוה השפעה לא מעטה על כך. גם תיבת ההילוכים של פורד קוגה לא מסייעת לשיפור ההרגשה. ההילוכים ארוכים מדי, העברות ההילוכים איטיות ולעיתים מורגשות בתא הנוסעים. בהילוכים שלישי ורביעי יש לתיבה נטייה להציב את המנוע בסל"ד מסוים ולדמות נסיעה ברכב עם גיר רציף. במצב ספורט פעולת התיבה משתפרת באופן מהותי והיא מסייעת לנהג לשמור את המנוע בטווח הסל"ד האפקטיבי ולקבל ביצועים זריזים.

פורד קוגה 2017

למרות הממדים הנדיבים והמשקל הגבוה, מצליח פורד קוגה להרגיש בבית גם בכבישים צרים ומפותלים. האחיזה גבוהה אך תחת עומס מורגשת נטייה לתת היגוי מתון. זוויות הגלגול מתונות אף הן ומונעות תחושת מחלת ים בקרב הנוסעים. מי שמחבל מעט בחגיגה הוא ההגה. הוא לא מדוייק מספיק ומקשה מעט על מינון זווית ההפניה המתאימה. בנהיגה ספורטיבית העדפנו לנטרל את המערכת לתיקון סטייה מנתיב הנסיעה, שמעט הפריעה לשמור על קו הפניה הנבחר. קשה להגדיר את פורד קוגה כרכב מהנה לנהיגה אך ביחס למתחרים הוא בהחלט עושה עבודה טובה בתחום זה. פורד קוגה בולם באופן החלטי ותגובה מיידית בדוושת הבלם נוסכת ביטחון בנהג. צלילת החרטום אינה משמעותית גם בבלימות חירום חזקות.

פורד קוגה 2017

צריכת דלק

פורד קוגה הוא SUV בסטייל אמריקאי - גדול וכבד ממתחריו ובעל מנוע חזק, ולכן היינו סקפטיים לגבי צריכת הדלק. נתוני היצרן מעידים על צריכה משולבת של 14.5 ק"מ לליטר. מחשב הדרך של הקוגה אישש את השערתנו והציג במרבית הזמן צריכה שעמדה על כ- 10 ק"מ לליטר. בסיכום המבחן נמדדה צריכת דלק ממוצעת של 8.6 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת שכללה נסיעה בתוואי הררי ונסיעה ארוכה בפקקים ובעומסי תנועה. בקטע הדינמי של המבחן לא חסנו על הקוגה ובמהלכו נמדדה צריכת דלק שעמדה על 7.3 ק"מ לליטר. נתוני צריכת הדלק אולי נראים מעט מאיימים אך חשוב לזכור כי המתחרים בעלי מנועי הבנזין נטולי הטורבו מציגים צריכת דלק דומה מבלי להתקרב לביצועיו של פורד קוגה.

פורד קוגה 2017

אמינות ועלויות אחזקה

פורד קוגה משווק בישראל עם אחריות יצרן לשלוש שנים או 100,000 ק"מ, המוקדם מבין השניים. טיפולים יש לבצע אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון 563 ₪, עלות הטיפול השני 1,137 ₪, עלות הטיפול השלישי 563 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 1,831. סך עלות ארבעת הטיפולים הראשונים עומדת על 4,094 ₪. עלות הטיפולים אם כן סבירה בהחלט.

עלות פנס קדמי 2,790 ₪, עלות פנס אחורי 2,105 ₪, ועלות מראת צד קומפלט עומדת על 1,791 ₪. עלות רפידות בלמים קדמיות עומדת על 492 ₪, וזוג צלחות בלימה קדמיות יעלו 888 ₪. עלות החלפים לא גבוהה ואף נמוכה ביחס למתחרים.

כל המחירים כוללים מע"מ.

פורד קוגה 2017

בטיחות

פורד קוגה עבר את מבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP בשנת 2012 וזכה לציון מרבי של חמישה כוכבים. בסעיף הגנה על מבוגרים זכה הקוגה ב- 94%, בסעיף הגנה על ילדים 86%, בסעיף הגנה על הולכי רגל 70%, ובסעיף אבזור הבטיחות זכה הקוגה ל- 100%. מאז המבחן ערך הארגון מספר שינויים בשיטת הניקוד ואילו נבחן היום היה הקוגה זוכה לציונים אחרים.

אבזור הבטיחות הסטנדרטי בכל רמות האבזור כולל 6 כריות אוויר, בקרת יציבות, ומערכת סיוע לזינוק בעלייה. כל הרכבים מצויידים במפתח חכם המאפשר לקבוע מראש הגבלה למהירות הנסיעה ועוצמת השמע המרבית במערכת השמע, שימושי להורים לנהגים צעירים. רמת אבזור טרנד נעדרת מערכות בטיחות אקטיביות ומסתפקת במערכת התרעה של מובילאיי בהתקנה מקומית. רמת גימור טרנד X כוללת מערכת בלימה אוטונומית במהירויות עירוניות, החלפה אוטומטית בין אור דרך לאור גבוה, ומערכת סיוע לשמירה על נתיב הנסיעה המתריעה באמצעות רטט בגלגל ההגה וכוללת תיקון היגוי אקטיבי. ברמת אבזור טיטניום מצטרפת מערכת התרעה על רכב בשטח מת הכוללת התרעה על תנועה צולבת מאחור. רמת אבזור טיטניום X כוללת מערכת התרעה מפני התנגשות חזיתית עם סיוע בבלימה ובקרת שיוט אדפטיבית, אך אלה נכללים רק ברכבים עם הנעה כפולה.

פורד קוגה 2017

תמורה למחיר

פורד קוגה החדש מוצע בישראל במחיר של החל מ- 143,900 ₪ לרמת אבזור טרנד הכוללת בין היתר הנעה ללא מפתח, מחשב דרך, בקרת שיוט, גלגל הגה מחופה עור עם מנופים להעברת הילוכים ידנית, בקרת אקלים מפוצלת, שמשות אחוריות כהות, חישוקים קלים בקוטר 17 אינץ', ופנסי ערפל. רמת אבזור טרנד X שמחירה 148,900 ₪ מוסיפה חיישני גשם, מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', מצלמת רוורס, אפליקציית ניווט waze, תאורת ליווי, ומראות צד עם קיפול חשמלי.

ברמת אבזור טיטניום שמחירה 159,900 ₪ מתווספים ריפודי בד בשילוב עור, מושב נהג מתכוונן חשמלית, משענת יד במושב האחורי, תאורת אווירה בצבעים שונים לבחירה, מערכת מולטימדיה מקורית פורד טאצ' מבית סוני עם 9 רמקולים, אפליקציית ניווט i-Go, גג פנורמי חשמלי, פנסי LED אחוריים, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'. ברמת אבזור טיטניום X שמחירה 174,900 ₪ נוספים ריפודי עור מלאים בגוון שחור או בז' לבחירה, מגשים מתקפלים בגב המושבים הקדמיים, כניסה והתנעה ללא מפתח, תא מטען נפתח ונסגר חשמלית, פנסי קסנון, וחישוקים קלים בקוטר 19 אינץ'. גרסת ההנעה הכפולה ברמת אבזור טיטניום X שמחירה 189,900 ₪ כוללת בנוסף בקרת שיוט אדפטיבית, וחימום למושבים הקדמיים.

פורד קוגה החדש נמצא בעמדה טובה ביחס למתחריו. הוא גדול ומרווח מרובם ולעיתים מרגיש כרכב מקטגוריה גבוהה יותר. הקוגה מציע חבילה מאוזנת ומוצלחת הכוללת יחידת הנעה חזקה וגמישה ביחס למתחרים המוצעים עם מנועי בנזין נטולי טורבו, ונימוסי כביש טובים שתורמים להתנהגות בטוחה ואפילו מצליחים להנעים את זמנו של הנהג. מעיבים מעט על החבילה המוצלחת הם העיצוב החיצוני הפושר שמתקשה להתבלט, ותדמית מותג פורד בישראל שספגה בשנים האחרונות מכה אנושה בעקבות בעיות אמינות קשות בתיבות ההילוכים הרובוטיות בדגמי פיאסטה ופוקוס.

ניכר כי דלק מוטורס, יבואנית פורד לישראל, עמלה רבות בתפירת רמות האבזור המתאימות לשוק הישראלי. גרסת הכניסה מציעה רמת אבזור טובה אך נעדרת אבזור בטיחות מתקדם ותקרוץ בעיקר לציי רכב. לדעתנו רמת אבזור טרנד X שהתייצבה למבחן מעניקה תמורה נאה למחיר ומציעה אבזור נוחות טוב ואבזור בטיחות מתקדם וחיוני. פורד קוגה החדש הוא מתחרה ראוי בהחלט בקטגוריית הפנאי שטח הצפופה ומציע ערך מוסף בסעיפי הביצועים וחווית הנסיעה, ומצליח להישאר רלוונטי ואפילו אטרקטיבי. אנחנו ממליצים לא לוותר על נסיעת מבחן בפורד קוגה אם אתם מעוניינים ברכב פנאי שטח מרווח עם ביצועים טובים.

פורד קוגה 1.5 טורבו אוטומט טרנד X
מנוע טורבו בנזין 1.5 ליטרים
הספק מרבי משולב 182/6,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 24.5/1,500 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,524 מ"מ
רוחב כללי 1,838 מ"מ
גובה כללי 1,713 מ"מ
בסיס גלגלים 2,690 מ"מ
מיכל דלק 60 ליטרים
נפח תא מטען

456 ליטרים

משקל עצמי 1,615 ק"ג
מהירות מרבית 200 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 9.9 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 14.5 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 8.6 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 13 (מתוך 15)
ציון בטיחות ENCAP 5 כוכבים (2012)
רמת אבזור בטיחותי 4 (מתוך 8)
מחיר

148,900 ₪

c

פורד קוגה 2017