אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיאט איביזה הציעה בשנים האחרונות חבילה מעניינת בשוק הרכב המקומי. מחיר רכישה אטרקטיבי, יחידות הנעה יעילות, אבזור נאה, ועיצוב צעיר ומצודד, סייעו לה לפנות אל לבם של רוכשים רבים אשר תרו אחר רכב קומפקטי וחסכוני ולא הסתפקו במכונית מיני. לקראת סוף חיי הדגם היוצא ציידה סיאט את האיביזה במנוע 1.0 ליטר חדש בעל שלושה צילינדרים ומגדש טורבו, המתאפיין בביצועים זריזים לצד חיסכון בדלק, אשר סייע בין היתר לשמר את אטרקטיביות הדגם, שנמכר יפה ביחס למתחריו הצעירים למרות גילו המתקדם.
| סיאט איביזה TSI 1.0 | |
|---|---|
| יתרונות | תמורה למחיר, ביצועים, צריכת דלק |
| חסרונות | ויברציות בתחילת הנסיעה, פלסטיקה פשוטה בתא נוסעים |
עיצוב ונוחות
כעת מגיעה תורה של סיאט איביזה להתחדש. לשם כך הקצו הבעלים מקונצרן פולקסווגן פלטפורמה חדשה ומודולרית, אשר תשמש את הדור הבא של אודי A1 וסקודה פאביה, ומשמשת היום גם את פולקסווגן פולו החדשה ואת סיאט ארונה - רכב פנאי שטח קומפקטי חדש. בזכות הפלטפורמה החדשה ניחנה סיאט איביזה במימד רוחב נדיב של 1,780 מ"מ הבולט לטובה ביחס למקובל בקטגוריה. יחד עם אורך של 4,060 מ"מ, גובה של 1,445 מ"מ, ובסיס גלגלים באורך 2,560 מ"מ מציעה סיאט איביזה פרופורציות מכובדות.
העיצוב החיצוני שואל אלמנטים רבים מהאחות הגדולה סיאט לאון. זה ניכר בגריל הנאה ובגופי התאורה המחודדים המזוהים עם המותג. כונסי האוויר בפגוש הקדמי מעוצבים גם הם בזוויות חדות המעניקות מראה ספורטיבי לאיביזה. מהצד בולט קו המותניים מחודד אף הוא. מאחור גופי התאורה הקובייתיים יוצרים מראה בוגר יותר, המשדר מסר פחות ספורטיבי. בסך הכל מדובר בעיצוב אבולוציוני צפוי, המיישר קו עם יתר דגמי היצרנית. מזוויות מסוימות ניתן לטעות ולחשוב שמדובר בסיאט לאון, אך בשל הפרופורציות השונות והפרופיל המוגבה, העיצוב כאן פחות משכנע ומושך, גם אם נאה כשלעצמו. צבעים חיים המזוהים עם מותג סיאט, יתאימו טוב יותר לעיצוב ויוסיפו לרושם.
תא הנוסעים מציג גם הוא מראה אבולוציוני ביחס לקודמו, וכמו העיצוב החיצוני, עוצב בקו מעט בוגר יותר, עם פתחי אוורור רבועים המחליפים את אלו העגולים בדגם היוצא. קווי העיצוב של הדשבורד ארוכים וחדים על מנת להדגיש את מימד הרוחב תוך הקניית תחושה אוורירית. לא נמצא כאן קשתות ואלמנטים מעוגלים, אלא עיצוב שמרני ופרקטי בהשראת פולקסווגן. חבל שבאותה הזדמנות לא טרחו בסיאט לאמץ גם את חומרי הדיפון מבעלת הבית. סיאט איביזה, שנודעה לדורותיה בתאי נוסעים פלסטיים, ממשיכה את המסורת גם בדגם החדש.
הצבעים השולטים בתא הנוסעים כהים וקודרים, והדשבורד עשוי פלסטיק קשיח ולא איכותי במיוחד. הדלתות נטולות כל דיפון או ריפוד לריכוך המגע עמן, וחומרי הדיפון הבינוניים שולטים בתא הנוסעים. איכות ההרכבה לעומת זאת טובה והדוקה, ולאורך כל נסיעת המבחן לא נשמעו חריקות או קרקושים בתא הנוסעים. מי שמצילה את הדכדוך בתא היא מערכת המולטימדיה הממוקמת במרכז הקונסולה המרכזית וכוללת מסך מגע איכותי בגודל 8 אינץ'. המסך קריא ונוח לשימוש, מרכז את כל תפריטי השליטה במערכות הרכב, ומציג גרפיקה נאה. בלוח המחוונים קיים מסך נוסף המאפשר צפייה ושליטה במחשב הדרך באמצעות המתגים שעל גבי גלגל ההגה, בצורה נוחה ויעילה. מערכת השמע טובה, בעלת שישה רמקולים, ומציעה איכות סאונד נעימה ושליטה טובה על פיזור הקול.
העיצוב הפשוט והפרקטי משלם דיבידנדים בהנדסת אנוש טובה. פתחי המיזוג ממוקמים גבוה לטובת פיזור אוויר יעיל. צג המולטימדיה ממוקם גם הוא במקום קריא יחסית. כל המתגים והמנופים איכותיים במסורת קונצרן פולקסווגן ומעניקים פידבק מוצלח וחווית שימוש המותירה רושם איכותי. משענת היד שבין המושבים נוחה ומתכווננת לגובה ולמרחק, אך הבד העוטף אותה מקנה תחושה זולה ונראה שישחק מהר מהרצוי. גלגל ההגה דק מדי ואינו נוח לאחיזה.
המרווח הפנימי טוב. מלפנים יש די והותר מרווח לשני מבוגרים. מאחור משפרת הרחבת המרכב את מרווח הכתפיים. שני מבוגרים לא גבוהים במיוחד יעבירו נסיעה בין עירונית ללא תלונות, נוסע שלישי אמצעי כבר יגרום לצפיפות אינטימית במושב האחורי. מדובר במרחב סביר ואף טוב מהממוצע בסגמנט הסופר מיני. המושבים נוחים ומספקים תמיכה סבירה, אך דקים וקשיחים מדי בחלקם העליון ביחס לזה התחתון. יחד עם משענת שהופכת צרה באזור השכמות, מתקבל מושב מאוד בינוני. תנוחת הנהיגה סטנדרטית. ההגה מתכוונן לגובה ולעומק וכל נהג שאינו במידות קיצוניות, יוכל למצוא תנוחת נהיגה טבעית ושולטת. גם שדה הראיה לכל הכיוונים טוב בזכות סף חלונות בגובה סביר המעניק תחושה אוורירית ומקל מאוד על תנועה עירונית שהיא סביבת המחייה הטבעית של סיאט איביזה. מפתח הדלתות רחב והכניסה והיציאה אל התא מתבצעות בקלות.
בסיאט איביזה תמצאו מספיק תאי אחסון ביחס לסופר מיני. מתחת למשענת היד שבין המושבים שוכן תא עמוק עם שקעיUSB ו- AUX, ובנוסף ישנם שני מתקני כוסות מלפנים, מגש מדופן גומי להנחת טלפון סלולרי בתחתית הקונסולה המרכזית, תאי אחסון בדלתות, ותא כפפות מואר. תא המטען מציע נפח מרשים של 355 ליטרים עם מפתח רחב וסף הטענה נמוך, אליו יכנסו בקלות עגלת תינוק או מזוודה גדולה. מתחת לרצפת תא המטען נמצא גלגל חלופי בגודל מלא עם חישוק מפלדה.
נוחות הנסיעה של סיאט איביזה זוכה לציון כולל טוב. הכיול הבסיסי מעט נוקשה ונסיעה איטית מעל שברים וגבשושיות יעבירו מעט חבטות אל תא הנוסעים. גם כאשר הבולם נדרש לעבודה עמוקה יותר על פסי האטה ומהמורות גדולות מתקבל ריסון טוב. בורות וסדקים מצליחים לחבוט מדי פעם אך נוחות הנסיעה טובה ממרבית המכוניות בסגמנט. על הכביש המהיר מקנים המתלים יציבות כיוונית טובה ותחושת ביטחון. כמובן שלא מדובר פה במכונית סלונית שייטת אוטוסטרדות, אך אין כל בעיה לשייט בביטחון וביציבות במהירויות שיוט המקובלות בכבישי ארצנו. רעשי הכביש והרוח נשארים ברובם מחוץ לתא הנוסעים עד למהירות מאה קמ"ש, וגם מעבר לכך הם נשארים בגבול הסביר בהתאם למקובל בסגמנט. גם בידוד רעשי המנוע מוצלח ופס קול המנוע תחת מאמץ נשמע חביב למדי.
ביצועים
יחידת ההנעה המוכרת כבר עשתה הופעת בכורה ישראלית בדגם הקודם, והיא עושה עבודה יעילה וטובה גם כאן. מנוע טורבו בנזין שלושה צילנדרים בנפח צנוע של 999 סמ"ק מציע הספק של 115 כ"ס ומומנט של 20.3 קג"מ בטווח שבין 2,000 ל- 3,500 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים DSG המוכרת של הקונצרן. יחד הם מספקים ביצועים מעולים, מהטובים בקטגוריה. היציאה מהמקום זריזה מאוד והדבקת דוושת הגז לרצפה משאירה את רוב התנועה מאחור. הכוח זמין והתיבה יודעת להוריד גם ארבעה הילוכים לצורך עקיפה. ברוב הזמן המנוע מעניק תחושה בשרנית של מנוע גדול נפח ואף פעם לא מורגש מחסור בכוח. ההסתייגות היחידה היא לגבי כיול התיבה לחיסכון מרבי, המותיר בחלק מהזמן את המנוע בסל"ד נמוך ומווברץ. מצב ספורט בתיבה משפר את המצב וגם את הביצועים. צליל המנוע נע בין טרטור דיזלי מוחרש בסל"ד נמוך, לגרגור נמרץ תחת לחץ. לממהרים מוצעת גרסתFR EVO עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטרים בהספק 150 כ"ס המעניק ביצועים זריזים באופן משמעותי.
התנעה באמצעות מפתח רגיל מעירה לחיים את מנוע שלושת הצילינדרים המוגדש. לטובת אלו שנתקלים בו לראשונה, נזכיר כי מנועים בעלי 3 צילינדרים מייצרים מעט רטט בסל"ד נמוך בשל מבנה א-סימטרי. הבעיה הגדולה יותר היא שתיבת ההילוכים מגלה אובססיביות לצריכת דלק נמוכה, מעלה הילוכים בקצב מהיר גם בסל"ד נמוך, ומגיעה להילוך השביעי והאחרון גם בנסיעה קצרה בין רמזורים. לרוב מוצא עצמו הנהג בסל"ד נמוך ובהילוך אחד או שניים גבוהים מהרצוי, עם מחסור במומנט ומנוע מווברץ. נשמע מעיק? לזה מצטרפת מערכת Start&Stop שמכבה את המנוע בכל עצירה ומתניעה את שלושת הצילינדרים הרוטטים עם תחילת כל תנועה. בנסיעה פקוקה או עירונית בתנועה כבדה, שילוב של מנוע 3 צילינדרים, תיבה המכויילת לחסכון, ומערכת Start&Stop יוצר שפע של התנעות, רעידות וחוסר נוחות. ניתן כמובן לנתק את מערכת עצור וסע בתחילת כל נסיעה ולשפר מעט את החוויה. ניכר כי בסיאט היו ממוקדי חיסכון בדלק והפחתת מזהמים בכיול מערכת ההנעה, והקריבו את נוחות הנסיעה בצורה גסה מדי. למי שפחות רגיש לצריכת הדלק היינו בהחלט ממליצים על נסיעה במצב ספורט.
סיאט איביזה מציעה זוויות גלגול מדודות, כך שניתן לצלוח כבישים מפותלים במהירות ובבטחה. ריסון תנודות המרכב יעיל, אך המתלים לא מציעים יכולת ספורטיבית או הנאה מנהיגה. ההגה מנותק אך מדוייק והבלמים הטובים מאטים את הרכב בכל מהירות ולא מתעייפים תחת לחץ. בסך הכל מדובר בהתנהגות כביש ממוצעת בסגמנט, וייתכן שקהל היעד הצעיר שיבחר באיביזה בשל העיצוב ומנוע הטורבו, יתאכזב מאחיזת כביש קונבנציונלית והתנהגות חסרת פלפל.
צריכת דלק
לאור כיול מערכות ההינע לחיסכון בדלק, ועל אף נטרול מערכת ה- Start&Stop ציפינו לצריכת דלק נמוכה. הנתון שהתקבל בסופו של יום עמד על 14.5 ק"מ לליטר ורחוק מנתון היצרן העומד על 21.2 ק"מ לליטר. ניתן לשער כי הנתון ישתפר עם מערכת Start&Stop פעילה. דרגת זיהום האוויר הינה 4 מתוך 15.
עלויות אחזקה
סיאט איביזה משווקת עם אחריות מלאה לשנתיים בלבד ללא הגבלת ק"מ. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים של סיאט איביזה החדשה אינם זמינים באינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית צ'מפיון מוטורס. עלות ביטוח חובה לשנה עומדת על 1,496 ₪ ועלות ביטוח מקיף לשנה עומדת על 5,087 ₪ לכל נהג מעל גיל 21 ללא תביעות ושלילת רישיון.
בטיחות
במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2017, זכתה סיאט איביזה לציון מרבי של חמישה כוכבים עם מפרט בטיחות זהה למשווק בישראל. אבזור הבטיחות טוב ביחס למקובל בקטגוריה וכולל בין היתר מערכת לניטור מרחק מלפנים עם בלימה אוטונומית, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית (למעט בגרסת רפרנס הבסיסית), מערכת בלימה לאחר תאונה למניעת תאונות משנה, התרעה על עייפות הנהג, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, ושבע כריות אוויר. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה עומדת על 3 מתוך 8.
תמורה למחיר
סיאט איביזה ברמת אבזור סטייל תעבור לבעלותכם בתמורה ל- 97,000 ₪. היא כוללת בין היתר הגה כוח אלקטרו מכני עם קשיחות משתנה, 4 חלונות חשמל אוטומטיים, מושב נהג מתכוונן לגובה, משענת יד קדמית, חיישני אור וגשם, פנסי ערפל, קישורית בלוטות', חלונות אחוריים כהים, מראות צד מחוממות, מתכוונות ומתקפלות חשמלית, וחישוקי סגסוגת בקוטר 15 אינץ'. רמת אבזור FR מוצעת בתוספת 10,000 ₪ ומאובזרת בנוסף בגימור פנימי שונה, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, בקרת אקלים מפוצלת, וכיוון גובה גם למושב הנוסע. מבחוץ נבדלת גרסת FR בחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ', צינור מפלט ספורטיבי, פגושים בעיצוב ספורטיבי, גג פנורמי חשמלי, פנסיLED אחוריים, ותאורת יום מסוג LED.
למרות ההתייקרות ביחס לדגם הקודם, ובהתחשב בשיפור ברמת האבזור, סיאט איביזה הייתה ועודנה אחת העסקאות היותר משתלמות בשוק הרכב המקומי. מדובר במכונית סופר מיני נאה ומרווחת, אשר מבצעת את כל מטלות הנהיגה בצורה טובה ומתעלה על רוב המתחרות בנתוני חיסכון וביצועים. האבזור בכל הגרסאות נדיב ביחס למחיר. זה המקום לציין כי בחירתו של היבואן לאבזר את האיביזה בבקרת שיוט אדפטיבית כבר ברמת אבזור סטייל, הינה בחירה נבונה שראויה לשמש דוגמא לשאר היבואנים.
אמנם דיפון תא הנוסעים פלסטי ולא נעים למגע, ונוחות הנסיעה בינונית, אך סיאט איביזה מציעה במגוון גרסאותיה חבילה מנצחת לצעירים או כרכב שני במשפחה, וניתן לשער כבר כעת כי סיאט איביזה החדשה תשחזר את הצלחת קודמתה.
| סיאט איביזה 1.0 TSI 115 כ"ס סטייל אוטומטית | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 999 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 115/5,000-5,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 20.3/2,000-3,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית רובוטית 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,059 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,780 מ"מ |
| גובה כללי | 1,444 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,564 מ"מ |
| מיכל דלק | 40 ליטרים |
| נפח תא מטען |
355 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,164 ק"ג |
| מהירות מרבית | 193 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 9.5 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 21.2 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 14.5 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 4 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבים (2017) |
| רמת אבזור בטיחותי | 3 (מתוך 8) |
| מחיר |
97,000 ₪ |
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025