פולקסווגן גולף GTI במבחן דרכים (מתיחת פנים)

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 04 ינואר 2018
  • 0 תגובות

בתערוכת פרנקפורט בשנת 1975 נחשף לראשונה דגם שעתיד לייסד קטגוריה חדשה. לא עניין של מה בכך כשאנחנו מדברים על שנות ה- 70 נטולות הקרוסאוברים ושלל ההמצאות של ימינו. הייתה זו פולקסווגן גולף GTI, מייסדת עדת ההוט האצ'בק - גרסאות ספורטיביות למשפחתיות קומפקטיות או מכוניות סופר מיני. פולקסווגן גולף GTI הציעה מנוע 1.6 עם הזרקת דלק אלקטרונית שתרם לביצועים מעולים, ובנוסף הציעה גולף GTI התנהגות כביש חדה ומהנה יותר מהדגמים הבסיסיים. התוצאה היא סיפור הצלחה שנמשך עד היום, בדורה השביעי של הגולף.

פולקסווגן גולף GTI
יתרונות נוחות נסיעה, איכות תא הנוסעים, נעימה לשימוש יום יומי
חסרונות הספק מנוע ביחס למתחרות

פולקסווגן גולף GTI

יש הטוענים כי דגמים מסויימים הקדימו את הגולף והציעו גרסאות ביצועים ספורטיביות לרכבי האצ'בק, אך עם ההצלחה של הגולף לא ניתן להתווכח והיא הותירה חותם עצום על עולם הרכב, ומאז בכל דור חדש זוכה הגולף לגרסת GTI ספורטיבית. במרוצות השנים גדלה ושמנה הגולף ואיבדה מעט מהקסם והקלילות של הדור הראשון, אך בדור החמישי חזרה למוטב עם ביצועים מצוינים והתנהגות כביש מענגת. הדור השביעי של הגולף עבר לאחרונה מתיחת פנים שטיפלה גם בגרסת ה- GTI, במסגרתה גדל הספק המנוע ונוספו מערכות בטיחות מתקדמות. זוהי הזדמנות מצוינת לצאת לנסיעת מבחן ולבדוק מה מציעה פולקסווגן גולף GTI של ימינו.

עיצוב ונוחות

פולקסווגן גולף GTI שומרת על קווי המתאר האלגנטיים והמסורתיים של משפחת הגולף, אך לוקחת את העיצוב צעד אחד קדימה עם הוספת אלמנטים ספורטיביים עדינים. החזית אגרסיבית ומחודדת בזכות פס אדום וסמל GTI המעטרים את הגריל, פנסי ערפל בתאורת לד השקועים בפגוש בעיצוב המדמה כונס אוויר, חצאית קדמית נמוכה, ופנסים עם רקע כהה ותאורת יום נאה מסוג לד. תגי GTI על הכנפיים הקדמיות, חצאיות צד, וחישוקי 17 אינץ' תורמים למראה ספורטיבי גם בפרופיל הרכב. מאחור צמד יציאות מפלט שמנמנות ופגוש נמוך דואגים שגם בזמן המתנה בפקק תראה הגולף הזאת קצת אחרת. שינויי העיצוב מבחוץ עדינים ואלגנטיים אך מספקים רושם חסון ושרירי.

פולקסווגן גולף GTI

הפגושים הספורטיביים של פולקסווגן גולף GTI מוסיפים 10 מ"מ לאורכה העומד על 4,268 מ"מ. רוחבה 1,790 מ"מ, גובהה 1,442 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים 2,620 מ"מ. המידות קטנות במעט מהמקובל בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות.

בכניסה אל תא הנוסעים תבחינו מיד בריפוד המושבים המשובץ, מחווה לריפוד של פולקסווגן גולף GTI המקורית שנולדה בסבנטיז וזכתה לריפוד מושבים ברוח התקופה. המושבים ספורטיביים ועמוקים והם מחבקים את הנהג והנוסע עם תמיכת צד משופרת אך לא מוגזמת. מול הנהג ניצב הגה ספורטיבי בעיצוב יפייפה עם טבור קטן ועגול. בתחתית ההגה לוחית מתכת עם הטבעת GTI. על גלגל ההגה מתגי שליטה במערכת השמע, מחשב הדרך, הדיבורית, ובקרת השיוט האדפטיבית. יתר תא הנוסעים אלגנטי ומעוצב בקווים רכים ללא אלמנטים דרמטיים. הקונסולה המרכזית בגימור שחור משתלבת עם מסך המגע הגדול והשטוח וגורמת לו להיראות גדול עוד יותר. בתא הנוסעים פזורים רמזים ספורטיביים כגון תפרים אדומים, דוושות אלומיניום, ותאורת אווירה אדומה בדלתות הקדמיות ובספי הדלתות מלפנים.

פולקסווגן גולף GTI

היתרון הגדול של מכונית האצ'בק ספורטיבית על פני מכוניות ספורט בתצורה אחרת הוא השימושיות. אחרי הכל, למרות המנוע החזק, המתלים המשודרגים, והעיצוב הספורטיבי, מתחת לעור מסתתרת פולקסווגן גולף. בזכות התכנון היעיל של הגולף, למרות ממדים קטנים מעט ביחס למקובל, המרווח הפנימי מצוין גם במושב הקדמי וגם במושב האחורי, והיא תסיע בנוחות ארבעה נוסעים בוגרים או שני בוגרים מלפנים ושלושה ילדים מאחור. הנוסעים במושב האחורי ייהנו מפתחי מיזוג ייעודיים ומתאורה עשירה. היינו שמחים לשקע V12 אך הוא נעדר מהמושב האחורי וקיים דווקא בתא המטען.

פולקסווגן גולף GTI

בתא הנוסעים פזורים שלל תאי אחסון שימושיים במגוון מידות, כולם בעלי דיפון גומי עבה המונע תזוזות ורעשים. איכות החומרים מצוינת ועשויה להביך גם מכוניות יקרות משמעותית. חיסרון קל נרשם עקב בחירה בגוונים כהים לכל הדיפונים, אשר מחזקת את האווירה הספורטיבית אך גורמת לתא הנוסעים להרגיש אפל וחשוך. בשעות היום סייע גג הזכוכית החשמלי להאיר את תא הנוסעים.

תנוחת הישיבה מעניקה הרגשה קרבית. היא נמוכה ביחס למקובל בגולף הסטנדרטית והמושב העוטף מחזק את התחושה. הראות החוצה כמעט ולא נפגעת מהישיבה הנמוכה אודות לשטח חלונות גדול. קל להגיע לתנוחת נהיגה נכונה ונוחה בזכות הגה ומושב עם טווח כוונון רחב, אך חסרה לנו אפשרות לכוון את זווית מסעד הרגליים.

פולקסווגן גולף GTI

תפעול המערכות קל ופשוט. מיקום הפקדים הגיוני ומקל על ההתמצאות בתא הנוסעים. תפעול כפתורי המגע במסך המרכזי מעט מסורבל משום שקשה לחוש אותן "על עיוור" בעזרת האצבעות. תא המטען מכיל 380 ליטרים והוא שימושי מאוד בזכות סף הטענה נמוך, הגבוה רק מעט מרצפת תא המטען. קיפול מהיר של המושב האחורי המפוצל והמשפחתית הספורטיבית שלכם תוכל להוביל בקלות מוצרי חשמל גדולים או את הקנייה השנתית מאיקאה.

פולקסווגן גולף GTI

על מזבח הספורטיביות הוקרבה נוחות הנסיעה. קשה להגדיר את פולקסווגן גולף GTI כמכונית לא נוחה, במיוחד בימים בהם המכוניות הופכות נוקשות יותר ויותר, וחישוקי הגלגלים הסטנדרטיים בחלק מהמשפחתיות הם בקוטר 18 אינץ' מופרכים. אך ביחס לנוחות הנסיעה המצוינת של הגולף הסטנדרטית גרסת ה- GTI בפירוש פחות נוחה. פולקסווגן גולף נועלת צמיגים במידות 225/45R17, לכאורה מידה סבירה וחתך שפוי יחסית, אולם השילוב עם מתלים נוקשים וקשיחים מביא לכך שבמהירות עירונית רוב השיבושים יורגשו בתא הנוסעים, לאחר שיעברו שיכוך חלקי ע"י המתלים. מחוץ לעיר הופכת גולף GTI נינוחה יותר ומצליחה לשכך את רוב השיבושים, אם כי קופצנות נרשמה במעבר על גלים גדולים בכביש. ביחס לחברותיה הספורטיביות מעניקה פולקסווגן גולף GTI איכות חיים גבוהה בזכות בידוד רעשים מצוין שנתקל בקשיים רק בשיכוך רעשי צמיגים בכבישים משובשים.

ביצועים

מתחת למכסה המנוע נמצא הסיפור האמיתי. פולקסווגן גולף GTI חמושה במנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטרים שקיבל תוספת של 10 כ"ס במסגרת מתיחת הפנים והספקו עומד עתה על 230 כ"ס. המומנט המרבי עומד על 35.7 קג"מ הזמינים החל מ- 1,500 סל"ד נמוכים. הביצועים הרשמיים מדווחים על תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש בתוך 6.4 שניות, ומהירות מרבית של 248 קמ"ש. על הנייר הנתונים אולי לא נשמעים מרשימים, חלק מהמתחרות מציגות 300 כ"ס ואף יותר מזה, אך במכונית ספורטיבית חשוב לא פחות אופן העברת הכוח אל הגלגלים, ואת זה פולקסווגן גולף GTI מבצעת היטב. המנוע מתעורר לחיים בגרגור חביב, כזה שמתעצם ומעלה חיוך קטן בחניונים שמחזירים הד. מאז מתיחת הפנים נעדרת מישראל תיבת ההילוכים הידנית והאופציה הבלעדית היא תיבת 6 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, אז משלבים ל- D ויוצאים לדרך.

פולקסווגן גולף GTI

במצב האוטומטי הרגיל שומרת תיבת ההילוכים על סל"ד נמוך בו הסאונד אנמי ואפקט הדרמה נעדר מהנסיעה. החלפות ההילוכים בעיר נעימות רוב הזמן אם כי לפעמים מורגשות מעט רעידות בשילוב המצמד בזינוק מהמקום. במצב ספורט יודעת התיבה למשוך הילוכים ומסייעת בשמירה על קצב מהיר. העברות ההילוכים הנמוכים המתבצעות בסל"ד גבוה משחררות נביחות חביבות שבהחלט מוסיפות לחוויה.

מיד אחרי שהסתיימו הסידורים בעיר הפננו את חרטומה של הגולף אל הכבישים להם היא מיועדת, דרכים מפותלות עם עקומות רחבות אותן היא תקפה במהירות ואפילו קצת בזלזול. בתוואי כזה מרגישה הגולף בבית ומעניקה לנהג אפשרות לנצל את מה שיש לה לתת. במהירויות גבוהות המחסור בתקשורת עם ההגה מורגש וניתן להתנחם ברמת הדיוק הגבוהה. למרות שהרכב אוכלס בנוסעים נוספים ברוב הזמן לא נשמעו תלונות על מהירות הנסיעה בסיבובים ואולי כאן מסתתר כוחה של הגולף, הנוסעים חוו בעיקר את הנוף המתחלף במהירות בחלונות, והנהג קיבל מנה מדודה של אדרנלין בזכות היכולת להיכנס ולצאת מסיבובים במהירות גבוהה מבלי תחושת מאמץ או עבודה קשה.

פולקסווגן גולף GTI

בכבישים טכניים יותר עם פניות הדוקות שמחייבות בלימה והעברת משקל, הגולף הרשימה פחות. כאן ההגה האילם הפך חיסרון של ממש וגם שברירי השניות שלוקח ליחידת הכוח להגיב ללחיצה הורגשו יותר. הצמיגים הקדמיים ברכב המבחן ראו ימים יפים יותר אך למרות זאת האחיזה הייתה טובה בזמן הפניה עם נטייה לתת היגוי רק כאשר ממש הגזמנו. ביציאה מהסיבוב עם לחיצה חזקה על דוושת הגז נקראה בקרת היציבות אל הדגל בכדי לרסן את סחרור הגלגלים הקדמיים. בשעת האיסוף סיפרו לנו שהרכב מגיע אלינו לאחר החלפת רפידות בלם קדמיות. הבלמים תפקדו היטב בכל המבדקים בהם ניסינו אותם. לאחר סשן ארוך במהירות גבוהה בכבישי הגלבוע נרשמה דעיכה מסוימת בעוצמת הבלימה אך לאחר התקררות קצרה שבו הבלמים לאיתנם.

פולקסווגן גולף GTI

פולקסווגן גולף GTI התבגרה והפכה ממכונית קלילה וזריזה לאחת שפחות מתרגשת, מעט קרה אולי. היא בפירוש מעדיפה שיוט מהיר בכבישים בין עירוניים על פני תיקול פניות צרות וצפופות, ייתכן שזהו מעין תשלום על איכות החיים הגבוהה שהיא מעניקה ביום יום. בכל אופן, אנו מאמינים שקהל הלקוחות המסורתי של גולף GTI מעדיף אותה בדיוק ככה, פחות הארדקור, דרמה ואקשן, אך עדיין עם יכולת גבוהה מאוד ואחיזה שקשה מאוד לערער.

צריכת דלק

פולקסווגן טוענים לצריכת דלק משולבת העומדת על 15.6 ק"מ לליטר, נתון נאה בהחלט למכונית ספורטיבית. במבחן המציאות שלנו עמדה צריכת הדלק על 10.6 ק"מ לליטר. במיכל הראשון שכלל יותר נסיעה עירונית עמדה צריכת הדלק על 10.3 ק"מ לליטר. במיכל השני נסענו בעיקר מחוץ לעיר אך הוא כלל גם סשן נהיגה בכבישים מפותלים ובו צריכת הדלק עמדה על 11.0 ק"מ לליטר. כאן המקום לציין שהמבחן כלל לא מעט נסיעות מהירות וספורטיביות, כאלה המתבקשות נוכח תג ה- GTI, כך שצריכת הדלק שהוצגה טובה מאוד ביחס לביצועים.

אמינות ועלויות אחזקה

פולקסווגן גולף GTI משווקת עם אחריות יצרן מלאה לשנתיים ללא הגבלת קילומטראז' ועם אחריות נוספת לשנה השלישית או עד 100,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים של הדגם אינם זמינים באינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית צ'מפיון מוטורס. עלות ביטוח חובה ומקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על 16,498 ₪ לשנה.

פולקסווגן גולף GTI

בטיחות

ארגון Euro NCAP בחן את פולקסווגן גולף הסטנדרטית בשנת 2012 והציון תקף גם עבור דגמי ה- GTI. הגולף גרפה ציון מלא של 5 כוכבים. בסעיף הגנה על בוגרים התקבל ציון של 94%, בהגנה על ילדים ציון של 89%, בהגנה על הולכי רגל 65%, ובסעיף ציוד הבטיחות זכתה הגולף לציון של 71%. אבזור הבטיחות בגולף GTI כולל 6 כריות אוויר, מערכת בלימה למניעת תאונות משנה, התראה על עייפות הנהג, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, ניטור מרחק מלפנים כולל בלימה אוטונומית, ובקרת שיוט אדפטיבית. אין ספק שאבזור הבטיחות המתקדם שנוסף במסגרת מתיחת הפנים משפר בהחלט את החבילה המוצעת בגולף GTI.

פולקסווגן גולף GTI

תמורה למחיר

פולקסווגן גולף GTI מוצעת בישראל במרכב 5 דלתות וברמת אבזור אחת, במחיר התחלתי של 214,900 ₪. מפרט האבזור כולל בין היתר בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת מולטימדיה הכוללת מסך מגע בגודל 8 אינץ', תמיכה ב- Apple Car Play ו- Android Auto, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, בקרת אקלים מפוצלת, מושבי ספורט מלפנים, מראות מחוממות ומתקפלות חשמלית עם תאורה לרגלי הנהג והנוסע בחשיכה, גג שמש פנורמי חשמלי, פנסי ערפל קדמיים עם תאורת לד, חישוקים קלים בקוטר 17 אינץ', וצמד יציאות מפלט שמנמנות. ברשימת האבזור האופציונלי ניתן למצוא מתלים אדפטיביים, מושבי עור, מערכת סיוע לחניה, ופנסים קדמיים בתאורת לד.

פולקסווגן גולף GTI

גולף GTI היא אייקון מוטורי, מכונית עם כשרון רב ששידרגה לאורך השנים את קונספט ההוט האצ'בק האהוב. במרוצת השנים קמו לגולף GTI מתחרות מוכשרות לא פחות כגון פיג'ו 308 GTI וסיאט לאון קופרה, אחותה לקונצרן. יתכן והמתחרות מהירות יותר, דינמיות יותר וקיצוניות יותר, ופולקסווגן גולף GTI בדורה הנוכחי מיועדת לנהג הספורטיבי המשפחתי. זה שמסיע את הילדים אל הגן, ומבלה אחר כך בפקקים המתישים שם היא מעניקה לו רמת חיים גבוהה בזכות מערכות הבטיחות, בידוד רעשים מוצלח ונוחות נסיעה טובה. גם כשיבחר לקחת אותה לטיול נהיגה היא תעניק לו חוויה נעימה ומלטפת אגו.

פולקסווגן גולף GTI היא מכונית צייתנית ומאולפת שתוכל להיות מהירה גם בידיים לא מיומנות. היא יכולה לרגש אך לא מתרגשת, היא פחות קיצונית ובוטה מהמתחרות אך בשורה התחתונה רקחה מתכון שמציע הכל מהכל ובמידה הנכונה לטעמנו.

פולקסווגן גולף GTI
מנוע בנזין 4 צילינדרים 2.0 ליטרים טורבו
הספק מרבי משולב 230/4,700 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 35.7/1,500 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 6 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,268 מ"מ
רוחב כללי 1,790 מ"מ
גובה כללי 1,442 מ"מ
בסיס גלגלים 2,626 מ"מ
מיכל דלק 50 ליטרים
נפח תא מטען

380 ליטרים

משקל עצמי 1,468 ק"ג
מהירות מרבית 248 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 6.4 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 15.6 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 10.6 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 12 (מתוך 15)
ציון בטיחות ENCAP 5 כוכבים (2012)
רמת אבזור בטיחותי 4 (מתוך 8)
מחיר

214,900 ₪

פולקסווגן גולף GTI 2017