סיאט ארונה במבחן דרכים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 12 מרץ 2018
  • 0 תגובות

התגובה של סיאט לאופנת הג'יפונים הגיעה מעט מאוחר. רק בשנת 2016 הציגה סיאט את האטקה, נציגה הראשון להתחרות בקטגוריית רכבי הפנאי בגודל בינוני. האח הקטן סיאט ארונה הוצג בחודש יוני 2017 והוא הדגם הראשון של קבוצת פולקסווגן בקטגוריית רכבי הפנאי שטח הקטנים. סיאט ארונה עושה שימוש בפלטפורמת MQB A0 החדשה המשמשת בין היתר את אחותו, סיאט איביזה, עמה הוא חולק עיצוב וגם מכלולים.

סרטון מבחן דרכים סיאט ארונה

סיאט ארונה 1.0 טורבו אוטומט סטייל
יתרונות   מחיר, שימושיות, ביצועים, צריכת דלק, אבזור, נוחות נסיעה
חסרונות   איכות חומרים, בידוד רעשים

סיאט ארונה

עבור היצרן, סיאט ארונה הוא לא רק רכב פנאי קטן. עקב שינויים בהעדפות השוק הוא מחליף את גרסת הסטיישן וכן את גרסת 3 הדלתות שהוצעו באיביזה הקודמת, ולכן אמור לפנות במקביל גם לקהל המחפש תחליף למשפחתית וגם לקהל צעיר התר אחר רכבים אופנתיים. יצאנו עם סיאט ארונה אל כבישי ושבילי ישראל בכדי לבדוק האם הוא מצליח לרקוד על כל החתונות.

עיצוב ונוחות

כפי שכבר סיפרנו, סיאט ארונה מתבסס על האיביזה, וזה בולט מכל כיוון שתסתכלו עליו. החזית חביבה עם פנסים קדמיים שהושאלו מהאחות הקטנה, ופנסי ערפל עגולים וגדולים. כונס אוויר גדול בתחתית הפגוש חובר אל חצאית פלסטיק שחורה שמבהירה כי מדובר ברכב פנאי שטח. מהצד מתקבלת צללית רבועה ומעט פשוטה שניצלת משיממון עיצובי בזכות חצאיות וקשתות גלגלים בחיפוי פלסטיק שחור לטובת מראה דמוי שטח, קו מותניים מודגש, וגג בצבע שונה הכולל את קורה A וחלק מקורה C הזוכה גם לעיטור אלומיניום הממשיך את שיפוע קו חלונות הצד. מאחור צמד פנסים עם תאורת לד מעוצבת ונאה, ספויילר חביב מעל השמשה האחורית, ופגוש המשלב פלסטיקה שחורה בתחתית ומתחבר אל עיצוב החזית והצד.

העיצוב אינו פורץ דרך אך בסך הכל נאה, ויתכן שהמראה הסולידי הוכתב מלמעלה בכדי שיוכל לקרוץ לכמה שיותר לקוחות. בחירה בגוונים נועזים כמו ברכב המבחן הכתום מחמיאה מאוד לסיאט ארונה וגורמת לו להיראות פחות סטנדרטי. מידותיו של סיאט ארונה מתאימות לממוצע בקטגוריית הג'יפונים הקטנים. אורכו 4,138 מ"מ, רוחבו 1,780 מ"מ, גובהו 1,543 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,566 מ"מ. סיאט ארונה מציע תא מטען שימושי בנפח 460 ליטרים. רצפת תא המטען מתכווננת ומציעה שני גבהים לבחירה. לאחר קיפול המושב האחורי מתקבל חלל גדול ונוח להטענה בזכות סף הטענה נמוך.

סיאט ארונה

העיצוב החיצוני הזכיר את סיאט איביזה אך בתא הנוסעים נרשמת זהות של ממש. לרוחבו של הדשבורד השחור נמתח פאנל כסוף ועבה המכניס קצת חיים לתא הנוסעים. המסך המרכזי במרכז הפאנל הכסוף בולט במיוחד, מדובר בצג מגע נדיב בגודל 8 אינץ', וכפתורי המגע הממוקמים סביבו גורמים לו להיראות גדול אף יותר. מתחת למסך ממוקמים פקדי בקרת האקלים הדיגיטלית, ובתחתית הקונסולה המרכזית תא פתוח לאחסון הטלפון הנייד המכיל גם את חיבורי המדיה. בעמדת הנהג פוגשים בהגה ולוח המחוונים המוכרים משלל דגמי סיאט שנבחנו אצלנו לאחרונה. התכנון הבסיסי הגיוני ונטול גימיקים והעיצוב פשוט ופונקציונלי. איכות החומרים אינה מרשימה אך אזורים עמם באים במגע באופן תדיר, כגון משענות היד, ההגה, ובורר ההילוכים עשויים מחומרים רכים ונעימים. איכות ההרכבה מצויינת.

בזכות התכנון המסורתי תפעול תא הנוסעים פשוט ואינטואיטיבי. על ההגה פקדים לשליטה במערכת השמע ובמחשב הדרך. היינו שמחים אם מנוף השליטה בבקרת השיוט היה נגיש יותר אך הפעלתו פשוטה וניתן להתרגל למיקומו הנמוך. תפעול בקרת האקלים פשוט בזכות שימוש במתגים ברורים וללא התחכמויות מיותרות. השימוש בפקדי המגע סביב המסך המרכזי עלול להיות מעט מאתגר בזמן נהיגה אך התצוגה הגדולה והברורה במסך עצמו משפרת את חווית השימוש.

סיאט ארונה

הגישה אל מושביו של סיאט ארונה נוחה בזכות הדלתות הגדולות והמפתח הרחב. אין צורך לטפס או להתכופף אל תוך הרכב אלא פשוט להתיישב. המושבים נוחים ומעניקים תמיכה הולמת. תנוחת הישיבה איננה גבוהה במיוחד אך העובדה כי ניתן לשבת ברגליים זקופות ולא שלוחות קדימה משפרת מאוד את הנוחות ומקלה על הישיבה בנסיעות ארוכות. ברמת האבזור סטייל מושב הנוסע לא מציע כוונון גובה ותנוחת הישיבה בו אינה אידיאלית עבור אלה המעדיפים לשבת גבוה. המרווח בתא הנוסעים טוב מאוד, מלפנים תורמת התקרה הגבוהה לתחושה אוורירית. המושב האחורי יאכלס בנוחות שני מבוגרים או שלושה ילדים ללא מושבי בטיחות. מדרגת תעלת ההינע גבוהה והמושב המרכזי צר ואינו נוח במיוחד.

סיאט ארונה

סיאט ארונה מציע כיול מתלים מרוכך ביחס לאיביזה. במהירויות עירוניות ספיגת השיבושים מוצלחת וגם הריסון מספק ומונע מהנוסעים נדנודים. סגירת מתלה מגיעה רק לאחר פגישה עם מהמורות אכזריות במיוחד או בנסיעה במהירות גבוהה מעל פסי האטה. מחוץ לעיר מספק סיאט ארונה נוחות נסיעה טובה מאוד ורק גלי כביש גדולים במיוחד יוציאו אותו משלוותו. בנסיעת שבילים רגועה הפתיעו מתלי הארונה כשהצליחו לגהץ את הבורות ולשכך את המעבר מעל אבני החצץ. גם כאשר הקצב עלה נשמרה נוחות הנסיעה המוצלחת. אנו מניחים כי הצמיגים גבוהי החתך של רמת האבזור סטייל תרמו במידה מסויימת לנוחות הנסיעה. בידוד הרעשים לא מושלם ובמהירויות גבוהות חדרו אל תא הנוסעים רעשי רוח ורעשי כביש, במיוחד בכבישים באיכות סלילה נמוכה.

ביצועים

סיאט ארונה התייצב למבחן הדרכים עם יחידת כוח המוכרת לנו היטב. מדובר במנוע טורבו בנזין שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר. ההספק המרבי עומד על 115 כ"ס הזמינים ב- 5,000 סל"ד, והמומנט המרבי מרשים עם 20.3 קג"מ הזמינים החל מ- 2,000 סל"ד. אל המנוע משודכת תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים. הביצועים טובים מאוד וזמינות הכוח מעולה, לא התקשינו לשחזר את נתון התאוצה הרשמי מעמידה ל- 100 קמ"ש העומד על 10.0 שניות. גם כאשר העמסנו על הרכב 3 מבוגרים ומטען לא נתקלנו בקושי מצד יחידת ההנעה. תיבת ההילוכים תפקדה היטב גם בפקקים ובעומסי תנועה, מצב ספורט יסייע בשמירה על המנוע קרוב לרצועת הכוח וגם בבלימת מנוע בירידות ארוכות.

סיאט ארונה

התנהגות הכביש של סיאט ארונה בטוחה והוא לא מאבד את שלוותו בכבישים מפותלים. זוויות הגלגול גדולות מהזכור לנו מנסיעת המבחן באיביזה בשל המתלים המוגבהים ומרכז הכובד הממוקם גבוה יותר. התקשורת מההגה לוקה בחסר, משקלו הופך כבד יותר כשהמהירות עולה אך לטעמנו גם במצב זה הוא מרגיש מעט קל מדי. התגובות לבלימה במהלך הפניה או להעברות משקל חדות מדודות ובטוחות ולבטח לא ילחיצו אף נהג.

צריכת דלק

צריכת הדלק המשולבת של סיאט ארונה עומדת על 20.0 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. במהלך מבחן הדרכים שלנו התקבלה צריכת דלק שעמדה על 12.8 ק"מ לליטר. נציין כי הנסיעות כללו נסיעות עירוניות, נסיעה תובענית בתוואי הררי שכלל הרבה עליות, וגם נסיעה ארוכה בכביש 6. אנו סבורים כי בחיי היום-יום יציג סיאט ארונה צריכת דלק חסכונית יותר.

סיאט ארונה

אמינות ועלויות אחזקה

סיאט ארונה משווק עם אחריות יצרן מלאה לשנתיים ללא הגבלת קילומטרים. הארכת האחריות בשנה נוספת מוצעת תמורת 1,000 ₪. מחירי הטיפולים והחלפים לא מפורסמים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית צ'מפיון מוטורס. עלות אגרת הרישוי השנתית 1,510 ₪. עלות ביטוח מקיף וחובה לכל נהג מעל גיל 21 עם ותק של שלוש שנים וללא תביעות או שלילות רישיון, עומדת על 7,818 ₪ לשנה כולל מע"מ.

סיאט ארונה

בטיחות

סיאט ארונה עבר את מבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP בשנת 2017 וזכה לציון מלא של חמישה כוכבים. מפרט הבטיחות נדיב כבר מרמת האבזור סטייל הבסיסית וכולל בין היתר 6 כריות אוויר, מראה מרכזית מונעת סנוור, התרעה על עייפות נהג, ניטור מרחק מלפנים עם התרעה על קרבה מסוכנת, בלימה אוטונומית במצבי חירום, ובקרת שיוט אדפטיבית. תקנות חדשות של משרד התחבורה מחייבות כל מכונית חדשה בהתרעות על שמירת מרחק וסטייה מנתיב הנסיעה ולכן מותקנת בסיאט ארונה גם מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית. ברמת האבזור FR מתווספת מערכת לניטור שטחים מתים ותנועה צולבת מאחור עם חיווי ויזואלי במראות הצד.

סיאט ארונה

תמורה למחיר

סיאט ארונה מוצע בישראל במחיר פתיחה העומד על 109,900 ₪ עבור רמת האבזור סטייל הכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך 8 אינץ' ותמיכה בממשקי Android Auto ו-Apple CarPlay, הגה מחופה עור עם פקדים לשליטה במערכת השמע ומחשב הדרך, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני אור וגשם, פנסי ערפל עוקבי פניה, חישוקים קלים בקוטר 16 אינץ', מראות צד מחוממות ומתקפלות חשמלית, שמשות אחריות כהות, ופסי גגון. צביעה דו-גוונית מוצעת תמורת 2,500 ₪.

רמת האבזור FR מוצעת תמורת 115,900 ₪ וכוללת בנוסף גימור פנימי משודרג, חיישני חניה אחוריים, חישוקים קלים בקוטר 17 אינץ', וצביעה דו-גוונית כסטנדרט. חבילת FR PRO מוצעת תמורת 13,000 ₪ וכוללת פנסי לד קדמיים, מערכת שמע BEATS עם 7 רמקולים, מושבים בריפוד עור בשילוב אלקנטרה, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'. גרסת FR EVO משווקת עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטרים בהספק 150 כ"ס עם תיבת 6 הילוכים ידנית. האבזור בגרסת FR EVO זהה לאבזור בגרסת FR PRO ומחירה עומד על 137,900 ₪.

בניגוד לשלל רכבי הפנאי הקטנים שפגשנו בשנים האחרונות מציע סיאט ארונה חבילה הגיונית למדי ונטולת פאולים. תמורת מחיר הגבוה במעט מקטגוריית הסופר מיני מקבלים רכב בממדים קומפקטיים אך בעל תא נוסעים מרווח, יחידת הנעה זריזה וחסכונית, אבזור פינוק הולם, אבזור בטיחות מתקדם, והכל ארוז בעיצוב חיצוני נאה באווירת פנאי. אמנם היינו שמחים לקבל איכות חומרים גבוהה יותר בתא הנוסעים, וגם לבידוד רעשים משכנע יותר, אך גם בתחומים אלה הארונה לא נכשל לחלוטין והם אינם מעיבים על החבילה הכללית המוצלחת.

סיאט ארונה מביא עמו בשורה עבור משפחות קטנות, הוא יכול לשמש תחליף למכוניות תת משפחתיות משמימות, ומציע מרווח פנים נדיב ושימושיות עדיפה. ביחס למתחריו, הג'יפונים הקטנים, מציע סיאט ארונה חבילה שלמה ומאוזנת שלא מצריכה ויתורים מהותיים, במחיר נמוך ביחס למקובל בקטגוריה, על כן אנו צופים לו הצלחה בשוק הרכב הישראלי.

סיאט ארונה 1.0 טורבו אוטומט סטייל
מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים, 1.0 ליטר
הספק מרבי משולב 115/5,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 20.3/2,000 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,138 מ"מ
רוחב כללי 1,780 מ"מ
גובה כללי 1,552 מ"מ
בסיס גלגלים 2,552 מ"מ
מיכל דלק 40 ליטרים
נפח תא מטען

460 ליטרים

משקל עצמי 1,210 ק"ג
מהירות מרבית 182 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 10.0 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 20.0 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 12.8 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 4 (מתוך 15)
ציון בטיחות ENCAP 5 כוכבים (2017)
רמת אבזור בטיחותי 6 (מתןך 8)
מחיר

109,000 ₪

סיאט ארונה 2018