לנד רובר דיסקברי 5 במבחן דרכים - אצולה בשטח

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 26 אפריל 2018
  • 0 תגובות

לנד רובר מתמחים בייצור רכבי שטח כבר 70 שנה. הם עושים זאת בדרך ייחודית ושונה משאר היצרנים, ולאורך השנים טיפחו תדמית קשוחה של יצרן רכבי עבירות שרידים, המקנים לבעליהם יכולת שטח מהמעלה הראשונה, ומסוגלים לצלוח כמעט כל אתגר שיוצב בפניהם. לנד רובר ו- JEEP הם המותגים היחידים בשוק הרכב העולמי עם היצע רכבי שטח בלבד. לנד רובר הוא מותג המכוון לקהל יעד אנין טעם, המעריך את המסורת ארוכת השנים ומתחבר לרוח המותג, מעין הארלי דוידסון של רכבי השטח אם תרצו, הנבחר מתוך אהבה או הערכה, ולא בשל נתוני המפרט ותמורה לכסף.

לנד רובר דיסקברי 5 טורבו דיזל 3.0 ליטרים HSE
יתרונות   יכולת שטח, נוחות, בידוד רעשים, תא נוסעים
חסרונות   משקל כבד, התנהגות כביש גמלונית, עיצוב משעמם, מחיר

לנד רובר דיסקברי 5

לנד רובר דיסקברי, המכונה "דיסקו" בקרב מעריצי הז'אנר, היה לאורך שנים רבות דגם הלחם והחמאה של היצרן הבריטי. הוא ממוצב מתחת לריינג' רובר היוקרתי ומעל דגמי הכניסה שהתחלפו לאורך השנים. לנד רובר דיסקברי הציע תמיד עליונות בשטח בזכות מפרט מכוון מטרה שכלל שלדת סולם, סרנים חיים, והילוך כוח. ברוח ימים אלה עבר הדיסקברי בדורו החמישי לתצורת מרכב אחוד, כשל מכונית נוסעים פרטית, ובדגמי הבסיס אף מוצע ללא הילוך כוח, מפרט אשר עלול היה להיחשב כחילול קודש ביחס למעריצי המותג עד לפני כעשור. העדפות הצרכנים לחיסכון בדלק, משקל מופחת, בטיחות משופרת, ושיפור נוחות הנסיעה, הצליחו לגרום לשינוי המהותי אצל היצרן. למרכב החדש יתרונות ברורים על הכביש, ובלנד רובר טוענים כי יכולת השטח לא נפגעה. בכדי לפצות על ריכוך השלדה התווספה סוללת מערכות אלקטרוניות מתוחכמות לבקרת אחיזה, ומתלי אוויר מתכווננים המסוגלים לשפר את האחיזה בשטח ולהגדיל את מרווח הגחון.

לנד רובר דיסקברי 5

עיצוב ונוחות - נטישת מסורת לטובת מיין סטרים

במסגרת המהפך שעברו השלדה והמכלולים, החליטו במחלקת העיצוב של לנד רובר לבצע מהפך משלהם בעיצוב החיצוני. הממדים החיצוניים תפחו ביחס לדגם הקודם, אורכו של לנד רובר דיסקברי 5 עומד על 4,970 מ"מ, רוחבו 2,007 מ"מ, גובהו מיתמר לכדי 1,845 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,920 מ"מ. הממדים הנדיבים מעניקים לו נוכחות בולטת, וגובהו החריג בולט במיוחד ביחס לרכבי שטח מתחרים.

לנד רובר דיסקברי 5

העיצוב נוטש את המראה המוכר שהיה מזוהה עם ארבעת הדורות הקודמים. הקווים הרבועים והחסונים, והגג הדו מפלסי פינו את מקומם לטובת עיצוב מודרני ומעוגל, התורם למקדם גרר נמוך, להפחתת צריכת הדלק ולשיפור הביצועים. החרטום מציג את הפנים המזוהות עם דגמי לנד רובר מהשנים האחרונות. מהצד מבחינים בקורהA הנמשכת בחדות לאחור. הגג המוגבה מאחור, מאפיין מובהק של לנד רובר דיסקברי, כמעט נעלם ולזכרו נותרה הגבהה צנועה בחלקו האחורי של הגג.

שמשה אחורית ודלת תא מטען בעיצוב א-סימטרי היו מסממני הזיהוי של הדיסקברי, אך בדור החדש השמשה סימטרית והעיצוב הא-סימטרי מסתכם במיקום ידית פתיחת דלת תא המטען מימין ומיקום מספר הרכב משמאל. ללא סמלי לנד רובר ניתן היה לטעות ולחשוב שמדובר במתיחת פנים לפורד אקספלורר. מעצבי לנד רובר כבר הוציאו מתחת לידיהם יצירות מהממות כגון ריינג' רובר וולאר, ריינג' רובר ספורט, וריינג' רובר איווק, ולא ברור מדוע עיצובו החיצוני של הדיסקברי כה פושר.

לנד רובר דיסקברי 5

תא הנוסעים מפצה במידה מסוימת על העיצוב החיצוני. טיפוס אל הקבינה, טריקת הדלת העצומה, והתמקמות במושבים המפנקים עוטפת את הנהג והנוסעים בבועה של שקט ורוגע המנתקת אותם מהמתרחש סביבם. תנוחת הישיבה גבוהה באופן חריג ביחס לרכבי שטח מתחרים, והתחושה היא של נסיעה בגובה הגג של רוב הרכבים מסביב. תא הנוסעים מאוד אוורירי בזכות קו חלונות נמוך היוצר שטח חלונות עצום. פתיחת שני חלונות הגג מכניסה שפע של אור אל תא הנוסעים, אך יתכן והדבר יעמוד לרועץ בחודשי הקיץ הלוהטים.

לנד רובר דיסקברי 5

תא הנוסעים מפואר ומפנק, ומקנה תחושה נעימה ואיכותית. הנהג והנוסעים עטופים בחומרים רכים ומשובחים. דיפון החלק העליון של הדלתות והדשבורד רך ונעים. קווי העיצוב מדגישים את מימדי הרכב, דיפוני עץ משובח נמתחים לרוחבו, וסביבם משטחים מרופדים ורחבים בעיצוב נקי.

בין הנהג לנוסע שוכנת קונסולה רחבה עלייה מוקמו מתקני הכוסות ומתגי השליטה במערכת TERRAIN RESPONSE האחראית להתאמה דינמית של מאפייני הרכב לתנאי השטח, כולל כיוונון גובה המתלים. כמו כן ישנה משענת יד רחבה ונוחה ומתחתיה תא אחסון עמוק בו נמצאים גם שקעי USB ו- AUX. בנוסף ישנן משענות יד למושבים הקדמיים עם ברז כיוונון הגובה המסורתי של המותג.

לנד רובר דיסקברי 5

על הקונסולה המרכזית נמצאים פקדי בקרת האקלים העגולים הכוללים מסך במרכזם. הפאנל עליו הם ממוקמים מתקפל, ומאחוריו מסתתר תא קטן וכונן CD למערכת השמע. מעליהם ניצבת מערכת המולטימדיה המעולה, המשמשת גם את יגואר ומוצגת על גבי מסך מגע בגודל 10 אינץ'. הצג המרכזי איכותי והממשק נוח וקל לשימוש. פה ושם ישנן פשלות בסגנון אנגלי כגון המחסור בתצוגת תחנות הרדיו המועדפות המחייב כניסה לתפריט בכדי לדלג בין תחנות הרדיו. מערכת השמע מבית מרידיאן עם 10 רמקולים בהספק 380 וואט מעולה, בעלת סאונד איכותי וצליל טבעי ונקי. מההגה בעל ארבעת החישורים ניתן לשלוט על רוב המערכות ולקבל מידע על שלל מערכות הרכב על גבי הצג בלוח המחוונים. לוח המחוונים אנלוגי, קריא וברור, ואינו מוסתר על ידי ההגה.

כמסורת לנד רובר, הנדסת האנוש לעיתים שנויה במחלוקת. ידיות פתיחת הדלתות ממוקמות נמוך ואינן במקומן הטבעי. מתגי פתיחת החלונות ממוקמים באופן מסורתי על הקורה העליונה של הדלת ואינם נוחים לשימוש. פרט לאלה כל המתגים והמנופים נמצאים במקומם הטבעי ומקנים תחושה איכותית. האווירה בתא הנוסעים מעניקה תחושת פרימיום עם חומרים משובחים ועיצוב ייחודי. איכות החומרים השתפרה לאין שיעור לעומת דגמי העבר, אך עדיין לא מיישרת קו עם השלישיה מגרמניה.

לנד רובר דיסקברי 5

המרחב הפנימי אדיר, מעבר לישיבה הגבוהה וקו החלונות הנמוך, מציע תא הנוסעים מרחבים אדירים בכל הממדים. לנהג אין כל בעיה למצוא תנוחת נהיגה גבוהה ושולטת באמצעות כיוונון חשמלי של המושב הכולל זכרונות. כיוונון ידני לגלגל ההגה אינו הולם רכב הנושא תג מחיר הנושק ל- 700,000 ₪. המושבים עטויים עור איכותי, נוחים מאוד, אך תמיכתם מוגבלת.

מרחב הכתפיים, הראש והברכיים במושבים האחוריים מהטובים שבנמצא. המושבים נוחים וניתן לכוון בהם את זווית משענת הגב ואת המיקום על גבי מסילה. לטובת היושבים מאחור בקרת אקלים ופתחי אוורור, גג פנורמי, וחלונות כהים. המושבים בשורה השלישית יעילים למרות שהנוחות בהם מעט מוגבלת בשל המסעד הדקיק, ומבוגרים במידה ממוצעת יוכלו להעביר בהם נסיעה בין עירונית. בתא הנוסעים פזורים שפע תאי אחסון ובין היתר תא כפפות כפול, תא אחסון עצום מתחת למשענת היד שבין המושבים, וגם מתחת למחזיקי הכוסות, ותאי אחסון גדולים בדלתות.

השימוש בשורת המושבים השלישית מותיר נפח של 260 ליטרים בתא המטען. קיפולם יוצר שטח הטענה עצום בנפח 1,137 ליטרים. בדופן תא המטען פקדים להנמכת המתלים האחוריים לטובת נוחות ההטענה, ולפתיחה חשמלית של דלת תא המטען המפוצלת לשני חלקים - חלק עליון הנפתח כלפי מעלה וחלק תחתון הנפתח כלפי מטה ויכול לשמש כספסל או משטח עבודה, פטנט הקיים עשרות שנים בדגמי ריינג' רובר. קיפול שתי שורות המושבים האחוריות מביא את נפח תא המטען ל- 2,406 ליטרים מרשימים. גלגל רזרבי בגודל מלא שוכן בתחתית המרכב מבחוץ.

לנד רובר דיסקברי 5

כניסה אל הרכב יכולה להתבצע גם באמצעות "מפתח לביש" שהוא צמיד עמיד במים המאפשר פתיחה ונעילה של הרכב ומיועד בעיקר לעוסקים בספורט אתגרי. התנעה מעירה לחיים את מנוע הטורבו דיזל V6 בטרטור גרוני, אך צליליו נותרים ברובם מחוץ לתא הנוסעים השקט והמבודד. הישיבה הגבוהה והשולטת, יחד עם ניגון שיר אהוב במערכת השמע המעולה, ונסיעה רכה ומרוסנת תוך התרפקות על הכורסה המפנקת, הופכים את השיטוט בעיר לחוויה נעימה. נותר רק להצר על כך שהמושבים לא מספקים אופציית עיסוי להשלמת חבילת הפינוק.

לנד רובר דיסקברי יכול היה להיות הכלי המושלם לצליחת פקקים במינימום מאמץ במידה והיה מצויד במערכות בקרת שיוט אדפטיבית ותיקון סטייה מנתיב הנסיעה, המוצעות כיום ברכבים שמחירם נמוך במאות אחוזים. ממדיו המוגזמים של הדיסקברי אינם מקלים בתמרון עירוני, ובתנועה צפופה מתקבלת תחושה של תמרון פיל בחנות חרסינה.

לנד רובר דיסקברי 5

קו החלונות הנמוך אמנם משפר את שדה הראייה, אך מערך מצלמות היקפי מוכרח להיות תקני ברכב שכזה. מעבר לכך נוחות הנסיעה מלכותית ונעימה. כל טלאות הכביש, בורות, חריצים, ופסי האטה, נבלעים ומרוסנים ע"י המתלים המציעים נוחות נסיעה ברמות הגבוהות ביותר. בכביש המהיר נשמרת נוחות הנסיעה המופתית. גלי כביש מרוסנים ביעילות, היציבות הכיוונית טובה, ולנד רובר דיסקברי מתגלה כקרוזר מצטיין ושקט.

המרכב האחוד ומתלי האוויר משפרים את היכולת הדינמית ביחס לדגם קודם. גם הדיאטה שעזרה להשיל כ- 480 ק"ג ממשקל הדיסקברי בזכות שימוש רב באלומיניום שיפרה את המצב, אך היכולת הגבוהה בשטח מגיעה על חשבון היכולת בכביש, וגם גובה הרכב תורם להרגשה מגושמת למדי בכבישים מפותלים. שילוב של מרכז כובד גבוה ומשקל עצמי של 2,230 ק"ג יוצרים זוויות גלגול בולטות מאוד. כניסה מהירה לפנייה יוצרת תחושה שאינה נעימה לנהג ולנוסעים. בכביש מפותל כדאי להאט את קצב הנסיעה כדי לשמר את יתרונות הנוחות. הבלמים טובים ומצליחים להאט את המסה העצומה ביעילות בכל מהירות מבלי לגלות תחושת עייפות.

לנד רובר דיסקברי 5

ניסיון רב שנים של לנד רובר בשטח ניכר בהתנהגות הרכב מעבר לאספלט, ובירידה אל השטח נשמרת הנוחות המשובחת. נהיגת שבילים על חצץ נעימה ונטולת רעידות כמעט. גם בורות ואבנים מגוהצים ביעילות בזכות עבודת מתלים מדויקת, אשר מתאימה את עצמה לתנאי השטח. הגבהת המרכב בירידה לשטח טכני מקשיחה את נוחות הנסיעה ופוגעת בה באופן משמעותי, אך העדפתי להתפשר על הנוחות מאשר לחבוט בקרקע את גחונו של הבריטי המכובד והיקר.

נראה כי למרות המעבר למרכב אחוד, שומר הדיסקו על עליונות בשטח, ומציג ביצועי עבירות טובים משל מתחריו, לצד נוחות עילית. עם זווית גישה של 34 מעלות, זווית בטן של 152 מעלות, זווית נטישה של 30 מעלות, ומרווח גחון של 24 עד 28.3 ס"מ, ניתן בהחלט לצלוח תוואי שטח סלעי. מערכת ההנעה הכפולה ניתנת להתאמה לתוואי השטח בעזרת בורר מערכת TERRAIN RESPONSE, יחד עם הגבהת הגחון, היא תעביר אתכם מעל כל מכשול שיקלע בדרככם. בהתחשב בתג המחיר, המחשבה על פגיעה במרכב תגרום לכם להעדיף שבילים מסודרים יותר מאשר אתגרי עבירות פרועים.

לנד רובר דיסקברי 5

ביצועים

רכב המבחן צוייד במנוע טורבו דיזל V6 בנפח 3.0 ליטרים בהספק 258 כ"ס ומומנט של 61 קג"מ. קיימות גם גרסאות דיסקברי עם מנוע טורבו דיזל בנפח 2.0 ליטרים בהספקים של 180 או 240 כ"ס. תיבת ההילוכים אוטומטית פלנטרית, בת 8 הילוכים מבית ZF ומוכרת מדגמים רבים, וההנעה כפולה כמובן וקבועה. על הכביש התאוצות חסרות מאמץ. יחידת ההנעה הבשרנית והגמישה מצליחה להזניק את הבריטי הכבד מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 8.1 שניות. בפועל לנד רובר דיסקברי לא מעניק תחושה נמרצת על אף נתון התאוצה הזריז. כמובן שאין שום בעיית ביצועים וניתן תמיד לצאת לעקיפה בטוחה, אך ציפיתי לתגובות חדות יותר.

לנד רובר דיסקברי 5

הורדת הכוח אל הכביש מתבצעת בצורה ההולמת את ייעודו של הרכב ואת ציפיות הלקוחות, אך הייתי שמח לתגובות זריזות יותר של הדיסקברי ביציאה מהרמזור. צליל מנוע הדיזל נעים וערב לאוזן. גרגור מנוע ה- V6 מקנה תחושה שרירית, ונשמע בתא הנוסעים רק בזמן האצה חזקה בסל"ד גבוה. בשיוט ובסרק צלילי טרטור הדיזל מוחרשים ע"י שכבות הבידוד העוטפות את תא הנוסעים השקט.

צריכת דלק

עם משקל יבש של 2,230 ק"ג ומנוע V6 לא ציפיתי לקבל מתחרה לטויוטה פריוס, אך מערכת ההנעה התגלתה כיעילה מהצפוי וצריכת הדלק עמדה על 9.6 ק"מ לכל ליטר סולר בנהיגה נינוחה, נתון מרשים בהתחשב במשקל וביכולת הביצועים. דרגת זיהום האוויר הינה 15 מתוך 15. עם מיכל דלק ענק בקיבולת 85 ליטרים מתקבל טווח נסיעה מכובד של כ- 800 ק"מ.

לנד רובר דיסקברי 5

עלויות אחזקה

לנד רובר דיסקברי משווק עם אחריות מלאה לשנתיים בתוספת שנת אחריות שלישית חלקית או עד 100,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים של לנד רובר דיסקברי אינם זמינים באינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית חברת המזרח.

בטיחות

במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2017 זכה לנד רובר דיסקברי לציון מרבי של 5 כוכבים עם מפרט מערכות בטיחות זהה למשווק בישראל. רמת האבזור הבטיחותי בישראל עומדת על 7 (מתוך 8). אבזור הבטיחות כולל בין היתר מערכת לבקרת ערנות הנהג, התרעה על רכבים בשטח מת, התרעה על תנועה חוצה בנסיעה לאחור, התרעה על רכב המתקרב במהירות, מצלמת רוורס, חיישני חניה מלפנים ומאחור, בקרת סטייה מנתיב (תיקון היגוי אקטיבי כלול רק בגרסת HSE LUXURY), מערכת לסיוע בגרירת נגרר, 6 כריות אוויר, ובלימה אוטונומית בחירום. בנוסף לכך, מסיבה שאינה ברורה, קיימת גם מערכת מובילאיי בהתקנה מקומית.

לנד רובר דיסקברי 5

תמורה למחיר

לנד רובר דיסקברי 5 מושבים ברמת אבזור SE המצויד במנוע טורבו דיזל בנפח 2.0 ליטרים בהספק 180 כ"ס מוצע במחיר פתיחה העומד על 508,000 ₪. המפרט כולל בין היתר כוונון חשמלי למושבי הנהג והנוסע, ריפודי עור, דיפוני עץ, מערכת TERRAIN RESPONSE, מנופים להעברת הילוכים מגלגל ההגה, בקרת שיוט, בלם יד חשמלי, מערכת סיוע לטיפוס עליות, בקרת ירידה במדרון, הנעה ללא מפתח, בקרת אקלים, פתחי מיזוג מאחור, חיישני גשם ותאורה, דלת תא מטען חשמלית, חישוקי 19 אינץ', ופנסי LED מאחור. רכב המבחן ברמת אבזור HSE עם 7 מושבים ומנוע טורבו דיזל V6 בהספק 258 כ"ס, מוצע תמורת 668,000 ₪ ומוסיף לרשימת האבזור כניסה והנעה ללא מפתח, זכרונות למושב הנהג, פתיחת תא מטען בעזרת מחוות רגל, מדף הטענה עם קיפול חשמלי, גג זכוכית פנורמי חשמלי, חישוקי 20 אינץ', ותאורת LED קדמית.

מחיר הדיסקברי נמצא ברף העליון בקטגוריה הכוללת דגמים איכותיים מגרמניה ומשבדיה, המציעים איכויות כביש עדיפות ותאי נוסעים מוצלחים לא פחות משל הבריטי, אך אף אחד מהם לא יוכל לספק יכולת שטח אמיתית לצד נוחות נסיעה משובחת. לנד רובר מתהדרת במוניטין שטח ייחודי בן 70 שנים, המעניק למותג את התדמית המיוחדת והקסומה שאין, ולא תהיה למתחריו, ומכאן נובעת הפרמיה במחיר.

לנד רובר דיסקברי 5 טורבו דיזל 3.0 ליטרים HSE
מנוע 3,000 סמ"ק
הספק מרבי משולב 258/4,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 61.1/2,000 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית 8 הילוכים
יחידת הנעה כפולה קבועה
אורך כללי 4,970 מ"מ
רוחב כללי 2,070 מ"מ
גובה כללי 1,845 מ"מ
בסיס גלגלים 2,920 מ"מ
מיכל דלק 85 ליטרים
נפח תא מטען

2,406/1,137/258 ליטרים

משקל עצמי 2,230 ק"ג
מהירות מרבית 209 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 8.1 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 13.9 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 9.6 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 15 (מתוך 15)
ציון בטיחות ENCAP 5 כוכבים (2017)
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר

668,000 ₪

לנד רובר דיסקברי 2018