אופל פרונטרה שבעה מושבים במבחן...
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
כשחושבים על סקודה אוקטביה מדמיינים משפחתית מהוקצעת, ומיד נזכרים במרווח הפנימי הנדיב, תא המטען הגדול, ופתרונות האחסון השימושיים. אלה מאפיינים את רוב האוקטביות המקיפות אתכם בין הרמזורים בפקקי הבוקר. סקודה אוקטביה RS שנבחנה אצלנו היא נמוכה, אגרסיבית, ועצבנית יותר. היא בעצם משהו אחר לחלוטין.
| סקודה אוקטביה RS | |
|---|---|
| יתרונות | ביצועים, אבזור, התנהגות כביש, שימושיות |
| חסרונות | נוחות נסיעה, לא מרגשת |
סקודה אוקטביה RS מוותרת על המנועים צנומי הנפח של אחיותיה הסטנדרטיות תמורת מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטרים. מערך המתלים משודרג וכולל בולמים אדפטיביים עם מספר מצבי קשיחות לבחירת הנהג. בכדי להעביר את הכוח בצורה יעילה נוסף דיפרנציאל קדמי מוגבל החלקה. יצאנו עם סקודה אוקטביה RS לנסיעת מבחן ארוכה בכדי לבדוק האם היא מצליחה לנער מעצמה את התדמית המשפחתית המנומנמת.
עיצוב ונוחות
סקודה אוקטביה RS עברה מתיחת פנים בדומה לאחיותיה הסטנדרטיות. השינוי הבולט ביותר נרשם בפנסים הקדמיים המפוצלים כעת לשתי יחידות. גרסת RS זוכה למראה אגרסיבי יותר עם כונסי אוויר גדולים וגריל קדמי בצבע שחור המעוטר בסמל VRS. מהצד פוגשים עיצוב סטנדרטי שניצל משיממון בזכות חישוקים קלים ענקיים בקוטר 19 אינץ' עם צביעה דו גוונית המבליטה את עיצובם הספורטיבי. מראות הצד הצבועות בשחור מוסיפות גם הן למראה הספורטיבי. ספוילר עדין על דלת תא המטען מרמז שלא מדובר בסקודה אוקטביה סטנדרטית, ובתחתית הפגוש האחורי דיפיוזר שחור עם צמד יציאות מפלט גדולות. ביחס לגרסאות הסטנדרטיות שינויי העיצוב קלים אך בולטים. למבחן התייצבה סקודה אוקטביה RS בצבע אדום המוודה שאף אחד לא יפספס אותה.
סקודה אוקטביה RS מציעה מידות נדיבות ביחס למקובל בקטגוריית המשפחתיות. אורכה 4,689 מ"מ, רוחבה 1,814 מ"מ, גובהה 1,448 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,680 מ"מ. תא המטען ראוי להתייחסות נפרדת ומציג נפח עצום העומד על 590 ליטרים. אם לא די בכך, תצורת המרכב של סקודה אוקטביה המכונה נוצ'בק בנויה כך שהחלון האחורי הוא חלק מדלת תא המטען המספקת פתח טעינה עצום, המעניק גישה אל מעמקי התא ואל הפינות הנסתרות בו. ווי עיגון וסט רשתות מאפשרים לארגן את הציוד כך שלא יתגלגל בתא המטען.
תא הנוסעים של סקודה אוקטביה RS משדר אווירה ספורטיבית עוד לפני שנכנסים פנימה בזכות גווני הדיפון השחורים בשילוב תפרים אדומים. גב המושבים הקדמיים בנוי כיחידה אחת עם משענות הראש ונדמה כמושבי באקט ספורטיביים. ריפוד האלקנטרה במרכז המושב בסכמת מעוינים מחזק את הרושם הספורטיבי. ההגה הקטום זוכה לחיפוי עור מחורר באזורים בהם אוחז הנהג, ולוח המחוונים מעוטר בשנתות בצבע אדום ובמחשב דרך צבעוני עם גרפיקה בגווני אדום.
איכות החומרים טובה מאוד. חלקו העליון של לוח המחוונים רך ונעים למגע, כמוהו גם משענת היד והעור המחפה את גלגל ההגה. מגובה תא הכפפות ומטה החומרים הופכים פשוטים יותר. בנסיעה בכבישים משובשים נשמעו זמזומי פלסטיקה מלוח המחוונים. ייתכן וחלקים מסויימים לא הורכבו כראוי לאחר ביצוע התקנות מקומיות. המושבים הקדמיים עוטפים את הנהג והנוסע, ומציעים תמיכת צד מצויינת. היינו שמחים אילו מושב הנהג היה מאפשר תנוחת ישיבה נמוכה יותר. ריפוד האלקנטרה במרכז המושב מסייע להישאר במקום גם בסיבובים חדים במיוחד. מאחור יוצר המרווח הנדיב סביבת מחיה נוחה מאוד. הנוסע במרכז מקופח ויסבול ממדרגת תעלת הינע גבוהה ומושב צר ונוח פחות. לטובת הנוסעים מאחור פתחי מיזוג וחלונות כהים.
ההתמצאות בתא הנוסעים של סקודה אוקטביה RS מהירה למדי וניתן לתפעל את רוב הפונקציות תוך זמן קצר. על ההגה מתגי שליטה במערכת השמע ובמחשב הדרך, ומנופים להעברת הילוכים ידנית. מאחוריו נמצא מוט התפעול של בקרת השיוט האדפטיבית הממוקם נמוך מדי לטעמנו, נסתר מהעין, ותפעולו מעט מסורבל. מערכת השמע מבית Canton מספקת סאונד באיכות גבוהה במיוחד. מערכת המולטימדיה זוכה למסך בגודל 8 אינץ' עם גרפיקה מצויינת. המסך מגיב היטב לפקודות מגע, אך כמו שציינו במבחנים קודמים, היינו שמחים לוותר על מתגי המגע בצדדים לטובת מתגים סטנדרטיים המעניקים פידבק אמיתי לפקודת הנהג.
בקרת האקלים קלה לתפעול ומציעה פיצול לנהג ולנסוע מלפנים. התא בתחתית הקונסולה מאפשר טעינה אלחוטית לטלפונים חכמים תומכים. על הקונסולה שבין המושבים ממוקם בורר ההילוכים ומעט לפניו ריכוז מתגים השולטים בנעילה המרכזית, בחיישני החניה, במערכת Start&Stop, ובמצבי הנהיגה העומדים לבחירת הנהג. פקדי התפעול החשמליים בצידי המושבים הקדמיים נגישים גם כשהדלת סגורה ומאפשרים כיוון תנוחת ישיבה גם בזמן נסיעה.
את סקודה אוקטביה RS אספנו בבני ברק והיציאה עמה אל הרחובות המצולקים הייתה מעט מטלטלת. אוקטביה RS נוקשה באופן מובהק לעומת הגרסאות הסטנדרטיות, וגם במצב קומפורט נוחות הנסיעה לא מצטיינת. בתוך העיר לא הרגשנו בהבדלים משמעותיים בין מצבי המתלים השונים וספגנו לא מעט חבטות בתוך תא הנוסעים. מחוץ לעיר משתפרת נוחות הנסיעה. במצב הנסיעה הרגיל משוככים היטב גלים בכביש, מבלי לגרום לטלטולים מיותרים. שיבושים חדים עדיין מורגשים אך נשכחים מהר בזכות ריסון מוצלח של תנועות המרכב. המתלים הנוקשים בעלי מהלך קצר ומסייעים בהתמודדות עם פניות חדות ומהירות תוך שמירה על זווית גלגול מינימלית ורמת אחיזה גבוהה באספלט.
ביצועים
סקודה אוקטביה RS חמושה במנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטרים. בגרסה הקודמת סיפק המנוע 220 כ"ס בגרסה אשר שווקה בישראל, אך בעולם הוצעה גרסה חזקה יותר עם 230 כ"ס. במהלך מתיחת הפנים הפכה גרסת 230 כוחות הסוס לגרסה הסטנדרטית ונוספה גרסה חזקה יותר המספקת 245 כ"ס והיא היחידה המיובאת לישראל. נתון מומנט של 37.7 קג"מ הזמין החל מ- 1,600 סל"ד מבטיח תאוצה החלטית כבר מהזינוק הראשוני. נתוני הביצועים הרשמיים מספרים על תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 6.6 שניות, ומהירות מרבית המוגבלת ל- 250 קמ"ש. את המהירות המרבית לא ניסינו לבדוק אך במבחן התאוצה שלנו התקבלה תוצאה משביעת רצון שעמדה על 6.8 שניות.
הגרסה החזקה מתוגברת בתיבת הילוכים חדשה. מדובר בתיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים המחליפה את התיבה הקודמת לה 6 הילוכים בלבד. פעולת התיבה מופתית, ההיסוס המאפיין תיבות הילוכים רובוטיות כפולות מצמדים נעלם לחלוטין וזינוק מעמידה מתבצע באופן מיידי ומאוד משכנע. העברות ההילוכים חלקות ומהירות, וגם במצבים המאתגרים תיבות מסוג זה, כגון נסיעה בפקקים ובעומסי תנועה, לא נרשמו שיהוקים או חבטות מצד תיבת ההילוכים. בונוס נוסף לו זוכה גרסת הקצה של סקודה אוקטביה RS הוא דיפרנציאל קדמי עם נעילה אלקטרו מכאנית שתפקידו לדאוג לחלוקת הכוח בין הגלגלים הקדמיים וביכולתו להעביר עד 100% מהכוח לגלגל אחד בלבד.
בכדי לבדוק כיצד השפיעו השיפורים על התנהגות הכביש בחרנו במצב נהיגה ספורט והפנינו את חרטומה האדום של סקודה אוקטביה RS היישר אל הגלבוע. על הכביש הצר והמפותל הרשימה אוקטביה RS עם רמת אחיזה גבוהה במיוחד, ואפשרה החזרת רגל אל דוושת התאוצה מוקדם בפניות, ויציאה מפניות במהירות גבוהה במיוחד. המתלים האדפטיביים מתקשחים עם הבחירה במצב נהיגה ספורטיבי ושומרים על זוויות גלגול אפסיות גם כשמשליכים את המכונית במהירות גבוהה אל עיקולים חדים. במקרים בהם הגזמנו במיוחד נכנסה לפעולה בקרת היציבות שאינה ניתנת לניתוק וחתכה את אספקת הכוח אל הגלגלים הקדמיים. לזכותה יאמר שהיא ליברלית למדי ומאפשרת לנהג להשתעשע לפני שהיא מתערבת.
במצב ספורט נדרכת תיבת ההילוכים ודואגת להעברות הילוכים מהירות במיוחד, גם כאשר הנהג בוחר ליטול את השליטה ולהחליט בעצמו מתי להוריד או להעלות הילוך בעזרת המנופים מאחורי גלגל ההגה. המנוע מאמץ לעצמו צליל בס עמוק יותר ומוסיף אף הוא לחוויה הכוללת במצב ספורט. בעדת ההוט האצ' ניתן למצוא מכוניות מתקשרות יותר המעניקות לנהג תחושת מעורבות וריגוש, אך ספק אם יצליחו לבצע את אותו המקטע בקלילות ובדיוק המאפיינים את סקודה אוקטביה RS.
צריכת דלק
צריכת הדלק המשולבת של סקודה אוקטביה RS עומדת על 15.6 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. המבחן שלנו כלל שיוט ארוך בכבישים מהירים ובכביש 6, וגם קטעי נהיגה ספורטיביים. בסיום המבחן נמדדה צריכת דלק משולבת של 10.3 ק"מ לליטר. עם מיכל דלק בנפח 50 ליטרים, צפוי טווח נסיעה של כ- 520 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 12 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
סקודה אוקטביה משווקת עם אחריות יצרן מלאה לשנתיים ללא הגבלת קילומטראז'. ניתן לרכוש הרחבת אחריות לשנה נוספת תמורת 1,000 ₪ במעמד רכישת הרכב. מחירי הטיפולים והחלפים לא מפורסמים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית. עלות אגרת הרישוי השנתית של סקודה אוקטביה המדורגת בקבוצת רישוי 6 עומדת על 3,314 ₪. עלות ביטוח מקיף וחובה לכל נהג מעל גיל 21 עם וותק של שלוש שנות נהיגה, וללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על 18,946 ₪ לשנה כולל מע"מ.
בטיחות
סקודה אוקטביה עברה את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2013 וזכתה לציון מלא של חמישה כוכבים. דרישות הארגון בתחום מערכות הבטיחות המתקדמות הוקשחו מאז ובסקודה עשו שיעורי בית וציידו את האוקטביה בארסנל מרשים של מערכות בטיחות הכולל בין היתר 7 כריות אוויר, מערכת ניטור מרחק מלפנים עם בלימה אוטונומית במצבי חירום, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים עם חיווי ויזואלי במראות הצד, זיהוי עייפות נהג, ומערכת בקרת שיוט אדפטיבית. רמת אבזור הבטיחות עפ"י דירוג משרד התחבורה עומדת על 7 מתוך 8.
תמורה למחיר
סקודה אוקטביה RS מוצעת בישראל בגרסה אחת ומחירה עומד על 219,990 ₪. רשימת האבזור ארוכה וכוללת בין היתר בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג למושב האחורי, מפתח חכם לכניסה והנעה ללא מפתח, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מצלמת רוורס, מסך מגע בגודל 8 אינץ' עם תמיכה בממשקי Android Auto ו- Apple CarPlay, מערכת שמע מבית Canton עם 10 רמקולים וסאבוופר, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית עם זכרונות למושב הנהג, שמשות אחריות כהות, פנסי לד מלפנים ומאחור, גג שמש פנורמי חשמלי, וחישוקים קלים בקוטר 19 אינץ'.
משפחתיות ספורטיביות נפוצות יותר בגרסאות האצ'בק ולכן מציעה סקודה אוקטביה RS חבילה ייחודית למדי ולמעשה נטולת מתחרות ישירות. לזכותה עיצוב חיצוני מעודן התורם לתדמית סליפרית, מרווח פנימי מצויין, אבזור עשיר, פרקטיות ברמה הגבוהה ביותר, ומעל הכל ביצועים מצויינים ויכולת תקיפת פניות שעשויה להביך מכוניות יקרות ויומרניות ממנה.
סקודה אוקטביה RS מיועדת לנהגים המעריכים מהירות גבוהה ויכולת ביצוע וזקוקים למעטפת המשפחתית. היא אמנם דורשת פשרה בנוחות נסיעה לטובת התנהגות דינמית ספוטיבית, אך בהחלט ניתן לחיות איתה בנעימים בשגרה וליהנות מהיכולות הספורטיביות מתי שרק מתאפשר.
| סקודה אוקטביה RS | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 4 צילינדרים 2.0 ליטרים |
| הספק מרבי משולב | 245/5,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 37.7/1,600 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,689 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,814 מ"מ |
| גובה כללי | 1,448 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,680 מ"מ |
| מיכל דלק | 50 ליטרים |
| נפח תא מטען |
590 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,465 ק"ג |
| מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 6.6 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 15.6 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 10.3 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 12 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות ENCAP | 5 כוכבים (2017) |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר |
219,990 ₪ |
אופל פרונטרה אשר הושק בתחילת שנת 2025 כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מידות נדיבות, מציע אופציה ייחודית ל- 7 ...
אלדר מנורי 03 דצמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס בדורו השני הגיע לישראל כמתחרה בסגמנט B-SUV עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים ב...
אלדר מנורי 27 נובמבר 2025
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025