אופל זפירה במבחן דרכים (מתיחת פנים)

  • כתב: אדם רודן
  • צילום: אדם רודן
  • 10 יוני 2018
  • 0 תגובות

אופל זפירה הושק לראשונה בשנת 1999 ובעברו התחרה ראש בראש מול טויוטה ומאזדה היפניות על ליבן של משפחות מרובות ילדים. במשך שני העשורים האחרונים ייצרה אופל שני דורות נוספים בסדרה, ובשנת 2016 עבר הדור השלישי של הזפירה מתיחת פנים אשר הפכה אותו מאחד המיניוואנים המיוחדים בשוק, לרכב סולידי עם עיצוב בוגר. מאחר ואופל שייכת כעת לקונצרן פיג'ו-סיטרואן שלא מאמין יותר בצדקת קיומו של המיניוואן המסורתי, ארזנו את הילדים לסופ''ש במיניוואן האחרון של אופל.

אופל זפירה
יתרונות   שימושיות עיצוב תמורה למחיר
חסרונות   רמת אבזור אחת בישראל, ללא מערכות בטיחות אקטיביות

אופל זפירה

עיצוב ונוחות

אופל זפירה אינו מביא עמו בשורות מרעישות מבחינה עיצובית. במתיחת הפנים האחרונה הוחלפו פנסי הבומרנג הקדמיים והייחודיים בפנסים קונבנציונליים ארוכים עם תאורת LED. פנסי הערפל הופרדו מהפנסים הקדמיים, ומוקמו בתחתית הפגוש הקדמי כמקובל בסגמנט. הגריל הקדמי נאה ומזכיר את זה של האסטרה החדשה. קו הפרופיל מציג קשתות גלגלים נפוחות יותר וחישוקי 17 אינץ' עם צלחות נוי בעיצוב חדש. אורכו של אופל זפירה עומד על 4,666 מ''מ, רוחבו 2,100 מ''מ, וגובהו 1,620 מ''מ. על אף מידת אורך נדיבה ביחס למתחרים, בסיס הגלגלים ממוצע ועומד על 2,760 מ''מ.

אופל זפירה

תא הנוסעים של אופל זפירה מציג עיצוב מינימליסטי לטובת צמצום הסחות הדעת בעת הנהיגה. בחלקה העליון של הקונסולה הראשית מצאתי חומרי דיפון רכים ואיכותיים ואילו בחלקה התחתון חומרים באיכות פחותה, אך גם אלו מרגישים מוצקים ועמידים. השמשה הקדמית גדולה אך גם בשעות הצהריים בימי קיץ לוהטים, ניתן היה לשמור על טמפרטורה נעימה בתא הנוסעים בזכות זווית הרכבה נכונה.

תא הנוסעים מאופיין ברמת שימושיות גבוהה במיוחד ומציע לא פחות מ- 29 תאי אחסון ייעודיים ומודולריים, המסוגלים לספק את רוב צרכיה של המשפחה הממוצעת. אופל הלכה צעד אחד קדימה וחשבה איך לספק חווית משתמש טובה יותר. כך למשל, נחלשת עוצמת המיזוג לפי הצורך כאשר מתקבלת שיחת טלפון, על מנת לאפשר שיחה ללא רעש מיותר. עוד תכונה ייחודית ולא ברורה היא הפעלת איתות שקטה שאינה מלווה בצליל איתות כלשהו ויכולה להוביל לכך שתנהגו במשך זמן רב עם איתות פועל.

אופל זפירה

הכניסה והיציאה מהרכב מעט מסורבלות וזאת מכיוון שסף הדלתות גבוה ודורש הרמת רגליים מעליו. עם זאת, לאחר הכניסה מתקבלת תנוחת נהיגה גבוהה ושולטת. המושבים הקדמיים נוחים, אך לא הייתי מתנגד לתמיכת גב תחתון טובה יותר. מרווחי הראש, הכתפיים והברכיים נדיבים מלפנים ובהחלט מספקים גם בשורת המושבים השנייה. מדרגת ההינע נמוכה והרצפה כמעט שטוחה כך שלנוסע האמצעי תנוחה טובה לרגליים. בשורת המושבים השלישית לעומת זאת, המצב אינו מזהיר. שני ילדים ישבו במושבים אלו בנוחות, אך לשני בוגרים יהיה צפוף.

באופל זפירה מותקנת מערכת פלקס 7, קיצור לשם פלקסביליטי (FLEXIBILITY) אשר מבטא את הגמישות בסידור המושבים. בכל אחד מהמושבים ברכב, כולל אלו בשורה השלישית, קיימת אפשרת כיוונון אישית למיקום המושב וכן לזווית ההטייה של משענת הגב. ניתן לשנות את קונפיגורציית הישיבה כך שתספק נוחות אופטימלית בהתאם למספר הנוסעים ברכב. במידה וברכב נוסעים ארבעה מבוגרים בלבד, ניתן יהיה להזיז לאחור את המושבים בשורה השניה ולקפל את המושב האמצעי. כך יתקבל מרווח ברכיים נדיב ומשענת יד רחבה שהיא בעצם חלקו האחורי של המושב האמצעי. אופל זפירה מאובזר ב- 3 תאורות פנים הממוקמות לאורכו של תא הנוסעים.

אופל זפירה

מערכת המולטימדיה המקורית מבוססת על הממשק החדש של אופל מסוג אינטלי-לינק 4.0 המתפקד בצורה חלקה ומהירה. המערכת כוללת מסך מגע בגודל 7 אינץ' המציג ניגודיות ובהירות מצויינות הנשמרות לאורך כל שעות האור והחשכה. המערכת תומכת בשפה העברית, אך אינה מסוגלת להציג שמות אנשי קשר בעברית ואינה כוללת תוכנת ניווט כגון Waze. מערכת המולטימדיה תומכת בממשקי Apple CarPlay ו- Android Auto. ברמת האבזור היחידה המוצעת בישראל, תקבלו רק שני רמקולים ושני טוויטרים. במידה ואתם חובבי מוזיקה כמוני, תמצאו כי איכות הסאונד נמוכה.

אופל זפירה

כאשר שבעת המושבים בשימוש, מתקבל תא מטען קטן בנפח 152 ליטרים, אך קיפול שורת המושבים השלישית חושף תא מטען שימושי מאוד בנפח 710 ליטרים, ולאחר קיפול כל המושבים האחוריים מתקבל נפח אחסון עצום של 1,860 ליטרים. רצפת תא המטען שטוחה לגמרי, אך סף הטעינה גבוה ומסרבל העמסת חפצים כבדים. לאחר הרמת המושבים בשורה השלישית, לא מצאתי מקום לאחסון כיסוי המטען הנגלל וחבל שהמעצבים לא השקיעו בכך מחשבה.

הזפירה מציג יכולת התנהלות עירונית טובה הודות לשדה ראייה רחב לפנים ולצדדים. עם זאת, שדה הראיה לאחור מצומצם מאוד בגלל הקורות האחוריות הרחבות והשמשה האחורית המושחרת בקצותיה. הרכב הגיע ללא מצלמת רוורס שהייתה יכולה להיות שימושית מאוד בעת חנייה עם מיניוואן עמוס בילדים צעקניים.

אופל זפירה

הבולמים מציגים כיול רך אך לא רך מדי, ומתפקדים כראוי בשיכוך מהמורות מבלי לקרוס לבורות בכביש. בידוד הרעשים טוב עד למהירות 80 קמ''ש לערך. במהירויות גבוהות יותר מייצרות מראות הצד הרחבות רעשי רוח הנשמעים היטב. בשיוט נינוח על כבישים בינעירוניים סלולים היטב, מציע אופל זפירה נסיעה חלקה עד למהירות 120 קמ''ש. במהירות גבוהה יותר הרכב הופך לקופצני וההגה רועד מעט. בעת האצת ביניים נשמעת זעקה עייפה מהמנוע המסרב בכל תוקף להפוך את חווית הנהיגה לדינמית וספורטיבית יותר.

ביצועים

אופל זפירה משווק עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטרים המפיק 140 כ''ס ב- 4,900-6,000 סל''ד ומומנט מרבי של 20.4 קג''מ ב- 1,850-4,900 סל"ד. תאוצה 0-100 קמ''ש אורכת 10.9 שניות והמהירות המרבית עומדת על 197 קמ''ש. המנוע אינו חזק במיוחד, אך כאשר מגיעים לסל"ד עבודה גבוה, מצליח המנוע לספק תאוצות ביניים טובות וחווית נהיגה מעניינת.

אופל זפירה

המנוע משודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית פלנטרית ולמערכת הנעה קדמית. תפקודה של התיבה חלק ויעיל והיא מסייעת בשמירה על צריכת דלק נמוכה. באמצעות ידית ההילוכים ניתן להעביר הילוכים גם באופן ידני. כבר בתחילת הנהיגה שמתי לב שדוושת הבלם ממוקמת קרוב מדי וגבוה מדי ביחס לדוושת הגז. במידה והנעל שלכם גדולה, אולי תרגישו מדי פעם כי ניתן ללחוץ על שתיהן יחד ללא כוונה תחילה.

אופל זפירה

אחיזת הכביש ממוצעת ובפניות חדות במהירות גבוהה מורגשת נטייה לתת היגוי. אופל זפירה לא מציג יומרות ספורטיביות ואל תבקשו את זה ממנו, אך להפתעתי גיליתי רכב מאוזן ומרוסן בעל זוויות גלגול לא מוגזמות.

צריכת דלק

נתוני היצרן מעידים על צריכת דלק משולבת העומדת על 14.5 ק''מ לליטר. במהלך מבחן הדרכים שכלל בעיקר נהיגה מתונה בכבישים בינעירוניים, מעט התנהלות עירונית ומעט שבילי עפר, רשם אופל זפירה צריכת דלק של 9.8 ק''מ לליטר. מיכל דלק בנפח 58 ליטרים יספק טווח נסיעה של כ- 550 ק''מ בין תדלוקים. אופל זפירה משתייך לקבוצת זיהום 14 מתוך 15.

אופל זפירה

אמינות ועלויות אחזקה

אופל זפירה משווק עם שנתיים אחריות ללא הגבלת קילומטרים ושנה שלישית עד 100 אלף ק''מ. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון במוסך היבואן עומדת על 735 ₪, עלות הטיפול השני 889 ₪, עלות הטיפול השלישי 735 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 2,195 ₪. סך ארבעת הטיפולים הראשונים עומד על 4,553 ₪ כולל מע"מ - יקר מהמתחרים המובילים אך ממוצע ביחס למקובל ברוב המותגים האירופאיים.

אופל זפירה

מחיר פנס קדמי עומד על 2,991 ₪, מחיר פנס אחורי 1,760 ₪, ומחיר מראת צד קומפלט עומד על 3,207 ₪. מחיר זוג רפידות בלם קדמיות עומד על 494 ₪ ומחיר זוג צלחות בלם קדמיות עומד על 633 ₪. עלות חלקי החילוף נמוכה ביחס לסגמנט. עלות ביטוח מקיף וחובה לנהג בן 21 עם ותק נהיגה של 3 שנים, ללא תביעות וללא שלילות רישיון עומדת על 8,399 ₪.

בטיחות

אופל זפירה לא מצוייד במערכות בטיחות אקטיביות מקוריות ומשווק עם 6 כריות אוויר, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, ומערכת מובילאיי בהתקנה מקומית כסטנדרט. בשנת 2011 נבחן הזפירה במבחני הריסוק האירופאיים של ארגון Euro NCAP וגרף ציון מקסימלי של 5 כוכבי בטיחות עם ציונים של 94% בהגנה על בוגרים, 83% בהגנה על ילדים, 53% בהגנה על הולכי רגל, ו- 86% עבור מערכות הבטיחות. בישראל מקבל אופל זפירה ציון 5 מתוך 8 ברמת האבזור הבטיחותי.

אופל זפירה

תמורה למחיר

אופל זפירה משווק בישראל ברמת אבזור אנג'וי הכוללת בין היתר בקרת אקלים מפוצלת, פתחי מיזוג מאחור, צג מידע בגודל 4.2 אינץ' בלוח המחוונים, מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', קישוריות בלוטות', בקרת שיוט עם מגביל מהירות, פנסי הלוגן בשילוב תאורת יום מסוג LED, מסילות אורך בגג הרכב, ומראות חשמליות עם מפשיר אדים. בתוספת תשלום ניתן לקבל גם מצלמת רוורס וחישוקי אלומיניום.

אופל זפירה מתקרב לסוף ימיו וצפוי לפנות את מקומו לרכב פנאי עם 7 מושבים שיקריב מעט מהשימושיות והנוחות לטובת עיצוב אופנתי יותר. עד אז, יוכלו הלקוחות המסורתיים ליהנות ממיניוואן קלאסי המציע שימושיות גבוהה עם המון תאי אחסון, תא נוסעים אוורירי ומודולרי, ועיצוב מכובד. אילו היה מוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות כסטנדרט ואבזור נוחות נדיב יותר, היה יכול אופל זפירה להיות מתחרה חזק יותר מול רכבי 7 מושבים אחרים.

אופל זפירה 1.4 טורבו אנג'וי אוטומטית
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,364 סמ"ק
הספק מרבי משולב 140/4,900 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 20.4/2,500 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,666 מ"מ
רוחב כללי 1,928 מ"מ
גובה כללי 1,620 מ"מ
בסיס גלגלים 2,760 מ"מ
מיכל דלק 58 ליטרים
נפח תא מטען

152-1,860  ליטרים

משקל עצמי 1,601 ק"ג
מהירות מרבית 197 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 10.9 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 14.5 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 9.8 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 14 (מתוך 15)
ציון בטיחות ENCAP 5 כוכבים (2005)
רמת אבזור בטיחותי 4 (מתוך 8)
מחיר

169,500 ₪

אופל זאפירה 2018