קיה סטוניק במבחן דרכים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 21 אוגוסט 2018
  • 0 תגובות

את קיה כבר אין צורך להציג בישראל. כמעט כל מכונית שמינית שעלתה לכביש מאז תחילת השנה, נושאת את סמל היצרנית הדרום קוריאנית. בכל פינת רחוב תוכלו לפגוש את הספורטאז', הפיקנטו או הנירו הפופולריים. כעת מושק בישראל קיה סטוניק, רכב פנאי עירוני הצפוי לחזק את קיה אף יותר.

סרטון קיה סטוניק במבחן דרכים

קיה סטוניק 1.0 טורבו פרימיום
יתרונות אבזור, יחידת הנעה, נוחות נסיעה בין עירונית, בטיחות
חסרונות עיצוב לא מספיק קשוח, נוחות נסיעה בעיר, שימושיות

קיה סטוניק

לא מעט זמן נדרש לקיה כדי להיכנס לקטגוריה הלוהטת של רכבי הפנאי הקטנים, אך נראה כי הם עמלו ווידאו כי כל סעיפי התכנון החשובים מקבלים התייחסות. קיה סטוניק מוצע בישראל עם שתי יחידות הנעה ובמחירים הנעים בין 107,900 ₪ לבין 118,900 ₪. יצאנו למבחן דרכים עם קיה סטוניק בגרסת פרימיום הבכירה עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.0 ליטר.

קיה סטוניק

עיצוב ונוחות

קיה סטוניק מציג עיצוב מעודן ביחס למתחרים ודומה יותר לסופר מיני מוגבהת מאשר לג'יפון אמיתי. עיצוב החזית מתהדר בגריל אף הנמר של קיה ובפנסים צרים הכוללים תאורת יום מסוג LED. פנסי הערפל שקועים בגומחות המדמות כונסי אוויר, בתחתית הפגוש הקדמי עיטור כסוף המדמה מגן גחון, ולקינוח מציג מכסה המנוע זוג שקעים ארוכים ונאים.

קיה סטוניק

מהצד בולטת מיד הצביעה הדו-גונית, רכב המבחן הגיע עם גג בצבע כתום בוהק המשתלב נהדר עם הצבע האפור של המרכב. בקיה הוסיפו טוויסט מעניין עם קורת C בצבע הרכב המפרידה בין הגג לספוילר האחורי. חיפוי פלסטיק שחור מחפה את בתי הגלגלים ותחתית הדלתות, ופסי הגגון מוסיפים לעיצוב הפנאי. החישוקים הקלים בקוטר 17 אינץ' נאים מאוד, עיצובם מקורי והם צבועים בשני גוונים. מאחור פגוש אחורי גדול שבקצהו מגן פלסטיק כסוף ופתח מפלט אובלי שמנמן ומבטיח.

הסטוניק מבוסס על קיה ריו החדשה אך מציג מידות גדולות במעט. אורכו 4,140 מ"מ, רוחבו 1,760 מ"מ, גובהו 1,520 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים 2,580 מ"מ. מרווח הגחון צנוע ועומד על 183 מ"מ, כ- 50 מ"מ יותר מהריו.

גם תא הנוסעים מתבסס על קיה ריו אך מרגיש עליז ואטרקטיבי יותר בזכות נגיעות בצבע כתום. החיפוי העליון שטוח ונמוך יחסית לטובת תחושת המרווח. מול הנהג והנוסע מלפנים פנל בגוון כסוף כהה. פתחי המיזוג זוכים למסגרת בגוון שחור מבריק, ובמרכז בולט מסך מגע המזדקר מהקונסולה המרכזית. בקרת האקלים ממוקמת נמוך יותר ומציגה עיצוב נאה. התא הפתוח בתחתית הקונסולה מחולק לשני מפלסים ומכיל גם את חיבורי החשמל והמדיה. בורר ההילוכים נאה ומחופה עור נעים למגע.

קיה סטוניק

גלגל ההגה הקטום נאה ומחופה עור מחורר עם תפר כתום וכולל מגרעות נוחות לאחיזה. על גבי גלגל ההגה פקדים לשליטה במערכת השמע, מחשב הדרך ובקרת השיוט. לוח המחוונים אינו חדשני ואף מעט פשוט, אך קריא וברור. במרכז לוח המחוונים מסך המציג את נתוני מחשב הדרך. משמאל לנהג פאנל מתגים לשליטה בכוונון האורות, בקרת היציבות, חיישן לחץ האוויר בצמיגים, ובקרת הסטייה מנתיב הנסיעה.

איכות החומרים בתא הנוסעים אינה מתעלה על המקובל בקטגוריה ולא תפגשו חומרים רכים ויוקרתיים, אך תא הנוסעים נעים לשהייה אודות לשילוב צבע מוביל, ריפוד מושבים עבה משולב עור, ודוושות אלומיניום ספורטיביות, מצילים את המצב ותורמים לתחושה הטובה בתא הנוסעים. איכות ההרכבה טובה ולא נתקלנו בפנלים רופפים או בקרקושי פלסטיקה. תפעול המערכות השונות קל בזכות פריסת פקדים מקובלת וסימון ברור על מה אחראי כל לחצן. מערכת המולטימדיה דוברת עברית ומקלה אף היא על השימוש, אך סובלת ממסך ברזולוציה נמוכה שאינו רגיש מספיק למגע.

קיה סטוניק

קיה סטוניק מציע מספר תאי אחסון שימושיים. תא הכפפות פשוט ואינו כולל דיפון למניעת רעש או תזוזת חפצים. התא שמתחת למשענת היד הקדמית עמוק ושימושי, מתקני הכוסות בין המושבים הקדמיים עמוקים ויעילים, ובארבעת הדלתות קיימים תאים פתוחים המיועדים לבקבוקי שתיה. נפח תא המטען עומד על 332 ליטרים או 1,135 ליטרים לאחר קיפול המושב האחורי. חבל שקיפול המושב האחורי לא יוצר רצפה שטוחה ונוחה להעמסת מטען. כמו כן, חסרו לנו בתא המטען אמצעי עיגון או אפשרות להגבהת רצפת תא המטען לאור שפת ההטענה הגבוהה הפוגעת בשימושיות.

הכניסה אל תא הנוסעים מרגישה כמו כניסה אל רכב סופר מיני ומצריכה כיפוף והרכנת הראש. חסרה אותה תחושת נוחות שבכניסה לרכב גבוה עם מושבים גבוהים, והדלת הקדמית הרחבה מפצה על כך באופן חלקי בלבד. המושבים נוחים למדי אך היינו שמחים לתמיכה הולמת יותר לגב התחתון. מושב הנוסע לא מתכוונן לגובה ולא יהיה נוח לנוסעים נמוכים. תנוחת הישיבה הבסיסית מעט גבוהה מהמקובל ברכבי סופר מיני אך אינה מעניקה תחושה של נהיגה ברכב פנאי גבוה.

קיה סטוניק

מרווחי הרגליים והכתפיים מלפנים טובים אך היינו שמחים למרווח ראש נדיב יותר. נהגים בגובה 1.80 מטרים כבר ירגישו קרבה לגג. הכניסה למושב האחורי נפגמת עקב דלתות קטנות וגג המשתפל לאחור. המושב האחורי יאכלס בנוחות שני נוסעים בוגרים שייהנו ממרווח רגליים טוב אך מרווחי הראש והכתפיים לא מצטיינים. שלושה ילדים יזכו למרווח סביר ולטובת היושב במרכז רצפה כמעט שטוחה ואפילו שקע USB בקונסולה שבין המושבים. עם זאת, המושב המרכזי מעט מוגבה ואינו נוח לנסיעות ארוכות.

היציאה עם קיה סטוניק אל רחובות הכרך העירוני חושפת כיול מתלים נוקשה למדי. רוב השיבושים מועברים באופן ישיר אל תא הנוסעים והגדולים שבהם מחייבים הפחתה של מהירות הנסיעה. שדה הראיה לפנים טוב ומראות הצד הרחבות מסייעות לנהג להתמצא בסביבה. הראות לאחור מעט מוגבלת בגלל השמשה הקטנה אך ניתן להסתייע במצלמת הרוורס המקורית עם פסי ההכוונה הדינמיים.

קיה סטוניק

ביציאה מהעיר משתפרת נוחות הנסיעה באופן משמעותי. קיה סטוניק מצליח לספוג שיבושים קטנים ובינוניים ומתקשה בעיקר עם שברי כביש גדולים. בכבישים גליים מצליח הסטוניק לרסן את התנודות ולשמור על יציבות. בידוד הרעשים טוב וגם במהירויות גבוהות ניתן לנהל שיחה בנעימים מבלי להרים את הקול.

ביצועים

מכסה המנוע המעוצב של קיה סטוניק מסתיר יחידת הנעה חדשה המגיעה לראשונה לישראל. כמו רבים ממתחריו מצוייד הסטוניק במנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר. ההספק המרבי עומד על 120 כ"ס והמומנט על 17.5 קג"מ החל מ- 1,500 סל"ד. נתוני הביצועים הרשמיים מספרים על תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 10.6 שניות, ומהירות מרבית של 185 קמ"ש. במבחן שלנו נמדדה תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 10.9 שניות. פעולת המנוע חלקה ורעידות קלות האופייניות במנועי 3 צילינדרים מורגשות בעמידה, אך לא באופן מטריד.

קיה סטוניק

לקיה סטוניק תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים. אופי פעולתה הרשים אותנו עם החלפות הילוכים חלקות, ושמירה על המנוע בטווח הסל"ד היעיל מבלי לשאוף להגיע להילוך השביעי בכל מהירות. גם ההיסוס המוכר של התיבות הרובוטיות בזינוק הראשוני כמעט ואינו מורגש. בפקקים ובעומסי תנועה נרשמו לעיתים רחוקות החלפות פחות חלקות בזמנים שבהם הזינוק היה מהוסס או מיד לאחר האטה. היינו שמחים למצב ספורט שיסייע בכבישים מפותלים ובבלימת מנוע במדרון.

התנהגות הכביש של קיה סטוניק בוגרת ובטיחותית. המתלים הנוקשים שומרים על מרכב מאוזן וזוויות גלגול מינימליות. האחיזה גבוהה בזכות הצמיגים הרחבים, ותחת עומס נרשם תת היגוי קל. בלימה במהלך הפניה תביא להידוק קל של קו הפניה ללא דרמות מוגזמות. למרות כיול המכלולים המוצלח, חוסר תקשורת מצד ההגה והשלדה מונע מהסטוניק להפוך לרכב פנאי מהנה לנהיגה. הבלמים הפגינו תגובה מיידית וחדה ללחיצה על הדוושה, אך תחת עומס מתמשך נרשמה דעיכה קלה ביכולת הבלימה.

צריכת דלק

על פי נתוני היצרן עומדת צריכת הדלק המשולבת של קיה סטוניק על 19.2 ק"מ לליטר. במבחן שלנו נמדדה צריכת דלק ממוצעת של 12.5 ק"מ לליטר. בתנאים תובעניים ובנסיעה עירונית התקבלה צריכה של 11.4 ק"מ לליטר. בנסיעה שכללה שיוט רגוע מחוץ לעיר התקבלה צריכת דלק של 14.9 ק"מ לליטר. נפח מיכל הדלק עומד על 45 ליטרים וניתן לצפות לטווח נסיעה של כ- 500 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 3 מתוך 15.

קיה סטוניק

אמינות ועלויות אחזקה

קיה סטוניק נמכר בישראל עם אחריות יצרן מלאה ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ, המוקדם מבין השניים. על פי הוראות היצרן יש לבצע טיפול תקופתי אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון 573 ₪, עלות הטיפול השני 971 ₪, עלות הטיפול השלישי 573 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 1,117 ₪. סך עלות הטיפולים עד 60,000 ק"מ עומדת על 3,234 ₪ והיא נמוכה מהמקובל בסגמנט רכבי הפנאי הקטנים.

קיה סטוניק

עלות פנס קדמי 4,700 ₪, עלות פנס אחורי 978 ₪, עלות מראת צד קומפלט 3,033 ₪, עלות סט רפידות בלם קדמיות 407 ₪, ועלות סט צלחות בלם קדמיות עומדת על 976 ₪. גם עלויות החלפים נמוכות ביחס למתחרים. קיה סטוניק פרימיום נמצא בקבוצת רישוי 2 ועל כן עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 1,525 ₪. כל המחירים כוללים מע"מ.

לקיה סטוניק תיבת הילוכים רובוטית עם זוג מצמדים יבשים. תיבות הילוכים מסוג זה סבלו בעבר מרמת אמינות נמוכה. תיבת ההילוכים של קיה סבלה מהתחממות המצמדים, בעיקר בגרסאות קיה ספורטאז' טורבו. קיה צרפו לספר הרכב עלון המסביר על אופי פעולת תיבת ההילוכים המשמיעה לעיתים 'קליקים' בהעברת הילוכים. בנוסף ממליץ העלון להימנע מעמידה במדרון מבלי ללחוץ על דוושת הבלם למניעת התחממות המצמדים הגורמת להם נזק. מחשב הדרך המפורט של קיה סטוניק מציג גם מד חום של תיבת ההילוכים המסייע במניעת התחממות יתר של המצמדים.

בטיחות

ארגון Euro NCAP בחן את קיה סטוניק בשנת 2017 בשתי גרסאות, האחת ללא מערכות בטיחות מתקדמות שזכתה לציון נמוך של 3 כוכבים, והשנייה עם מערכות בטיחות מקוריות כמו במפרט הישראלי, שזכתה בציון מרבי של 5 כוכבי בטיחות.

קיה סטוניק

אבזור הבטיחות עשיר ביחס למתחרים וכולל 6 כריות אוויר, התרעה למניעת התנגשות מלפנים, בלימה אוטונומית, התרעה ותיקון סטייה מנתיב הנסיעה, התרעה על עייפות הנהג, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, ומצלמת נסיעה לאחור. דרגת אבזור הבטיחות עומדת על 6 מתוך 8.

תמורה למחיר

קיה סטוניק משווק בישראל במחיר התחלתי של 107,900 ₪ עם מנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.4 ליטרים בהספק 100 כ"ס ברמת אבזור אורבן הכוללת בין היתר בקרת אקלים דיגיטלית, בקרת שיוט, מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', דיבורית Bluetooth, חיישני חניה מקוריים עם תצוגה בלוח המחוונים, הגה וידית הילוכים מחופים עור, שמשות אחוריות כהות, קיפול חשמלי למראות הצד, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'.

רמת האבזור EX מוצעת עם מנוע טורבו תמורת 113,900 ₪ וכוללת בנוסף צביעה דו-גונית, ותאורת יום מסוג LED. רמת האבזור פרימיום מוצעת במחיר 118,900 ₪ וכוללת בנוסף כניסה והתנעה ללא מפתח, דוושות בגימור אלומיניום, חיישן גשם, ופנסי ערפל קדמיים.

קיה סטוניק מגיע להתחרות בקטגוריית הג'יפונים הקטנים בכל הכוח ויש לו כלים רבים שיסייעו לו. המנוע חזק וחסכוני, מפרט האבזור נדיב, ומפרט הבטיחות הינו מהעשירים בקטגוריה. בנוסף נהנה הסטוניק מהמוניטין החיובי של מותג קיה בישראל, שיסייע לו לסלול את דרכו אל ארנקם של הלקוחות, גם אם לא זכה לעיצוב הכי קשוח בקבוצה.

קיה סטוניק 1.0 טורבו פרימיום
מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים 1.0 ליטר
הספק מרבי משולב 120/6,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 17.5/1,500 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,140 מ"מ
רוחב כללי 1,760 מ"מ
גובה כללי 1,520 מ"מ
בסיס גלגלים 2,580 מ"מ
מיכל דלק 45 ליטרים
נפח תא מטען

332 ליטרים

משקל עצמי 1,220 ק"ג
מהירות מרבית 185 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 10.6 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 19.2 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 12.5 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 3 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים (2017)
רמת אבזור בטיחותי 6 (מתוך 8)
מחיר

118,900 ₪

קיה סטוניק 2018