דאצ'יה סנדרו במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 07 מרץ 2019
  • 1 תגובות

לדאצ'יה סנדרו יש לכאורה את כל הכלים להצלחה בשוק המקומי. היא מציעה את החוויה של קריעת ניילונים מרכב חדש מהיבואן במחיר נגיש של 63,000 ₪ ועושה זאת עם תיבת הילוכים אוטומטית ומנוע טורבו. לצד אלו יהנו הרוכשים מעלויות אחזקה זולות.

דאצ'יה סנדרו
יתרונות   מחיר, נוחות נסיעה, מרווח פנים
חסרונות   בטיחות, תיבת הילוכים רובוטית, איכות חומרים, בידוד רעשים

דאצ'יה סנדרו

עיצוב ונוחות

עיצובה של דאצ'יה סנדרו פשוט ומעט מיושן חרף מתיחת הפנים לה זכתה אשתקד. קווי עיצוב המרכב רבועים, וכצפוי ממכונית Low Cost לא נמצא כאן קימורים אקזוטיים או ניסיון ליצור עיצוב מרהיב. בצבע הכהה של רכב המבחן נראית דאצ'יה סנדרו כאילו עוצבה בעשור הקודם. בכל אופן, העיצוב אינו נורא וכנראה לא קריטי בעבור קהל היעד. במסגרת מתיחת הפנים זכתה דאצ'יה סנדרו לגריל חדש, גופי תאורה עדכניים מלפנים, וגופי תאורה אחוריים בעלי גרפיקת 4 קוביות, ההופכים את העיצוב למודרני ונעים יותר לעין.

דאצ'יה סנדרו

תא הנוסעים הינו מהפשוטים ביותר המוצעים ברכב חדש בישראל. סביבת הנהג ספרטנית ומיושנת למראה. הנהג והנוסעים עטופים בפלסטיקה קשה וזולה מכל עבר, וברגים חשופים נראים לעין בבתי ידיות הפתיחה בדלתות. הנדסת האנוש אינה מבריקה. פקדי פתיחת החלונות הקדמיים ממוקמים על הדלת כפי שניתן לצפות, אך אלו האחוריים ממוקמים בתחתית הקונסולה המרכזית. מתג כיבוי מערכת העצור וסע נסתר נמוך בין המושבים. תחושת החיסכון ניכרת בין השאר גם במחסור בתאורת פנים מאחור, העדר מראה ותאורה בסוכך השמש של הנהג, ידיות כיוונון מושב מתכתיות, ופקדים וחומרי דיפון פשוטים למראה ולמגע. אפילו המפתח פשוט ואינו מתקפל.

דאצ'יה סנדרו

המרווח לנוסעים טוב ואף מתעלה על חלק מהמתחרות היקרות יותר. המושבים הקדמיים טובים ונוחים עבור רוב הנהגים, אך נהגים גבוהים יתקשו למצוא תנוחת נהיגה נאותה ויאלצו לנהוג ללא תמיכה מספקת לירך. כמו כן, ההגה מתכוון ידנית רק לגובה. דאצ'יה סנדרו מציעה בסיס גלגלים באורך 2,590 מ"מ המקנה מרווח ברכיים סביר לנוסעים במושב האחורי, וגם מרווחי הראש והכתפיים טובים. מושב אחורי במבנה נוח ורצפה שטוחה יחסית מאפשרים הסעת 3 ילדים במושב האחורי בנוחות.

דאצ'יה סנדרו

שדה הראיה טוב בזכות קו חלונות נמוך יחסית. הכניסה והיציאה מכל המושבים סבירה בהתאם למקובל בפלח הסופר מיני. מיותר לציין כי כל אבזור מותרות כגון פתחי אוורור, תאורת פנים, שקעי טעינה, חלונות כהים, או ידיות אחיזה, נעדר מסביבת המושב האחורי.

דאצ'יה סנדרו

תא הכפפות ענק, אך פתיחתו שומטת מטה את מכסה התא ללא כל שיכוך ומקנה תחושה זולה. העדר תא אחסון בין המושבים מורגש. ישנם תאי אחסון בדלתות, שני מתקני כוסות בתחתית הקונסולה ועוד תא קטן במרכז הדשבורד. תא המטען בנפח 320 ליטרים עם שפת הטענה נמוכה ונגישה אך המפתח מעט צר עקב גופי התאורה הגדולים. גם הגימור בתא המטען זול ונעדר חומרי דיפון. קיפול המושבים האחוריים בתצורת 60:40 מביא לנפח של 1,200 ליטרים. מתחת לרצפת תא המטען גלגל חלופי קטן מפלדה.

דאצ'יה סנדרו

נוחות הנסיעה בדאצ'יה סנדרו טובה. כיול המתלים רך בבסיסו, ויחד עם צמיגים קטנים במידות 185/65/15, מצליחה הרומניה העירונית להעלים את רוב מפגעי האספלט העירוני או לפחות לסנן את הקשוחים שבהם. בעלת הבית רנו, אשר מספקת מגוון רכיבים לדאצ'יה, אחראית על בולמים בעלי יכולת שיכוך "צרפתית". מחוץ לעיר נפגמת מעט יכולת השיכוך ומורגשים טלטולים יתר על המידה. הנוחות נשארת טובה אך לא ברמתן של מכוניות סופר מיני אירופאיות אחרות. בידוד הרעשים אינו מוצלח וזוכה לציון סביר בלבד. המנוע נשמע תחת האצה ורעשי רוח וצמיגים מתחילים להופיע כבר במהירות של 90 קמ"ש.

ביצועים

יחידת ההנעה כוללת מנוע טורבו בנזין שלושה צילינדרים בנפח 898 סמ"ק בהספק 90 כ"ס ומומנט של 14.3 קג"מ. המנוע שמקורו ברנו משודך לתיבת 5 הילוכים רובוטית חד מצמדית. יחידת הנעה זו מספקת תאוצות ביניים טובות לצד תאוצה של 11.5 שניות מאפס למאה קמ"ש. המנוע סובל מהשהיית טורבו קצרה עד ל- 2,000 סל"ד אך הוא נטול רעידות וקרקושים אשר מתלווים לחלק ממנועי שלושה צילינדרים.

דאצ'יה סנדרו

עקב האכילס בחבילה זו היא תיבת הילוכים רובוטית חד מצמדית אשר פוגמת באיכות הנסיעה עקב פעולה איטית מאוד ומטלטלת. דאצ'יה טוענת לפעולה מעודנת ביחס לתיבות דומות בזכות מצמד אלקטרו-מכני בניגוד למצמד אלקטרו-הידראולי אצל חלק מהמתחרות. בפועל החסרונות המוכרים מורגשים גם כאן באותה מידה והתיבה עלולה להציק בחיי היומיום, במיוחד לאלו המרבים בנסיעה עירונית או פקוקה. בשלב זה משווקת דאצ׳יה סנדרו בישראל עם תיבת הילוכים רובוטית בלבד.

דאצ'יה סנדרו

התנהגות הכביש סבירה בלבד. כל עוד תנאי הנהיגה מנהלתיים, לא ירגיש הנהג נחיתות משמעותית ביחס לרכבים מקבילים בסגמנט. דאצ'יה סנדרו מציגה רכות בסיסית עם זוויות גלגול סבירות והתנהגות כביש בטוחה לצד אחיזה טובה. בכניסה מהירה לפניה תהפוך זווית הגלגול למוחשית ותשדר לנהג להאט את קצב הנהיגה מיידית, קל וחומר בכביש רטוב. הצמיגים הדקיקים מתקשים לייצר אחיזה נאותה תחת עומס, כך שנהגים ממהרים יאלצו לוותר על התענוג בחיסכון אותו מציעה דאצ'יה סנדרו.

צריכת דלק

עם משקל קל של 1,055 כ"ס ומנוע בנפח 898 סמ"ק ניתן היה לצפות לצריכת דלק נמוכה. בנסיעת המבחן שכללה שימוש במערכת העצור וסע ושימוש מועט במזגן, עמדה צריכת הדלק על 13.8 ק"מ לליטר דלק. נתון סביר בלבד ורחוק מנתון היצרן העומד על 20.4 ק"מ לליטר. מיכל דלק גדול בנפח 50 ליטרים יספיק לטווח נסיעה של כ- 600 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 4 מתוך 15.

דאצ'יה סנדרו

אמינות ועלויות אחזקה

דאצ'יה סנדרו משווקת עם אחריות מלאה לשלוש שנים או עד 100,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים הינם מהזולים ביותר בשוק. דאצ'יה סנדרו נדרשת לטיפול תקופתי כל שנה או 30,000 ק"מ. מחיר הטיפול הראשון עומד על 654 ₪ ומחיר הטיפול השני עומד על 1,199 ₪. עלות הטיפולים הכוללת עד 60,000 הקילומטרים הראשונים עומדת על 1,853 ₪ בלבד, כולל מע"מ.

דאצ'יה סנדרו

עלות פנס ראשי עומדת על 1,714 ₪, עלות פנס אחורי 710 ₪, עלות מראת צד 2,334 ₪, עלות רפידות בלמים 344 ₪, ועלות צלחות בלמים 583 ₪. כל המחירים כוללים מע"מ וזולים משמעותית מהמתחרים.

עלויות הביטוח הן 1,696 ₪ לביטוח חובה ו- 4,353 ₪ לביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא תביעות ושלילת רישיון.

בטיחות

במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2013, קיבלה דאצ'יה סנדרו ציון של 4 כוכבים מתוך 5 עם ציונים של 80% בהגנה על בוגרים, 79% בהגנה על ילדים, 57% בהגנה על הולכי רגל, ו- 55% עבור מערכות הבטיחות. אבזור הבטיחות דל מאוד וכולל בין היתר 4 כריות אוויר בלבד, מצלמת רוורס וחיישני רוורס. כמו כן מותקנת ברכב מערכת מובאון בהתקנה מקומית המספקת התרעות בלבד. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 0 מתוך 8 עקב היעדרן של 6 כריות אוויר או כל מערכת בטיחות חדישה.

דאצ'יה סנדרו

תמורה למחיר

דאצ'יה סנדרו ברמת אבזור לוריאט עם תיבת הילוכים רובוטית חד מצמדית, מוצעת במחיר 63,000 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', קישורית בלוטות', מצלמת רוורס, מערכת שמע עם 4 רמקולים, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, משענת יד לנהג, הגה כוח אלקטרו-הידראולי מתכוונן לגובה, 4 חלונות חשמל, מושב אחורי מתקפל ביחס 60:40, מראות עם חימום וכיוונון חשמלי, פנסי ערפל, תאורת יום מסוג LED, וחישוקי פלדה בקוטר 15 אינץ'.

דאצ'יה סנדרו מציעה חבילה מפתה. במחיר נגיש תוכלו לרכוש רכב מרווח, נוח ושימושי, עם מנוע טורבו מודרני ותיבת הילוכים אוטומטית. לחובתה נרשמת תחושה מיושנת, בטיחות לא מספקת ותיבת הילוכים לא מעודנת. לאלו מכם החפצים ברכב חדש ואוטומטי, יכולה דאצ'יה סנדרו להוות אלטרנטיבה למכונית מיני במחיר דומה, עם יתרון ברור בתחומי הביצועים והשימושיות.

דאצ'יה סנדרו לוריאט
מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים 898 סמ"ק
הספק מרבי משולב 90/5,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 14.3/2,250 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית חד מצמדית 5 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,057 מ"מ
רוחב כללי 1,733 מ"מ
גובה כללי 1,523 מ"מ
בסיס גלגלים 2,589 מ"מ
מיכל דלק 50 ליטרים
נפח תא מטען

320 ליטרים 

משקל עצמי 1,090 ק"ג
מהירות מרבית 175 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 11.0 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 20.4 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 13.8 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 4 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 4 כוכבים (2013)
רמת אבזור בטיחותי 0 (מתוך 8)
מחיר

63,000 ₪

דאצ'יה סנדרו 2019