קאדילק XT4 במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 21 אוגוסט 2019
  • 1 תגובות

סגמנט הקרוסאוברים הקומפקטיים תופס תאוצה כלל עולמית. למרבית יצרניות הפרימיום יש נציגים בסגמנט כגון אאודי Q3, ב.מ.וו X1, וולוו XC40, ומרצדס GLA, אך קאדילק נכנסת למשחק באיחור מה עם ה- XT4 אשר תוכנן ועוצב ע"י הצוותים הצעירים בחברה, במטרה למשוך קהל צעיר באמצעות עיצוב בעל נוכחות, ממדים נדיבים, ואבזור עשיר.

קאדילק XT4 פרימיום לוקצ'ורי 2.0 ליטרים אוט'
יתרונות עיצוב, אבזור נוחות ובטיחות, מרווח
חסרונות נוחות נסיעה, בלמים

קאדילק XT4

עיצוב ונוחות

עיצובו של קאדילק XT4 מיישר קו עם שפת העיצוב הנוכחית של היצרנית הכוללת קווי מרכב חדים ודרמטיים. קאדילק XT4 מבוסס על פלטפורמת E2xx של GM המשרתת בין היתר את שברולט מאליבו ואקווינוקס, ומציע מראה מרשים בעיקר בזכות ממדים מהנדיבים בקטגוריה. אורכו 4,600 מ"מ, רוחבו 1,880 מ"מ, גובהו 1,630 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,780 מ"מ. מדובר בממדים המתקרבים לדגמים האירופאים מקטגוריה גבוהה יותר. העיצוב מרשים מאוד ומושך מבטים, במיוחד בצבע לבן קריסטל אותו עטה רכב המבחן (תוספת בסך 4,000 ₪). החרטום בעל נוכחות רבה בזכות גריל גדול ומרשים, וגופי תאורת LED עם חתימת אור הנשפכת מקצה יחידת התאורה ועד לתחתית הפגוש. מהצד מרשימות קשתות גלגלים מושחרות המאכלסות חישוקי 20 אינץ', מסילות גג בגוון כרום, ומדרגות צד. בחלק האחורי קורות C הנמתחות לאחור ומקנות טאץ' דינמי למראה. גופי תאורה אחוריים מסוג LED בצורת האות L משלימים נוכחות מהגבוהות בסגמנט.

קאדילק XT4

תא הנוסעים מרכך את העיצוב החיצוני הדרמטי ומציג סביבת נהג סולידית אם כי מכובדת מאוד, המעניקה תחושת פרימיום. לא מצאנו כאן תאורת אווירה מתחנפת או פתחי מיזוג בעיצוב מנוע סילון כמו אצל חלק מהמתחרים, אך מצאנו חומרים איכותיים ברובם ושפע דיפוני עור רך בשילוב גימור דמוי עץ. איכות ההרכבה טובה אך לא מתעלה ואינה מיישרת קו עם המתחרים מגרמניה.

קאדילק XT4

מערכת המולטימדיה CUE בגרסה העדכנית ביותר כוללת מסך מגע HD בגודל 8 אינץ' המוטה בזווית מעלה. המערכת אינטואיטיבית וקלה לתפעול, מגיבה מהר, ובעלת רזולוציה מצויינת. ניתן לצמד אליה זוג סמארטפונים (אך לא להזרים מידע במקביל) באמצעות קישוריות בלוטות' או באמצעות חיישן NFC הממוקם מתחת למסך ומאפשר חיבור מהיר וקליל במגע, ללא צורך בהפעלת הבלוטות' בנייד. מערכת השמע מבית BOSE מציעה חוויה ווקאלית איכותית הודות ל- 13 רמקולים.

מעל לצג מערכת המולטימדיה פתחי מיזוג גבוהים ויעילים. מתחת לצג  נמצאים פקדים פיזיים לשליטה נוחה על מערכת בקרת האקלים שעדיפים על מערך שליטה דרך מסך המגע, ובתחתית הקונסולה מדף אחסון עם שקעי USB, פתח לכרטיס SD, ושקע מתח 12V. משטח הטעינה האלחוטי לסמארטפון נמצא במעין מגלש זמין מתחת למשענת היד שבין המושבים. לוח המחוונים קריא וברור, ובמרכזו צג מחשב דרך צבעוני. בנוסף מצוייד הדגם בתצוגה עילית צבעונית המוקרנת על השמשה הקדמית שהייתה ברורה גם באור שמש. הנדסת האנוש יעילה, ברורה ונטולת תחכומים.

קאדילק XT4

המושבים עטויי העור מעולים בזכות משענת גב רחבה ותמיכה צידית טובה, ומאפשרים נהיגה ארוכה המלווה בתחושת פינוק. בגרסת פרימיום לוקצ'ורי הנבחנת, כוללים המושבים הקדמיים כיוון חשמלי גם לקשיחות תמיכת הגב התחתון, חימום, קירור, ועיסוי. ללא ספק, החבר'ה בקאדילק לא חסכו בפינוקים.

המרחב לנוסעים הוא יתרון בולט של קאדילק XT4 ביחס לסגמנט. הממדים המכובדים יחד עם בסיס גלגלים באורך 2,780 מ"מ, משלמים דיווידנדים נאים לכל הנוסעים. גם כאשר מלפנים יושבים בנוחות שני נוסעים גבוהים, מרווח הברכיים מאחור נותר מכובד לשני נוסעים. מנהרת הינע בולטת תפריע לנוסע שלישי במרכז. נוסעי המושב האחורי יהנו גם ממרווח נאות לכתפיים ולראש, מחלונות כהים, פתחי אוורור ייעודיים, שקע USB, שקע טריפל C וחימום מושבים. כמו כן ישנה מערכת חשובה למניעת שכחת ילדים במושב האחורי. המערכת פועלת באמצעות התרעה קולית וויזואלית בצג מחשב הדרך בעת יציאה מהרכב לאחר נסיעה בה נפתחה ונסגרה אחת מהדלתות האחוריות. מדובר במערכת פשוטה ויעילה בעלת ערך מוסף כביר בארצנו החמה.

קאדילק XT4

הגה המתכוונן חשמלית לעומק ולגובה מאפשר למצוא תנוחת נהיגה נוחה וגבוהה לכל נהג. קו החלונות מעט גבוה ומקשה על תמרון במקומות צפופים, אך סוללת מצלמות 360 מעלות וחיישנים היקפיים מפצים על כך בהחלט. פריט חדשני ומעניין הינו מראה מרכזית שבהינד ידית הופכת למסך המציג את הנעשה מאחורי הרכב דרך מצלמה ייעודית המותקנת מאחורי הרכב. בנוסף ניתן לכוון את בהירות התמונה, לבצע זום, ולשנות את זווית המצלמה. לקח לי מעט זמן להתרגל לשינוי המוצלח, אך לאחר מכן קשה היה לחזור למראה רגילה. אמנם לא ניתן לראות את יושבי המושב האחורי, אך הרציונל הבטיחותי שלשמו נועדה המראה המרכזית מתקיים במלואו בזכות שדה ראיה רחב ונקי, ללא הפרעות מצד משענות ראש, נוסעים או מטען. בתקרת הרכב צמד סוככי שמש הכוללים תאורת איפור, פקדי שליטה בגג הפנורמי, ופקדים לסנכרון שלט פתיחת מחסום הבית והמשרד.

קאדילק XT4

בתא הנוסעים מגוון תאי אחסון שימושיים הכוללים תא גדול מתחת למשענת היד המשלב את משטח הטעינה האלחוטי, מדף אחסון בתחתית הקונסולה המרכזית, תא כפפות גדול ומואר, תאי אחסון עמוקים בדלתות, וכיאה לרכב אמריקאי, לא פחות מארבעה מתקני כוסות - שניים מלפנים ושניים במשענת היד במושב האחורי.

קאדילק XT4

הכניסה והיציאה מהרכב נוחות בזכות מושב בגובה אידיאלי לבעלי גובה ממוצע, ודלתות ענקיות בעלות מפתח רחב. תא המטען בנפח 637 ליטרים והוא גדול במיוחד ביחס למתחרים. שפת ההטענה שטוחה אך מעט גבוהה. דלת תא המטען נפתחת חשמלית ומאפשרת גם פתיחה חלקית השימושית בחניונים עם תקרה נמוכה. ברמות האבזור הגבוהות מוצעת גם פתיחת תא מטען בעזרת מחוות רגל כאשר סמל קאדילק מוקרן על הרצפה לסימון המיקום המומלץ להנפת הרגל. קיפול המושבים האחוריים יוצר רצפת הטענה שטוחה לחלוטין עם חלל הטענה ענק ושימושי בנפח 1,384 ליטרים. מתחת לרצפת תא המטען שוכן גלגל חלופי עם חישוק פלדה בגודל מלא.

הכניסה וההתנעה מתבצעות באמצעות מפתח חכם. כמו כן ישנה אופציה להתנעה מרחוק באמצעות לחיצה על השלט לטובת מיזוג או חימום הרכב בטרם הכניסה אליו. בעת הכניסה לרכב המונע יש להקליד את הקוד בקודן וללחוץ על מתג ההתנעה. תחילת התנועה בעיר חושפת נוחות נסיעה לוקה בחסר. המהלך הראשוני של המתלים מעט נוקשה וגורם לנסיעה קופצנית ולתנודות בעת מעבר על חריצים ושברים. קאדילק XT4 בהחלט מגלה קושי מסוים בשיכוך שיבושים חדים, במיוחד במהירויות נמוכות. פסי האטה, גלים, ושיבושים עגולים יותר, משוככים באופן עדיף אך גם כאן טלטולים ותנודות המרכב גורעים מאיכות הנסיעה הכוללת. בשיוט בכביש המהיר משתפרת נוחות הנסיעה אך חוסר ריסון המטלטל את המרכב בכביש גלי מהווה את נקודת התורפה העיקרית ברכב.

קאדילק XT4

בידוד הרעשים מוצלח ורעשים מתחילים לחדור אל תא הנוסעים רק במהירויות גבוהות. קאדילק XT4 מצוייד במערכת נטרול רעשים אקטיבית המורכבת ממיקרופונים המותקנים בתקרה אשר קולטים רעשים בתדרים נמוכים כגון אוושת צמיגים, ומורים למערכת השמע לשדר תדר הפוך לביטול הרעש. קשה לאמוד את טיב המערכת ללא ציוד מקצועי, אך התוצאה הסופית מוצלחת מעבר לממוצע בסגמנט.

קאדילק XT4

עם הנעה קדמית, צמיגים בחתך 45, ומרווח גחון מוגבל, קשה לדמיין את קאדילק XT4 צולח שטח טרשי, אך היות ומדובר בקרוסאובר שירד מדי פעם מהאספלט, ירדתי לשבילים כבושים וגם יותר מאתגרים, שם התגלה קאדילק XT4 כפרטנר בינוני. המתלים אינם מצליחים לרסן ביעילות בורות וחריצים. הנסיעה בשטח קופצנית ומתקבלת התחושה שקאדילק XT4 לא נועד להגיע מעבר לשבילי קק"ל שנצלחו ע"י רכבי הליסינג בטיולי שבת.

ביצועים

קאדילק XT4 מצויד במנוע טורבו טווין סקרול בנזין 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטרים המפיק 237 כ"ס ומומנט מרשים של 35.7 קג"מ ב- 1,500-4,000 סל"ד. המנוע משודך לתיבת 9 הילוכים אוטומטית פלנטרית ומספק ביצועים טובים מאוד. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 7.0 שניות עם דחף אחיד בזכות המומנט הבשרני הזמין כבר בסל"ד נמוך ותורם גם לגמישות מנוע המעניקה יכולת שיוט נעימה ותאוצות ביניים טובות. השהיית הטורבו אינה מוחשית כאן כלל. תיבת ההילוכים חלקה, יעילה, ומגיבה בזריזות. התיבה מסוגלת להוריד אפילו 4 הילוכים בזריזות לקראת עקיפה בטוחה. מנופי העברת הילוכים מאחורי גלגל ההגה מסייעים בנהיגה ספורטיבית, ומצב ספורט בבורר מצבי הנהיגה מתבל בפלפל את החוויה הכללית. במצב שיוט מנותקים 2 צילינדרים לטובת חיסכון בדלק. מעל 4,000 סל"ד חודר צליל המנוע אל תא הנוסעים כשהוא מלווה בסאונד ספורטיבי למחצה, אך לאור גמישות המנוע כמעט ואין צורך להגיע לשם.

קאדילק XT4

התנהגות הכביש פושרת למדי. גובהו של הרכב מורגש היטב בעת כניסה מהירה לפניה. תחת לחץ, אפילו מתון, תורגש רכינת מרכב וזוויות גלגול מוחשיות. בנהיגה מנהלתית ורגועה אין כל בעיה או תחושת חוסר ביטחון, וניתן גם לנהוג את הקאדילק המגודל במהירות בכביש מפותל, אך תחושת הנהג תגרום לו להפחית את הקצב. להגה משקל טוב והתנגדות מלאכותית, אך הוא חסר תקשורת לחלוטין. הבלמים מהווים את נקודת התורפה המשמעותית השניה בחבילה. מדובר במערכת בלימה אלחוטית מבוססת מגבר בלם אלקטרו-הידראולי המתאפיין במשקל נמוך וממדים קומפקטיים. בפועל, הלחיצה על הדוושה דורשת הפעלת כוח רב, הנהג לא חש כל תגובתיות ביחס לעצימות הבלימה, ועוצמת הבלימה לא הולמת את הביצועים ומשקל הרכב. לא מדובר בסכנה בטיחותית, אבל ראוי וסביר לצפות לבלמים נשכניים בעלי ביצועים טובים משמעותית ברכב כזה.

צריכת דלק

למרות הממדים, הביצועים המכובדים ומשקל של 1,674 ק"ג, הציג רכב המבחן צריכת דלק משולבת של 10.8 ק"מ לליטר בנהיגה סטנדרטית שכללה הפעלת מזגן ברובה. הנתון שקיבלנו לא רחוק מהנתון הרשמי של היצרן העומד על 11.4 ק"מ לליטר עפ"י התקן האמריקאי הידוע כמציאותי יותר ביחס לאירופאי. מערכת ה- Start & Stop לבטח תרמה לנתון צריכת הדלק המכובד. מיכל דלק בנפח 60 ליטרים יספק טווח נסיעה של כ- 600 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 14 מתוך 15.

קאדילק XT4

אמינות ועלויות אחזקה

בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports לשנת 2019, דורגה קאדילק במקום האחרון מתוך 28 יצרנים. בסקר J.D. Power שנערך בשנת 2019 בארה"ב התברגה קאדילק במקום ה- 24 מתוך 32 יצרנים עם 166 תקלות לכל 100 כלי רכב.

קאדילק XT4 משווק עם אחריות מלאה לשלוש שנים או 120,000 ק"מ. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון במוסך היבואן עומדת על 627 ₪, עלות הטיפול השני 861 ₪, ועלות הטיפול השלישי 627 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 861 ₪. מדובר במחירים זולים מאוד ביחס למתחרים.

עלות יחידת תאורה קדמית 14,969 ₪, עלות מראת צד 9,846 ₪, עלות פנס אחורי 5,670 ₪, עלות רפידות בלם קדמיות 1,114 ₪, ועלות צלחות בלם קדמיות 1,876 ₪. עלויות החלפים גבוהות בסגמנט.

עלות ביטוח לכל נהג מעל גיל 21 עם עבר נטול תביעות עומדת על כ- 7,000 ₪ לביטוח חובה וכ- 16,000 ₪ לביטוח מקיף.

בטיחות

קאדילק XT4 לא נבחן במבחני הבטיחות שעורך ארגון Euro Ncap, אך זכה לציון מירבי של 5 כוכבים במבחן הבטיחות של ארגון ה- NHTSA האמריקאי. אבזור הבטיחות עשיר וכולל 8 כריות אוויר, בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל גם בנסיעה לאחור עד למהירות 8 קמ"ש, תיקון סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על תנועה צולבת מאחור, ניטור שטחים מתים, עמעום אורות אוטומטי, רטט במושב הנלווה בכל חיווי התרעה קולי, מצלמות 360 מעלות, חיישני חניה הקפיים, והתרעה על שיכחת ילד במושב האחורי.

קאדילק XT4

תמורה למחיר

קאדילק XT4 ברמת האבזור פרימיום מוצע תמורת 264,900 ₪ והוא כולל בין היתר מערכת מולטימדיה CUE עם צג מגע HD בגודל 8 אינץ', צימוד לשני סמארטפונים באמצעות חיישון NFC, מערכת שמע מבית BOSE עם 13 רמקולים, תצוגה עלית, גג פנורמי נפתח, מראת רוורס דיגיטלית חכמה, משטח טעינה אלחוטי, מערכת בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג לאחור, מנופי העברת הילוכים מגלגל ההגה, כיוונון חשמלי להגה, מערכת התנעה מרחוק, כניסה והתנעה ללא מפתח, פתיחת תא מטען חשמלית, ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית עם שני זכרונות לנהג, פנסי LED מלאים, וחישוקי 20 אינץ'. גרסת פרימיום לוקצ'ורי הנבחנת מוצעת תמורת 284,900 ₪ וכוללת בנוסף עיסוי, קירור וחימום במושבים הקדמיים, חימום למושבים האחוריים ולהגה, ופתיחת תא המטען במחוות רגל.

קאדילק XT4 מציע עיצוב מרשים מאוד, ממדים נדיבים, ושפע אבזור נוחות ובטיחות המקנים תחושת עושר לצד ביצועים מעולים. התחושה הכללית נפגעת בשל מערכת בלימה בינונית ואיכות נסיעה לוקה בחסר הנוצרת עקב מתלים בעלי יכולת שיכוך נמוכה מהמצופה. למעט חסרונות אלו מציע קאדילק XT4 חבילה כוללת תחרותית וכדאית.

קאדילק XT4 פרימיום לוקצ'ורי 2.0 ליטרים טורבו אוט'
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים 2.0 ליטרים
הספק מרבי משולב 237/5,000 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 35.7/1,500-4,000 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים אוטומטית 9 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,599 מ"מ
רוחב כללי 1,880 מ"מ
גובה כללי 1,627 מ"מ
בסיס גלגלים 2,780 מ"מ
מיכל דלק 60 ליטרים
נפח תא מטען

637 ליטרים

משקל עצמי 1,674 ק"ג
מהירות מרבית לא נתונה
תאוצה 0-97 קמ"ש (יצרן) 7.0 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 11.4 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 10.8 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 14 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro Ncap טרם נבחן
רמת אבזור בטיחותי

7 (מתוך 8)

מחיר

284,900 ₪

קאדילק XT4 2019