ניסאן ליף 2019 במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 26 ספטמבר 2019
  • 0 תגובות

ניסאן ליף היא אחת המכוניות החשמליות הראשונות שנכנסו לתודעת הציבור ומהבודדות בסגמנט המשפחתיות החשמליות בישראל. בניגוד לגרסאות החשמליות (EV) של קיה נירו ויונדאי איוניק המתחרות, ניסאן ליף תוכננה כמכונית חשמלית בלבד כבר מהנגיעה הראשונה בשולחן השרטוט. בהתאם לכך מותקנת הסוללה ברצפת המרכב ותורמת למרכז כובד נמוך המשפר את היכולת הדינמית ואת מרווח הפנים. ניסאן ליף אינה מכונית חדשה בעולם, הדור הנוכחי הוצג באוקטובר 2017 אך על רקע המגמה החשמלית הצוברת תאוצה בישראל, מצאה לנכון היבואנית להתחיל בשיווקה למרות מכירות דלות בדור הקודם.

ניסאן ליף
יתרונות כוח, ביצועים, נסיעה שקטה
חסרונות טווח נסיעה מוגבל מאוד, מחיר, תא נוסעים

ניסאן ליף

בנורווגיה למשל, ניסאן ליף היא המכונית הנמכרת ביותר בשל הטבות מס אותן מקנה הממשלה לרכבים חשמליים ובזכות מחירה הנגיש. ניסאן טוענת לטווח נסיעה של 270 ק"מ לפי תקן WLTP המחמיר אך כפי שתקראו בהמשך, לפי המבחן שלנו הטווח השימושי נמוך משמעותית.

עיצוב ונוחות

בניגוד לדור הראשון אשר התאפיין בעיצוב עגלגל ומקורי, עיצובה של ניסאן ליף בדור הנוכחי לא ירגש אף אחד, וכמעט אינו מסגיר את היותה חשמלית. מרכב ההאצ'בק כולל זוויות חדות, שטח חלונות נדיב, וגג בסגנון צף. החזית מציגה את שפת העיצוב המוכרת של היצרנית עם שבכה קדמית בצורת V. מאחור ניתן למצוא דיפיוזר אחורי, נטול פתחי מפלט כמובן. ממדיה של ניסאן ליף מקובלים בסגמנט המשפחתיות אליו היא משתייכת פרט לגובה חריג המיתמר ל- 1,540 מ"מ בשל מארז הסוללות הקבוע ברצפת הרכב. אורך של 4,490 מ"מ ורוחב של 1,788 מ"מ יוצרים פרופורציות שבין משפחתית קומפקטית למיניוואן. בסיס הגלגלים הנדיב באורך 2,700 מ"מ משקף את הרף העליון בסגמנט, אך מרכב חשמלי ניתן היה לצפות ליותר כי אינו כולל מנוע גדול וגיר בקדמתו, ויכול לאפשר סרחי עודף קצרים ביחס לרכב עם מנוע בעירה פנימית.

ניסאן ליף

תא הנוסעים ממשיך את הקו השבלוני של עיצוב החוץ ומציג סביבת נהג שמרנית, בניגוד לבשורה הטכנולוגית שמביאה המכונית. במרכז הקונסולה מסך בגודל 8 אינץ' עבור מערכת המולטימדיה, מעליו פתחי אוורור ותחתיו פקדי מערכת בקרת האקלים שאינה מפוצלת. בתחתית הקונסולה משטח להנחת הסמארטפון. במקום בורר ההילוכים הקלאסי תמצאו פקד דמוי עכבר מחשב לשליטה על שלושת מצבי הנהיגה ברכב חשמלי (D,P,R) ובלם החניה נדרך באמצעות דוושה שמאלית כמיטב המסורת האמריקאית. לוח המחוונים דיגיטלי למחצה ומתמקד בהצגת יתרת האנרגיה בסוללה וטווח הנסיעה הנותר.

ניסאן ליף

חומרי הדיפון קשיחים ומשדרים תחושה בסיסית וכמעט ספרטנית. ביחס למשפחתית קומפקטית ממוצעת, מדובר בדרג הנמוך של חומרי הדיפון. הצבעים הכהים שולטים ואינם תורמים לשיפור האווירה, כך שבסופו של יום תא הנוסעים אינו זוכה לציון גבוה. איכות ההרכבה לעומת זאת מותירה תחושה הדוקה ומוצקה. רוב הפקדים והמנופים איכותיים ומספקים פידבק נעים, והנדסת האנוש מוצלחת בזכות תכנון נטול התחכמות.

ניסאן ליף

המושבים הקדמיים טובים, רכים ותומכים במידה. כיוונם ידני ואין אפשרות לכיוון קשיחות מסעד הגב, אך הם מפצים על כך במבנה וריפוד נוחים. גלגל ההגה מתכוונן ידנית אך ורק לגובה ואינו ניתן לכיוון לעומק, כך שנהגים רבים יצטרכו להתפשר על תנוחת הנהיגה כדי להיות במרחק נכון מההגה ומהדוושות. בזכות הגובה הנדיב, הכניסה והיציאה נוחות מאוד ביחס למשפחתית קומפקטית וכמעט אינן מצריכות התכופפות. קו חלונות נמוך ושטח שמשות גדול מקנים תחושה אוורירית, ושמשה קדמית גדולה עם סרח עודף קדמי קצר מקנים שדה ראיה טוב לפנים ולצדדים. שדה הראיה לאחור נפגע אנושות עקב שמשה אחורית צרה וקורות C רחבות, אך מצלמות 360 מעלות מסייעות בתמרונים.

ניסאן ליף

המרווח לנוסעים סביר אך ציפינו ליותר. אחד היתרונות בפלטפורמה חשמלית טהורה הוא אחסון הסוללות ברצפת הרכב בין הסרנים ותכנון המאפשר רצפה שטוחה בזכות העדרם של מכלולי הנעה העוברים לאורך המרכב. בנוסף ניתן להגדיל את מרווח הסרנים ביחס לרכב בעל מנוע בעירה פנימית הודות למכלולי הנעה קומפקטיים והיעדרם של מיכל דלק ותיבת הילוכים.

ניסאן ליף

ניסאן ליף מציעה מרווח ראוי מלפנים, אך מאחור נתקלנו במנהרת הינע עצומה ומיותרת, מרווח ברכיים סביר בלבד, ותחושת החמצה בשל אי מימוש הפוטנציאל הטמון בפלטפורמה. לפחות הגג הגבוה ומרכב ההאצ'בק מסדרים מרווח ראש נדיב. נוסע שלישי במושב האחורי יגרום לצפיפות מורגשת מאוד ואם לא די בכך, הרי שנוסעי המושב האחורי לא יהנו מפתחי מיזוג, שקעי טעינה או כל מותרות להן ניתן וראוי לצפות במשפחתית קומפקטית בעלות של 165,990 ₪.

ניסאן ליף

ניסאן ליף חוסכת גם בפתרונות אחסון. תא הכפפות צר וקטן, התא שבתחתית הקונסולה צנום אף הוא, התא שמתחת למשענת היד הקדמית מציע נפח סביר בלבד. בדלתות הקדמיות תאי אחסון סטנדרטיים, ובאחוריות מחזיקי כוסות. תא המטען בנפח 400 ליטרים ומציע מפתח רחב דיו, גבוה מעט אך נוח לשימוש יומיומי.

תחילת תנועה נעשית בדממה מוחלטת אך מגלה נוחות נסיעה בינונית ומעט קופצנית במהירויות עירוניות נמוכות. כאן בולטים לטובה היתרונות הבולטים של מערכת ההנעה החשמלית המספקת נסיעה חלקה ושקטה מאין כמותה. במהירויות עירוניות, כשרעשי הכביש והרוח נמוכים, מציעה המשפחתית היפנית רמות שקט נדירות, וודאי בהשוואה לכל מתחרה עם מנוע בעירה פנימית.

ניסאן ליף

מעבר על פסי האטה ושיבושים גליים חושפים שיכוך חסר אשר נובע ככל הנראה מהצורך ליצור מתלים הדוקים לאור משקל יבש גבוה העומד על 1,580 ק"ג. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה, והיעדרו של רעש מנוע מבליט את רעשי הרוח והכביש שמתחילים להופיע במהירות 100 קמ"ש. בכל אופן בידוד הרעשים טוב מאוד ומתקבלת איכות נסיעה כוללת נעימה.

ביצועים

יחידת ההנעה כוללת מנוע חשמלי בהספק 150 כ"ס ומומנט של 32.6 קג"מ, וסוללת ליתיום-יון בקיבולת 40 קוט"ש. התאוצה מאפס למאה קמ"ש אורכת 7.9 שניות, והמהירות המרבית מוגבלת ל- 144 קמ"ש לטובת חסכון באנרגיה. לטובת ניצול מרבי של קיבולת הסוללה והקניית טווח נסיעה מוגדל, מצוידת ניסאן ליף במצב נהיגה חסכוני ובטכנולוגיית e-Pedal המאפשרת לנהג האצה ובלימה באמצעות דוושה אחת בלבד הודות למנגנון בלימה רגנרטיבית המנצל את האנרגיה הקינטית לטעינת הסוללה. בפועל מדובר במערכת אגירת אנרגיה הנמצאת בכל רכב חשמלי וניתנת לניתוק.

ניסאן ליף

שלא כמו במכוניות חשמליות אחרות, לא מצאנו בניסאן ליף מנופי שליטה לויסות עוצמת הבלימה הרגנרטיבית, אשר לעניות דעתי חייבת למצוא את מקומה בכל רכב חשמלי. מערכת ה- e-Pedal מציעה עוצמת בלימה גבוהה במיוחד שאינה ניתנת לוויסות, אלא רק לניתוק מלא, כך שעזיבת דוושת התאוצה מפעילה את מערכת הבלימה הרגנרטיבית בעצימות גבוהה ודורשת הסתגלות ותכנון בכדי לנהוג בה באמצעות דוושה אחת כפי שהתכוון המשורר בניסאן. יתרון נוסף במערכת הבלימה הרגנרטיבית הינו בלאי בלמים מופחת וסיוע בטעינת הסוללה לצד הפחתת משימות נהיגה מהנהג.

ניסאן ליף

מעיכת דוושת התאוצה מניבה תגובה מיידית וחזקה. במנוע חשמלי שיא המומנט זמין החל מאפס סל"ד, מה שאומר שהמשפחתית השמנמנה של ניסאן יוצאת מהמקום עם מומנט בשרני החל מהמטר הראשון. היצרן מצהיר על נתון תאוצה 0-100 קמ"ש תוך 7.9 שניות ואנו הצלחנו להשיג נתון קרוב מאוד במדידות שביצענו. גם הדרך ל- 144 קמ"ש המירביים אינה ארוכה כלל והתאוצות הן מהטובות בסגמנט המשפחתיות.

ניסאן ליף

אם הביצועים הספורטיביים עוררו חשק לנהיגה דינמית, אז מגיע הכביש המפותל אשר חושף חסרון בולט נוסף. רכב חשמלי ששורטט ותוכנן להנעה חשמלית טהורה בלבד, נהנה לכאורה ממרכז כובד סופר נמוך בזכות התקנת המסה הקריטית ביותר ברצפת הרכב בין הצירים המניעים, כך שבניגוד לרכב קונבנציונלי אין מנוע כבד בחרטום המפר את איזון חלוקת המשקל שבין הסרנים. אך משקל רב של מעל טון וחצי בשילוב מערכת מתלים בסיסית הכוללת קורת פיתול פשוטה מאחור, יוצרים התנהגות כביש פושרת אשר יחד עם הגה נטול תקשורת, אינם מעודדים גם את הפוחז שבנהגים לתקיפת פיתולים. הבלמים, בסיוע מערכת הבלימה הרגנרטיבית הדומיננטית, משתלטים על המסה הכבדה ומציגים כושר בלימה מעולה.

טווח נסיעה

ניסאן ליף מתיימרת בין היתר לגמול את העולם מהתמכרותו רבת השנים לנפט גולמי. הטעינה החשמלית מתבצעת בעמדת טעינה ביתית או בעמדות הטעינה המהירות אשר עדיין נדירות בישראל נכון להיום, אך ככל הנראה יצוצו כפטריות אחרי הגשם כבר בחודשים הקרובים. עובדה זו מהווה מכשול עיקרי ומגבירה את "חרדת הטווח" המוכרת ברכבים חשמליים.

ניסאן ליף

בתחילת הדרך עם סוללה טעונה במלואה, הראה לוח המחוונים טווח נסיעה של 260 ק"מ. בפועל לאחר 85 ק"מ נורמטיביים שרובם במצב ECO עם מערכת e-Pedal דרוכה, נותרתי עם 52% מהסוללה. ניכר כי הטווח הריאלי לשימוש עומד על כ- 200 ק"מ בטעינה מלאה. נתון היצרנית עומד כאמור על 270 ק"מ. דרגת זיהום האוויר הינה 1 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה

אמינות רכבי ניסאן נחשבת טובה. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports האמריקאי לשנת 2019 דורגה ניסאן במקום ה- 12 מתוך 28 יצרנים, ירידה של מקום אחד ביחס לאשתקד. בסקר שערך ארגון J.D Power בגרמניה בשנת 2019 ומדד את כמות התקלות ל- 100 כלי רכב, הגיעה ניסאן למקום ה- 14 מתוך 23 יצרנים ודגמיה סבלו מ- 118 תקלות לכל 100 כלי רכב, מעט מעל הממוצע בסקר שעמד על 115 תקלות. בסקר דומה שנערך בארה"ב הגיעה ניסאן למקום ה- 15 מתוך 32 יצרנים עם 137 תקלות לכל 100 כלי רכב לעומת הממוצע בסקר שעמד על 136 תקלות.

ניסאן ליף

בהיעדרם של מנוע בנזין, גיר, משאבת דלק ומכלולים מסורבלים, מתייתר הצורך בטיפולים המוכרים במנוע בעירה פנימית המצריך החלפת שמנים, מסננים, מצתים, ורצועות. צפוי כי תהיה לכך השפעה ישירה וחיובית על האמינות. ניסאן ליף משווקת עם 3 שנות אחריות מלאה, 5 שנות אחריות על מכלולי ההנעה החשמליים, ו- 8 שנות אחריות או 160,000 ק"מ על מערך הסוללות.

בטיחות

במבחני הריסוק של ארגון Euro Ncap בשנת 2018 זכתה ניסאן ליף לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 93% בסעיף הגנה על בוגרים, 86% בסעיף הגנה על ילדים ברכב, 71% בסעיף הגנה על הולכי רגל, ו- 71% בסעיף מערכות הבטיחות האקטיביות. ציון אבזור הבטיחות לפי משרד התחבורה הישראלי עומד על 7 מתוך 8.

ניסאן ליף

אבזור הבטיחות כולל בין היתר 6 כריות אוויר, חיישני חניה היקפיים, מצלמות 360 מעלות, זיהוי תמרורי תנועה, בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים, ועמעום אורות אוטומטי.

תמורה למחיר

ניסאן ליף משווקת במחיר 165,990 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', קישוריות בלוטות', מפתח חכם, מצלמות היקפיות 360 מעלות, בקרת אקלים דיגיטלית, מראה אחורית מתכהה אוטומטית, חלונות כהים מאחור, פנסי LED מלאים, וחישוקי 17 אינץ'.

כדי לא להיות תלוי בעמדות טעינה ציבוריות, כדאי מאוד שתהיה לרוכש חניה פרטית בה יוכל להטעין את המכונית. בנוסף יש לתכנן את מסלולי הנסיעות מראש ולהתאים את תוואי הנסיעה לטווח של עד כ- 200 ק"מ ריאליים. חסם קריטי נוסף הוא המחיר, שלקוח מקטגוריה גבוהה יותר ומקנה בתמורה משפחתית בינונית למדי ברמת הביצוע, אבזור דל, מראה פושר, ואיכות נסיעה סבירה בלבד. על כן, ניסאן ליף תתאים לנהג המשפחתי שחפץ ברכב חשמלי ומוכן לוותר על לא מעט פרמטרים חשובים לטובת איכות הסביבה.

ניסאן ליף אוטומט
מנוע מנוע חשמלי סינכרוני
הספק מרבי משולב 150 כ"ס
מומנט מרבי משולב 32.6 קג"מ
הנעה קדמית
אורך כללי 4,409 מ"מ
רוחב כללי 1,788 מ"מ
גובה כללי 1,540 מ"מ
בסיס גלגלים 2,700 מ"מ
נפח תא מטען

400 ליטרים

משקל עצמי 1,580 ק"ג
מהירות מרבית 144 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 7.9 שניות 
טווח נסיעה מרבי (יצרן) 270 ק"מ 
טווח נסיעה מרבי (מבחן) 190 ק"מ (משוער)
צריכת חשמל  206 וואט לשעה
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro Ncap 5 כוכבים (2018)
רמת אבזור בטיחותי

7 (מתוך 8)

מחיר

165,990 ₪

ניסאן ליף 2019