יונדאי איוניק 2019 במבחן דרכים (מתיחת פנים)

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 28 נובמבר 2019
  • 0 תגובות

יונדאי איוניק הינה מהמשפחתיות הפופולריות בישראל ואחד הדגמים החשובים ביותר של היצרנית. יונדאי איוניק הצליחה להדיח דגמים כגון יונדאי טוסון ויונדאי i10 מראש טבלת המסירות של היצרנית, ורשמה הישג מרשים כשהפכה למכונית ההיברידית הראשונה שהובילה את טבלת המסירות בישראל.

יונדאי איוניק סופרים
יתרונות צריכת דלק, אבזור, עיצוב, תמורה למחיר
חסרונות בידוד רעשים, מרווח ראש במושב האחורי, איכות חומרים

יונדאי איוניק

קל להבין מדוע הפכה יונדאי איוניק ללהיט. ההופעה נאה, מפרט האבזור עשיר, צריכת הדלק חסכונית, רמת הבטיחות גבוהה, ומקבלי רכב צמוד ממקום העבודה נהנים מהנחה בשווי השימוש בזכות היותה היברידית. טויוטה קורולה ההיברידית החדשה מנהלת עם יונדאי איוניק קרב עיקש בראש טבלת המסירות כשעננת עדכון נוסחת המיסוי הירוק מרחפת מעליהן. כעת זכתה יונדאי איוניק למתיחת פנים של אמצע החיים שאמורה לשפר את מעמדה מול המתחרות החדשות בסגמנט.

עיצוב ונוחות

ליונדאי איוניק מבנה של מכונית היברידית טיפוסית עם מרכב ליפטבק 5 דלתות וגג המשתפל לאחור לצמצום מערבולות אוויר המעלות את צריכת הדלק. החזית אגרסיבית עם גריל טרפזי גדול בדוגמה ייחודית, תאורת יום עם פסי לד נאים, ותאורת לד ראשית תואמת הזמינה ברמת אבזור סופרים הבכירה. מהצד בולטים חישוקים בעיצוב חדש עם תבליט משבצות מקורי וצביעה דו-גונית.

יונדאי איוניק

מאחור שמשה מפוצלת המופרדת באמצעות ספויילר מעודן, פנסי לד נאים עם גרפיקה פנימית מקורית, ומשטח בגוון אפור כהה המאכלס את לוחית הרישוי, תאורת הרוורס ומחזירי האור. גוון האפור בטון שעטה רכב המבחן מקורי ונאה, ויחד עם העיצוב המעודכן והמוצלח נרשמו מבטים סקרנים.

יונדאי איוניק מעט קצרה ביחס למשפחתיות סדאן וקרובה במידותיה למשפחתיות בתצורת האצ'בק. אורכה 4,470 מ"מ, רוחבה 1,820 מ"מ, גובהה 1,450 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,700 מ"מ.

יונדאי איוניק

לתא הנוסעים מראה מתקדם ומושך מבעבר, בעיקר בזכות המסך המרכזי שטיפס מעלה וניצב כעת מעל פתחי המיזוג המרכזיים. גם פתחי המיזוג בצדדים עודכנו וממשיכים פס קישוט כסוף הנמתח לאורך כל הדשבורד.  לוח המחוונים הדיגיטלי נאה ושוכן תחת חופה עם פתח בחלקה האחורי. גלגל ההגה הקטום נעים לעין עם עיטורים ופקדים בגוון כסוף.

הנדסת האנוש טובה ותפעול הרכב מתבצע בקלות. בורר ההילוכים סטנדרטי ומאפשר גם העברת הילוכים ידנית. מסביב למסך המגע פקדים פיזיים עבור קיצורי דרך לתפריטים שכיחים, המקלים את התפעול בזמן נסיעה. הפקדים על גבי גלגל ההגה ברורים ונוחים מאוד לשימוש. פקדי המגע של בקרת האקלים מוצלחים פחות. הם אמנם מספקים פידבק קולי אך לא ניתן לחוש היכן בדיוק נמצא כל פקד ועל כן נאלצנו להסיט את המבט מהכביש על מנת לתפעל את בקרת האקלים. למערכת המולטימדיה חיבור USB אחד בלבד ולכן תאלצו לבחור בין שימוש ב- Apple Car Play/Android Auto או חיבור התקן שמע עם המוזיקה שלכם.

יונדאי איוניק

בזכות בחירה בגוונים בהירים מציג תא הנוסעים מראה מרשים, אולם איכות החומרים בסיסית ומרבית החיפויים עשויים מפלסטיק פשוט ומחוספס. בלטו לטובה ההגה, בורר ההילוכים, משענת היד המרכזית, ומשענות היד בדלתות שחופו בריפוד דמוי עור נעים למגע. איכות ההרכבה מצויינת ולא נשמעו רחשי פלסטיקה.

יונדאי איוניק

תאי האחסון שימושיים וכוללים תא גדול ופתוח בתחתית הקונסולה, צמד מתקני כוסות בין המושבים, ותא קטן עם שקע טעינה מתחת למשענת היד. בדלתות תאים גדולים עם חלוקה למניעת תזוזה של הציוד. בקדמת משענות היד שבדלתות תאים קטנים ושימושיים לעודף או למפתחות. תא הכפפות מציג מבנה שימושי אך הוא עשוי פלסטיק פשוט וחסר דיפון.

הדלתות הקדמיות גדולות ונפתחות בזווית רחבה המאפשרת כניסה נוחה פנימה. ידיות פתיחת הדלתות מוארות בחשיכה ומסייעות לכניסה בטוחה. תנוחת הישיבה נמוכה ובסיס המושב מעט שטוח, אך ארוך דיו ומציע תמיכה טובה לירכיים. משענות הראש רחוקות מדי מהראש, ותמיכת המותניים מוצלחת אך חסרה תמיכה לפלג הגוף העליון. הודות להגה המתכוונן לטווח רחב ומושב נהג עם כוונון חשמלי ותמיכת גב תחתון מתכווננת חשמלית, הצלחנו לסגל תנוחת ישיבה נוחה.

יונדאי איוניק

הכניסה למושב האחורי אינה אידיאלית עקב הגג המשתפל המכתיב משקוף נמוך. המושב האחורי נוח ומציע מרווח טוב לרגליים ולכתפיים, אך מרווח הראש לוקה בחסר ונוסעים מעל 1.75 מטרים יפגשו בגג. המושב המרכזי צר ומצומצם ונוסע שיאלץ לשבת בו יקווה שהנסיעה תסתיים מהר. לנוסעים מאחור פתחי מיזוג ושמשות כהות, אך שקעי טעינה בלטו מאוד בחסרונם.

יונדאי איוניק מציעה תא מטען בנפח 456 ליטרים. תצורת הדלת החמישית מאפשרת גישה נוחה אל מעמקי התא. תא המטען עמוק וסף ההטענה גבוה, ועל כן נוחות ההטענה אינה מושלמת. קיפול המושב האחורי מתבצע בנוחות אך יוצר מדרגה ברצפה. מתחת לרצפת תא המטען ממתין גלגל רזרבי זמני.

יונדאי איוניק

סף חלונות נמוך ושמשה קדמית גדולה מייצרים שדה ראיה רחב לפנים ולצדדים. הדשבורד הבהיר משתקף באופן קבוע בשמשה הקדמית ופוגם בראות. השמשה המפוצלת והמשתפלת מאחור מגבילה את שדה הראייה ואליה מצטרפות משענות הראש האחוריות המסתירות את המעט שמופיע במראה. באופן חריג ניתן להפעיל את מצלמת הרוורס גם בזמן נסיעה באמצעות כפתור מימין לידית ההילוכים. התמרון בעיר נוח בזכות הגה קל ומראות צד גדולות המציגות שדה ראיה רחב.

נוחות הנסיעה טובה למרות מתלים נוקשים יחסית. כשתוואי הכביש לא מגוהץ לחלוטין, חלק מהשיבושים מורגשים בתא הנוסעים אך רק לעיתים נדירות נרשמו קפיצות או חבטות. מחוץ לעיר המצב דומה, המרכב נותר מאוזן ומרוסן, ורק מהמורות גדולות עם שפה חדה יגרמו לתגובה קופצנית וקולות חבטה. בידוד רעשי הרוח טוב ובידוד רעשי המנוע אינו מושלם אך מקבל ציון עובר. בידוד רעשי הכביש לוקה בחסר, ותדר לא נעים, שאף יכול לגרום ללחץ באוזניים, נוכח בתא הנוסעים כבר במהירות בין עירונית נמוכה.

ביצועים

יונדאי איוניק ממשיכה לעשות שימוש ביחידת הנעה היברידית המורכבת ממנוע חשמלי בהספק 43.5 כ"ס ומומנט של 17.3 קג"מ, ומנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.6 ליטרים בהספק 105 כ"ס ומומנט של 15.0 קג"מ. ההספק המשולב עומד על 141 כ"ס והמומנט 27.0 קג"מ. על העברת הכוח אחראית תיבת 6 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 11.1 על פי נתוני היצרן לעומת 11.9 שניות במדידה שלנו. המהירות המרבית עומדת על 185 קמ"ש.

יונדאי איוניק

ההתנעה חרישית ורק נורת Ready ומספר צפצופים מודיעים שהמכונית מוכנה לנסיעה. תחילת הנסיעה מתבצעת על טהרת החשמל ובהמשך מתעורר מנוע הבנזין בקול מובחן. כשהמנוע קר מורגשות ויברציות קלות בתא הנוסעים. יחידת ההנעה מספקת תחושה מעט נרפית אך לחיצה החלטית יותר על המצערת מייצרת תאוצה זריזה. העברה למצב נהיגה ספורט מספקת תאוצות חזקות בעוצמה מפתיעה.

תיבת ההילוכים מספקת העברות חלקות וכמעט שקופות. לפקדים מאחורי גלגל ההגה תפקיד כפול. במצב ספורט הם משמשים להעברת הילוכים ידנית כמקובל, ואילו במצב אקו הם מאפשרים שליטה בעוצמת הבלימה הרגנרטיבית ממש כמו במכוניות חשמליות. בשימוש נכון בהם במהלך נסיעה עירונית או בירידות ארוכות, ניתן לנהוג כמעט ללא שימוש בדוושת הבלם ולטעון את הסוללה במלואה.

יונדאי איוניק

בכביש המפותל התגובה הראשונית מפתיעה עם זוויות גלגול קטנות וכניסה החלטית לתוך הפניה. בהמשך ההתלהבות דועכת עקב נטייה להרחבת קו הפניה, צמיגים ירוקים המציעים אחיזה טובה אך צווחים גם בעומס מתון, והיגוי מלאכותי וחסר תחושה. עוצמת הבלמים טובה אך קשה לדייק במינון עוצמת הבלימה והמעבר מבלימה רגנרטיבית לבלימה רגילה אינו ליניארי וגורר שינוי בעוצמת הבלימה, למרות שעוצמת הלחיצה על דוושת הבלם לא השתנתה.

צריכת דלק

על פי נתוני היצרן עומדת צריכת הדלק המשולבת של יונדאי איוניק על 27.1 ק"מ לליטר. בנסיעת המבחן שלנו עמדה צריכת הדלק המשולבת על 19.8 ק"מ לליטר בעוד מחשב הדרך הציג נתון של 20.4 ק"מ לליטר. עם מיכל דלק בנפח 45 ליטרים ניתן לצפות לטווח נסיעה של כ- 800 ק"מ בין תדלוקים.

יונדאי איוניק

מחשב הדרך מסווג גם את סגנון הנהיגה ובסיום המבחן הראה כי ב- 69% מהזמן נהגנו באופן חסכוני, 28% מהזמן באופן נורמלי, וב- 3% מהזמן באופן דינמי. נכון לשנת 2019 יונדאי איוניק מדורגת בקבוצת זיהום 2 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה

יונדאי הוא המותג הנמכר ביותר בישראל כבר תקופה ארוכה וזוכה למוניטין אמינות חיובי. בסקר שערך ארגון Consumer Reports בארצות הברית בשנת 2019 הגיעה יונדאי למקום החמישי מתוך 28 יצרניות, עליה של 5 מקומות ביחס לדירוג בשנת 2018. בסקר שערך ארגון J.D. Power בגרמניה המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, הגיעה יונדאי למקום השלישי מתוך 23 יצרנים. בסקר דומה שנערך בארצות הברית הגיעה יונדאי למקום התשיעי מתוך 32 יצרנים.

יונדאי איוניק

יונדאי איוניק משווקת בישראל עם אחריות ל- 5 שנים או עד 100,000 ק"מ. המערכת ההיברידית זוכה לאחריות מורחבת של 7 שנים או עד 150,000 ק"מ. עלויות הטיפולים והחלפים אינם מפורסמים באינטרנט ולא זכינו לקבלם מכלמוביל היבואנית.

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 עם עבר נטול תביעות ושלילות רשיון עומדת על כ- 4,200 ₪, ועלות ביטוח חובה כ- 2,200 ₪. יונדאי איוניק ניצבת בקבוצת רישוי 3 ועל כן עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 1,809 ₪.

בטיחות

יונדאי איוניק נבחנה על ידי ארגון Euro Ncap בשנת 2016 וקטפה ציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 91% בהגנה על נוסעים בוגרים, 80% בהגנה על ילדים, 70% בהגנה על הולכי רגל ו- 82% בתפקוד מערכות הבטיחות.

יונדאי איוניק

עם השקתה בישראל הציגה יונדאי איוניק אבזור בטיחות מרשים, אך מאז מרבית המתחרות יישרו קו. ברמת האבזור פרימיום המפרט כולל 7 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי דו גלגלי, בלימה אוטונומית במהירות נסיעה של עד 80 קמ"ש, מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על עייפות הנהג, ושליטה אוטומטית באורות הגבוהים. רמת אבזור סופרים הבכירה כוללת בנוסף מערכת לניטור שטחים מתים עם התרעה מפני כניסה לנתיב חסום, והתרעה על תנועה חוצה מאחור. ציון רמת הבטיחות לפי משרד התחבורה הישראלי עומד על 7 מתוך 8 לגרסת פרימיום או 8 מתוך 8 לגרסת סופרים.

תמורה למחיר

יונדאי איוניק משווקת בישראל בשתי רמות אבזור. רמת פרימיום מוצעת תמורת 137,900 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל 8 אינץ' ותמיכה בממשקי Apple Car Play ו- Android Auto, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, חיישן אורות, שמשות אחוריות כהות, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'.

רמת האבזור סופרים מוצעת תמורת 140,900 ₪ וכוללת בנוסף כוונון חשמלי למושב הנהג, תאורת אווירה, לוח מחוונים דיגיטלי, חיישני רוורס, קיפול חשמלי למראות הצד, ותאורת לד מלאה מלפנים ומאחור.

יונדאי איוניק הייתה ונותרה מכונית משפחתית מצויינת. היא מציעה יחידת הנעה חזקה וחסכונית, נוחות נסיעה טובה, אבזור נוחות עשיר ואבזור בטיחות מתקדם. יונדאי איוניק ממשיכה להוכיח שהבחירה במכונית משפחתית היברידית לא מחייבת פשרות כואבות, ומתיחת הפנים שעברה ליטשה אותה כדי להתחרות בראש סגמנט המשפחתיות.

לחובתה של יונדאי איוניק נרשמו צפיפות במושב האחורי ובידוד רעשי כביש לוקה בחסר. לכך ניתן להוסיף את העובדה שהפכה לבחירה מעט נדושה לאור הפופולריות הגבוהה של האיוניק בישראל. גורלה האמיתי של האיוניק המעודכנת יקבע רק בתחילת 2020, עת ייחשף מחירה החדש לאחר עדכון נוסחת המיסוי הירוק. אם אכן יזנק המחיר באלפי שקלים, עשויות האיוניק וחברותיה ההיברידיות להיות לא רלוונטיות ולגרום ללקוחות לרכוש שוב משפחתיות מזהמות מונעות בנזין או דיזל.

יונדאי איוניק סופרים
מנוע בנזין 4 צילינדרים 1,580 סמ"ק + מנוע חשמלי
הספק מרבי משולב 141/5,700 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 27.0/4,000 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 6 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,470 מ"מ
רוחב כללי 1,820 מ"מ
גובה כללי 1,450 מ"מ
בסיס גלגלים 2,700 מ"מ
מיכל דלק 45 ליטרים
נפח תא מטען

456 ליטרים

משקל עצמי 1,420 ק"ג
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 11.1 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 27.1 ק"מ לליטר 
צריכת דלק משולבת (מבחן) 19.8 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 2 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro Ncap 5 כוכבים (2016)
רמת אבזור בטיחותי 8 (מתוך 8)
מחיר

140,900 ₪

יונדאי איוניק הייבריד 2019