וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
סיטרואן C3 איירקרוס הוצג בשנת 2018 ובינתיים הוצגו מתמודדים צעירים וטובים שהפכו את התחרות לקשה יותר. כדי להשאירו רלוונטי בסגמנט הקרוסאוברים העירוניים, בחרה היצרנית לתת לדגם חיזוק משמעותי עם מנוע בנפח 1.2 ליטרים בהספק 130 כ"ס, תוספת של 20 סוסים ביחס למנוע הקודם.
| סיטרואן C3 איירקרוס | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, צריכת דלק חסכונית, התנהגות כביש |
| חסרונות | גרסאות הבסיס ללא מערכות בטיחות אקטיביות |
למבחן שלנו התייצב סיטרואן C3 איירקרוס בגרסת Shine PK בצבע שחור עם גג לבן אופנתי שמחירה עומד על 125,000 ₪. יצאנו לבדוק האם יש לסיטרואן C3 איירקרוס את הכלים למשוך קהל חדש.
עיצוב ונוחות
הויכוח על קסם העיצוב של סיטרואן C3 איירקרוס הוא בהחלט חלק מכוחו אך אין ספק שהעיצוב ייחודי ושונה משאר מתחריו. בזמן שרוב מותגי הרכב החזקים הולכים על עיצוב חד ומרובע, סיטרואן מתבדלת עם עיצוב עגלגל, רענן, ואפילו קצת שובב במקומות הנכונים. רכב המבחן צוייד בחבילת Color PaCk אשר מוסיפה צבע לפי בחירת הלקוח במקומות אסטרטגיים כגון במסילות הגג, בכיסויי המראות, במסגרות יחידות התאורה, ובפנים הרכב. חבילה זו יכולה להפוך את העיצוב לאמירה ומוסיפה עניין.
סיטרואן C3 איירקרוס מאופיין בחזית עם חתימת התאורה המתבקשת של סיטרואן, הכוללת תאורות יום LED צרות הממוקמת גבוה ויחידות תאורה במסגרת מרובעת מתחתיהן. במרכז סמל המותג בצבע כרום מותח את שוליו עד להשלמת מסגרת תאורת היום. במרכז גריל בעיצוב מלבני וכונס אוויר בחלק התחתון. מכסה המנוע קצר וגבוה לטובת המרחב הפנימי.
פרופיל הצד מגלה עיצוב עגלגל ומעט גמלוני. בולטים בעיצובם חישוקי 16 אינץ' מדגם מטריקס, עם חללים רבועים ומסגרת שחורה המקיפה את סמל הרכב. מסילות הגג, בתי הגלגלים והכנף האחורית הקטנה, הופכים את העיצוב לנעים לעין ובהחלט ניכרת תשומת הלב לפרטים.
תא הנוסעים ברכב המבחן התאפיין בעיקר בגווני אפור ושחור, לא מזמינים במיוחד. חלל תא הנוסעים שופע פלסטיק בעל מראה ותחושה זולים אשר פוגמים בהנאה. העיטור לרוחב הדשבורד, הנתון לבחירה כחלק מחבילת ה- Color PaCk, נצבע ברכב המבחן בגוון אפור מטלי כהה שחטא למטרה ולא הכניס את האווירה הנדרשת לתא הנוסעים.
תא הנוסעים מרווח והשהייה בו הופכת לנעימה על רקע זה. מיעוט המתגים תורם להורדת העומס בתא הנוסעים ולאווירה חדשנית ונקיה. מסך מערכת המולטימדיה בגודל 7 אינץ' ממוקם במרכז הדשבורד ובו ניתן לשלוט גם במערכות הרכב השונות. לוח מחוונים אנלוגי עם צג דיגיטלי במרכזו, מציג את המידע בצורה נוחה ולא עמוסה. התפעול דרך המתגים בגלגל ההגה נוח.
למרות המרחב הפנימי הנדיב, עושה רושם שלא עשו מאמץ בסיטרואן למצוא מקום לתאי אחסון כך שאפילו את הטלפון הנייד תתקשו להניח במקום נוח. גם צמד מחזיקי הכוסות הממוקמים לפני ידית ההילוכים אינם מבצעים את תפקידם, הם רדודים מדי וכל סיבוב יכול להפוך את כוס המשקה שלך.
המושבים הקדמיים תומכים ונוחים, ותנוחת הישיבה הגבוהה והשולטת משתלבת עם אופי הרכב. הנהג מקבל משענת יד למושב, מה שלא מקבל הנוסע לצידו. תנוחת הישיבה הגבוהה מאפשרת תצפית נוחה החוצה, כאשר מכסה המנוע נראה כמעט בשלמותו - מאפיין שמזכיר את עולם רכבי השטח ומבחינתי תרם גם לתחושת הבטחון בתמרון הרכב במקומות צרים. ההגה מתכוונן לגובה בלבד.
ליושבים מאחור, כמו לשאר יושבי הרכב, לא חסר מרווח והוא טוב ביחס לסגמנט. המושבים נוחים כצפוי, משענת הגב בעלת זווית הטיה מתכווננת, משענות הראש מתכווננות לגובה, יש משענת יד אמצעית וגם שקע 12V לנוחות היושבים מאחור. הכניסה לרכב נעשית בעזרת מגע ללא מפתח. הכניסה נוחה מאוד לכל מושב הודות למפתח גדול ורחב של הדלת וגובה נכון של המושב.
תא המטען הוא אחת מנקודות החוזקה של סיטרואן C3 איירקרוס. לרצפת תא המטען שני גבהים לבחירה. במדרגה העליונה היא מהווה מחיצה ומתחתיה נוצר חלל אחסון נוסף. במדרגה התחתונה מתאפשר ניצול טוב יותר של חלל תא המטען תוך ויתור על רצפת הטענה שטוחה. בנוסף, ניתן להזיז קדימה את שורת המושבים האחורית וכך להגדיל את נפח תא המטען מ- 410 ל- 520 ליטרים שימושיים. לאחר קיפול המושבים האחוריים נוצר נפח הטענה מרשים של 1,289 ליטרים. מתחת לרצפת תא המטען גלגל חלופי זמני.
הנדסת האנוש מעט לוקה בחסר. ההחלטה כי כל פונקציה (למעט ביטול התרעת סטייה מנתיב הנסיעה) נעשית דרך מסך המולטימדיה אינה נוחה וגורמת לנהג לחפש ולקרוא בתפריטים על מנת לבצע פעולות פשוטות כגון ביטול מערכת ה- Stop&Start או שינוי הטמפרטורה במזגן. בנוסף, המזגן לא יפעל עד שתידלק מערכת המולטימדיה ואלו שניות יקרות מפז בקיץ הלוהט.
מערכת המולטימדיה אינה עובדת באופן חלק ולעיתים נתקעת או שאינה מגיבה למגע. תפעול מערכות הרכב דרך המתגים בגלגל ההגה פשוט ועובד טוב, אך מצריך תקופת הסתגלות מסוימת.
נוחות הנסיעה טובה רוב הזמן. שיכוך מפגעי הכביש טוב אך מלווה ברעש חזק יחסית מכיוון הגלגלים ואף נשמעו רעשי פלסטיק בנסיעה בכביש משובש. על כביש חלק או גלי נוחות הנסיעה טובה מאוד, ורק רעשי הרוח במהירויות גבוהות פוגמים בהנאה.
ביצועים
סיטרואן C3 איירקרוס משווק בישראל עם מנוע טורבו בנזין שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטרים המפיק 130 כ''ס ב- 5,500 סל''ד ומומנט מרבי של 23.4 קג''מ המתקבל ב- 1,750 סל''ד, לעומת 110 כ"ס ו- 20.5 קג"מ במנוע הקודם. המנוע משודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית מבית אייסין היפנית ולמערכת הנעה קדמית. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 9.2 שניות והמהירות המרבית עומדת על 183 קמ"ש לפי נתוני היצרן. בזמן המבחן לא הצלחנו להפיק תוצאה קרובה לנתון התאוצה של היצרן אך המנוע נמרץ ואינו מתקשה להזניק את הרכב קדימה בכל מהירות או לשייט במהירות גבוהה יחסית.
פעולת תיבת ההילוכים מורגשת, בעיקר בהעברות הילוכים תחת לחץ. בסל"ד נמוך רעש המנוע אינו נעים והוא אינו מרגיש יעיל, מה שפוגם ביכולת היציאה מהמקום של הרכב. בסל"ד גבוה המנוע נשמע ומרגיש טוב ובריא הרבה יותר. דרישה לכוח מיידי תעלה את המנוע עד לקו 6,000 הסל"ד לפני שיחליף הילוך ויש אפשרות לתפעול ידני של התיבה דרך מוט ההילוכים.
בסעיף הדינמי נדמה שהרכב מכיל ניגודים. מצד אחד, הוא מצויד במנוע חזק ובצמיגים רחבים ונמוכי חתך. מצד שני, מרכז כובד גבוה עם זוויות גלגול משמעותיות, הופכים את סיטרואן C3 איירקרוס לרכב מאתגר בעיקולים חדים או בכיכרות, עם רכינה משמעותית וקושי במציאת קו הפניה הנכון.
ההיגוי והשלדה אינם מזמינים את הנהג למשחקים אלא לנהיגה רגועה, זאת עושה הסיטרואן בהצלחה יתרה. מרווח גחון בגובה 170 מ"מ מספיק לנהיגת שבילים רגועה ולעליה בטוחה על שפת מדרכה עירונית טיפוסית. הבלמים מספקים נשיכה ראשונית טובה ולא נבחנו תחת עומס קיצוני.
צריכת דלק
מבחן הדרכים של סיטרואן C3 איירקרוס התחלק לשני חלקים. החלק הראשון כלל נסיעה בינעירונית עם אופי נהיגה אגרסיבי יותר. בתנאים אלו נרשמה צריכת דלק של 13.3 ק"מ לליטר. בהיותי סקרן וחובב מנועים חסכוניים, ניסיתי לבדוק עד כמה ניתן לשפר את הנתון, ובנהיגה בינעירונית רגועה יותר הצלחתי לגמוע 16.1 ק"מ לליטר. לפי מחשב הרכב, צריכת הדלק בשיוט נינוח במהירות 100 קמ"ש עומדת על 21 ק"מ לליטר.
מיכל הדלק בנפח 45 ליטר אמור לייצר טווח נסיעה של כ- 600 ק"מ בין תדלוקים עם רגל קלה יחסית על דוושת הגז. רמת זיהום האוויר של סיטרואן C3 איירקרוס עומדת על 12 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
סיטרואן C3 איירקרוס משווק עם 5 שנות אחריות או עד 120,000 ק"מ, יתרון משמעותי שמציב אותו במקום טוב מול המתחרים. טיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. מחיר הטיפול הראשון והשלישי במוסך היבואן עומד על 828 ₪ לכל טיפול, מחיר הטיפול השני והרביעי 1,421 ₪.
מחיר פנס ראשי עומד על 2,091 ₪, מחיר פנס אחורי 995 ₪, מחיר מראת צד 2,832 ₪, מחיר זוג רפידות בלם קדמיות 479 ₪, ומחיר זוג צלחות בלם קדמיות עומד על 690 ₪. כל המחירים כוללים מע"מ ונמוכים ביחס למתחרים בסגמנט.
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 עם עבר נטול תביעות ושלילות רשיון עומדת על כ- 6,000 ₪, ועלות ביטוח חובה כ- 1,600 ₪.
בטיחות
במבחן הבטיחות של ארגון Euro NCap שנערך בשנת 2017 זכה סיטרואן C3 איירקרוס לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 85% בהגנה על בוגרים, 82% בהגנה על ילדים, 64% בהגנה על הולכי רגל, ו- 60% עבור מערכות הבטיחות. ציון אבזור הבטיחות לפי משרד התחבורה הישראלי עומד על 6 מתוך 8.
מפרט הבטיחות כולל 6 כריות אוויר, התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה, התרעה על אי שמירת מרחק מלפנים, בלימה אוטונומית עד 80 קמ''ש הכוללת זיהוי הולכי רגל, בקרת שיוט עם מגביל מהירות, עמעום אור גבוה אוטומטי, ניטור שטחים מתים והתרעה על עייפות נהג.
נעדרות מהמפרט כמה מערכות בטיחות אקטיביות כגון תיקון סטייה מנתיב הנסיעה ובקרת שיוט אדפטיבית. מערכת התרעת הסטייה מנתיב הנסיעה מצפצפת משום מה פעמיים בכל סטייה, גם בהתרעה על הסטיה מהנתיב וגם אחרי תיקון הסטייה. בעיני זאת אינה תקשורת יעילה בין הרכב לנהג, ועלולה לגרום לכיבוי המערכת ע"י הנהג בשל הסחות דעת לא נחוצות.
תמורה למחיר
סיטרואן C3 איירקרוס בגרסת Shine PK עם מנוע בנפח 1.2 ליטרים בהספק 130 כ"ס משווק בישראל במחיר 125,000 ₪. האבזור בגרסה זו כולל בין היתר מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל 7 אינץ', תמיכה בממשקי Apple CarPlay ו- Android Auto, חיישן גשם ותאורה, מפתח חכם לכניסה והתנעה ללא מפתח, מצלמת רוורס עם מבט עילי, סייען חניה, מראה פנימית עם עמעום אוטומטי, מושבים אחוריים הניתנים להזזה על גבי מסילה, משענת גב אחורית בעלת זווית הטיה מתכווננת, וחישוקי סגסוגת קלה בקוטר 17 אינץ'.
בשורה התחתונה, סיטרואן C3 איירקרוס הוא רכב טוב למשפחה הרפתקנית. הנדסת האנוש, בידוד הרעשים, ואיכות החומרים טעונים שיפור, אך סיטרואן C3 איירקרוס מציע מנוע חזק, חלל פנימי מרווח, איכות נסיעה טובה לקטגוריה, ותא מטען שימושי המאפשר שפע אפשרויות העמסה. כבונוס, יש לו לו מרווח גחון המאפשר ירידה בטוחה לשביל וכמה טריקים עיצוביים בשרוול שמבדלים אותו משאר החבורה.
| סיטרואן C3 איירקרוס | |
|---|---|
| מנוע | 3 צילינדרים טורבו בנזין 1,199 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 130/5,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 23.4/1,750 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,155 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,765 מ"מ |
| גובה כללי | 1,648 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,604 מ"מ |
| מיכל דלק | 45 ליטרים |
| נפח תא מטען |
410-520/1,289 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,278 ק"ג |
| מהירות מרבית | 183 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 9.2 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 21.7 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 16.1 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 12 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCap | 5 כוכבים מתוך 5 (2016) |
| רמת אבזור בטיחותי |
6 (מתוך 8) |
| מחיר |
125,000 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025