GAC GE3 במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 30 מרץ 2021
  • 0 תגובות

מותג (Guangzhou Automobile Corporation) GAC אינו מוכר לרוב הישראלים אך מדובר בקונצרן רכב ותיק שהוקם בשנת 1955 ונחשב לאחד הגדולים בסין. GAC מייצרת כ- 2.5 מיליון רכבים בשנה ומדורגת על פי פורצ'ן כאחת ממאתיים החברות הגדולות בעולם. רכב הפנאי GAC GE3 הינו הדגם הראשון של היצרנית שמגיע אלינו ומציע עיצוב אופנתי, טווח נסיעה מספק, אבזור נדיב ותג מחיר אטרקטיבי העומד של 139,000 ₪.

GAC GE3
יתרונות כוח, ביצועים, שקט, אבזור
חסרונות טווח נסיעה מוגבל, טעינה איטית, אבזור בטיחות דל, עיצוב פושר, איכות חומרים פשוטה

GAC GE3

עיצוב ונוחות

החזית הנאה מודגשת באמצעות גופי תאורה עם חתימת LED בצורת משולש, ביניהם שבכה קדמית אטומה העונדת את סמל המותג הזר לעיניים ישראליות. הפגוש הקדמי ענק וכולל את תאורת הערפל העונדת גם היא את מוטיב המשולשים. מהצד העיצוב פשוט יותר ונטול קימורים או איפור שטח כגון קשתות גלגלים מושחרות ואלמנטים נוספים הנחוצים לקבלת מראה הקרוסאובר. מאחור בולט פגוש בעיצוב דומה לפגוש הקדמי עם אלמנטים משולשים שנועדו להחליף את פתחי המפלט, מעליהם גופי תאורה רחבים שגם הם כוללים גרפיקה באלמנטים משולשים. אורך כולל של 4,337 מ"מ ורוחב של 1,825 מ"מ, יוצרים פרופורציות המציבות את GAC GE3 בין משפחתית קומפקטית למיניוואן מוגבה. בסיס הגלגלים המצומצם עומד על 2,560 מ"מ ומציב את הדגם ברף התחתון בסגמנט מבחינה זו.

GAC GE3

תא הנוסעים מהווה את עקב האכילס ברכב ומציג עיצוב מיושן עם חומרים קשיחים ופקדים מיושנים. ריפודי עור, גג פנורמי, ושילוב צבעים של חום ושחור עם נגיעות נחושת, מצליחים אמנם לשפר את המצב אך הציון הסופי אינו גבוה בסעיף זה. במרכז הקונסולה מסך מגע בגודל 8 אינץ', מצידיו פתחי אוורור ותחתיו פקדי התפעול של מערכת המולטימדיה. תחתם בקרת האקלים שאינה מפוצלת אך כוללת פתחי מיזוג לאחור. בתחתית הקונסולה משטח טעינה להנחת הסמארטפון. במקום בורר ההילוכים הקלאסי תמצאו חוגה עם צג מובנה לבחירה בין שלושת מצבי הנהיגה ברכב חשמלי (D,P,R) ומאחוריהם סידור מוצלח לבלם החניה החשמלי ולמחזיקי הכוסות. לוח המחוונים פשוט למראה. סוככי השמש כוללים תאורת איפור. איכות ההרכבה מפתיעה לטובה עם תחושה מוצקה ומרווחים סבירים. לא נשמעו רעשי פלסטיקה במהלך המבחן. הנדסת האנוש מוצלחת בזכות תכנון בסיסי ונטול התחכמות.

GAC GE3

המושבים הקדמיים רחבים, מרופדים בעור המרגיש סינטטי, וקשיחים מדי עבור רכב המיועד לנסיעות קצרות יחסית עקב טווח הנסיעה המוגבל עליו נרחיב בהמשך. כיוון מושב הנהג חשמלי אך אינו כולל אפשרות לכיוון קשיחות תמיכת הגב. בזכות הגובה הנדיב, הכניסה והיציאה נוחות מאוד וכמעט אינן דורשות מהנוסעים להתכופף. קו חלונות נמוך ושטח שמשות גדול מסייעים לתחושה אוורירית בתא הנוסעים, ויחד עם תנוחת ישיבה גבוהה מתקבל שדה ראיה טוב ויכולת תמרון קלילה. מצלמות היקפיות מסייעות בתמרונים עירוניים צפופים ובחניות, וזו אכן תוספת מבורכת.

למרות בסיס גלגלים באורך 2,560 מ"מ בלבד, המרווח לנוסעים מפתיע לטובה. מלפנים יש הרבה מקום בכל המימדים, ומאחור מרווח הברכיים לא רע כלל והרצפה שטוחה בזכות היעדרם של מכלולי הנעה העוברים לאורך המרכב. בנוסף יהנו הנוסעים מאחור מפתחי מיזוג ושקע טעינה.

GAC GE3

פתרונות האחסון כוללים תא כפפות בגודל סביר בעל פתיחה רכה, תא מתחת למשענת היד הקדמית בנפח שיספיק לרוב הדברים שנרצה לאחסן, צמד מחזיקי כוסות בין המושבים הקדמיים, ומשטח טעינה אלחוטי בתחתית הקונסולה המרכזית. בדלתות הקדמיות תאי אחסון נוחים. תא המטען בנפח סביר של 370 ליטרים ומציע מפתח רחב ונוח לשימוש יומיומי. קיפול המושבים מגדיל את נפח ההטענה לכדי 1,400 ליטרים אך אינו יוצר רצפה שטוחה ואחידה. תחת רצפת תא המטען נמצא גלגל חלופי זמני מפלדה.

GAC GE3

תחילת התנועה נעשית בדממה מוחלטת. כאן בולט לטובה אחד היתרונות המובהקים של מערכת הנעה חשמלית. היעדרם של מנוע, גיר ומכלולי הנעה מסורתיים, מאפשרים נסיעה חלקה ושקטה מאין כמותה. במהירויות עירוניות, כשרעשי הכביש והרוח חלשים, מציע הקרוסאובר הסיני רמות שקט נדירות המתעלות על כל מתחרה עם מנוע בעירה פנימית מסורתי. בניגוד לתדמית הרווחת בקרב רכבים סינים, הטיפול ב- NVH מצוין ולאורך המבחן לא נשמעו רעשי מתלים, קרקושים, ורעשי דרך חריגים.

משקל גבוה ותצורת קרוסאובר מוגבה מצריכים כיול מתלים הדוק אשר ירסן את המרכב הכבד מתנודות מיותרות ולכן מתקבלת נוחות נסיעה בינונית ומעט קופצנית במהירויות עירוניות נמוכות. בשילוב כושר ריסון בינוני, מתקבלת נוחות נסיעה סבירה שאינה מתעלה אך גם לא מטרידה.

ביצועים

יחידת ההנעה כוללת מנוע חשמלי בהספק 177 כ"ס ומומנט של 29.5 קג"מ, וסוללת ליתיום-יון בקיבולת 54.75 קוט"ש. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 8.6 שניות, והמהירות המרבית על פי מקורות זרים עומדת על 180 קמ"ש. לטובת ניצול מרבי של קיבולת הסוללה והקניית טווח נסיעה מוגדל, מצויד GAC GE3 במערכת בלימה רגנרטיבית הבולמת את הרכב בשלוש רמות עצימות המוגדרות במסך המרכזי ולא בעזרת מנופים נוחים מאחורי ההגה כמקובל.

GAC GE3

GAC GE3 מצויד בטכנולוגייתI-Pedal המאפשרת לנהג להאיץ, לבלום ולעצור באמצעות דוושה אחת בלבד. המערכת דורשת הסתגלות קצרה, אך מהווה יתרון של ממש ביחס לרכב שאינו חשמלי. מנגנון זה מהווה למעשה את השוני העיקרי בתפעול רכב חשמלי ביחס לרכב עם מנוע בעירה פנימית. יתרון נוסף במערכת הבלימה הרגנרטיבית הינו האטת בלאי הבלמים וסיוע בטעינת הסוללה לצד הפחתת משימות נהיגה מהנהג. להאטה מיידית בעת הרפיה מהדוושה אלמנט בטיחותי בלתי מבוטל.

GAC GE3

מעיכת דוושת התאוצה מניבה תגובה מיידית וחזקה. במנוע חשמלי שיא המומנט זמין החל מ- 0 סל"ד, מה שאומר שהקרוסאובר השמנמן של GAC יוצא מהמקום עם כמעט 30 קג"מ בשרניים כבר מהמטר הראשון. היצרן מצהיר על נתון תאוצה 0-100 קמ"ש תוך 8.6 שניות אך מעבר לכך, תאוצות הביניים מיידיות וחזקות מכפי שניתן לתאר. את צליל המנוע האהוב על חובבי הרכב מחליפה שריקה הנשמעת כמו תאוצת מנוע סילון ומכניסה את הנהג למוד קרבי. פרק הביצועים ללא ספק היווה את הפתעת המבחן.

אם הביצועים החזקים עוררו חשק לנהיגה דינמית אז הכביש המפותל מזכיר לנו שלסוללות יש מחיר כבד, תרתי משמע. משקל עצמי גבוה העומד על 1,648 ק"ג, מרכב מוגבה, וארכיטקטורת מתלים בסיסית הכוללת קורת פיתול פשוטה מאחור, יוצרים התנהגות כביש בינונית מינוס, אשר יחד עם הגה נטול תקשורת אינם מעודדים נהיגה דינמית. GAC GE3 לא תוכנן כרכב חשמלי טהור אלא מבוסס על שלדה המיועדת גם למנוע בעירה פנימית, ולכן מיקום הסוללות אינו אידיאלי. כתוצאה מכך זוויות הגלגול מוחשיות מאוד, ואחיזת הכביש סבירה בלבד. הבלמים, בסיוע מערכת הבלימה הרגנרטיבית הדומיננטית, משתלטים על המסה הכבדה ומציגים כושר בלימה מעולה.

טווח נסיעה

GAC GE3 משכיח מבעליו את ריח אדי הדלק באמצעות טעינה חשמלית זולה, אך חסרון בולט בדגם זה הוא היעדר תמיכה בעמדות טעינה מהירות בתקן האירופאי הנפוץ בארץ. הטעינה מתבצעת בעמדת טעינה ביתית שמסופקת ע"י היבואנית או ברשת טעינה מהירה יעודית ובלעדית אשר מקימה היבואנית במיוחד ללקוחות GAC. נכון לפרסום המבחן, עמדות מהירות כאלה קיימות רק בתל-אביב, חיפה ובאר שבע ומאפשרות לטעון טווח נסיעה של 100 ק"מ תוך 25 דקות. עובדה זו מגבירה את "חרדת הטווח" המוכרת בקרב בעלי רכבים חשמליים בישראל.

GAC GE3

בתחילת הנסיעה עם סוללה טעונה במלואה, הראה לוח המחוונים טווח נסיעה של 309 ק"מ. בפועל לאחר 140 ק"מ אשר חלקם בוצעו בנהיגה מנהלתית וחלקם בעצימות מקסימלית, עם מזגן שעבד ללא הפסקה ביום חם ומערכתI-Pedal דרוכה ברמת אחזור אנרגיה גבוהה, נותרתי עם טווח של 129 ק"מ. לכן ניתן לומר כי הטווח הריאלי לשימוש עומד על כ- 250 ק"מ בטעינה מלאה. דרגת זיהום האוויר הינה 1 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה

מותג GAC אינו מוכר במחוזותינו וטרם גיבש תדמית כזו או אחרת בנוגע לאמינות רכבי החברה. יש לזכור כי מדובר ברכב חשמלי שאמור להיות אמין ביחס לרכב עם מנוע מסורתי הודות למיעוט מכלולים נעים ומסורבלים. כמו כן מתייתר הצורך בטיפולים המוכרים במנוע בעירה פנימית הכוללים החלפת שמן מנוע, מסנן שמן, מצתים, ורצועות. GAC GE3 כולל אחריות מלאה למשך 5 שנים או עד 150,000 ק"מ לפי המוקדם מביניהם. בנוסף כוללים מכלולי ההנעה ומערך הסוללות אחריות ארוכת טווח למשך 8 שנים או עד 150,000 ק"מ לפי המוקדם מביניהם.

GAC GE3

הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 10,000 ק"מ למעט הטיפול הראשון הנדרש לאחר 5,000 ק"מ בלבד. עלות הטיפול הראשון במוסך היבואן עומדת על 349 ₪, עלות הטיפול השני 531 ₪, עלות הטיפול השלישי 300 ₪, עלות הטיפול הרביעי 1,913 ₪, עלות הטיפול החמישי 337 ₪, ועלות הטיפול השישי 531 ₪. סך עלות הטיפולים עד 60,000 ק"מ עומדת על 3,961 ₪ והיא גבוהה משמעותית ביחס למכוניות חשמליות. עם זאת, חשוב לציין כי הרוכשים מקבלים טיפולים חינם למשך 3 שנים או עד 45,000 ק"מ לפי המוקדם מביניהם.

עלות יחידת תאורה קדמית 5,022 ₪, עלות פנס אחורי 300 ₪, עלות מראת צד 3,161 ₪, עלות רפידות בלם קדמיות 329 ₪, ועלות צלחות בלם קדמיות 700 ₪. מחירי החלפים שנבדקו מוצעים במחירים נמוכים מהממוצע בסגמנט. כל המחירים כוללים מע"מ.

GAC GE3

ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא היסטוריית תאונות ושלילות רישיון יעלה כ- 3,800 ₪. מחיר ביטוח חובה כ- 1,700 ₪.

בטיחות

GAC GE3 מצויד בשש כריות אוויר ובחיישני חניה אחוריים מקוריים. מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות נעדרות מהמפרט ובמקומן הותקנה מערכת מובילאיי מקומית עבור התרעה על אי שמירת מרחק מלפנים, התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה, וזיהוי תמרורים. הדגם לא נבחן על-ידי ארגון הבטיחות האירופאי המוביל Euro NCAP אך זכה לציון מרבי של 5 כוכבים במבחני הריסוק C-NCAP הנערכים בסין ואשר רמת אמינותם מוטלת בספק. רמת אבזור הבטיחות על פי משרד התחברוה הינה 1 מתוך 8.

תמורה למחיר

GAC GE3 מוצע ברמת אבזור אחת במחיר 139,000 ₪ וכולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', ממשק בעברית, אפליקציית ניווט Waze, משטח טעינה אלחוטי לטלפון הנייד, מושבי עור, חימום למושבים הקדמיים, מושב נהג חשמלי, פתחי מיזוג מאחור, כניסה והתנעה ללא מפתח, מצלמות 360 מעלות, חלון גג חשמלי, תאורת LED מלאה, וחישוקי 18 אינץ'.

הקרוסאובר GAC GE3 מציע אבזור נוחות עשיר ובעיקר תא נוסעים פרקטי לצד ביצועים חזקים במחיר של משפחתית קומפקטית. לכאורה נראה כי מדובר בהצעה אטרקטיבית ביותר, אך לחובתו עומד טווח נסיעה ריאלי של 250 ק"מ ללא אפשרות לטעינה מהירה בתקן אירופאי הנפוץ בארץ, היעדר מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות, ועיצוב פושר. היבואנית מנסה לגשר על חלק מהחסרונות באמצעות תנאי רכישה נוחים, אך רכבים חשמליים אחרים שהגיעו אלינו לאחרונה מסין מציעים חבילה משכנעת יותר. דגמים חדשים של GAC אשר יגיעו בקרוב יציעו שיפור משמעותי ביחס לדגם הנבחן, אך מחירם עשוי להיות גבוה יותר.

GAC GE3 אוטומטי
מנוע מנוע חשמלי סינכרוני
הספק מרבי משולב 177 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 29.5 (סל"ד/קג"מ)
קיבולת סוללה 75 קוט"ש
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,337 מ"מ
רוחב כללי 1,825 מ"מ
גובה כללי 1,640 מ"מ
בסיס גלגלים 2,560 מ"מ
נפח תא מטען 1,400/370 ליטרים
משקל עצמי 1,648 ק"ג
מהירות מרבית 180 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 8.6 שניות
טווח נסיעה מרבי (יצרן) 309 ק"מ
טווח נסיעה מרבי (מבחן) 250 ק"מ
קבוצת זיהום 1(מתוך 15)
ציון בטיחות Euro Ncap לא נבחן
רמת אבזור בטיחותי 1 (מתוך 8)
מחיר 139,000 ₪

GAC GE3 2020