וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
לסוזוקי מוניטין מוכח ברכבי שטח כבר משנות ה- 80 של המאה הקודמת. דגמים אגדיים כגון סוזוקי סמוראי, לימים ג'ימני, ודורותיו הראשונים של סוזוקי ויטרה עשו חיל ברשות חובבי שטח רבים בזכות מתכון מוצלח המשלב פשטות, אמינות, ורכיבי שטח מכניים יעודיים. בדורו הרביעי זנח סוזוקי ויטרה את השטח בהתאם לצו האופנה והתמקד בדרישות השוק לגרסאות הנעה קדמית. גרסת ההנעה הכפולה הוצעה עד לאחרונה רק עם מנוע השלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר וכעת גם עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטרים. בנוסף מקבל סוזוקי ויטרה מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות שהיו חסרות במפרט עד כה. גרסת ההנעה הכפולה דורשת תוספת מחיר של 14,000 ₪ ביחס לגרסת ההנעה הקדמית ומחירה עומד על 148,990 ₪ ותוספת של 3,000 ₪ לצביעה דו גונית.
| סוזוקי ויטרה 1.4 ליטרים טורבו 4X4 GLX אוטומטי | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, יחידת הנעה, מערכת מולטימדיה |
| חסרונות | איכות נסיעה, תא נוסעים |
עיצוב ונוחות
גם בחלוף השנים שומר סוזוקי ויטרה על עיצוב אופנתי ועדכני. המבנה הקופסתי יחד עם מכסה המנוע השטוח ואיפור השטח, מקנים ליפני הקטן מראה חסון. הפרופורציות הנכונות משלימות עיצוב מוצלח למדי ורק החלק האחורי נראה מעט דל ופשוט ביחס לשאר חלקי המרכב. הצבע התכול-דרדסי בשילוב הגג השחור אותו עטה רכב המבחן (תוספת של 3,000 ₪) הוסיף חן רב לעטיפה הכוללת.
תא הנוסעים בסיסי ביחס למתחרים בסגמנט אך נעים לעין ונוח לשימוש. איכות חומרי הדיפון אינה מבריקה. חלקו העליון של הדשבורד מעוצב בצורה אנכית לחלוטין, וכולל דיפון מחומר רך ואיכותי, אך מעבר לכך נתקלנו בפלסטיק קשיח וחלול ובאיכות גימור בינונית. פתחי המיזוג העגולים והשעון האנלוגי ביניהם, המותקנים בגובה ראוי בחלקו העליון של הדשבורד מקנים מראה מודרני ונאה, אך גולת הכותרת הינה מערכת המולטימדיה אשר כוללת מסך מגע ענק בגודל 10.2 אינץ'. המערכת בהתקנה מקומית מציגה ממשק אנדרואיד מגוייר וכוללת אפליקציית Waze וחיווי קולי בעברית לשליטה על הטלפון הסלולרי ומערכת הניווט. מדובר בגימיק נחמד ושימושי אשר פעל בצורה טובה ברוב הפעמים, אך מומלץ לוודא כי התפעול הקולי איית נכון את כתובת היעד, כדי שלא תמצאו את עצמכם בכתובת אחרת בשם דומה. חסרונה של חוגת השליטה על עוצמת השמע מורגש גם כן. לוח המחוונים מציג עיצוב פשוט ובמרכזו מחשב דרך עם צג צבעוני בגודל 4.2 אינץ' ותפריטים נוחים לשימוש. גלגל ההגה נוח ונעים לאחיזה, וכולל פקדים לשליטה על מערכת השמע ומערכת בקרת השיוט.
המושבים אמנם נאים מאוד למראה ומרופדים בבד איכותי, אך אינם נוחים וכוללים מסעד גב רך בחלקו התחתון עם ריפוד קשיח יותר באזור השכמות, כך שגב הנהג שוקע לתוכו בעוד השכמות נותרות חסרות תמיכה. תנוחת הנהיגה נעימה ושולטת בזכות גובה נכבד ביחס למתחרים בקטגוריה, ויחד עם קו חלונות בגובה ממוצע מתקבל שדה ראיה טוב החוצה. מושב הנהג מתכוונן ידנית, וגם ההגה מתכוונן לגובה ולמרחק.
הכניסה והיציאה מהרכב נוחות מאוד בזכות מפתח דלתות רחב וגובה מושב טוב משמעותית ביחס לרכב משפחתי. מרווח הפנים טוב לנהג ולנוסע שלצידו אך מרווח הברכיים מוגבל לנוסעים מאחור, פועל יוצא של בסיס גלגלים קצרצר באורך 2,500 מ"מ בלבד. מרווח הראש יוצא נשכר מהמבנה הרבוע והגבוה, כך שנוסעים בוגרים ימצאו עצמם יושבים בזקיפות במושב האחורי. נוסע שלישי כבר יגרום לצפיפות משמעותית לנוסעי המושב האחורי.
בתא הנוסעים שפע תאי אחסון, ביניהם תא מתחת למשענת היד, תא שטוח עם שקע USB בתחתית הקונסולה המרכזית, שני מחזיקי כוסות מלפנים, תא כפפות בגודל סביר, תאים גדולים בדלתות הקדמיות, ותאים לבקבוקים קטנים בדלתות האחוריות. תא המטען בנפח של 375 ליטרים או 710 ליטרים בקיפול המושב האחורי המתבצע בקלות בזכות ידיות נוחות בצידי המושב. סף ההטענה מעט גבוה ומתחת לרצפת התא נמצא גלגל חלופי מפלדה.
נוחות הנסיעה בסוזוקי ויטרה בינונית למדי, עקב מהלך ראשוני קשה של הבולמים הגורם לנסיעה קופצנית במהירות איטית. בתוך העיר מתקשים המתלים לרסן כיאות שברים ומפגעים עירוניים נפוצים. מחוץ לעיר המצב משתפר וכושר הריסון העדיף בא לידי ביטוי בספיגת שיבושים אפקטיבית. על הכביש המהיר מתגלה יציבות כיוונית לוקה בחסר עם רגישות יתרה לרוחות צד. בידוד הרעשים סביר בלבד, ועל אספלט שאינו חלק חודרים רעשי כביש כבר במהירות 90 קמ"ש. מכלול תכונות אלו יוצרים נסיעה שאינה מעודנת.
יכולת השטח של סוזוקי ויטרה בגרסה זו יוצאת נשכרת בזכות ההנעה הכפולה הטובה המאפשרת צליחת עליות ושטחים חלקלקים בהם רכב בעל הנעה קדמית ירים ידיים. מערכת ה- ALLGRIP מתופעלת באמצעות בורר מצבי נהיגה וכוללת מצב אוטומטי, שלג, נעול, או ירידה במדרון תלול. עם זאת, זווית גישה של 18 מעלות ומרווח גחון של 185 מ"מ, מהווים חסמים מובנים בנהיגת שטח, ומי שירצה לנצל את ההנעה הכפולה יאלץ לגשת לסדנה מורשית לביצוע הגבהה הגונה והתקנת מיגונים וצמיגי שטח. במתכונת המקורית, הפגוש הקדמי וגחון המרכב פגיעים מאוד בכל ירידה לשטח שהוא מעבר לשבילי טיולים נפוצים.
ביצועים
יחידת ההנעה המוכרת משלל דגמי סוזוקי עושה גם כאן עבודה נפלאה. מנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטרים בהספק 140 כ"ס ומומנט של 22.4 קג"מ, המשודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית פלנטרית, יוצרים קצב התקדמות מצוין עם תגובות טובות בכל לחיצת דוושה, גם בסל"ד נמוך. מצב ספורט מכניס את מערכת ההנעה הכפולה לפעולה, תורם ליציאה מהירה יותר מהמקום בזכות אחיזת צמיגים עדיפה (שיפור של 0.4 שניות ביחס לגרסה בעלת הנעה קדמית), ומחדד את תגובות הדוושה. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 9.5 שניות והכוח הזמין מאפשר עקיפות בטוחות בכל מצב ותאוצות ביניים זריזות. הבאת המנוע לסל"ד גבוה מלווה ברעש מתכתי אך לרוב אין צורך להגיע לשם בזכות המומנט הזמין בסל"ד נמוך. תיבת ההילוכים הפלנטרית חלקה ומציגה פשטות מבורכת, נטולת ויברציות והשהיות הנפוצות בחלק מהתיבות הרובוטיות. מערכת העצור וסע אינה היסטרית מדי ופעולתה אינה מפריעה.
מערכת ההנעה הכפולה אשר נכנסת לפעולה במצב ספורט, משפרת במעט את היכולת הדינמית בכביש, מציגה אחיזה עדיפה משמעותית בכביש רטוב, ויכולת יציאה מוקדמת יותר מהפניה. התנהגות הכביש נותרה שובבה ומהנה, אך לא ספורטיבית. הפעלת לחץ מתון תגרום לשקיעת הבולמים ויצירת זווית גלגול מורגשת שתביא עימה תת היגוי נשלט אך לא נעים. ההגה מדויק ובעל משקל טוב אך חסר תקשורת עם הגלגלים הקדמיים. מנופי העברת ההילוכים מגלגל ההגה מסייעים בשמירה על קצב נאות ובבלימת מנוע בנהיגה דינמית. הבלמים טובים עם נשיכה חזקה ולא הראו סימני עייפות תחת עומס.
צריכת דלק
בימי המבחן רשם סוזוקי ויטרה צריכת דלק ממוצעת של 11.5 ק"מ לליטר בנסיעה מנהלתית למדי עם מערכת Stop&Start פועלת. מדובר בנתון סביר ביחס לביצועים ולהנעה הכפולה. היצרן מצהיר על צריכת דלק של 15.5 ק"מ לליטר בממוצע. מיכל דלק בנפח 47 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של כ- 540 ק"מ. דרגת זיהום האוויר הינה 12 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה
סוזוקי נהנית ממוניטין אמינות מוצק ומוצדק לרוב. סוזוקי ויטרה משווק עם אחריות מלאה ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ לפי המוקדם מביניהם. מרווח הטיפולים עומד על שנה או 20,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון 769 ₪, עלות הטיפול השני 1,443 ₪, ועלות הטיפול השלישי 1,636 ₪. עלות 3 הטיפולים הראשונים עד 60,000 ק"מ עומדת על 3,884 ₪ והיא סביב הממוצע בסגמנט.
מחירי החלפים של סוזוקי ויטרה סבירים. עלות יחידת תאורה קדמית 5,945 ₪, עלות פנס אחורי 1,712 ₪, עלות מראת צד קומפלט 2,268 ₪, עלות רפידות בלימה קדמיות 665 ₪, ועלות צלחות בלימה קדמיות 889 ₪. כל המחירים כוללים מע"מ.
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 עם עבר נטול תביעות ושלילות רישיון עומדת על כ- 6,500 ₪, ועלות ביטוח חובה כ- 1,500 ₪.
בטיחות
ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן את סוזוקי ויטרה בשנת 2015 בטרם קיבל את מערכות הבטיחות המודרניות, והעניק לרכב ציון מרבי של 5 כוכבי בטיחות עם ציונים של 89% בהגנה על בוגרים, 85% בהגנה של ילדים, 76% בהגנה על הולכי רגל, ו- 75% בגין מערכות הבטיחות ברכב דאז שהשתפרו מהותית, אך גם דרישות הארגון הוחמרו. רמת הבטיחות לפי משרד התחבורה הישראלי עומדת על 7 מתוך 8.
אבזור הבטיחות התקני אשר שודרג לאחרונה כולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית עם מנגנון זחילה בפקקים, התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה החל מ- 60 קמ"ש, תיקון סטייה מנתיב הנסיעה במהירויות של 60 עד 160 קמ"ש, בלימה אוטונומית מבוססת מצלמה ורדאר, ניטור שטחים מתים החל מ- 15 קמ"ש עם זיהוי בטווח של עד 50 מטרים, ומצלמת רוורס. המערכות החדשות בשלות ופועלות היטב, ללא תגובות היסטריות.
תמורה למחיר
סוזוקי ויטרה 1.4 ליטרים טורבו 4x4 ברמת אבזור GLX מוצעת במחיר 148,990 ₪ הגבוה ב- 11,000 ₪ מגרסת ההנעה הקדמית המקבילה. אבזור הנוחות בגרסה זו כולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 10.2 אינץ', חיווי קולי, מערכת בקרת אקלים, קיפול מראות חשמלי, מצלמת רוורס, חיישני חניה היקפיים, מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות, מערכת Stop&Start, כיוונון גובה למושבים הקדמיים, חלונות אחוריים כהים, תאורת LED מלאה, מסילות גג, פנסי ערפל, וחישוקי גלגלים בגודל 17 אינץ'.
עם תג מחיר כזה, מתמקם סוזוקי ויטרה ברף העליון של המחירים בסגמנט, כאשר "האשמה" העיקרית היא מערכת ההנעה הכפולה שערכה מוטל בספק לאור מגבלות המרכב שאינן מאפשרות יכולת שטח עדיפה מהותית ביחס לגרסת ההנעה הקדמית. גרסה זו תתאים לכן לאלו אשר נוהגים לרוב בשבילים חוליים או מאותגרי אחיזה. לשאר נמליץ על גרסת ההנעה הקדמית אשר תחסוך לא מעט בחשבון הסופי ותציע עדיין את אותו המראה המסוקס ויחידת הכוח המצוינת.
| סוזוקי ויטרה 1.4 טורבו 4x4 GLX טורבו GLX אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,373 סמ"ק |
| הספק מרבי משולב | 140/5,550 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי משולב | 22.4/1,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | כפולה |
| אורך כללי | 4,175 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,775 מ"מ |
| גובה כללי | 1,610 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,500 מ"מ |
| מרווח גחון | 185 מ"מ |
| מיכל דלק | 47 ליטרים |
| נפח תא מטען |
375 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,295 ק"ג |
| מהירות מרבית | 200 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 9.5 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 15.5 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 11.5 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 12 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 כוכבים (2015) |
| רמת אבזרו בטיחותי |
7 (מתוך 8) |
| מחיר |
148,990 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025