וולוו XC40 PHEV במבחן דרכים

  • כתב: יובל בנר
  • צילום: יובל בנר
  • 30 מאי 2021
  • 1 תגובות

בעוד רכבים חשמליים עדיין לא תופסים נתח שוק משמעותי, רכבי PHEV (פלאג-אין הייבריד) מספקים פתרון מצוין עבור מי שמעוניין לצמצם את הביקורים בתחנת הדלק מצד אחד, ולהרגיע את חרדת הטווח ברכב חשמלי מצד שני. הפעם התייצב למבחן שלנו וולוו XC40 PHEV המסקרן, שלוקח את העיצוב המודרני של וולוו מהשנים האחרונות לכיוון צעיר יותר. דגם זה עושה שימוש ביחידת הנעה המשלבת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטרים עם מנוע חשמלי וסוללה המספקת טווח נסיעה חשמלי של כ- 40 ק"מ. רכב המבחן ברמת אבזור Inscription Expression מוצע במחיר 265,900 ₪.

וולוו XC40 PHEV 1.5 טורבו Inscription Expression
יתרונות נוחות, יחידת הנעה, בטיחות, אבזור
חסרונות יכולת דינמית

וולוו XC40 PHEV

עיצוב ונוחות וולו XC40 PHEV

שפת העיצוב העדכנית של המותג נראית מעולה על וולוו XC40 המציג עיצוב מוצלח נקי וייחודי. החזית כוללת מכסה מנוע גבוה, חתימת LED בצורת פטיש, פנסי ערפל קטנים בתחתית הפגוש, וגריל המבליט את סמל המותג במרכזו. הפרופיל הייחודי מציג מראה גבוה ודחוס עם חישוקי 18 אינץ' גדולים ביחס למרכב, גג צף וקו חלונות הנמשך כלפי מעלה. מאחור העיצוב נקי עם יחידות תאורה כמו ברוב דגמי וולוו, תאורת ערפל בתחתית הפגוש, וספוילר שחור המתחבר לגג.

תא הנוסעים שומר אמונים לארכיטקטורת העיצוב של המותג אך מוצג כאן בפרשנות פשוטה לעומת דגמי וולוו הבכירים. סביבת הנהג מודרנית ומעוטרת באלומיניום מוברש בעיצוב משובץ, כרום וריפודי עור, לצד שימוש רב בחומרים כהים ובפלסטיק קשיח ובסיסי. איכות ההרכבה כצפוי טובה מאד. במרכז הקונסולה מערכת מולטימדיה עם מסך מגע אנכי בגודל 9 אינץ' באיכות מצוינת, פתחי מיזוג מאורכים ומעט פקדים פיזיים. בקונסולה שבין המושבים ידית הילוכים קטנה מחופה עור, זוג מתקני כוסות קפיציים, משטח טעינה אלחוטי ושפע תאי אחסון. לוח המחוונים הדיגיטלי בגודל 12.3 אינץ' מציג תמונה ברורה אך חסרות בו אפשרויות עיצוב או פריסת מידע מותאמת אישית.

 וולו XC40 PHEV מבט מהצד

קל להתמצא בתפעול מערכות הרכב והנדסת האנוש טובה, אך אינה חפה מטעויות. תפעול המזגן נעשה דרך מסך המולטימדיה בלבד. המתגים הקשורים בנהיגה זמינים לנהג ושפע תאי האחסון מאפשרים נוחות ופרקטיות יומיומית. מערכת המולטימדיה ולוח המחוונים הדיגיטלי איכותיים אך דורשים הסתגלות קצרה לצורך תפעול חלק. היצרנית מתגאה ובצדק במערכת השמע האיכותית מבית Harman Kardon המספקת סאונד איכותי, נקי ונעים לאוזן. הרמקולים בקדמת הרכב אף זכו לכיסוי בגימור מתכתי.

הכניסה לכל המושבים קלה עקב מפתח דלתות רחב וגובה מושבים מדויק. המושבים הקדמיים מספקים נוחות טובה עם תמיכה ראויה בבסיס ובמשענת הגב, אך הייתי מעדיף מושב רך וארוך יותר בבסיסו. מושב הנהג מתכוונן חשמלית, בעל שני זיכרונות וכולל כוונון לתמיכת הגב התחתון. תמיכת הצד אינה מושלמת אך עקב כך מתאפשרות כניסה ויציאה בקלות. מושב הנוסע מתכוונן ידנית ולו כוונון חשמלי לתמיכת הגב התחתון. שדה הראיה מצוין לכל הצדדים בזכות תנוחת ישיבה גבוהה, חלונות גדולים וקורות A רחוקות. גג השמש תורם לתחושה אוורירית ונינוחה ברכב.

וולוו XC40 PHEV מושב הנהג

המושב האחורי נוח ומרווח עבור שני בוגרים בזכות בסיס גלגלים באורך 2,702 מ"מ וגג גבוה. נוסע אמצעי יסבול ממדרגת תעלת הינע גבוהה. נוסעי המושב האחורי ייהנו מפתחי מיזוג, חלונות כהים, וצמד שקעי USB לטעינה.

תא הנוסעים בוולוו XC40 שופע תאי אחסון וכולם מדופנים למניעת רעש בתא הנוסעים. במרכז הקונסולה תא פתוח עם משטח טעינה אלחוטי כאמור, מקום למטבעות, מחזיקי כוסות קפיציים, תא עמוק מתחת למשענת היד, ותאים בכל הדלתות. מאחור משענת יד עם 2 מתקני כוסות ורשת לאחסון בגב המושבים הקדמיים. נפח תא המטען עומד על 460 ליטרים ולו רצפה שטוחה שמתחתיה מאוחסן גלגל חלופי קטן. המושבים האחוריים מתקפלים בתצורת 60/40 ויוצרים רצפה שטוחה ונפח הטענה גדול. תא המטען מדופן ומואר מדלת תא המטען ומתוך התא וכולל פתרונות עגינה שונים וערכת עזרה ראשונה ממותגת של וולוו.

וולוו XC40 PHEV מושב אחורי מרווח

נוחות הנסיעה של וולוו XC40 בגרסת PHEV טובה והוא מתגלה כפרטנר נהדר לשיוט בכל תנאי הדרך. כיול המתלים רך ומדגיש את משקלו של הרכב אך שיכוך המפגעים בעיר ומחוצה לה יעיל ואלגנטי באופן המזכיר רכבי פנאי גדולים יותר. בידוד הרעשים טוב אך רעשי רוח וצמיגים נשמעים בנסיעה מעל 100 קמ"ש.

הביצועים של וולו XC40 PHEV

יחידת ההנעה בוולוו XC40 בגרסת PHEV כוללת מנוע טורבו בנזין 3 צילנדרים בנפח 1,477 סמ"ק עם הספק מרבי של 180 כ"ס ב- 5,800 סל"ד ומומנט מרבי של 27 קג"מ ב- 1,500-3,000 סל"ד. המנוע החשמלי עם הספק של 82 כ"ס ומומנט של 16.3 קג"מ. נתונים אלה מביאים להספק משולב של 262 כ"ס ומומנט של 43.3 קג"מ, המועברים לגלגלים הקדמיים בלבד דרך תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים. לפי נתוני היצרן, תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 7.3 שניות והמהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל- 180 קמ"ש לטובת הבטיחות. בפועל השגנו נתון תאוצה של 8.5 שניות מעמידה למאה קמ"ש.

וולוו XC40 PHEV לבן ומרשים

וולוו XC40 שומר על קצב נסיעה מהיר ללא דרמות. תיבת ההילוכים מספקת העברות הילוכים חלקות וזריזות בנהיגה רגועה וכמעט שאינה מורגשת אפילו בתנאי נהיגה אגרסיביים. רק כאשר נדרש כוח זמין ומהיר, בלחיצה מלאה על דוושת הבנזין, ניכרת השהיה קלה של תיבת ההילוכים, שלא תפריע להתנהלות היומיומית.

בנהיגה אגרסיבית ניכר משקלו הגבוה של וולוו XC40 העומד על כ- 1,700 ק"ג עקב הסוללה שברצפת הרכב. זה אינו כלי המתאים לסגנון נהיגה דינמי ופיתולים מאתגרים. תקיפה של פניות חדות תחשוף זווית גלגול משמעותית ותנודות מרכב. ההיגוי מדויק ומשרה ביטחון אך אינו מתקשר, ולשלדה נטייה טבעית לתת היגוי. יכולת הבלימה טובה ואינה מתעייפת גם תחת שימוש אגרסיבי.

לוולוו XC40 הנעה קדמית בלבד ומרווח גחון של 211 מ"מ מכובדים ביחס לקטגוריה. נתונים אלו יספיקו עבור שבילי עפר נטולי אתגר.

צריכת דלק

לפי נתוני היצרן, נסיעה עם סוללה טעונה במלואה תאפשר צריכת דלק של 2.1 ליטר ל- 100 ק"מ, והמערכת החשמלית תספק טווח נסיעה של עד 44 ק"מ לפי תקן WLTP. בימי המבחן הושג טווח נסיעה חשמלי של 38 ק"מ בסגנון נהיגה רגוע ובתנאים מעורבים. לאחר ניצול הסוללה, השגנו צריכת דלק ממוצעת של 11.7 ק"מ לליטר.

וולוו XC40 PHEV מבט מאחור

לוולוו XC40 PHEV סוללה בקיבולת 10.7 קוט"ש והוא מסופק עם כבל טעינה Mode 3. טעינה מלאה בעמדה ביתית ייעודית אורכת כ- 3 שעות ועלות הטעינה כ- 5.4 ₪ בלבד. נתונים אלה מציעים חיסכון משמעותי בדלק לנהגים המרבים בנסיעות קצרות וברשותם אפשרות לטעינה יומיומית. נפח מיכל דלק של 49 ליטרים מציע טווח נסיעה מרבי של כ- 570 ק"מ בין תדלוקים ללא טעינת הסוללה. דרגת זיהום האוויר עומדת על 2 מתוך 15 על פי משרד התחבורה הישראלי.

וולו - אמינות ועלויות אחזקה

אמינות רכבי וולוו אינה נחשבת טובה. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports לשנת 2020 דורגה וולוו במקום ה- 24 מתוך 30 יצרנים עם עליה של מקום אחד ביחס לדירוג בשנת 2019. בסקר J.D. Power שנערך בשנת 2019 התברגה וולוו במקום ה- 29 מתוך 31 יצרנים בארה"ב ובמקום ה- 12 מתוך 22 יצרנים בגרמניה.

וולוו XC40 משווק עם אחריות מלאה לשלוש שנים ללא הגבלת קילומטרים. מחירי הטיפולים והחלפים אינם זמינים באינטרנט ולא זכינו לקבלם מחברת מאיר היבואנית.

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 21 ללא תביעות ושלילות רישיון עומדת על כ- 7,000 ₪. עלות ביטוח חובה כ- 2,100 ₪.

הבטיחות בדגם

במבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP שנערכו בשנת 2018 זכה וולוו XC40 לציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים של 97% בהגנה על בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 71% בהגנה על הולכי רגל, ו- 76% עבור מערכות בטיחות.

מפרט הבטיחות כולל את כלל מערכות הבטיחות המקובלות בסגמנט וזהה בין כל רמות האבזור. אבזור הבטיחות כולל בין היתר מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב הנסיעה ומרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת לבלימה אוטונומית, מערכת לניטור רכב בשטח מת, מערכת לניטור תנועה חוצה ביציאה מחניה, ואורות גבוהים אוטומטיים.

וולוו XC40 PHEV מרשים בשטח

כיאה לוולוו, מערכות הבטיחות מתנהגות היטב ואינן טורדות את הנהג בהתרעות שווא. בקרת השיוט האדפטיבית של וולוו היא מהטובות בשוק כיום, פועלת בעדינות ובחוכמה ויודעת להאיץ ולהאט בהתאם לתנאי הדרך כמעט מבלי להפתיע את הנהג, כולל בצמתים ובכיכרות - היכן שמערכות אחרות נוטות להתבלבל.

וולוו XC40 זוכה לציון אבזור בטיחות 7 מתוך 8 לפי משרד התחבורה הישראלי. הורדת הציון נובעת מהעדר מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב ומערכת תקנית לניטור עייפות הנהג.

האם לדגם יש תמורה למחיר?

וולוו XC40 PHEV מוצע בארבע רמות אבזור להן יחידת הנעה זהה. גרסתInscription Expression הנבחנת מוצעת כגרסת הכניסה במחיר 265,900 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 9 אינץ', תמיכה בממשקי Android Auto ו- Apple CarPlay, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ', מערכת שמע מבית Harman Kardon, ריפודי עור, בקרת אקלים דו אזורית עם פתחי מיזוג למושבים האחוריים, מערכת לניטור איכות האוויר, כניסה והתנעה ללא מפתח, בקרת שיוט אדפטיבית, וחישוקי 18 אינץ'. חבילת עיצוב חיצוני R-DESIGN תוסיף למחיר 3,000 ₪.

רמת האבזור Inscription מוצעת במחיר 279,900 ₪ וכוללת בנוסף ידית הילוכים בגימור קריסטל, דיפוני פנים מסוג DriftWood, עיטור מתכת בתא המטען, אפשרות להארכת בסיס המושבים הקדמיים, מושב נוסע מתכוונן חשמלית, וחישוקי 19 אינץ'.

רמת האבזור R-DESIGN מוצעת במחיר 282,900 ₪ ומוסיפה לרשימת האבזור גלגל הגה בעיטור מתכתי, דיפון פנים מסוג Cutting Edge, מושבי ספורט משולבי עור, דוושות אלומיניום, וכיול מתלים ספורטיבי.

וולוו XC40 PHEV מספק חבילה מצוינת, בעיקר עבור אלו המבצעים בשגרת היום-יום נסיעות לא ארוכות מהבית למשרד ובחזרה, עם אפשרות טעינה זמינה. סוג כזה של שימוש מאפשר ביקור בתחנת דלק אחת לכמה שבועות בלבד. וולוו XC40 נוח לכל סוג של נסיעה, שימושי, איכותי, מעוצב ומוקפד, ואפילו זריז מאוד בין רמזורים. ביחס למתחריו הישירים מוצע וולוו XC40 במחיר נמוך יותר עם אבזור מכובד כבר מגרסת הבסיס.

וולוו XC40 PHEV 1.5 טורבו Inscription Expression
מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים 1,477 סמ"ק + מנוע חשמלי
הספק מרבי משולב 262/5,800 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי משולב 43.3/1,500-3,000 (סל"ד/קג"מ)
הספק מנוע חשמלי 82 (כ"ס)
מומנט מנוע חשמלי 16.3 (קג"מ)
סוג סוללה ליתיום-יון
קיבולת סוללה 10.7 קוט"ש
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,425 מ"מ
רוחב כללי 2,034 מ"מ
גובה כללי 1,652 מ"מ
בסיס גלגלים 2,702 מ"מ
מיכל דלק 49 ליטרים
נפח תא מטען 460 ליטרים
משקל עצמי כ- 1,700 ק"ג
מהירות מרבית 180 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 7.3 שניות
טווח נסיעה חשמלי (יצרן) 44 ק"מ
טווח נסיעה חשמלי (מבחן) 38 ק"מ
צריכת דלק משולבת (יצרן) 47.6 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 11.7 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 2 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים מתוך 5 (2018)
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 265,900 ₪

וולוו XC40 PHEV 2021