אאודי Q5 ספורטבק במבחן דרכים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 17 אוקטובר 2021
  • 0 תגובות

אאודי Q5 הוא אחד הדגמים המצליחים ביותר של המותג הגרמני. הדור הראשון כבש את סגמנט רכבי הפנאי היוקרתיים בגודל בינוני כשעוד היה בחיתוליו והפך לרב מכר. הדור השני נחשף בשנת 2016 ולפני כשנה עבר מתיחת פנים.

אאודי Q5 ספורטבק
יתרונות עיצוב, תא נוסעים, הנדסת אנוש, בידוד רעשים, מחיר ביחס למתחרים
חסרונות אבזור נוחות ובטיחות בגרסת הכניסה

אאודי Q5 ספורטבק

את תצורת הפנאי-קופה אאודי לא מיהרה לאמץ. מה שנדמה היה כגימיק שהחל עם ב.מ.וו X6, זכה לאהדת הקהל ואומץ בהדרגה גם על ידי מרצדס. בסופו של דבר גם אאודי הצטרפה לטרנד והשיקה את אאודי Q8 המגודל, אחריו גרסת ספורטבק לאאודי Q3 ולאחרונה קיבל גם אאודי Q5 גרסת ספורטבק מסוגננת. יצאנו לבדוק האם אאודי Q5 ספורטבק מצדיק מחיר התחלתי של 386,000 ₪ ותוספת של 27,000 ₪ ביחס לדגם הסטנדרטי.

עיצוב ונוחות

אאודי Q5 ספורטבק מציג חזית זהה לדגם המוכר עם גריל קדמי גדול בעיטור פסי כרום אנכיים ומסגרת עבה. פנסי הלד מציגים גרפיקה פנימית מעוצבת, ובפינות הפגוש עיטורים מושחרים המדמים כונסי אוויר. עיצוב הדופן מעניק רושם דינמי בזכות קו מותניים המטפס קלות מעל בתי הגלגלים ומדגיש אותם. האלמנט המרכזי הוא קו הגג המשתפל לאחור, הפוגש בדרך ספוילר נאה מעל השמשה האחורית, וגולש עד למשטח בולט בדלת תא המטען. מתחת לשמשה עיצוב הפנסים ודלת תא המטען זהים לדגם הרגיל אך הפגוש זוכה לעיצוב ספורטיבי יותר עם קצה דמוי דיפיוזר.

אאודי Q5 ספורטבק

העיצוב זכה לפידבק חיובי מהסביבה ומשך לא מעט מבטים, אם כי לטעמי עיצוב הדגם הרגיל הרמוני יותר וההבדלים ביניהם אינם רבים לעומת רכבי הפנאי-קופה המתחרים המציגים עיצוב ייחודי יותר ביחס לגרסאות הרגילות. בחירה בצבע קצת יותר נועז מלבן בשילוב חיפויים בצבע המרכב בקצות הפגושים במקום החיפויים המושחרים, היו מחמיאים לו יותר ומחזקים את הרושם הספורטיבי.

מידותיו החיצוניות של אאודי Q5 ספורטבק ממוצעות ביחס למתחרים וכמעט זהות לדגם הסטנדרטי. אורכו 4,689 מ"מ, רוחבו 1,893 מ"מ, גובהו 1,610 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,826 מ"מ.

אאודי Q5 ספורטבק

תא הנוסעים מציג מראה אלגנטי ונקי. ריפודי העור השחורים והגימורים הכסופים בשילוב מינון נכון של כרום ופלסטיק שחור מבריק מחמיאים לעיצוב. הדשבורד הנמוך המשתרע הרחק לפנים מעניק תחושה אוורירית. הוא גולש מטה אל פתחי המיזוג ותחום בעיטור כסוף עם רצועת כרום ותג קוואטרו נאה. המסך המרכזי ניצב בראש הקונסולה המרכזית ופתחי המיזוג הנאים ממוקמים בגובה המאפשר להם למזג את הנוסעים מלפנים בצורה נאותה. מתחת לפקדי בקרת האקלים רצועות פקדים לשליטה בפונקציות מרכזיות. בין המושבים הקדמיים קונסולה מוגבהת עם בורר הילוכים אלקטרוני ומספר מצומצם של פקדים. על גלגל ההגה הנאה מספר מצומצם של פקדים ולוח המחוונים הדיגיטלי מציג שפע מידע בתצוגה מאורגנת וברורה.

אאודי Q5 ספורטבק

איכות החומרים טובה מאוד. העור עבה ואיכותי והמשטחים נעימים למגע. איכות הפקדים על גלגל ההגה מעט מאכזבת, בוודאי על רקע העובדה כי נעשה בהם שימוש תכוף. כך גם לגבי שורת הפקדים בתחתית הקונסולה המרכזית שאינה מעניקה פידבק איכותי כמצופה. איכות ההרכבה מצוינת ותא הנוסעים חף מקרקושי פלסטיקה. הנדסת האנוש טובה בסך הכל. באאודי ויתרו על פקדי השליטה הפיזיים במערכת המידע MMI וכעת השליטה מתבצעת ישירות ממסך המגע הגדול המציע ממשק מוצלח גם אם לעיתים נדרשות כמה לחיצות יותר מדי בשביל פעולה פשוטה. החוגה הקטנה מימין לבורר ההילוכים מיועדת לשינוי עוצמת השמע ומיקומה מאפשר שליטה גם עבור הנוסע שלצד הנהג. הפקדים על גבי גלגל ההגה קלים לתפעול גם על עיוור, אך לעיתים נדרשת נבירה בתפריטים בלוח המחוונים הדיגיטלי על מנת לבצע פעולות מסוימות. מנוף השליטה בבקרת השיוט האדפטיבית ממוקם נמוך משמאל להגה ולאחר הסתגלות קצרה ניתן לתפעל אותו באופן אינטואיטיבי.

אאודי Q5 ספורטבק

סביב עמדת הנהג שלל פתרונות אחסון. בתחתית הקונסולה תא פתוח קטן ובמקום פקדי מערכת המולטימדיה נמצא כעת תא אחסון עם כיסוי איכותי, אך שניהם לא יתאימו לסמארטפון. לצד בורר ההילוכים תא פתוח מוארך, ומתקני הכוסות ממוקמים אחורה מדי כך שהזחת משענת היד קדימה חוסמת אותם. התא שמתחת למשענת היד פתוח ואינו גדול במיוחד, אך מכיל חיבור מדיה וטעינה. תא הכפפות במידות שימושיות והוא מדופן היטב, אך חבל שהחלל שהתפנה בזכות הויתור על נגן דיסקים בתא לא הוסב לשטח אחסון נוסף. התאים בדלתות אינם גדולים אך עמוקים ויוכלו להכיל בקבוקי שתיה.

קל להיכנס אל המושבים הקדמיים הודות לדלתות הגדולות. המושבים נוחים ומציעים גם תמיכה טובה עם מרווח ראש נדיב. טווח הכוונון החשמלי רחב מאוד כך שאפשר לסגל תנוחת נהיגה נמוכה וספורטיבית או תנוחה גבוהה ושולטת, בהתאם לרצונו של הנהג. רכב המבחן כלל גם זיכרונות אך באופן מוזר נדרשת לחיצה רצופה על כפתור הזיכרון עד שהמושב מסיים להתכוונן לתנוחה השמורה.

הכניסה למושב האחורי פחות נוחה בעקבות הגג המשתפל וקורה C המגבילה את חלל הכניסה, אולם גם בדגם הרגיל המצב אינו מזהיר. מבנה המושב האחורי מתאים בעיקר לשני נוסעים שייהנו ממרווח הולם לפלג הגוף העליון. גומחות בתקרה יוצרות מרווח ראש מספק גם לנוסעים גבוהים, אך מרווח הרגליים אינו נדיב. הנוסע במושב המרכזי יקופח עם מושב קטן ונוקשה שאינו נוח, ויסבול ממדרגת תעלת הינע ענקית הגוזלת לחלוטין את מרווח הרגליים ומחייבת ישיבה בפיסוק רחב. לטובת הנוסעים מאחור פתחי מיזוג עם שליטה נפרדת על הטמפרטורה, שמשות כהות, ושקע מתח 12V.

אאודי Q5 ספורטבק

דלת תא המטען החשמלית חושפת פתח טעינה רחב ושימושי עם גישה מעולה לכל פינה. למרות המרכב השונה, נפח תא המטען עומד על 510 ליטרים נדיבים, רק 10 ליטרים פחות מהדגם הרגיל. שפת ההטענה בגובה סביר אך קיימת מדרגה קטנה בינה לבין רצפת תא המטען. קיפול המושב האחורי באמצעות מנופים בדופן תא המטען יוצר רצפה שטוחה ושימושית. המדף המסיבי והכבד מקובע למקומו באמצעות פטנט יעיל וקל לשחררו ולהשיבו למקומו. מתחת לרצפה גלגל רזרבי מרוקן מאוויר וערכת ניפוח.

לאחר קביעת תנוחת נהיגה נוחה ניתן להבחין כי הראות לפנים ולצדדים מוצלחת. גם מראות הצד הגדולות הכוללות עמעום אוטומטי למניעת סנוור, מעניקות כיסוי רחב. הראות לאחור פחות טובה כמצופה ממרכב קופה. זה המקום להזכיר כי למרות המחיר היקר, גרסת הכניסה מגיעה עם חיישני היקפיים אך באופן תמוה ללא מצלמת רוורס שמוצעת רק כאופציה בתוספת תשלום. רכב המבחן עם חבילת האבזור לקצ'ורי כלל מערכת מצלמות היקפיות באיכות גבוהה שסייעה בתמרונים צפופים.

אאודי Q5 ספורטבק

אאודי Q5 ספורטבק מגיע כסטנדרט עם מתלים ספורטיביים בכיול נוקשה יחסית. זה אומר שנוחות הנסיעה מוצלחת כל עוד פני הכביש חלקים. תוואי משובש יורגש בתא הנוסעים אך לא ברמה מטרידה. ככל הנראה בזכות צמיגים בחתך שאינו נמוך בצורה מוגזמת, המצליחים לספוג חלק מהשיבושים. בנסיעה בין עירונית מרגיש אאודי Q5 ספורטבק נינוח יותר ומתמודד באופן עדיף עם בורות ושברים. הריסון טוב ולא נרשמו תנודות מוגזמות ברוב המקרים אך תוואי גלי יגרום לרכב לקפץ באי נוחות באופן שירמוז לנהג להפחית את המהירות. בידוד הרעשים מצוין. רעשי הכביש, הרוח והמנוע נשארים בחוץ ומותירים את תא הנוסעים שקט.

ביצועים

יחידת ההנעה מוכרת לנו היטב משלל דגמי אאודי ורכבים אחרים מקונצרן פולקסווגן. מדובר במנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטרים עם הספק מרבי של 265 כ"ס ומומנט מרבי של 37.7 קג"מ הזמין החל מ- 1,600 סל"ד, הנעזר במערכת מיקרו היברידית במתח 48V. המנוע משודך לתיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים ולמערכת הנעה כפולה קוואטרו. תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 6.1 שניות והמהירות המרבית עומדת על 240 קמ"ש.

אאודי Q5 ספורטבק

חלק מהמתחרות מוצעות עם יחידות הנעה חזקות יותר או לפחות עם אופציה לכאלו, אבל ארגיע ואכתוב כי כפי שרומז המפרט, הביצועים כאן מצוינים. היציאה מהמקום דווקא אינה מבריקה ומעט מהוססת בעקבות שחרור איטי והדרגתי של המצמד אבל בהמשך מתקבלים ביצועים מרשימים יותר עם כוח המגיע באופן חלק וליניארי, ללא פרצי כוח בולטים. תיבת ההילוכים פועלת באופן מעט מסורבל במהירויות נמוכות ובתמרוני חניה, לעיתים גם בהורדת הילוכים לקראת בלימה. בהילוכים גבוהים המצב משתפר. מעיכה של דוושת התאוצה תלווה בתגובה מהירה עם הורדה של מספר הילוכים בבת אחת ותאוצה חזקה ומרשימה.

אאודי Q5 ספורטבק

הצמיגים אוחזים היטב בכביש וקשה לערער זאת. ההגה מדויק, משקלו נכון, ואף מעביר פידבק מסוים למרות שהייתי שמח לתקשורת טובה יותר עם הכביש. הרכב שומר היטב על קו הפניה הנבחר והמתלים הספורטיביים לא באמת מייצרים התנהגות כביש ספורטיבית. רכינת המרכב בעיקולים מורגשת וכך גם תנודות הגוף בעת העברת משקל. בכל זאת מדובר ברכב במשקל של למעלה מ- 1.8 טון. הבלמים נהדרים עם נשיכה ראשונית החלטית ומהלך דוושה המאפשר מינון בלימה מדויק לפי בחירת הנהג.

צריכת דלק

צריכת הדלק של אאודי Q5 ספורטבק עומדת על 11.6 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. במבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכה משולבת של 9.5 ק"מ לליטר בנסיעה שרובה בין עירונית, עם פרק קצר של נסיעה בפקקים וקטע דינמי. הנתון שנמדד אינו רחוק מנתוני היצרן ולא רע ביחס לביצועים. מיכל דלק בנפח 70 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של כ- 660 קילומטרים בין תדלוקים. לדגם המוצע בישראל נקבעה רמת זיהום 14 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה

רכבי אאודי אינם זוכים לציון גבוה בתחום האמינות. בסקר שביעות רצון שערך ארגון Consumer Reports בארה"ב בשנת 2021 הגיעה אאודי למקום ה- 14 מתוך 26 יצרניות. בסקר של ארגון J.D. Power הנערך בארה"ב ומודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, הגיעה אאודי למקום ה- 20 מתוך 33 יצרניות. בסקר דומה שערך הארגון בגרמניה קיבלה אאודי ציון פחות מחמיא ודורגה במקום ה- 20 מתוך 22 יצרניות.

אאודי Q5 ספורטבק

דגמי אאודי משווקים בישראל עם אחריות יצרן מלאה לשלוש שנים ללא הגבלת ק"מ. טיפולים יש לבצע אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים אינם מפורסמים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית צ'מפיון מוטורס.

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 21 ומעלה עם ותק נהיגה של 3 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון, עומדת על כ- 16,000 ₪. עלות ביטוח החובה כ- 2,500 ₪. מחירו של אאודי Q5 ספורטבק מציב אותו בקבוצת רישוי 7 בה עלות הרישוי השנתית עומדת על 4,719 ₪.

בטיחות

אאודי Q5 עבר את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2017 וגרף ציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 93% בהגנה על נוסעים בוגרים, 86% בהגנה על ילדים, 73% בהגנה על הולכי רגל, ו- 58% על תפקוד מערכות הבטיחות.

אאודי Q5 ספורטבק

אבזור הבטיחות בגרסת הכניסה אינו הולם רכב פרימיום עם תג המחיר המוצמד לאאודי Q5 ספורטבק, וכולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, וחיישני חניה היקפיים. חבילת האבזור לקצ'ורי אמנם משפרת את המצב ומוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת מצלמות היקפיות, ומערכת לניטור שטחים מתים, אך היא בסך הכל מיישרת קו עם רכבים עממיים המוצעים בשליש מחיר. גרסת הכניסה מקבלת ציון בטיחות 5 מתוך 8 ואבזור הבטיחות האופציונלי מעלה את הציון ל- 6.

מערכות הבטיחות תפקדו היטב במהלך ימי המבחן, ובעיקר ראויה לציון המערכת לניטור שטחים מתים עם חיווי ויזואלי גדול ובולט בדופן הפנימית של מראות הצד, הנראה היטב גם באור יום ובשמש חזקה.

תמורה למחיר

אאודי Q5 ספורטבק בגרסת הכניסה אדוונסד מוצע במחיר 386,000 ₪ המגלם תוספת של 27,000 ₪ ביחס לדגם הרגיל. המפרט כולל בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 10.1 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 12.3 אינץ', מערכת לבחירת מצבי נהיגה, ריפודי עור בשילוב בד, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, מפתח חכם, פתיחה וסגירה חשמליים לדלת תא המטען, גג זכוכית פנורמי חשמלי, שמשות אחוריות כהות, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.

כאופציה מוצעות שתי חבילות אבזור בעלות נוספת של 17,000 ₪ כל אחת. חבילת האבזור לקצ'ורי כוללת זיכרונות לכוונון מושב הנהג ומראות הצד, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת מצלמות היקפיות, חניה אוטומטית, וניטור שטחים מתים. חבילת האבזור פרימיום כוללת מערכת שמע היקפית מבית Bang&Olufsen עם 19 רמקולים, חימום למושבים הקדמיים, וחישוקים קלים בקוטר 19 אינץ'. מחירו של רכב המבחן שכלל את שתי חבילות האבזור עומד על 420,000 ₪.

לאאודי Q5 ספורטבק אין הרבה מתחרים ישירים ואלו מסתכמים בב.מ.וו X4 ובמרצדס GLC קופה, אבל זה לא אומר שהסגמנט אינו תחרותי. עולם רכבי הפרימיום מאופיין בנאמנות גבוהה למותג וכעת מאפשרת אאודי גם ללקוחותיה אפשרות לבחור ברכב פנאי-קופה אופנתי.

אאודי Q5 ספורטבק מציע חבילה מוצלחת עם עיצוב נאה שלא פוגע כמעט בשימושיות, תא נוסעים איכותי ושקט עם הנדסת אנוש טובה, וביצועים טובים במחיר נמוך משל המתחרים הישירים. המפרט הבסיסי צריך להיות עשיר ונדיב יותר, אך חבילות האבזור מטפלות בחלק מהבעיה. בזכות תכונות אלה לא נופתע אם גרסת הספורטבק תתפוס חלק ניכר ממסירות הדגם בתקופה הקרובה ואולי אף תוביל אותן.

אאודי Q5 ספורטבק 2.0 טורבו אדוונסד לקצ'ורי פרימיום אוטומט

מנוע

טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,984 סמ"ק

הספק מרבי משולב

265/5,250 (סל"ד/כ"ס)

מומנט מרבי משולב

37.7/1,600 (סל"ד/קג"מ)

תיבת הילוכים

רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים

יחידת הנעה

כפולה 4x4

אורך כללי

4,689 מ"מ

רוחב כללי

1,893 מ"מ

גובה כללי

1,610 מ"מ

בסיס גלגלים

2,826 מ"מ

מיכל דלק

70 ליטרים

נפח תא מטען

510 ליטרים

משקל עצמי

1,850 ק"ג

תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן)

6.1 שניות

מהירות מרבית

240 קמ"ש

צריכת דלק משולבת (יצרן)

11.6 ק"מ לליטר 

צריכת דלק משולבת (מבחן)

9.5 ק"מ לליטר 

קבוצת זיהום

14 (מתוך 15)

ציון בטיחות Euro NCAP

5 כוכבים מתוך 5 (2017)

רמת אבזור בטיחותי

6 (מתוך 8)

מחיר

420,000 ₪

אאודי Q5 ספורטבק 2021