מרצדס E קלאס 2021 במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 26 אוקטובר 2021
  • 0 תגובות

מרצדס E קלאס הייתה לאורך עשרת דורותיה אחת משלושת מכוניות הסלון הטובות בעולם, תוך שהיא מתבלטת בתוך הטריו הגרמני כקלאסית, נוחה ובוגרת ביחס לשתי המתחרות מבית ב.מ.וו ואאודי. הדור הנוכחי אשר עימנו משנת 2016, זכה למתיחת פנים הכוללת ליטושי עיצוב ואבזור, ומגיע אלינו בגרסת פלאג-אין הייבריד עם הספק מרבי משולב של 320 כ"ס וסוללה בקיבולת 13.5 קוט"ש המספקת טווח נסיעה חשמלי רשמי של 57 ק"מ. למבחן התייצבה מרצדס E300e ברמת אבזור אדישן שמחירה עומד על 509,900 ₪.

מרצדס E קלאס 300e פלאג אין הייבריד אוטומט
יתרונות פאר, איכות חומרים ונסיעה
חסרונות משקל, נפח תא מטען

עיצוב ונוחות מרצדס E קלאס

עיצובה של מרצדס E קלאס נותר שמרני למרות מתיחת הפנים שהביאה עימה עדכוני עיצוב המיישרים קו עם דגמי הדור החדש של המותג. פנסי החזית החדשים קטנים מבעבר וכוללים תאורת יום מעוצבת, הגריל הקדמי רחב ובעל נוכחות, וכונסי האוויר בפגוש משדרים כוחניות. צללית הצד נותרה אלגנטית ומתאפיינת בקו מותניים מעודן המשתפל לאחור. הזנב מציג פנסים מוארכים בעיצוב חדש ופגוש אחורי חדש עם צמד יציאות מפלט. גרסת הכניסה הנבחנת מצטנעת בשבכה קדמית אנמית מדי המפחיתה מעט את מדד הנוכחות, אך המראה הכללי אלגנטי ומכובד, ומגובה במידות מרכב נדיבות. אורכה נמתח לכדי 4,935 מ"מ, רוחבה 1,852 מ"מ, גובהה 1,481 מ"מ, ובסיס גלגלים באורך 2,939 מ"מ.

כניסה אל תא הנוסעים עוטפת את הנהג והנוסעים בשפע פאר. העיצוב הוותיק נראה נהדר ומרשים גם חמש שנים לאחר הצגתו. במסגרת מתיחת הפנים לא בוצעו שינויים דרמטיים בתא הנוסעים ונמצא כאן את הסידור הוותיק של לוח מחוונים דיגיטלי הניצב לצד מסך מערכת המולטימדיה, שניהם בגודל 12.3 אינץ' עם רזולוציה וגרפיקה מהטובות שבנמצא. פנל עץ אלגנטי תוחם את חלקו התחתון של המפלס הראשון וכולל ארבעה פתחי מיזוג עגולים ופקדי מערכת בקרת האקלים. במורד הקונסולה נמצא מגירת אחסון הכוללת תא לסמארטפון וצמד מחזיקי כוסות. בין המושבים פקדי מערכת השמע המעולה, בורר מצבי הנהיגה, ומשטח מגע לתפעול המסך המרכזי. במסגרת מתיחת הפנים קיבלה מרצדס E קלאס גלגל הגה בעיצוב חדש עם פקדי מגע רספונסיביים יותר, לרבות פס שליטה קצר על עוצמת השמע. תפעול מערכת המולטימדיה והחלפת התצוגה בלוח המחוונים יכולות להתבצע באמצעות אותם פקדי מגע בגלגל ההגה, מגע במסך מערכת המולטימדיה, ובאמצעות משטח מגע בקונסולה שבין המושבים כאמור.

איכות החומרים וההרכבה ללא דופי, ותחושת הפאר ניכרת בכל פינה. חלקו העליון של הדשבורד עטוי חומר דמוי עור וכל החומרים הינם מהמעלה הראשונה, כולל אלו הממוקמים נמוך. הנדסת האנוש מופתית ותפעול המערכות הרבות אינטואיטיבי וקליל בצורה מפתיעה לטובה. כיוונון המושב החשמלי מתבצע בקלות בתצורה הקלאסית הכוללת פקדי כיוונון על הדלת, ומשטחי המגע על ההגה שהיוו עקב אכילס בדגם הפורש פינו את מקומם לפקדים רספונסיביים וברורים פי כמה. מערכת השמע בגרסת אדישן הנבחנת אכזבה במעט ביחס למצופה והייתי שמח לקבל את המערכת מבית בורמייסטר המוצעת ברמת אבזור פרימיום וכוללת 13 רמקולים. החלק האהוב במיוחד בתאי הנוסעים של מרצדס מתגלה בשיאו עם רדת העלטה, בחסות מופע תאורת אווירה עשירה בעלת 64 גוונים שונים החולשת לאורך תא הנוסעים והופכת אותו למקום מושלם לשהייה.

פתרונות האחסון כוללים בין היתר תא כפפות פרקטי למדי, תא אחסון נגיש מתחת למשענת היד המרכזית עם פתיחה צידית ודיפון איכותי, מחזיקי כוסות איכותיים, ותאי אחסון מדופנים בדלתות. תא המטען נפל קורבן בגרסה זו לאחסון הסוללות, כך שנפחו עומד על 370 ליטרים בלבד ומבנהו לא נוח עקב מדרגה מגבילה בשל הסוללות. קיפול המושב האחורי אפשרי אך אינו פרקטי ברוב המקרים עקב הגובה המוגבל אותו יוצרת מדרגת הסוללות, כך שניתן להוביל משטחים צרים כגון שולחן ארוז, אך לא פריט בעל נפח. ברצפת תא המטען נמצאת ערכת ניפוח.

הכניסה והיציאה נוחות כמצופה ממכונית סלון נדיבת ממדים ונטולת גימיקים עיצוביים כגון קו גג משתפל. המושבים הקדמיים נוחים מאוד בעלי כיוונון חשמלי עם שלוש זיכרונות לכל אלמנט אפשרי, כולל כוונון תמיכת קשיחות הגב התחתון ואורך בסיס המושב. המרחב נדיב מאוד ומרווח הברכיים מאחור טוב כשלעצמו אך עלול לאכזב נוסעים גבוהים בהתחשב בבסיס גלגלים באורך 2,939 מ"מ. בכל אופן, שני נוסעים מאחור יוכלו להעביר שעות נסיעה כשהם ספונים בכורסאות מפנקות, כשביניהם משענת יד נפתחת עם צמד מחזיקי כוסות ומשטח אחסון לסמארטפון. כמובן שהמפרט כולל גם פתחי מיזוג, שקעי טעינה, וילונות הצללה בדלתות, ווילון חשמלי לשמשה האחורית. נוסע שלישי יוכל להתמקם כאן, אך לאור מדרגת ההינע הבולטת ועיצוב המושב המרכזי, עדיף לאכלסו בנוסע צעיר.

הנסיעה בעיר נעימה וחרישית לחלוטין הודות לבידוד הרעשים המוצלח ומערכת ההנעה ההיברידית הנטענת המאפשרת תחילת נסיעה על טהרת החשמל למשך 40 ק"מ בקירוב. מאות הק"ג שמוסיפות הסוללות בגרסה זו, הצריכו הקשחה מסוימת של בולמי הזעזועים שאינם אדפטיביים (אופציה בתשלום) כך שנוחות הנסיעה אינה רכה כמצופה על שברים ובורות. בכביש המהיר נוחות הנסיעה גבוהה מאוד, כשרק גלי אספלט עמוקים יחשפו כושר ריסון המתקשה להתמודד עם המסה הנכבדת. בידוד רעשי הרוח מאכזב ביחס לציפייה ולמחיר, עם יותר מדי רעשים החודרים מכיוון קורות A והמראות כבר במהירות שיוט חוקית.

ביצועים מרצדס E קלאס

מרצדס E300e הנבחנת מצוידת ביחידת הנעה מסוג פלאג-אין הייבריד הכוללת מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 1,991 סמ"ק עם הספק מרבי של 211 כ"ס ומנוע חשמלי בהספק מרבי של 122 כ"ס היוצרים יחדיו הספק מרבי משולב של 320 כ"ס ומומנט מרבי משולב של 71.4 קג"מ. המנוע משודך לתיבת 9 הילוכים אוטומטית ומאפשר תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 5.7 שניות ומהירות מרבית של 250 קמ"ש.

מערכת הפלאג-אין הייבריד המכונה EQ Power כוללת סוללת ליתיום ניקל מגנזיום קובלט (Li-NMC) בקיבולת 13.5 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה חשמלי ריאלי של 40 ק"מ לערך בנסיעה מתונה. הביצועים בקו ישר לא יביישו אף מכונית ספורט עם יציאה נחושה מהמקום המלווה בחריקת צמיגים במצב ספורט והאצות ביניים עוצמתיות, אם כי ציפיתי לעוצמת מחץ של ממש לאור נתון המומנט המשולב העומד על 71.4 קג"מ.

המשקל היבש הנושק לשני טונות נותן אותותיו ומרסן יכולת האצה פסיכית, אך ביצועים בקו ישר אינם חסרים ולא מהווים דרישה מהותית מקהל היעד. המשקל הכבד מורגש בעיקר בעת דחיקת המרכב לפניות הדוקות או בקשתות מהירות, וגורם לרכינת מרכב גבוהה מהמצופה. אחיזת הכביש והיכולת הכללית גבוהות מאוד אך אינן מדרבנות נהיגה דינמית ולא הופכות את מרצדס E300e למכונת נהיגה שתקלע לטעמם של חובבי הגה. כפי שציינו בתחילה, מרצדס E קלאס מכוילת בראש ובראשונה לנוחות נסיעה גבוהה, ונהגים התרים אחר יכולת דינמית ממכונית הסלון שברשותם יוכלו לרכוש את אחת מגרסאות הביצועים של הדגם.

כמו ברכבים היברידיים רבים, הבלמים סובלים מתחושה עצית מוזרה וחוסר תקשורת מדוושת הבלם, כמו גם מחוסר נשיכה בנהיגה דינמית. בכל אופן הבלמים מבצעים מלאכתם נאמנה בבלימת המסה הכבדה.

צריכת דלק מרצדס E קלאס

למרצדס E300e טווח נסיעה של כ- 40 ק"מ ריאליים על בסיס חשמל בלבד כאשר הסוללה בקיבולת 13.5 קוט"ש טעונה במלואה. לאחר התרוקנות הסוללה מתקבלת צריכת דלק ממוצעת של 10.0 ק"מ ליטר. מיכל דלק בנפח 50 ליטרים יספק טווח נסיעה של 500 ק"מ בנסיעה היברידית, נוסף על 40 הק"מ החשמליים. בהתחשב בביצועים ובמשקל הרב, מדובר בנתון טוב ולא מעבר. טעינה תכופה של הסוללה תסייע בקבלת נתוני צריכה עדיפים לאין שיעור. דרגת זיהום האוויר ברמה 2 מתוך 15.

עלויות אחזקה מרצדס E קלאס

אמינות רכבי מרצדס נחשבת בינונית עד נמוכה. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports האמריקאי לשנת 2021 דורגה מרצדס במקום ה- 20 מתוך 26 יצרנים. בסקר שערך ארגון J.D. Power בגרמניה בשנת 2019 התברגה מרצדס במקום ה- 20 מתוך 23 יצרנים עם 137 תקלות ל- 100 רכבים, גבוה מהממוצע בסקר שעמד על 115 תקלות ל- 100 רכבים.

מרצדס E קלאס משווקת עם אחריות מלאה לשנתיים ללא הגבלת ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים לא זמינים באתר היבואנית ולא זכינו לקבלם ממנה.

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל לגיל 25 ללא היסטוריית תאונות ושלילות עומדת על כ- 8,800 ₪. עלות ביטוח חובה כ- 1,700 ₪.

בטיחות מרצדס E קלאס

מרצדס E קלאס נבחנה במבחני הבטיחות של ארגוןEuro NCAP בשנת 2016, בטרם מתיחת הפנים, וגרפה ציון מרבי של 5 כוכבים, עם ציונים של 95% בהגנה על נוסעים בוגרים, 90% בהגנה על ילדים, 77% בהגנה על הולכי רגל, ו- 62% עבור מערכות הבטיחות. כדאי לזכור כי מאז הוחמרו משמעותית הקריטריונים לקבלת ציונים גבוהים במבחני הבטיחות של הארגון.

אבזור הבטיחות אחיד בכל רמות האבזור וכולל 7 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי דו גלגלי, בלימה אוטונומית בעת חירום, שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים עם תיקון היגוי אקטיבי למניעת התנגשות בעת מעבר נתיב, ניטור תנועה חוצה מאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, מעבר נתיב אקטיבי בעת שימוש בבקרת השיוט האדפטיבית, התרעה מפני התנגשות מאחור, התרעה על עייפות הנהג, ומערכת הכנה לתאונה. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 7 מתוך 8.

הפעלת מערכת בקרת השיוט האדפטיבית עם מנגנון זחילה בפקקים מאפשרת נהיגה נטולת מאמץ גם בתנאי נהיגה שוחקים. מערכת שמירת המרחק האוטונומית פועלת ללא הרף ומפעילה בלימה רגרנטיבית לשמירת מרחק ובכך תורמת להפחתת פעולות הנהיגה לצד טעינת הסוללה באופן יעיל. מערכת תיקון הסטייה מנתיב הנסיעה היסטרית כבכל מכונית מרצדס, היות והתיקון נעשה באמצעות בלימת הגלגל הפנימי לפניה ולא באמצעות היגוי, מה שיוצר בלימות לא נעימות.

תמורה למחיר מרצדס E קלאס

מרצדס E300e ברמת אבזור אדישן הנבחנת מוצעת במחיר 509,900 ₪ וכוללת בין היתר מושבים בריפוד דמוי עור, מושבים קדמיים עם כוונון חשמלי, זכרונות וחימום, מערכת מולטימדיה MBUX עם מסך מגע בגודל 12.3 אינץ', תמיכה בממשקי Apple CarPlay ו-Android Auto , משטח מגע לשליטה במערכת המולטימדיה, תאורת אווירה, מנופים להעברת הילוכים מגלגל ההגה, וילון אחורי חשמלי, וילונות צד במושב האחורי, מפתח חכם, חיישני חניה היקפיים, תאורת לד מלאה מלפנים ומאחור, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.

רמת האבזור פרימיום מוצעת במחיר 559,900 ₪ וכוללת בנוסף לרמת אבזור אדישן גם מושבים קדמיים עם מערכת תמיכה דינמית ועיסוי, מערכת מצלמות היקפיות, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען עם חיישן זיהוי בפגוש האחורי, ומערכת שמע מבית בורמייסטר.

רמת האבזור אדישן AMG ליין מוצעת גם היא במחיר 559,900 ₪ וכוללת בנוסף לרמת אבזור אדישן גם גג זכוכית פנורמי חשמלי, ופגושים ספורטיביים בעיצוב AMG .

מרצדס E קלאס אמנם ותיקה אך גם המתחרות הישירות בקטגוריה טרם זכו לדור חדש. לאחר מתיחת הפנים ממשיכה מרצדס E קלאס להציע את אותו מתכון איכותי של יכולת וביצוע מופתיים הארוזים בעיצוב אלגנטי ומכבד, ועוטפת את נוסעיה בשפע פאר והדר. גרסת הפלאג-אין הייבריד הנבחנת אטרקטיבית למרות המשקל הנוסף, היות ויתרונותיה מוסיפים לאופייה הנינוח והשקט של מרצדס E קלאס, שממילא אינה מתיימרת לתקוף כבישים מפותלים. בסופו של יום מצאתי את מרצדס E קלאס כאחת ממכוניות הסלון הנינוחות והמפנקות שבנמצא.

מרצדס E300e פלאג אין הייבריד אוטומט
מנוע פלאג-אין הייבריד טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,991 סמ"ק
הספק מרבי משולב 320 כ"ס
מומנט מרבי משולב 71.4 קג"מ
הספק מנוע בנזין 211 כ"ס
הספק מנוע חשמלי 122/2,500 כ"ס/סל"ד
מומנט מנוע חשמלי 44.8/2,000 קג"מ/סל"ד
סוג סוללה ליתיום יון
קיבולת סוללה 13.5 קוט"ש
תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית 9 הילוכים
יחידת הנעה אחורית
אורך כללי 4,935 מ"מ
רוחב כללי 1,852 מ"מ
גובה כללי 1,481 מ"מ
בסיס גלגלים 2,939 מ"מ
מיכל דלק 50 ליטרים
נפח תא מטען

370 ליטרים

משקל עצמי 1,990 ק"ג
מהירות מרבית 250 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 5.7 שניות 
צריכת דלק משולבת (יצרן) 62.5 ק"מ לליטר (עם סוללה מלאה)
צריכת דלק משולבת (מבחן) 10.0 ק"מ לליטר 
קבוצת זיהום 2 (מתוך 15)
ציון בטיחות ENCAP 5 כוכבים (2016)
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר

509,000 ₪

מרצדס E300e סדאן 2021