משאיות מונעות מימן בקרוב בישראל

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: יוסי אלוני, יצרן
  • 27 פברואר 2022
  • 1 תגובות

כלמוביל, בזן וסונול חתמו על הסכם שיתוף פעולה ראשון מסוגו בישראל, שיאפשר שימוש במימן להנעת כלי רכב בישראל. במסגרת ההסכם, כלמוביל יבואנית יונדאי תייבא משאיות מונעות מימן בטכנולוגיית תא דלק, בזן תייצר את המימן, והתדלוק יתבצע בתחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל שתקים סונול. יישום ההסכם צפוי להחל ברבעון השלישי של השנה, עד אז תושלם הקמת תשתית התדלוק והמשאיות יגיעו לישראל ויוכלו להתחיל לנוע על הכבישים.

הדמיה: תחנת דלק של סונול לתדלוק מימן

טכנולוגיית תא הדלק המימני נתפסת בעיני רבים כתחליף העתידי האולטימטיבי למנועי הבערה הפנימית. מנועים בטכנולוגיית תא דלק מימני ממירים אנרגיה כימית לטובת ייצור חשמל. השימוש במימן לצורך ייצור חשמל אינו מייצר תוצרי לוואי מזהמים ולמעשה מאגזוז המכונית נפלטים אדי מים. מדובר בתחליף פרקטי שכן התדלוק אורך מספר דקות וטווח הנסיעה ארוך.

כיום משמשת הטכנולוגיה בעיקר כלי רכב כבדים דוגמת משאיות, אוטובוסים, וציוד מכני הנדסי כבד. עקב משקלם הכבד, כלים אלה פחות מתאימים לשימוש בסוללות נטענות שכן נדרשות סוללות ענק וצריכת האנרגיה הגבוהה מקטינה באופן משמעותי את טווח הנסיעה הצפוי.

יונדאי מאמינה בטכנולוגיית הנעה באמצעות מימן. בעבר שיווקה באופן מצומצם את יונדאי ix35 בגרסה מונעת תא דלק, ובשנת 2018 חשפה את יונדאי נקסו - רכב פנאי ייעודי שתוכנן באופן בלעדי להנעה באמצעות תא דלק מימני הכולל מיכלי מימן הניתנים למילוי תוך 5 דקות בלבד, וטווח נסיעה של 600 ק"מ. הדגם משווק במספר שווקים מצומצם שכן נדרשת פריסת עמדות תדלוק במימן על מנת להשתמש בו. במהלך השנה צפויה יונדאי להשיק דור שני ליונדאי נקסו.

יונדאי XCIENT

בישראל תשווק כלמוביל את המשאית יונדאי XCIENT המונעת באמצעות תא דלק מימני. את מיכלי המימן של המשאית ניתן למלא תוך 8 דקות ותדלוק בודד יספק טווח נסיעה של כ- 400 ק"מ. יונדאי הצהירה כי עד לשנת 2025 תייצר כ- 2,000 משאיות המונעות באמצעות מימן וכי קיים ביקוש עולמי גבוה למשאיות מסוג זה. במסגרת שיתוף הפעולה בין כלמוביל, בזן וסונול, יצרפו האחרונות משאיות מונעות מימן מבית יונדאי אל ציי הרכב שלהם.

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל, מסר כי: "אנו שמחים על שיתוף הפעולה בהובלת חדשנות אנרגטית, מודים למשרדי האנרגיה והתחבורה על ההתגייסות לתהליך וגאים בחיבור של כלמוביל עם קונצרן יונדאי, מובילת הטכנולוגיה ויצרנית המשאית המתקדמת ביותר בעולם. מדובר בנקודת ציון חשובה בקנה מידה עולמי. ישראל הינה בין המדינות הראשונות בעולם לשלב הנעת תאי דלק מימני בכבישי הארץ ושיתוף הפעולה בין החברות ממצב את ישראל כאחת המדינות המתקדמות בעולם בראייה סביבתית".

מימין לשמאל- מלאכי אלפר מנכל בזן, יניב שיראזי מנכל כלמוביל, ניר גלילי מנכל סונול. צילום יוסי אלוני

מלאכי אלפר, מנכ"ל בזן, מסר כי: "מממשים את האסטרטגיה שלנו, גאים להיות החברה הראשונה בישראל לייצר מימן במתחם בזן בחיפה עבור תאי דלק המשמשים להנעת משאיות". אלפר הדגיש כי שיתוף הפעולה מהווה שלב מעשי ראשון ביישום האסטרטגיה של בזן, במטרה להפוך לספקית מובילה של אנרגיה מתחדשת לתחבורה בדגש על שוק המימן".

ניר גלילי, מנכ"ל סונול, מסר כי: "סונול גאה להיות הראשונה בישראל יחד עם שותפיה בהובלת מהפכת המימן, הדלק העתידי לשינוע רכב. אני בטוח כי המגמה העולמית של שימוש במימן תגיע דרכנו לישראל ותשנה את אופן צריכת האנרגיה על ידי הפיכתה לנקייה וידידותית לסביבה הרבה יותר".