ג'יפ קומפאס במבחן דרכים (מתיחת פנים)

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 18 מאי 2022
  • 1 תגובות

ג'יפ קומפאס התחיל את דרכו בשנת 2002 כרכב קונספט חביב עם מרכב 3 דלתות ספורטיבי נמוך ורחב עטוף בעיצוב רטרו כובש. בפועל הדגם הסדרתי הציג עיצוב פושר, תא נוסעים דל, ויכולות כביש ושטח בינוניות לכל היותר. על אותה שלדה ומכלולים הוצג גם אח קשוח ורבוע - ג'יפ פטריוט, אך הוא שרד לדור נוסף. היה זה ניסיון ראשון של ג'יפ ליצר רכב פנאי שטח על בסיס שלדת הנעה קדמית מבית מיצובישי, עם הנעה כפולה שהוצעה רק כאופציה.

ג'יפ קומפאס
יתרונות עיצוב, תדמית מותג הרפתקנית ונחשקת
חסרונות נוחות נסיעה, התנהגות כביש, יחידת הנעה, הנדסת אנוש, אחריות, תמורה למחיר

ג'יפ קומפאס

מאז זרמו מים רבים בנהר הרוביקן. בשנת 2016 הוצג דור שני לג'יפ קומפאס, הפעם על בסיס שלדה ומכלולים מבית פיאט, עם עיצוב מוצלח ורמת ביצוע משופרת, אבל הוא עדיין לא הצליח להציג אלטרנטיבה ראויה לרכבי הפנאי הקומפקטיים של מותגי הפרימיום הוותיקים. ג'יפ קומפאס עבר מתיחת פנים נוספת, שניה במספר, והתייצב אלינו למבחן דרכים ברמת האבזור הבכירה S-Model שעלותה 229,000 ₪.

עיצוב ונוחות ג'יפ קומפאס

מתיחת הפנים העניקה לג'יפ קומפאס עיצוב רענן בעיקר בזכות חזית בעלת מראה אגרסיבי, עם פנסי חזית צרים וגריל קדמי גדול מבעבר עם חלוקה מסורתית לשבעה מלבנים. אליהם מצטרפות שבכה אמצעית המאכלסת את פנסי הערפל, ושבכה תחתונה מעוצבת. הדופן נותרה ללא שינוי משמעותי אך עדיין נאה בזכות קו מותניים בולט, משחקי נפח במבנה הדלתות, ועיטורי כרום סביב חלונות הצד והגג. רכב המבחן המאובזר זוכה גם לצביעה מלאה בצבע המרכב ולחישוקים קלים נאים בצבע שחור בקוטר 19 אינץ'. הזנב מציג צמד פנסים שקופים ודלת תא מטען גדולה החוברת אל פגוש נמוך.

ג'יפ קומפאס

לג'יפ קומפאס מידות חיצוניות המציבות אותו מול רכבי פנאי פרימיום בגודל קומפקטי כגון אאודי Q3, וולוו XC40, ומרצדס GLA. אורכו 4,404 מ"מ, רוחבו 1,819 מ"מ, גובהו 1,629 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים 2,636 מ"מ. ג'יפ קומפאס זכה לפידבק חיובי מהסביבה על העיצוב החיצוני. מרבית הצופים עשו מיד את ההקשר בינו לבין ג'יפ גרנד צי'רוקי הגדול, ואין ספק שהקומפאס מרוויח מהשיוך למשפחת רכבי השטח ההרפתקניים. גרסאות הכניסה עם חישוקים קטנים ופגושים המשלבים פלסטיק מושחר מרשימות פחות למראה.

ג'יפ קומפאס

תא הנוסעים זוכה למראה עדכני בעיקר בזכות חלק קדמי נאה וחדש לחלוטין. הדשבורד השטוח כולל כעת מפלסים, דיפון דמוי עור, תפרים לבנים, ושבכת פתחי מיזוג המדגישה את מימד הרוחב. המסך המרכזי טיפס מעלה וכעת הוא צף מעל הדשבורד ותחתיו שורת פקדים ופתחי מיזוג. לשמחתנו בקרת האקלים זוכה לפקדים פיזיים אך הם מיושנים למראה. גלגל ההגה השמנמן מציג אף הוא עיצוב חדש. ברמת האבזור הבכירה הנבחנת לוח מחוונים דיגיטלי אך הוא אינו מרשים ונראה מיושן, בוודאי ביחס למסך המרכזי הנאה. הקונסולה בין המושבים גבוהה ורחבה ביחס לעבר אולם עיצובו של בורר ההילוכים מיושן. מושבי העור זוכים לסכימת תפירה נאה עם הטבעת סמל המותג וגם דיפוני הדלתות החדשים זוכים לעיצוב מוצלח. בחירת הצבעים הכהים יוצרת אווירה מעט קודרת ולא מסייעת לתחושת המרווח.

ג'יפ קומפאס

ריפוד העור במושבים נאה ונעים למגע אך חיפוי דמוי העור על הדשבורד מרשים פחות. מקו הברכיים ומטה הפלסטיק מחוספס ונוקשה, הקצוות חדים ואינם מהוקצעים, והתגלתה גם חוסר התאמה בחלק מהפנלים שהביאה לחיבורים רופפים. במהלך נסיעת המבחן נשמעו רעשי פלסטיקה המעידים על איכות הרכבה בינונית.

מתקן הכוסות בין המושבים הקדמיים מעט קטן וממוקם מאחור באופן המקשה על השימוש בו. בסמוך לבורר ההילוכים תא פתוח עם משטח טעינה אלחוטי. התא מתחת למשענת היד קטן ועמוק. תא הכפפות פשוט ובסיסי אך מציע חלל אחסון שימושי. התאים בדלתות קטנים אך כוללים מגרעת נוחה לאחסון בקבוקי שתיה.

ג'יפ קומפאס

מיקום פקדי השליטה במערכת השמע בגב גלגל ההגה אינו נוח ודורש תרגול, והתגובה ללחיצה עליהם איטית. פקדי השליטה הפיזיים ממוקמים בסמוך לפקדי בקרת האקלים ובתפעול ללא הסטת המבט ניתן להתבלבל ביניהם בקלות. מתחת למסך המרכזי שורת פקדים פיזיים עבור פונקציות מרכזיות, אך לטעמי מיקומו של כפתור נטרול בקרת היציבות אמור להיות דיסקרטי יותר מכיוון שהשימוש בו אינו תדיר עבור מרבית הלקוחות. פריסת האינפורמציה בלוח המחוונים אינה נוחה לקריאה, הפונטים קטנים והאנימציות איטיות ומייגעות. מקורם של מנופי המגבים והאורות מדגמי פיאט ותיקים במיוחד והם מרגישים שבריריים וזולים. מתג השליטה בדלת תא המטען מוקם משום מה בתקרת הרכב בסמוך לתאורת המפות, ומתג הסגירה מאחור מוקם בדופן תא המטען ולא על הדלת כנהוג ונראה לנו פחות בטוח.

ג'יפ קומפאס

הכניסה אל המושבים הקדמיים המוגבהים נוחה. המושבים מעט רכים ומציעים תמיכת צד בסיסית אך הם נוחים למדי. מבנה המושב מעט צר ונוסעים רחבים עשויים לחוש מעט צפיפות המצטרפת אל מרווח לא נדיב במיוחד מלפנים. משענות הראש מספקות תמיכה טובה לעורף ולראש בנסיעות ארוכות. טווח כוונון המושב לגובה נדיב ולמושב הנהג יש זיכרונות. טווח הכוונון של ההגה לעומק אינו נדיב במיוחד אך הצלחתי לסגל תנוחת ישיבה נוחה. שדה הראייה לפנים מוגבל עקב קורות A עבות עם בסיס מסיבי במיוחד המחייב תנועות ראש רבות בעת השתלבות בתנועה. הראות לאחור נפגמת עקב קורות אחוריות עבות. מראות הצד מספקות שדה ראייה מוצלח.

ג'יפ קומפאס

הכניסה לאחור נוחה אך קורה C גוזלת חלק ממרווח הראש וגם פוגמת בראות החוצה. המושב מוגבה, נוקשה ואינו נוח במיוחד. המרווח יהיה מספק עבור שני בוגרים, ונוסע נוסף במרכז יהפוך את האווירה לצפופה אפילו אם מדובר בילד צנום. המושב המרכזי צר ואינו נוח, ומדרגת תעלת ההינע רחבה. הנוסעים מאחור ייהנו מפתחי מיזוג, שקע טעינה, שקע חשמל 230v שימושי, ושמשות אחוריות כהות. החלונות האחוריים אינם אוטומטיים בניגוד לקדמיים.

ג'יפ קומפאס

לג'יפ קומפאס תא מטען בנפח 438 ליטרים. מפתח רחב ושפת טעינה נמוכה מאפשרים לטעון ולפרוק את הציוד בקלות. המדף האחורי קשיח ואינו מתקפל או נגלל כך שבהובלת מטען גדול יש למצוא מקום עבורו. התאורה בתא המטען בסיסית, ובדופן ימין שקע טעינה מסוג V12. משענת הגב של המושב האמצעי מתקפלת בנפרד ומאפשרת הובלת מטען ארוך יחד עם שני נוסעים במושב האחורי. קיפול המושב האחורי יוצר רצפה שטוחה וחלל הטענה שימושי. מתחת לרצפה גלגל חלופי בגודל מלא.

ג'יפ קומפאס

התנועה על כבישים איכותיים חלקה ונעימה. העניינים מתחילים להסתבך כשפני הכביש אינם כאלה, אז מתגלה כיול מתלים רופס שאינו רך מספיק כדי לספוג את מהמורות הכביש וגם לא מרוסן מספיק על מנת למנוע תנודות וקפיצות. המהמורות הורגשו היטב בתא הנוסעים וגרמו גם לרעשי מתלים ולתנודות משנה. מחוץ לעיר המצב נותר דומה כשהוא מתקשה להתמודד עם פגמים קטנים, ומפגש עם בורות גדולים יגרום לחבטות ונדנודי מרכב. בעיקולים בולט חוסר ריסון וזוויות הגלגול יוצרות רכינת מרכב מורגשת. רעשי כביש ורוח חודרים פנימה כבר ממהירות נמוכה. צליל המנוע בולט תחת מאמץ והוא אינו נעים לאוזן.

ביצועים גי'פ קומפאס

ג'יפ קומפאס שווק בעבר עם מנועי בנזין אטמוספריים, מנועי טורבו בנזין, ויחידת הנעה היברידית נטענת. הדור החדש משווק מעבר לים עם יחידות הנעה היברידיות נטענות, וגם עם מנוע טורבו בנזין חדש המצויד במערכת סיוע היברידית קלה. בישראל משווקת נכון לזמן פרסום מבחן הדרכים יחידת הנעה אחת הכוללת מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 1,332 סמ"ק עם הספק מרבי של 150 כ"ס ומומנט מרבי של 27.5 קג"מ, תיבת 6 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, ומערכת הנעה קדמית. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 9.2 שניות והמהירות המרבית עומדת על 199 קמ"ש.

ג'יפ קומפאס

המנוע הפתיע עם פעולה לא חלקה תוך שהוא מעביר ויברציות אל תא הנוסעים בסל"ד סרק. בנסיעה עירונית רגועה מרגיש המנוע מעט אנמי, בעיקר בסל"ד נמוך וביציאה מהמקום. מחוץ לעיר הביצועים משתפרים מעל נקודת שיא המומנט ב- 1,560 סל"ד אך התגובות עדיין מעט מהוססות. לחיצה החלטית מספקת תנופה ראויה אך בליווי שאון רב וצליל מנוע מנסר שאינו נעים לאוזן. תיבת ההילוכים לא ממש מסייעת עם הילוכים ארוכים, העברות הילוכים איטיות שאינן חלקות, תגובה איטית לקיק דאון, ואופי פעולה מהוסס. תיבת הילוכים רובוטיות מאופיינות לעיתים בהעברות שאינן חלקות בהילוכים נמוכים, אך כאן נצפתה התופעה גם במעבר להילוכים 3, 4 ו- 5. במספר מקרים הורדת הילוך לוותה בוויברציות וחבטות.

ג'יפ קומפאס

ג'יפ קומפאס משדר באופן מיידי שנהיגה ספורטיבית היא לא כוס התה שלו. רכינת המרכב והתנודות על המתלים מורגשות ומנטרלות מראש כל רצון לנהיגה ספורטיבית אך הצמיגים הרחבים מספקים אחיזת כביש טובה. הגברת הלחץ על דוושת התאוצה בעיקולים מהירים תביא לתת היגוי נשלט. בקרת היציבות מתערבת מוקדם וקוטעת בגסות את אספקת הכוח. ההגה מציג תגבור מוגזם שאינו אחיד, הוא קל מדי ומרגיש מעורפל. הבלימה יוצרת צלילת חרטום מורגשת. לאחר נהיגה בכביש הררי ומפותל עם ירידות ארוכות הורגשה דעיכה ביכולת הבלימה.

צריכת דלק ג'יפ קומפאס

צריכת הדלק המשולבת של ג'יפ קומפאס עומדת על 14.5 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. במבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכת דלק משולבת של 11.3 ק"מ לליטר בנסיעה שרובה בין עירונית רגועה. למערכת Start&Stop התנהגות לא נעימה עם כיבוי מוקדם לעיתים והתנעה מאוחרת שמעכבת את הזינוק מהמקום. מיכל דלק בנפח 55 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של כ- 620 ק"מ. ג'יפ קומפאס מתברג בקבוצות זיהום 8 ו- 9 בהתאם לרמת האבזור.

אמינות ועלויות אחזקה ג'יפ קומפאס

מותג ג'יפ זוכה למוניטין אמינות נמוך. סביר להניח שהחיבור עם פיאט לפני מספר שנים, ולאחרונה עם פיג'ו וסיטרואן לא ממש מסייע לשיפור התדמית. בסקר האמינות של ארגון Consumer Reports שנערך בארצות הברית בשנת 2021 הגיע ג'יפ למקום ה- 26 מתוך 28 יצרנים, ירידה של 5 מקומות ביחס לסקר הקודם. בסקר של ארגון J.D Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, שנערך בארה"ב בשנת 2022 הגיע ג'יפ למקום ה- 19 מתוך 32 יצרנים, עליה של 5 מקומות ביחס לסקר הקודם אך עדיין עם כמות תקלות גבוהה מהנתון הממוצע שנמדד בסקר.

ג'יפ קומפאס

ג'יפ קומפאס משווק בישראל עם אחריות יצרן לשלוש שנים או 60,000 ק"מ, המוקדם מבין השניים. לרוכשים מוצעת אפשרות לרכישת הרחבת אחריות עד 100,000 ק"מ בשנה השלישית אך היא מוגבלת לפגמי ייצור שיתגלו במנוע, תיבת ההילוכים, משאבת הדלק, תיבת ההגה, מחשב בקרת המנוע, לוח שעונים, כריות אוויר, מחשב ABS, ובמערכות בקרת תקלות ברכב. מחירי הטיפולים והחלפים אינם מפורסמים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית סמלת.

ג'יפ קומפאס

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על 5,000 ₪, ועלות ביטוח החובה 1,412 ₪. ג'יפ קומפאס S-Model ניצב בקבוצת רישוי 6 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 3,355 ₪.

בטיחות ג'יפ קומפאס

ג'יפ קומפאס עבר את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2017 וזכה לציון מרבי של 5 כוכבים עם ציונים של 90% בהגנה על נוסעים בוגרים, 83% בהגנה על פעוטות, 64% בהגנה על הולכי רגל, ו- 59% על תפקוד מערכות הבטיחות. חשוב לציין כי פרוטוקול המבחן עודכן כמה פעמים משנת 2017 ואילו היה ג'יפ קומפאס נבחן היום יתכן והציון הסופי היה שונה.

ג'יפ קומפאס

אבזור הבטיחות בכל רמות האבזור כולל 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, התרעה על עייפות הנהג, מערכת לזיהוי תמרורים, חיישני רוורס, ומצלמת רוורס.

ג'יפ קומפאס

רמות האבזור 80th Anniversary ו- S-Model כוללות בנוסף בקרת שיוט אדפטיבית, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, חיישני חניה היקפיים, ומערכת חניה אוטומטית. ציון הבטיחות בכל רמות האבזור עומד על 6 מתוך 8. בהתאם למחירו של הרכב והשאיפות למתגו כמתחרה בדגמי הפרימיום ציפיתי לאבזור בטיחות עשיר יותר שיוצע באופן סטנדרטי בכל רמות האבזור.

ג'יפ קומפאס

בקרת הסטייה מנתיב הנסיעה פעלתנית במיוחד ומספקת התרעות רבות ותיקונים גסים שגורמים לרכב לזגזג בין סימוני הנתיב. חיישני החניה ההיקפיים סיפקו התרעות שווא רבות והתריעו מספר פעמים על יציאה מכלל שימוש של החיישנים הקדמיים עם המלצה לנקותם.

תמורה למחיר ג'יפ קומפאס

ג'יפ קומפאס משווק בישראל בשלוש רמות אבזור. גרסת הכניסה לונגיטיוד מוצעת תמורת 189,000 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8.4 אינץ', תמיכה בממשק Apple CarPlay אלחוטי, מסך בגודל 7.0 אינץ' משולב בלוח המחוונים, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אוויר למושב האחורי, טעינה אלחוטית לטלפון הסלולרי, בלם יד חשמלי, חיישני אור וגשם, תאורה ראשית מסוג לד, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'.

רמת האבזור 80th Anniversary מוצעת תמורת 214,000 ₪ וכוללת בנוסף ריפוד עור מלאכותי בשילוב בד, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 10.1 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 10.25 אינץ', מפתח חכם, שמשות אחוריות כהות, גג זכוכית פנורמי חשמלי, חבילת עיצוב חיצוני ייחודית, גג בצבע שחור, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.

רמת האבזור הבכירה S-Model אותה בחנו מוצעת תמורת 229,000 ₪ וכוללת בנוסף כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, זיכרונות למושב הנהג, ריפודי עור בצבע שחור, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען, חיפוי פגושים ובתי גלגלים בצבע הרכב, פסי גגון, וחישוקים קלים מושחרים בקוטר 19 אינץ'.

מתיחת הפנים העניקה לג'יפ קומפאס שדרוג משמעותי. העיצוב החיצוני מרשים מתמיד ובתא הנוסעים נרשם שיפור המצליח לטשטש במעט את גילו המתקדם, אך ביתר הסעיפים אותם בחנו מציג ג'יפ קומפאס תפקוד בינוני לכל היותר וגילו המתקדם מורגש מאוד. ג'יפ קומפאס יתקשה להתמודד עם דגמים מתחרים של מותגי הפרימיום, ולמעשה יתקשה להתמודד גם עם מתחרים עממיים ברמת מחירים זו המציעים תמורה עדיפה למחיר.

מי שיתלהב מהעיצוב החיצוני והשייכות למותג ג'יפ האייקוני יוכל לרכוש כרטיס כניסה מוזל אל המשפחה וליהנות מרכב פנאי המשדר תדמית הרפתקנית נחשקת. עבור מי שמחפש חבילה שלמה ומתקדמת יותר נמליץ לבדוק את החלופות.

ג'יפ קומפאס 1.3 טורבו S-Model אוטומט
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,332 סמ"ק
הספק מרבי 150/5,500 סל"ד/כ"ס
מומנט מרבי 27.5/1,560 סל"ד/קג"מ
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 6 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,404 מ"מ
רוחב כללי 1,819 מ"מ
גובה כללי 1,629 מ"מ
בסיס גלגלים 2,636 מ"מ
מיכל דלק 55 ליטרים
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 9.2 שניות
מהירות מרבית 199 קמ"ש
צריכת דלק משולבת (יצרן) 14.5 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 11.3 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 8 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 כוכבים (2017)
רמת אבזור בטיחותי 6 (מתוך 8)
מחיר 229,000 ₪

ג'יפ קומפאס 2022