ב.מ.וו i4 M50 החשמלית במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 09 יוני 2022
  • 0 תגובות

ב.מ.וו i4 אשר נחשפה ביוני 2021 והגיעה אלינו שנה לאחר מכן היא התשובה של היצרנית הבווארית למי שהחלה את המהפכה החשמלית בשוק המקומי - טסלה מודל 3. עם זאת, ב.מ.וו i4 אינה מכונית חשמלית ייעודית כמו טסלה אלא מבוססת על פלטפורמה קיימת של ב.מ.וו סדרה 4 גראן קופה שהוסבה לגרסה חשמלית ללא שינויי עיצוב דרמטיים.

ב.מ.וו i4
יתרונות ביצועים, איכות תא נוסעים, בלימה רגנרטיבית יעילה
חסרונות פלטפורמה לא חשמלית, מרווח מאחור, משקל, היעדר Android Auto

ב.מ.וו i4

ב.מ.וו i4 מושקת בישראל עם שתי יחידות הנעה לבחירה. גרסת הכניסה מצוידת במנוע אחורי יחיד בהספק 340 כ"ס ומוצעת במחיר התחלתי של 339,000 ₪. למבחן התייצבה גרסת הקצה i4 M50 סופריור בעלת צמד מנועים, קדמי ואחורי, עם הספק מרבי משולב של 544 כ"ס ותג מחיר של 539,000 ₪.

עיצוב ונוחות ב.מ.וו i4

העיצוב החיצוני אינו שונה מעיצובה המרהיב של סדרה 4 גראן קופה, אלא שגריל הכליות הענקי והשנוי במחלוקת הבולט מאוד באחות לוגמת הבנזין, אינו נחוץ בגרסה החשמלית ואטימתו הופכת אותו לקשה עוד יותר לעיכול במקרה זה. הדרמה בחזית נמשכת עם גופי תאורת לייזר אדפטיבים חדשניים ופגוש אגרסיבי היוצרים מראה מאיים אשר יבהיר לנהגים המנומנמים לפנות את הנתיב השמאלי לבווארית החשמלית.

ב.מ.וו i4

שעטנז ההסבה החשמלית מותיר גם תא מנוע ארוך ומיותר ברכב חשמלי, שאינו כולל אפילו תא מטען קדמי. פרופיל המכונית עם קו גג משתפל לאחור ופרופורציות נאות, ומאחור נמשכת הדרמה עם כתפיים רחבות ושריריות, פגוש אגרסיבי ונפוח הכולל דיפיוזר, וספויילר אחורי על הדלת החמישית. גרסת סופיריור הנבחנת הגיעה בצבע ארגמן ייחודי ומוסיפה מראות צד מעוצבות בגוון נחושת וחישוקי 19 אינץ' מרהיבים עם קליפרים אדומים מבית M אשר משכו עשרות מבטים סקרנים ברמזורים.

ב.מ.וו i4

תא הנוסעים מבוסס על סדרה 4 בתוספת מערך המסכים החדש של ב.מ.וו הכולל לוח מחוונים דיגיטלי ומערכת מולטימדיה ביחידה קעורה חדשה בדומה לב.מ.וו iX. מערכת ההפעלה iDrive בגרסה 8 מעוברתת כיאות וניתנת לשליטה באמצעות מגע, עכבר מגע וחוגה קלאסית. מערכת ההפעלה החדשה מציגה ממשק חדשני דמוי סמארטפון עם גרפיקה עשירה וריספונסיביות מצטיינת, אך כרגיל בדגמי ב.מ.וו ישראל ישנו צימוד אלחוטי ל- Apple CarPlay אך ללא שום אפשרות צימוד ל- Android Auto. לוח המחוונים ניתן להתאמה אישית ומאפשר לנהג לעבור בין שלל נתוני תצוגה כגון נתוני צריכת האנרגיה או תצוגת הרכב ביחס לנתיבים ורכבים שכנים. התצוגה העילית בגרסה זו ניתנת גם היא להתאמה אישית והתגלתה כנוחה לקריאה בכל זווית אף תחת שמש יוקדת. מעבר לכך הנדסת האנוש מופתית, איכות החומרים וההרכבה ברמה הגבוהה ביותר, וכל המתגים מסודרים וממוקמים כיאות. לא ציפינו לפחות מכך לאור היכרותנו הארוכה עם המותג.

ב.מ.וו i4

מושבי הספורט בגרסה זו מרופדים בעור ומספקים תמיכה צידית טובה מאוד הניתנת לכיוונון חשמלי, אך הם נוקשים מעט בבסיסם. מעבר לכך, למושבים הקדמיים כיוונון חשמלי בטווח רחב מאוד ולמושב הנהג גם שני זיכרונות. גלגל ההגה השמן מבית M עוטה עור רך ומתכוונן ידנית למרחק ולעומק כך שקל למצוא תנוחת נהיגה תומכת ונוחה. חרף תנוחת הישיבה הנמוכה, שדה הראיה לכל הכיוונים מוצלח בזכות קו חלונות בגובה סביר וקורות A שאינן עבות באופן חריג. מצלמות היקפיות ומערכת שחזור 50 המטרים האחרונים בנסיעה לאחור משלימות עזרים מקלים לתמרוני חניה.

ב.מ.וו i4

המושב האחורי בב.מ.וו i4 אינו המקום האידיאלי לבלות בו בנסיעות ארוכות. זה מתחיל בכניסה הדורשת כיפוף אקרובטי בשל קו הגג המשתפל וממשיך במרווח ראש מוגבל מאוד ומדרגת הינע בולטת. מרווח הברכיים מאחור סביר. התבססותה של ב.מ.וו 4i על פלטפורמת CLAR של סדרה 3 מהווה פשרה ומכתיבה רצפה שאינה שטוחה, בסיס גלגלים מוגבל וניצול לא אידיאלי של אורך המרכב בעל תא מנוע קדמי ארוך שלא לצורך ברכב חשמלי. נחמה מסוימת ימצאו נוסעי המושב האחורי בפתחי מיזוג עם אזור אקלים נפרד, שקעי טעינה וחלונות כהים.

ב.מ.וו i4

פתרונות האחסון מונים תא כפפות בגודל סביר, תא פרקטי נוסף מתחת למשענת היד שבין המושבים הקדמיים בו מצויים גם שקעי C-USB, תאי אחסון עמוקים בדלתות, משטח טעינה אלחוטי בתחתית הקונסולה המרכזית, ומחזיקי כוסות עם כיסוי נסתר. משענת היד המתקפלת במושב האחורי מכילה גם היא שני מחזיקי כוסות לטובת הנוסעים. תא המטען לא נפל קורבן לנפח הסוללות אשר הותקנו ברצפת המרכב ומציע נפח טעינה מכובד של 470 ליטרים. דלת תא המטען חשמלית בעלת מפתח ענק ומאפשרת העמסה נוחה של ציוד. מתחת לרצפת תא המטען נמצא את מגבר מערכת השמע המדהימה מבית הרמן קרדון, וערכת תיקון תקרים.

ב.מ.וו i4

ב.מ.וו i4 M50 כוללת מתלים אדפטיביים בעלי מצב קומפורט לנסיעה עירונית ואלו מפתיעים עם כושר ספיגה יעיל וסינון של מרבית מפגעי האספלט. בהתחשב במסה הכבירה והכוונות הדינמיות, נראה שהמהנדסים הגרמנים לא אכזבו גם הפעם ואף הפתיעו לטובה. מערכת בלימה רגרנטיבית אוטונומית עושה שימוש במצלמות ורדאר כדי לאמוד את המרחק מהרכב לפנים ולבלום, מפחיתה רבות ממלאכת הנהיגה בפקקים ומשפרת את טווח הנסיעה.

ב.מ.וו i4

מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה ובמצב ספורט התקבל ריסון משופר במהירות גבוהה לצד יציבות כיוונית אבסולוטית. תכונות אלו, יחד עם בידוד רעשים יעיל והיעדר רעשי מנוע, מאפשרים גמיעת מרחקים מהירה במיוחד בנינוחות שיכולה לסכן את רישיון הנהיגה שלכם.

ביצועים ב.מ.וו i4

ב.מ.וו i4 M50 כוללת שני מנועים חשמליים היוצרים יחד הנעה כפולה. מנוע קדמי עם הספק מרבי של 258 כ"ס ומנוע אחורי עם הספק מרבי של 313 כ"ס מעמידים את ההספק המרבי המשולב על 476 כ"ס (544 כ"ס במצב בוסט) ואת המומנט המרבי המשולב על 74.4 קג"מ (81 קג"מ במצב בוסט). התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש במצב בוסט אורכת 3.9 שניות והמהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל- 225 קמ"ש.

ב.מ.וו i4

הביצועים הממכרים פשוט אינם מאפשרים נהיגה שלא במצב סופר בוסט אשר מגביר את ההספק למשך עשר שניות כל עוד הסוללה בטמפרטורה סבירה. שימוש בבקרת השיגור יחזיק את מצב בוסט בהספק המרבי אף מעבר לכך, עד למהירות המרבית. התאוצה מהמקום לא נופלת מב.מ.וו M4 או טסלה 3 פרפורמנס. רצוי לקחת נשימה ארוכה להזרמת חמצן למוח בטרם האצה, משום שכוחות ה- G העצומים עלולים לטשטש את הנהג. תאוצות הביניים מפלצתיות לא פחות ומלווות בבעיטה ישירה של 81 קג"מ בגב המושב המשגרים את המרכב הכבד אל האופק שמעולם לא היה קרוב כל כך.

התנהגות הכביש המהוללת של ב.מ.וו ובפרט באחיות מונעות הבנזין של ב.מ.וו 4 גראן קופה, שונה מזו המוצעת בב.מ.וו i4. מערכת ההנעה הכפולה ברכבים חשמליים דו מנועיים אינה קבועה ומתגבשת בעת כניסתו של המנוע הנוסף אשר אינה תלויה ברמת האחיזה אלא בכוח הנדרש. כפועל יוצא מכך, ב.מ.וו i4 נוסעת רוב הזמן עם הנעה אחורית, וההנעה הקדמית מצטרפת בעת סחרור הגלגלים האחוריים או בתאוצות חזקות בהן נקראת לדגל תוספת הכוח של המנוע הקדמי.

ב.מ.וו i4

כך יוצא שהתבססות על פלטפורמה שלא תוכננה מראשיתה לקלוט באופן בלעדי הנעה חשמלית טהורה ומשקל עצמי של 2.3 טונות, הנובע בין היתר בשל ההסבה ותת השלדה להחזקת הסוללות ברצפת המרכב, פוגעים בחדוות הנהיגה שהבשילה לאורך עשורים בסדרה 3. ניכר שעם המעבר להנעה חשמלית איבדה יצרנית "מכונת הנהיגה המושלמת" את היתרון המסורתי ותאלץ לייסדו מחדש בהתאם לשינויים. ההגה החשמלי נטול כל תקשורת. התנהגות הכביש בטוחה ומלווה באחיזת כביש טובה ואף ספורטיבית הנסמכת על מרכז כובד נמוך, מתלי M אדפטיביים מוקשחים, וצמיגי מישלין פיילוט ספורט 4 דביקים.

ב.מ.וו i4

גרסאות M כוללות מוטות מייצבים מעובים וזרועות מתלה מאלומיניום המאפשרים לנהוג את הבווארית הכבדה במהירות מסחררת בכביש מפותל ואף להפיק הנאה מכך, אך התחושות סינטטיות ומשקרות, בדיוק כמו פס קול המנוע החשמלי שהולחן באדיבות האנס צימר, ומנסה להקנות לחוויה המבודדת אספקט ווקאלי. הבלמים מציגים יכולת התואמת את הביצועים והמשקל של הבווארית הכבדה. הקליפרים האדומים מבית M לופתים את צלחות הבילום בנשיכה חזקה תוך ייצור תאוטה מרשימה ביותר, אך גם כאן התחושה אינה טבעית והתערבות הבלימה הרגנרטיבית מוחשית כל העת.

טווח נסיעה ב.מ.וו i4

כל גרסאות ב.מ.וו i4 מצוידות בסוללה בקיבולת 80.7 קוט"ש נטו (83.9 קוט"ש ברוטו). טעינה מלאה של הסוללה משקע AC בהספק של עד 11 קילווואט אורכת כ- 8.5 שעות. טעינה מ- 20% עד 80% מקיבולת הסוללה בעמדה מהירהDC בהספק של 200 קילוואט אורכת 30 דקות וניתן להגדיל את טווח הנסיעה ב- 140-164 ק"מ תוך 10 דקות בלבד. חומרי הגלם שמהם מיוצרות הסוללות מותאמים לשימוש חוזר כחלק מהגישה המחזורית ההוליסטית של ב.מ.וו. דרגת זיהום האוויר כבכל רכב חשמלי הינה 1 מתוך 15.

ב.מ.וו i4

עם הספק כה גבוה וביצועים חסרי מאמץ, קשה היה שלא לשגר את מכונית המבחן בכל הזדמנות שנקרתה בדרך, כך שבמבחן המאומץ עמדה צריכת האנרגיה על 3.3 ק"מ לקוט"ש שמשמעם טווח נסיעה של 270 ק"מ בתנאי קיצון, במצב סופר בוסט עם מזגן פועל ושלל האצות. ניכר כי נהיגה מנהלתית ורגועה תוכל להפיק 5 ק"מ לקוט"ש וטווח של 400 ק"מ ריאלי בהחלט.

אמינות ועלויות אחזקה ב.מ.וו i4

אמינות רכבי ב.מ.וו נחשבת בינונית עד טובה. בדירוג האמינות של ארגון Consumer Reports האמריקאי לשנת 2021 דורגה ב.מ.וו במקום ה- 12 מתוך 26 יצרנים. בסקר שערך ארגון J.D. Power בגרמניה בשנת 2019 התברגה ב.מ.וו במקום ה- 18 מתוך 23 יצרנים, עם 129 תקלות ל- 100 רכבים, גבוה מהממוצע בסקר שעמד על 115 תקלות ל- 100 רכבים.

ב.מ.וו i4

נתונים אלו מתייחסים לרכבי בעירה פנימית וצפויים להשתפר עם הרחבת ליין הדגמים החשמליים הודות ליתרונות האמינות המובנים ברכב חשמלי הנובעים מפשטות מכנית שאינה כוללת מנוע בעירה, תיבת הילוכים, משאבות דלק ומים, וחלקים נעים נוספים. גם עלות האחזקה זולה מרכב עם מנוע בעירה פנימית המצריך טיפולים שוטפים להחלפת שמנים, מצתים ורצועות. ההטבות באחזקה ניכרות גם באגרת הרישוי השנתית שמחירה עומד כיום על 530 ₪ בלבד.

ב.מ.וו i4 משווקת עם אחריות מלאה לשנתיים ללא הגבלת ק"מ ולסוללה ניתנת אחריות למשך 8 שנים או עד 160,000 ק"מ. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל לגיל 30 ללא היסטוריית תאונות ושלילות עומדת על כ- 18,500 ₪. עלות ביטוח חובה כ- 1,500 ₪.

בטיחות ב.מ.וו i4

ב.מ.וו i4 טרם נבחנה במבחן הריסוק של ארגון Euro NCAP. אבזור הבטיחות בכל הגרסאות כולל בין היתר שש כריות אוויר, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב הנסיעה, ניטור רכב בשטח מת, בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, ניטור תנועה צולבת מאחור, ובקרת שיוט אדפטיבית עם תמיכה בעצירה מלאה וזינוק מחדש. יתר הגרסאות כוללות בנוסף ניטור תנועה צולבת מלפנים, מערכת לשמירה על מרכוז בנתיב הנסיעה, מערכת אקטיבית למניעת התנגשות במעבר נתיב, סיוע בתמרוני חירום, והתרעה על עייפות נהג. רמת האבזור הבטיחותי הינה 7 מתוך 8 בכל הגרסאות.

ב.מ.וו i4

תמורה למחיר ב.מ.וו i4

ב.מ.וו i4 eDrive40 זמינה בשלוש רמות אבזור לבחירה. רמת הכניסה פיור מוצעת במחיר 339,000 ₪ וכוללת בין היתר לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ', צג מרכזי בגודל 14.9 אינץ', מערכת שמע עם 6 רמקולים, Apple CarPlay, מושבי ספורט עם ריפוד דמוי עור במגוון צבעים, בקרת אקלים תלת אזורית עם פתחי מיזוג לנוסעים מאחור, מערכת חניה אוטומטית, פנסים מסוג לד מלפנים ומאחור, חלון גג חשמלי, תא מטען נפתח חשמלית, וחישוקי 17 אינץ'.

רמת הביניים טק מוצעת במחיר 399,000 ₪ ומוסיפה לרשימה תצוגה עילית, משטח טעינה אלחוטית, תאורת אווירה, מערכת שמע משופרת עם 10 רמקולים, חבילת M-Sport, חישוקי 18 אינץ', וספויילר אחורי.

רמת אולטימייט מוצעת במחיר 449,000 ₪ ומחדדת את היכולות הדינמיות של הרכב עם מתלי M אדפטיביים והיגוי ספורטיבי ביחס משתנה. בנוסף כוללת רשימת האבזור ריפודי עור במגוון צבעים, גימורי עץ, מערך מצלמות היקפי, מערכת שמע Harman Kardon עם 16 רמקולים, חישוקי 19 אינץ', וחבילת Shadow Line מורחבת עם אלמנטים חיצוניים מושחרים.

גרסת i4 M50 הנבחנת מוצעת במחיר 539,000 ₪ ומגיעה ברמת אבזור סופריור הכוללת בנוסף חבילת עיצוב חיצונית ספורטיבית יותר, גימורי קרבון, פנסי לייזר, וחישוקי 19 אינץ' בעיצוב ייחודי.

ב.מ.וו i4 M50 קשה לעיכול. מצד אחד לא ניתן שלא להתרשם מהמראה המצודד, הביצועים המטורפים ותא הנוסעים המחניף. מאידך, ברור לנו כי התבססות על פלטפורמה קיימת של דגמי בעירה פנימית, קל וחומר בעלי הנעה אחורית, אינה המתכון ליצירת מכונית חשמלית מושלמת המתיימרת להביא את היכולות הדינמיות המשובחות של ב.מ.וו. ההשוואה שלכאורה מתבקשת לעומת טסלה 3 פרפורמנס אינה באמת רלוונטית לאור פערי המחיר והפרופורציות השונות. ב.מ.וו i4 M50 היא מכונית חשמלית מעולה שלא נכשלת בשום סעיף קריטי ואף מצטיינת בלא מעט סעיפים, אך מותירה תחושת החמצה. בהתחשב בעידן בו היצע המכוניות החשמליות המתפתח עדיין אינו מספיק עשיר, ניתן וצריך לקבל בהבנה פשרות כאלו ואחרות, שיישארו בשנים הקרובות עד ליישור קו בתעשיית הרכב.

ב.מ.וו i4 M50 חשמלית
מנוע שני מנועים חשמליים סינכרוניים (קדמי ואחורי)
הספק מרבי משולב 544 כ"ס
מומנט מרבי משולב 81 קג"מ
יחידת הנעה כפולה
אורך כללי 4,783 מ"מ
רוחב כללי 1,852 מ"מ
גובה כללי 1,448 מ"מ
בסיס גלגלים 2,856 מ"מ
נפח תא מטען 470 ליטרים
קיבולת סוללה 80.7 קוט"ש
משקל עצמי 2,340 ק"ג
מהירות מרבית 225 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 3.9 שניות
טווח נסיעה מרבי (יצרן) 503 ק"מ
טווח נסיעה מרבי (מבחן) 270 ק"מ
קבוצת זיהום 1 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP טרם נבחנה
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 539,000 ₪

ב.מ.וו i4 M50 2022