וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
הדור הנוכחי של מאזדה 2 יחגוג בקרוב 8 שנים על הכבישים. היא נחשפה לראשונה בשנת 2014 ועברה מספר עדכונים שנגעו בענייני עיצוב ואבזור, בעוד יחידת ההנעה ומכלולי השלדה נותרו ללא שינוי. מאזדה 2 נהנתה תמיד מביקוש ער, אך לא הצליחה להעפיל אל המקום הראשון בטבלת המסירות בקטגוריית מכוניות הסופר מיני. מתחילת השנה נרשם מהפך ומאזדה 2 זינקה אל ראש טבלת המסירות בסגמנט.
| מאזדה 2 | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, תא נוסעים, התנהגות כביש, אמינות ועלויות אחזקה |
| חסרונות | מרווח במושב האחורי, שימושיות, אבזור בטיחות דל |
מהי הסיבה אתם שואלים? ההערכות הן שמדובר בהשלכות של משבר המלאים בענף הרכב. יונדאי i20 וסיאט איביזה סובלות מזמני אספקה ארוכים, שיווקה של טויוטה יאריס הופסק עקב הקצאות נמוכות, ומאזדה 2 היא המרוויחה הגדולה. מעמדה צפוי להתחזק עוד יותר לאחר שזכתה במכרז רכש של מנהל הרכב הממשלתי. יצאנו למבחן דרכים עם מאזדה 2 דארק אלגנט הבכירה שמחירה עומד על 111,000 ₪ בכדי לבדוק האם היא עדיין יכולה לתת פייט למתחרות הצעירות.
מאזדה 2 מתרגמת את שפת העיצוב המוכרת של היצרנית היפנית אל ממדים קומפקטיים. בחזית נפגוש את הגריל המשפחתי הגדול עם מסגרת כרום עבה הגולשת אל פנסי הלד הקדמיים. במסגרת מתיחת הפנים הוחלפו פנסי הערפל בפסי קישוט בגימור כרום. הדופן משדרת דינמיות בזכות קו מותניים מקורי הגולש מטה בקצה הדלת הקדמית ומטפס שוב למעלה במפגש עם הכנף האחורית. שטח השמשות הקטן ביחס לשטח הפח הגדול מסייע אף הוא ביצירת רושם ספורטיבי. הזנב המוגבה נאה ומסתיים בפגוש מעוצב עם יציאת מפלט מעוצבת ופסי קישוט המזכירים את אלה מלפנים.
על אף גילה המתקדם מאזדה 2 עדיין נראית טוב וממלאה היטב את משבצת הסופר מיני השובבה. עם זאת היא כבר מוכרת היטב עם אלפי עותקים הנעים על הכבישים כך שהיא לא תופסת את מבטי העוברים והשבים. גרסת המבחן המאובזרת צוידה בחישוקים מושחרים בקוטר 16 אינץ' שהעניקו לה מעט ייחודיות. העיצוב החיצוני מעט מטעה שכן על אף המראה הקומפקטי מאזדה 2 מתברגת בין דגמי הסופר מיני הגדולים בסגמנט. אורכה 4,065 מ"מ, רוחבה 1,695 מ"מ, גובהה 1,495 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,570 מ"מ.
פתיחת הדלתות חושפת מראה א-סימטרי נאה אשר בדומה לעיצוב החיצוני מזדקן יפה ולא נראה ארכאי. עם זאת המסך הקטן, בלם היד המכני, וחלק מהפקדים מייצרים תחושה שאינה עדכנית. הגוונים השולטים בתא הנוסעים כהים, אולם בהתאם לרמת הגימור ריפוד המושבים משלב גוון נוסף. בגרסת המבחן המושבים והדלתות משלבים בד בצבע כחול כהה, וגם בדשבורד משולב חומר דמוי עור בצבע כחול כהה. את נגיעות הפרימיום המאפיינות את דגמי מאזדה בשנים האחרונות תפגשו בתפרי העור הנאים, פקדי השליטה של המסך המרכזי, ובדיפונים דמויי סיבי פחמן ואלומיניום.
הדיפון דמוי העור על הדשבורד נעים למגע וכך גם העור על גלגל ההגה ובלם היד. הריפודים נאים ואיכותיים וניתן לומר שאיכות החומרים טובה בסך הכל. תא הנוסעים עשוי היטב ומעניק תחושה נעימה, אולם מיצרנית המכוונת לעולמות הפרימיום מצופה שילוב של יותר חומרים רכים וסופגים באיזור הדשבורד ובדיפוני הדלתות. איכות ההרכבה ללא רבב. הדיפונים מעוגנים למקומם היטב ולא נשמעו רעשי פלסטיקה.
פתרונות האחסון צנועים למדי ויתקשו להכיל ציוד שהוא מעבר לבסיסי. בתחתית הקונסולה המרכזית תא פתוח קטן עם חיבורי מדיה. מחזיקי הכוסות עבור הנוסעים במושבים הקדמיים נדחקו לאחור והשימוש בהם במהלך הנסיעה אינו נוח. תא הכפפות מפתיע עם חלל אחסון מרווח אך הוא מדופן באופן בסיסי. התאים בדלתות הקדמיות קטנים אך כוללים מגרעת לאחסון בקבוק שתיה. הנוסעים מאחור יאלצו להסתפק בתא פתוח קטן הממוקם בין המושבים הקדמיים, ובכיס בגב מושב הנוסע שכן בדלתות האחוריות אין תאי אחסון.
מאזדה כללה במרוצת השנים את פילוסופיית תפעול תא הנוסעים MZD Connect אליה ניתן להתרגל במהירות ולהבין את ההיגיון העומד מאחוריה. למסך המרכזי מערכת הפעלה בשפה העברית. התפעול מתבצע באמצעות חוגה ופקדי קיצור דרך הממוקמים בין המושבים הקדמיים. בסמוך אליהם גם חוגה לשליטה בעוצמת השמע. בזמן חניה ניתן לתפעל את המסך גם באמצעות מגע. לטעמי היה ראוי יותר למקם את פקדי השליטה בסמוך לבורר ההילוכים כך שהנהג לא יידרש להושיט את ידו לאחור, אך גם כך מדובר בפתרון נוח ובטיחותי. בקרת האקלים נשלטת באמצעות 3 חוגות פשוטות לתפעול וגם הפקדים על גבי גלגל ההגה ברורים ונוחים לשימוש. תפעול חלק מהפונקציות של לוח המחוונים באמצעות מחט הבולטת ממנו מיושן מאוד ואינו אינטואיטיבי. הגיע הזמן שמאזדה יעניקו לכל הנוסעים חלונות עם פתיחה בלחיצה אחת ולא רק לנהג.
הכניסה למושבים הקדמיים נוחה. הדלתות הקדמיות גדולות והמפתח רחב. המושבים הקדמיים נוחים על אף תנוחת ישיבה מעט נמוכה. הם מעט קטנים אולם מספקים תמיכה טובה לירכיים ולמותניים. חלקם העליון צר והתמיכה עבור פלג הגוף העליון לוקה בחסר. הייתי שמח אילו משענת הראש הייתה מתכווננת גם אופקית על מנת לספק תמיכה טובה לצוואר. המרווח מלפנים אינו נדיב במיוחד והאווירה מעט אינטימית. בלטו בחסרונן משענת יד מרכזית ואפשרות לכוונון גובה מושב הנוסע מלפנים. הראות לפנים טובה על אף קורות A מסיביות. המרווח בין הקורה למראות הצד הממוקמות על הדלת יוצר חרך המאפשר לעיני הנהג לקלוט תנועה המתקרבת בצומת או במעגל תנועה. מראות הצד גדולות ומעניקות שדה ראיה רחב. הראות לאחור טובה, המראה המרכזית פשוטה ונטולת עמעום אוטומטי.
הכניסה לאחור מורכבת יותר. הדלתות קטנות וזווית הפתיחה אינה נדיבה כך שנוסעים בוגרים יאלצו להשתחל פנימה. המושב האחורי מסוגל לאכלס שני נוסעים ורצוי שלא יהיו גבוהים במיוחד. חלל המחיה יהיה גבולי עבור 3 ילדים. תעלת ההינע הרחבה תחייב את הנוסע במרכז לשבת בפישוק רגליים. המרווח מצומצם ותחושת הצפיפות מועצמת עקב החלונות הקטנים. תנאי המחיה במושב האחורי בסיסיים ביותר. אין בנמצא פתחי מיזוג, משענת יד או שקעי טעינה, אך החלונות האחוריים כהים בגרסה הנבחנת.
למאזדה 2 תא מטען בנפח 280 ליטרים. פתיחת דלת תא המטען חושפת שפת הטענה גבוהה ומפתח מעט צר. רצפת תא המטען עמוקה ומתעורר צורך בהנפת הציוד בהטענה ובפריקה. מבנה התא מעט צר והוא אינו כולל אמצעי עיגון. הדיפון הולם והתאורה חזקה. המושבים האחוריים מתקפלים בקלות גם מתא המטען אך בעת קיפולם נוצרת מדרגה בין גב המושבים לרצפת תא המטען. מתחת לרצפה גלגל חלופי זמני.
כיול המתלים נוקשה וגורם לכך שפני הכביש מורגשים בתא הנוסעים, אם כי לא בצורה מטרידה. על אף הצמיגים נמוכי החתך פעולת הבולמים מצליחה למנוע חבטות והתרסקויות, וכן לשמור על ריסון הולם ולמנוע נדנודי מרכב. על בורות גדולים נרשמה התנהגות מעט קופצנית אך ללא נדנודי משנה. מחוץ לעיר שומרת המכונית על הריסון המוצלח ומעניקה תחושה בוגרת, מוצקה ויציבה. ההתמודדות עם כבישים גליים טובה ונטולת תחושת ניעור לנהג ולנוסעים. המתלים הנוקשים משלמים דיבידנד בדמות זוויות גלגול קטנות המונעות רכינת מרכב בעת עיקולים ומאפשרות צליחת כבישים מפותלים במהירות. בידוד רעשי הרוח מוצלח אך רעשי כביש חודרים אל תא הנוסעים כבר במהירות נמוכה. צליל המנוע נשמע תחת מאמץ וקולו חביב.
מאזדה מאמצת באיטיות טכנולוגיות הנעה חדשות, ובישראל משווקת ליין דגמים על טהרת מנועי בנזין אטמוספריים. למאזדה 2 מנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 1,496 סמ"ק עם הספק מרבי של 116 כ"ס ומומנט מרבי של 14.8 קג"מ, תיבת 6 הילוכים אוטומטית, ומערכת הנעה קדמית. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 10.3 שניות והמהירות המרבית עומדת על 188 קמ"ש.
למאזדה 2 אין צרות כמו השהיית טורבו או המתנה לשילוב הילוך של תיבת הילוכים רובוטית והיא מנתרת מהמקום בקלילות. בהמשך העוצמה מתעמעמת מעט אך מאזדה 2 עדיין קלילה וזריזה, ומסתדרת מעולה בתנועה עירונית. המנוע עובד חלק ותיבת ההילוכים מעבירה הילוכים במהירות כך שבסעיף העידון מקבלת יחידת ההנעה ציון טוב מאוד.
ביציאה מהעיר בנסיעה נינוחה שומרת מאזדה 2 על אותן התכונות. לחיצה הגונה על דוושת התאוצה תספק זינוק מוחשי קדימה, אך במחיר של עליה לסל"ד גבוה והגברת צליל המנוע החודר אל תא הנוסעים. יחסי ההעברה אינם ארוכים אך בורות בין הילוכים הנמוכים פוגמים מעט בתחושה הנמרצת. מנופים מאחורי גלגל ההגה מעניקים לנהג עצמאות מלאה ומצב ספורט מושך הילוכים ושומר את המנוע בסל"ד קרוב לרצועת הכוח. התגובות לקיק דאון טובות והתיבה לא תהסס להוריד גם שני הילוכים בעת הצורך. הורדת הילוכים מסייעת בבלימת מנוע מורגשת בירידות ארוכות.
מאזדה 2 זורחת כשהכביש מתחיל להתפתל. היא שותפה מעולה לנהיגה דינמית ומספקת הנאה וחיוכים רבים לנהג. יכולות השלדה גבוהות ויחידת ההנעה לא באמת מאתגרת אותה. האחיזה טובה והמגבלות ברורות. העברת משקל לפני הפניה מאפשרת להשליך את הרכב פנימה ולעיתים אף להנות משחרור קל של הזנב. ההגה כייפי עם תגובות מהירות, התנגדות טובה לסיבוב, ומשקל מוצלח ומעט כבד ביחס למקובל כיום. הבלמים טובים מאוד ומספקים נשיכה חזקה ובלימה מהירה ללא צלילת חרטום ותנודות דרמטיות.
צריכת הדלק המשולבת של מאזדה 2 עומדת על 15.8 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. במבחן הדרכים שלנו אשר שילב בין נסיעה עירונית, נסיעה בפקקים ונסיעה בין עירונית נמרצת, נמדדה צריכת דלק נאה של 13.8 ק"מ לליטר. הנתון מפתיע לטובה לאור השימוש במנוע בנזין אטמוספרי ובתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית. בנסיעה רגועה צפויים נתונים טובים עוד יותר. מיכל דלק בקיבולת 44 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של למעלה מ- 600 קילומטרים. גם בסעיף זיהום האוויר מפתיעה מאזדה 2 כשהיא מתברגת לקבוצת זיהום 5 מתוך 15, טוב יותר מחלק מהמתחרות המצוידות במנועי טורבו קטנים.
למאזדה מוניטין אמינות מוצלח בישראל וגם ברחבי העולם. בסקר האמינות של ארגון Consumer Reports שנערך בארצות הברית בשנת 2021 הגיעה מאזדה למקום השני מתוך 28 יצרניות, ירידה של מקום אחד ביחס לסקר הקודם. מאזדה MX-5 התברגה לרשימת עשרת הדגמים האמינים ביותר בסקר. בסקר של ארגון J.D Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, שנערך בארה"ב בשנת 2022 הגיעה מאזדה למקום ה- 12, עליה של 2 מקומות ביחס לסקר הקודם וכמות תקלות נמוכה מהנתון הממוצע שנמדד בסקר. מאזדה 2 היא מכונית ותיקה עם מכלולים שהוכיחו את עצמם והיא מפגינה רמת אמינות טובה מאוד.
אחריות היצרן תקפה לשנתיים ללא הגבלת ק"מ ובשנה השלישית מוגבלת עד 100,000 ק"מ. טיפולים יש לבצע אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון עומדת על 840 ₪, עלות הטיפול השני 1,234 ₪, עלות הטיפול השלישי 840 ₪, ועלות הטיפול הרביעי 1,466 ₪. סך עלות ארבעת הטיפולים הראשונים ברשת מוסכי היבואן דלק מוטורס עומדת על 4,380 ₪.
מחיר פנס קדמי עומד על 2,440 ₪, מחיר פנס אחורי 616 ₪, מחירה של מראת צד 1,529 ₪, עלות סט רפידות בלמים קדמיות עומדת על 311 ₪, ועלות סט צלחות בלמים קדמיות עומדת על 695 ₪. עלות הטיפולים מיישרת קו עם המקובל בסגמנט ואילו עלות החלפים זולה במעט מהמתחרות.
עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על 4,076 ₪, ועלות ביטוח החובה 1,603 ₪. מאזדה 2 דארק אלגנט הנבחנת ניצבת בקבוצת רישוי 2 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 1,537 ₪. גרסת הכניסה דינמיק ניצבת בקבוצת רישי 1 בה עלות אגרת הרישוי עומדת על 1,240 ₪.
מאזדה 2 עברה את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2015 וזכתה לציון של 4 כוכבים מתוך 5, עם ציונים של 86% בהגנה על נוסעים בוגרים, 785 בהגנה על ילדים, 84% בהגנה על הולכי רגל, ו- 64% על אבזור הבטיחות. המכונית נבחנה ללא מערכת בלימה אוטונומית אך בשנים האחרונות היא מצוידת בה כסטנדרט ויתכן כי הימצאותה ברכב הייתה מסייעת לה לקבל ציון גבוה יותר. חשוב לזכור שפרוטוקול המבחן עודכן והוחמר במספר הזדמנויות בשנים האחרונות ויתכן כי אילו הייתה נבחנת היום, היו התוצאות שונות.
אבזור הבטיחות של מאזדה 2 צנוע וכולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם בלימה אוטונומית ממהירות של עד 80 קמ"ש, והתרעה מפני סטיה מנתיב הנסיעה. בעקבות היעדרה של התרעה מפני קרבה מסוכנת לרכב מלפנים מחויבת מאזדה 2 במערכת התרעה בהתקנה מקומית. רמת האבזור הבטיחותי עומדת על 3 מתוך 8 על פי משרד התחבורה הישראלי. ההתרעות מהמערכות המקוריות וגם ממערכת אייווקס שהותקנה ברכב משמיעות צליל חלש שנבלע ברעשי הדרך ואינו מורגש מספיק.
תחום הבטיחות מדגיש את גילו של הרכב. אבזור הבטיחות בסיסי במיוחד ביחס למתחרות, רובן נפרדו מזמן ממערכות התרעה בהתקנה מקומית, והסטנדרט בסגמנט כולל מערכת בלימה אוטונומית גם במהירות בין עירונית ומערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב הנסיעה. חלק גדול מהמתחרות אף מציעות אבזור נוסף כגון מערכת לניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, וחיישני חניה היקפיים.
מאזדה 2 משווקת בישראל עם יחידת הנעה אחת בשתי רמות אבזור. גרסת הכניסה דינמיק מוצעת תמורת 106,000 ₪ וכוללת בין היתר מערכת שליטה MZD Connect עם מסך בגודל 7.0 אינץ', תמיכה בממשקי אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי, מצלמת רוורס, הנעה ללא מפתח, בקרת אקלים, חיישני אור וגשם, פנסי חזית מסוג לד, קיפול חשמלי למראות הצד, וחישוקים קלים בקוטר 15 אינץ'.
רמת האבזור אלגנט מוצעת תמורת 109,500 ₪ וכוללת בנוסף מנופים להעברת הילוכים מגלגל ההגה, תאורת יום מסוג לד, שמשות אחוריות כהות, שבכה קדמית בגימור שחור מבריק, וחישוקים קלים בקוטר 16 אינץ'. גרסת המבחן דארק אלגנט מוצעת תמורת תוספת של 111,000 ₪ וכוללת חישוקים קלים בצבע שחור מבריק.
מאזדה 2 היא מהמתחרות הוותיקות בסגמנט הסופר מיני. עתידה מעט מעורפל שכן מאזדה עמלה על שדרוג מעמדה אל מחוזות הפרימיום, ומרבית יצרניות הפרימיום הצהירו כי ייצור מכוניות קטנות הפך לא משתלם עבורן. על כן יתכן כי זהו הדור האחרון של מאזדה 2 ולא תוצג לה מחליפה.
בינתיים מתמודדות מכוניות הסופר מיני עם פלח שוק הולך ומצטמק. מרבית הלקוחות יעדיפו רכבי פנאי ואלה שבכל זאת יתעניינו בסופר מיני בוודאי יפזלו אל אחת מהמתחרות הצעירות והמאובזרות יותר. מאזדה 2 סובלת מתא נוסעים צפוף, שימושיות מוגבלת, אבזור בטיחות בסיסי, ועל הנייר גם יחידת הנעה מיושנת, אולם נוכחנו לגלות כי היא עדיין מציעה ביצועים טובים ואפילו מפתיעה עם צריכת דלק חסכונית.
חרף חסרונותיה המסקנה העולה ממבחן הדרכים שלנו היא כי מאזדה 2 עדיין רלוונטית בזכות נוחות נסיעה טובה, התנהגות כביש מהנה, עיצוב שובב, ואמינות מוכחת. אם אתם חובבי הגה יתכן כי תשמחו לקבל אותה כרכב צמוד ממקום העבודה, ועבור רוכשים פרטיים נמליץ לבדוק גם את אחותה המוגבהת מאזדה CX-3 המציעה תנוחת ישיבה גבוהה, עיצוב נאה וגם אבזור עשיר יותר בדגש על אבזור בטיחות מתקדם.
| מאזדה 2 1.5 דארק אלגנט אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | בנזין 4 צילינדרים 1,496 סמ"ק |
| הספק מרבי | 116/6,000 סל"ד/כ"ס |
| מומנט מרבי | 14.8/4,400 סל"ד/קג"מ |
| תיבת הילוכים | אוטומטית פלנטרית 6 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,065 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,695 מ"מ |
| גובה כללי | 1,495 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,570 מ"מ |
| מיכל דלק | 44 ליטרים |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 10.3 שניות |
| מהירות מרבית | 188 קמ"ש |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 15.8 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 13.8 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 5 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 4 כוכבים (2015) |
| רמת אבזור בטיחותי | 3 (מתוך 8) |
| מחיר | 111,000 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025