סקודה פאביה במבחן דרכים

  • כתב: חזי גורן
  • צילום: חזי גורן
  • 27 יולי 2022
  • 1 תגובות

סקודה פאביה היא מהמבוקשות שבסגמנט רכבי הסופר מיני. היא נהנית מסחירות מצוינת בשוק המשומשות, במיוחד בדגמים המאובזרים בערכת צביעה דו-גונית, אולם כחדשה הפכה פחות אטרקטיבית עקב גילה המתקדם, ומתיחת הפנים הקלה שעברה לא סייעה לה.

סקודה פאביה
יתרונות עיצוב, שימושיות, ביצועים, התנהגות כביש, בטיחות, אבזור
חסרונות איכות חומרים, הנדסת אנוש, גג זכוכית ללא וילון

סקודה פאביה

אחרי כמעט 8 שנות שירות נחשף הדור הרביעי של סקודה פאביה, הפעם על בסיס פלטפורמת MQB-A0 המודרנית, עם עיצוב רענן ותא נוסעים במראה חדש לחלוטין. בדור החדש זכתה סקודה פאביה ליחידת הנעה חדשה וחזקה בנפח 1.5 ליטרים, והפעם רמת האבזור הספורטיבית מונטה קרלו זכתה גם היא לעלות לישראל, והיא זו שהתייצבה למבחן הדרכים שלנו כשהיא עונדת תג מחיר של 134,990 ₪.

עיצוב ונוחות סקודה פאביה

כמקובל בסקודה גם פאביה החדשה לא חורגת מהשבלונה הצ'כית המוכרת, עם זאת הדור החדש זוכה בכל זאת למראה מתוחכם יותר מזה היוצא. הגריל הגדול בשילוב הפנסים הצרים יוצר חזית אגרסיבית. בדופן קווי עיצוב במותניים ובתחתית הדלתות, וקו החלונות מטפס קלות בקצה הדלת האחורית. קורה C עבה מסייעת בהענקת מראה מוצק והזנב מציג פנסים מורכבים ונאים עם תאורה מעוצבת ובולטת. כיתוב שם המותג על דלת תא המטען מעניק חותמת בוגרת.

סקודה פאביה

למבחן הדרכים שלנו התייצבה סקודה פאביה מונטה קרלו המתהדרת בסט פגושים ספורטיבי, חצאיות מושחרות, עיטורים חיצוניים מושחרים, וחישוקים קלים בצביעה דו-גונית בקוטר 18 אינץ'. תוסיפו לזה צבע אדום זרחני ומנצנץ וקיבלתם מגנט מבטים. הגרסאות הסטנדרטיות מציגות מראה נאה כשלעצמו אך מעט פושר, וחלק מהמתחרות מציגות מראה ייחודי וצעיר יותר. סקודה פאביה ניצבת בין הדגמים הגדולים בסגמנט הסופר מיני. אורכה 4,179 מ"מ, רוחבה 1,780 מ"מ, גובהה 1,464 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,552 מ"מ.

סקודה פאביה

תא הנוסעים מציג עיצוב נאה ועתיר אלמנטים. הדשבורד בנוי ממספר שכבות, ודיפון דמוי סיבי פחמן יחד עם פס אדום מצליחים לשבור את המראה השחור. המסך הצף נאה אך המסגרת השחורה העבה גורמת לו להיראות קטן. לוח המחוונים הדיגיטלי זוכה למסגרת בצבע שחור מבריק עם כיתוב שם הדגם, והוא נראה נהדר בזכות מחווני הדלק וחום המנוע בצדדים יחד עם שלל אפשרויות תצוגה צבעוניות ואפשרות להתאמה אישית של הנתונים המוצגים. את גלגל ההגה המעוצב של סקודה אנחנו כבר מכירים היטב, כאן בגרסת 3 חישורים ספורטיבית עם חיפוי עור מחורר נאה. הפסים על הריפודים מעט מצועצעים אולם מושבי הבאקט נראים נהדר ובהחלט מכניסים את האווירה הספורטיבית פנימה. בחשיכה מצטרפת תאורת אווירה אדומה המשולבת בדיפונים ונראית נהדר.

סקודה פאביה

על רקע העיצוב הנאה והציפיות ממותג שהוא חלק מקונצרן פולקסווגן, איכות החומרים מאכזבת. חלקו העליון של הדשבורד מציג טקסטורה נאה אך הציפיה כי יהיה עשוי גומי רך ונעים למגע פוגשת דיפון קשיח שחש חלול ופשוט. גם דיפוני הדלתות נוקשים ומאכזבים ובד הריפוד על המושבים לא נעים במיוחד למגע. לעומת זאת העור על גלגל ההגה, בורר ההילוכים, ובלם היד איכותי ונעים מאוד למגע. איכות ההרכבה אינה מושלמת, ועל אף שתא הנוסעים משדר רושם מוצק, נשמעו רשרושי פלסטיק מכיוון קורות הדלתות ודיפוני הדלתות.

סקודה פאביה

סקודה פאביה מציעה פתרונות אבזור שימושיים וחכמים. בסמוך לברך שמאל של הנהג מגירה מדופנת, בתחתית הדשבורד תא פתוח עם תופסן לכרטיסים ורצועה עבור עט. במתקן הכוסות בין המושבים פטנט המאפשר פתיחת בקבוק ביד אחת. אם נשפך לכם קצת קפה תשמחו לגלות שמכלול מתקני הכוסות נשלף עבור שטיפה וניקיון. התא מתחת למשענת היד קטן וצר אך מכיל שקע חשמל שימושי. אל תאי האחסון מצטרפים שלל פטנטים שימושיים וביניהם תפס לכרטיס חניה בשמשה הקדמית, תאים מנוקזים למטריות בדלתות הקדמיות, ארגונית נשלפת עבור הנוסעים במושב האחורי, ומכסה פתח מילוי נוזל שמשות שהופך למשפך.

סקודה פאביה

סקודה פאביה אינה מסובכת במיוחד לתפעול אך הנדסת האנוש זוכה לציון בינוני בלבד. לוח המחוונים הדיגיטלי נראה נהדר וגרסת מונטה קרלו זוכה לערכת נושא ייעודית בצבעים שחור, אפור ואדום. חלק מהתצוגות מעט עמוסות באינפורמציה אך ניתן לבחור פרמטרים לתצוגה בהתאמה אישית. תפעול מערכת בקרת האקלים מעיב על נוחות השימוש ברכב. המערכת זוכה לפקדים פיזיים האמורים לאפשר תפעול פשוט, אך הפיקוד על עוצמת המיזוג מתבצע רק באמצעות תפריט ייעודי במסך המרכזי. הבחירה תמוהה ומחייבת יותר מדי לחיצות והתעסקות בשביל פעולה פשוטה ותכופה למדי בקיץ הישראלי הלוהט. פקד תפריט המיזוג לא תמיד מעלה מספיק מהר את המסך הייעודי ורק מחמיר את המצב. יתכן כי המצב האוטומטי יפתור חלק מהסרבול. פתחי המיזוג המרכזיים ממוקמים נמוך וקשה לכוון אותם כך שיזרימו אוויר אל עבר הפנים. הבעיה הגדולה ביותר של סקודה פאביה בגרסה הנבחנת היא גג זכוכית פנורמי נטול וילון הצללה. על אף שמדובר בזכוכית כהה חודר דרכה חום רב אל תא הנוסעים שהופך את הרכב לאקווריום רותח בשעות היום בקיץ החם, ואת הכניסה פנימה אחרי חניה בשמש לחוויה מפוקפקת.

סקודה פאביה

הדלתות הקדמיות חושפות מפתח רחב המקל על הכניסה פנימה אך כריות תמיכת הצד של המושב יקשו על חלק מהמשתמשים להחליק פנימה אל הכסא ולא יהיו נוחים לבעלי גוף רחב. התמיכה באזור המותניים מתכווננת אך מורגשת גם במצב הרחב ביותר. תנוחת הישיבה הבסיסית נמוכה וספורטיבית, וטווח הכוונון של המושב רחב ויאפשר למצוא בקלות תנוחת ישיבה נכונה. הייתי שמח אילו ההגה היה יוצא מעט יותר אל עבר הנהג. שדה הראייה לפנים ולצדדים מוצלח אולם קורות A עבות ויחייבו לעיתים הטיית ראש ומבט נוסף לפני השתלבות בכיכר או בצומת. מראות הצד קטנות וצרות ושדה ראיה מעט מוגבל.

סקודה פאביה

הדלתות האחוריות חושפות מפתח מעט צר וזווית הפתיחה אינה נדיבה במיוחד כך שנוחות הכניסה נפגמת. מבנה המושב האחורי מותאם בבירור עבור שני נוסעים שכן נוסע במרכז יאלץ להתמודד עם מדרגת תעלת הינע גבוהה ומשענת יד מתקפלת ההופכת את מסעד הגב לנוקשה. עבור שני נוסעים מרווחי הראש ומרווח הכתפיים טובים מאוד, אך מרווח הרגליים לא מרשים. ייתכן כי מושבי הספורט של גרסת מונטה קרלו גוזלים מעט ממרווח הרגליים, ובטוח שהם חוסמים חלק ניכר מהראות לפנים של יושבי המושב האחורי עקב משענות הראש הרחבות. הנוסעים מאחור זוכים ליחס נדיר בסגמנט הסופר מיני עם פתחי מיזוג, שני שקעי טעינה, משענת יד עם שני מחזיקי כוסות, כיסי אחסון כפולים בגב המושבים הקדמיים עם כיס ייעודי לטלפון החכם, וארגונית חביבה שניתן למקם מעל מדרגת תעלת ההינע.

סקודה פאביה

נפח תא המטען של סקודה פאביה עומד על 343 ליטרים. בקיפול המושב האחורי מתקבל חלל הטענה בנפח 1,153 אך הרצפה אינה שטוחה, למרות שנראה כי קיימת מדרגה נוספת עבור רצפה כפולה שנעדרת מהמפרט המקומי. דלת תא המטען פוערת מפתח רחב אך מעט גבוה שיוצר מדרגה עמוקה. בתא המטען שפע אמצעי עיגון עם סט רשתות וגם מחיצה. בדופן ימין צמד רצועות פלסטיק מתכווננות המאפשרות ליצור חלל אחסון שימושי עבור חפצים קטנים.

סקודה פאביה

לסקודה פאביה כיול מתלים נוקשה אך היא מפגינה בכל זאת יכולת ספיגה טובה. זה אומר שפני הכביש מורגשים בתא הנוסעים אך היא מצליחה לרכך במעט את המפגש עם השיבושים ומונעת חבטות במפגש עם מהמורות בינוניות וגדלות בתוואי נסיעה עירוני. מחוץ לעיר כשהמהירות עולה נוחות הנסיעה טובה והתחושה היא של נהיגה ברכב גדול יותר. מפגש עם בורות חדי שפה עשוי לגרום לחבטה מבהילה ובורות עמוקים יגרמו לתגובה קופצנית. הצמיגים נמוכי החתך בוודאי אינם מסייעים לה והגרסאות הפשוטות יותר צפויות להציע נוחות נסיעה עדיפה. זוויות הגלגול יוצאות נשכרות מהמתלים הנוקשים עם רכינת מרכב מינימלית וגם הריסון מעולה. בידוד רעשי המנוע והרוח טוב מאוד. בידוד רעשי הכביש מוצלח פחות והצמיגים הרחבים יוצרים רעש שמהדהד בתא הנוסעים בכבישים משובשים.

ביצועים סקודה פאביה

הדור החדש של סקודה פאביה זוכה בראש ההיצע ליחידת הנעה חזקה המוכרת לנו היטב משלל דגמי קונצרן פולקסווגן. מדובר במנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים בנפח 1,498 סמ"ק עם הספק מרבי של 150 כ"ס ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ, תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, ומערכת הנעה קדמית. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 8.0 שניות והמהירות המרבית עומדת על 225 קמ"ש.

סקודה פאביה

לקונצרן פולקסווגן יכולת ידועה להעניק ליחידת ההנעה כיול שיתאים לכל דגם, וסקודה פאביה מציגה התנהלות זריזה ותזזיתית. היציאה מהמקום מעט מהוססת אך משם והלאה מתקבלת תאוצה זריזה ונטולת מאמץ המסייעת לתמרון קליל ברחובות העיר. העברות ההילוכים עשויות להיות לעיתים מעט איטיות ובעומסי תנועה גם מהוססות או לא מספיק רהוטות.

סקודה פאביה

גם מחוץ לעיר נשמרת תחושת הקלילות והזריזות, וקצב צבירת המהירות עשוי להפתיע ודורש מבטים תכופים אל לוח המחוונים. יכולת השיוט מעולה ונטולת מאמץ גם במהירויות גבוהות. תחת מאמץ מבהיר המנוע שאין לו עניין בסל"ד גבוה עם צליל מעט חנוק וקצב תאוצה המתמתן לאחר שמסתיימת רצועת הכוח. תיבת ההילוכים זקוקה למספר רגעים לפני שהיא מגיבה בהורדת הילוך או שניים בקיק דאון, ומצב ספורט משפר מאוד את זמן התגובה וגם את יכולת התיבה לשמור על המנוע בטווח היעיל.

סקודה פאביה

ההתנהלות הקלילה מאפיינת את סקודה פאביה גם כשהכביש מתחיל להתפתל. הצמיגים הרחבים מספקים אחיזת כביש מעולה. גם אם תחליטו לבלום קלות מאוחר ותשליכו אותה לפנייה תשמור סקודה פאביה באדיקות על הקו הנבחר, ואם תגזימו ממש תגלו תת היגוי קל ונשלט מאוד. המתלים הנוקשים שומרים על המרכב מאוזן גם בפניות מהירות ומעניקים תחושת בטחון גבוהה. מפגש עם מהמורה במהלך העיקול מייצר תחושה קצת פחות נעימה עם פסיעה קלה של האחוריים שמערערת את האחיזה. ההגה מדויק ומציג משקל מוצלח והתנגדות טובה אך נותר אילם. הבלמים מעולים עם נשיכה חזקה ועוצמת בלימה מעולה. לא הורגשה דעיכה משמעותית גם לאחר ירידה ארוכה ומפותלת.

צריכת דלק סקודה פאביה

צריכת הדלק המשולבת של סקודה פאביה 1.5 מונטה קרלו עומדת על 16.6 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. במבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכת דלק משולבת של 12.7 ק"מ לליטר. בתוואי בין עירוני הררי עם פרק פקקים קצר נרשמה צריכת דלק נאה של 14.2 ק"מ לליטר. גרסה זו לא תהיה חסכונית כמו הגרסאות עם המנוע הצנום אך בתנאי יום יום צריכת הדלק נאה ביחס לביצועים. במהלך ימי המבחן מערכת Start&Stop נוטרלה באופן קבוע. מיכל דלק בנפח 40 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של כ- 510 קילומטרים בין תדלוקים. סקודה פאביה 1.5 מונטה קרלו מתברגת בקבוצת זיהום 6 מתוך 15. גרסת סטייל עם אותה יחידת הנעה מתברגת בקבוצת רישוי 4.

אמינות ועלויות אחזקה סקודה פאביה

סקודה היא יצרנית הרכב האירופאית הפופולרית ביותר בישראל בשנים האחרונות. בעבר סבלה סקודה ממחלות ילדות של מנועי הטורבו הקטנים ותיבת ההילוכים הרובוטית אך בשנים שעברו הטכנולוגיה הבשילה ומציגה כעת רמת אמינות טובה. בסקר של ארגון J.D. Power שנערך בגרמניה בשנת 2019 ומדד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב הגיעה סקודה למקום השני מתוך 22 יצרניות. הנתון מעיד על רמת אמינות טובה מאוד, אך יש לשים לב כי חלפו מספר שנים מביצוע הסקר, וסקודה שדרגה מאז חלק מיחידות ההנעה וכך גם המתחרות.

סקודה פאביה

סקודה פאביה משווקת בישראל עם אחריות יצרן מלאה לשנתיים ללא הגבלת ק"מ. הרחבת אחריות לשנה השלישית מוצעת תמורת תשלום של 1,000 ₪ במעמד הרכישה ומומלצת מאוד. שגרת הטיפולים היא אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים אינם מפורסמים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית צ'מפיון מוטורס.

עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על 3,403 ₪, ועלות ביטוח החובה 1,691 ₪. מחירה של סקודה פאביה בגרסה הנבחנת מציב אותה בקבוצת רישוי 3 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 1,834 ₪.

בטיחות סקודה פאביה

סקודה פאביה עברה את מבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP בשנת 2021 על פי הפרוטוקול העדכני וזכתה לציון מלא של 5 כוכבים, עם ציונים של 85% בהגנה על נוסעים בוגרים, 81% בהגנה על ילדים, 70% בהגנה על הולכי רגל, ו- 71% על תפקוד מערכות הבטיחות.

סקודה פאביה

כל רמות האבזור של סקודה פאביה משווקת בישראל עם 9 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על עייפות הנהג, וחיישני חניה אחוריים עם מערכת בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור למניעת התנגשויות חניה.

רמת האבזור סטייל כוללת בנוסף חיישני חניה קדמיים עם מערכת בלימה אוטונומית למניעת התנגשויות חניה בתנועה לפנים. רמת האבזור מונטה קרלו כוללת בנוסף עמעום אוטומטי למראת הצד של הנהג. רמת אבזור הבטיחות בכל הגרסאות עומדת על 7 מתוך 8 על פי דירוג משרד התחבורה הישראלי.

סקודה פאביה

מערכות הבטיחות תפקדו היטב במהלך ימי המבחן, וראויה לציון בקרת השיוט האדפטיבית המספקת חווית נסיעה טבעית ושמירת מרחק לא גדול מהרכב לפנים שמקשה על נהגים פוחזים להידחף. בקרת הסטייה מנתיב הנסיעה הציגה פעולה נעימה יותר מדגמי סקודה אחרים שפגשנו ולא נזפה בנו לעיתים תכופות.

תמורה למחיר סקודה פאביה

סקודה פאביה משווקת בישראל עם 2 יחידות הנעה ו- 3 רמות אבזור. גרסת הכניסה אמבישן מוצעת עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.0 ליטרים עם הספק מרבי של 110 כ"ס תמורת 114,490 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8.0 אינץ', תמיכה בממשקי אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אוויר למושב האחורי, חיישני אור וגשם, שמשות אחוריות כהות, וחישוקים קלים בקוטר 16 אינץ'.

רמת האבזור סטייל מוצעת עם מנוע 1.0 ליטר תמורת 122,990 ₪ או עם מנוע 1.5 ליטרים תמורת 128,990 ₪ וכוללת בנוסף מפתח חכם, לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 10.25 אינץ', מנופים להעברת הילוכים מגלגל ההגה, מצלמת רוורס, פנסי חזית מסוג לד, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'.

רמת האבזור הבכירה מונטה קרלו שהתייצבה למבחן הדרכים מוצעת עם מנוע 1.5 ליטרים בלבד תמורת 134,990 ₪ וכוללת בנוסף מושבי ספורט קדמיים, דוושות בגימור אלומיניום, גג זכוכית פנורמי, קיפול חשמלי וחימום למראות הצד, פגושים ספורטיביים, עיטורים חיצוניים בצבע שחור, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.

סקודה פאביה מאכלסת באופן מסורתי את משבצת מכונית הסופר מיני הבוגרת והשימושית. הדור החדש ממשיך באותו קו בגלגול מודרני עם עיצוב רענן וחבילת אבזור עדכנית. יחידת ההנעה החדשה שנוספה למבחר הדגמים היא מהחזקות בסגמנט הסופר מיני ומציעה ביצועים שעד לא מזמן היו נחלתן של מכוניות סופר מיני ספורטיביות. הביצועים מגובים בהתנהגות כביש מוצלחת עם שמץ קל של ספורטיביות.

סגמנט הסופר מיני אמנם מאבד נתח שוק לטובת רכבי פנאי קטנים אך עדיין כולל נבחרת דגמים מוכשרים, וביחס אליהם סקודה פאביה קצת מתקשה לחדש. מחירה התייקר באופן משמעותי ביחס לדגם היוצא והיא מתמקמת כעת בין הדגמים היקרים ביותר בסגמנט. חלק מהמתחרות, כולל כאלו מבית, מציעות חבילות אטרקטיביות יותר. גרסת המבחן נהנית מעיצוב נאה ונגיעה ספורטיבית חביבה, אך מתקשה להצדיק את תוספת המחיר. רמת האבזור סטייל מציעה תמורה עדיפה וכבונוס לא כוללת את גג הזכוכית נטול הוילון שאינו מתאים לאקלים הישראלי.

סקודה פאביה 1.5 טורבו מונטה קרלו אוטומט
מנוע טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,498 סמ"ק
הספק מרבי 150/5,000 סל"ד/כ"ס
מומנט מרבי 25.5/1,500 סל"ד/קג"מ
תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים
יחידת הנעה קדמית
אורך כללי 4,179 מ"מ
רוחב כללי 1,780 מ"מ
גובה כללי 1,464 מ"מ
בסיס גלגלים 2,552 מ"מ
מיכל דלק 40 ליטרים
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 8.0 שניות
מהירות מרבית 225 קמ"ש
צריכת דלק משולבת (יצרן) 16.6 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 12.7 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 6 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP 5 מתוך 5 (2021)
רמת אבזור בטיחותי 7 (מתוך 8)
מחיר 134,990 ₪

סקודה פאביה 1.5 מונטה קרלו 2022