וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
יונדאי באיון הוא המצטרף הטרי לנבחרת דגמי יונדאי בישראל, רכב פנאי שישי במספר בתוך ליין דגמים עשיר ביחס למקובל אצל המתחרים. יונדאי באיון מתמקם במרווח הצר שבין יונדאי קונה ויונדאי וניו, וישראל היא מהשווקים הבודדים בהם מוצעים יונדאי וניו ויונדאי באיון במקביל.
| יונדאי באיון | |
|---|---|
| יתרונות | הנדסת אנוש, אבזור, ביצועים, מרווח פנימי |
| חסרונות | נוחות נסיעה, בידוד רעשים, איכות חומרים בתא הנוסעים, צריכת דלק |
יונדאי באיון הוצג לפני כשנה וחצי על בסיס הדור הנוכחי של יונדאי i20 והוא חולק עמה יחידות הנעה ועיצוב תא נוסעים. יונדאי באיון מתחרה בסגמנט רכבי הפנאי העירוניים שהופך תחרותי ומבוקש יותר לאור התייקרות רכבי הפנאי הגדולים. יצאנו למבחן דרכים עם יונדאי באיון סופרים המוצע תמורת 133,900 ₪ בכדי לראות באילו כלים הוא חמוש לקרב מול המתחרים מבחוץ ומבית.
יונדאי באיון חמוש בעיצוב מובחן בחסות שפת העיצוב הנוכחית של יונדאי, אך מצליח להיות שונה מספיק מאחיו. החזית החלקלקה ייחודית ומציגה יחידות תאורה מפוצלות ומשטח תחתון בגימור שחור המתפקד כגריל קדמי, אשר למרות גודלו מציג פתחי אוורור מועטים. בקצה הפגוש משולב עיטור כסוף דמוי מגן גחון לטובת אשליית השטח. גם הדופן מציגה מראה לא סטנדרטי. החלק הקדמי מתכתב עם קו המותניים שפגשנו ביונדאי i20, אולם בהמשך מופיע משטח שקוע נוסף בדלת האחורית ובעיקר קורה C עבה ומסיבית. בשילוב עם הגג בצביעה דו-גונית והחישוקים הקלים בעיצוב מקורי מתקבל מראה דינמי ונאה, אך מעט נמוך מהמקובל בקרב רכבי הפנאי. גם הזנב מעוצב באופן מקורי עם יחידות תאורה בצורת בומרנג המחוברות באמצעות פס לד, ודלת תא מטען מושחרת. הפגוש משלב יחידות תאורה נוספות, משטח פלסטיק מושחר, ועיטור כסוף בקצה.
כמו המחיר גם המידות החיצוניות מציבות את יונדאי באיון בין שני אחיו יונדאי וניו ויונדאי קונה, עם זאת הוא נמוך משניהם. אורכו 4,180 מ"מ, רוחבו 1,775 מ"מ, גובהו 1,500 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,580 מ"מ. כאמור המראה מקורי ונאה, ועל אף הממדים הקרובים לאחיו הוא מצליח להיראות שונה וייחודי. עם זאת, אני מעריך כי מרבית הלקוחות בסגמנט רכבי הפנאי העירוניים מחפשים את המראה הקרוב יותר לרכב שטח והמראה של יונדאי באיון מזכיר יותר סטיישן מוארכת ודינמית.
תא הנוסעים מבוסס על זה של יונדאי i20 ומאופיין בקווים גליים וארוכים המעצימים את מימד הרוחב ותחושת המרחב. גם בחירה בשילוב בין גוונים כהים לבהירים מסייעת, והעובדה שמדובר דווקא בפלסטיק בהיר ולא בבדי ריפוד מפחיתה את הסיכוי לכתמים ולכלוך. לוח המחוונים הדיגיטלי נראה טוב אך לא מציע אפשרויות תצוגה מגוונות. בחשיכה בולטת תאורת אווירה כחולה חזקה למדי המשולבת בדלתות.
איכות החומרים מאכזבת ומקלקלת את האווירה בתא הנוסעים. מלבד העור על גלגל ההגה תא הנוסעים מדופן בחומרים נוקשים, בסיסיים ומחוספסים, ללא דיפונים רכים ונעימים למגע. בדי הריפוד מצילים מעט את המצב אך הם מחפים את המושבים בלבד, ודיפוני הדלתות מסתפקים בפלסטיק פשוט. איכות ההרכבה טובה ורשרושי פלסטיק קלים נשמעו רק בכבישים משובשים או מעל מהמורות.
יונדאי באיון מציג תאי אחסון סטנדרטיים, ללא פתרונות חדשניים. בסביבת הנהג תא פתוח עם משטח טעינה בתחתית הקונסולה המרכזית, צמד מתקני כוסות לצד בלם היד הממוקמים מעט רחוק מדי, ותא קטן ורדוד למדי מתחת למשענת היד. תא הכפפות עשוי פלסטיק פשוט ואינו גדול במיוחד על אף הרושם שמייצרת הדלת. התאים בדלתות הקדמיות כוללים מגרעת נוחה עבור אחסון בקבוק שתיה, אך חלקם הנותר צר באופן המקשה על שליפת חפצים. בדלתות האחוריות תאי האחסון קטנים אף יותר. לרשות הנוסעים מאחור תא אחסון קטן בסוף הקונסולה בין המושבים הקדמיים, וכיס בגב מושב הנוסע הקדמי.
הנדסת האנוש טובה מאוד. מי שנוהג ברכב מתוצרת יונדאי או קיה ירגיש בבית וגם מי שמגיע מרכב אחר יבין מהר מאוד על מה אחראי כל פקד. לקלות התפעול מסייעים פקדים פיזיים ברורים עבור בקרת האקלים שאינה מפוצלת, בורר הילוכים סטנדרטי, ופריסת כפתורים נוחה על גבי גלגל ההגה המאפשרת שליטה נוחה במחשב הדרך ובמערכת השמע. מערכת המולטימדיה אינה מסובכת אך לא דוברת עברית בניגוד למצב אצל מרבית המתחרים. הגיע הזמן שיונדאי יעניקו לכל הנוסעים פתיחה וסגירה של החלונות בלחיצת כפתור קלה.
הדלתות הקדמיות הגדולות מציעות זווית פתיחה נדיבה המייצרת מפתח נוח. אם תצפו לתנוחת נהיגה של רכב פנאי, ישיבה במושב הנהג עשוי להותיר אתכם מאוכזבים. תנוחת הישיבה אולי גבוהה מעט בהשוואה לזו שביונדאי i20 אך לא מספקת את אפקט הישיבה הגבוהה המתבקש מרכב פנאי, ובפועל תרגישו באותו הגובה של שכניכם לרמזור. הרגליים שלוחות לפנים ולא ניתן לקפל את הברכיים כפי שניתן לצפות ברכב פנאי. המושבים נאים עם תמיכות צד בולטות וכבר הזכרתי את הריפוד הנאה. בפועל המושבים הקדמיים לא נוחים במיוחד בשל בסיס מושב קצר המוטה בזווית חדה מדי לאחור ואינו ניתן לכוונון, ותמיכת הצד מעט מוגזמת ועשויה להפריע לבעלי מבנה גוף רחב. המרווח מלפנים נדיב אך מרווח הראש עשוי להגביל נהגים גבוהים שיבקשו לאמץ תנוחת ישיבה גבוהה. משענת היד הצרה לא מאפשרת לנהג ולנוסע מלפנים להניח את הידיים יחד בנוחות. הראות לפנים טובה על אף קורות A עבות למדי. מראות הצד נהדרות, הן גדולות ובולטות החוצה באופן המעניק שדה ראייה רחב במיוחד. השמשה האחורית אינה גדולה במיוחד אך מספקת שדה ראיה מוצלח.
הדלתות האחוריות גדולות ביחס למקובל בסגמנט ומאפשרות גם הן כניסה נוחה פנימה, אך לנוסעים גבוהים אמליץ להיזהר מהמשקוף הנמוך בשל הגג המשתפל לאחור. התחושה האוורירית מלפנים נשמרת גם במושב האחורי בזכות שילוב הדיפונים הבהירים בדלתות. המושב האחורי יאכלס בנוחות שני מבוגרים או שלושה ילדים צנומים. מרווח הרגליים טוב אך מרווח הראש מעט מוגבל. המושב המרכזי נוח יחסית ואינו מוגבה אך מסעד הגב מעט נוקשה. הרצפה כמעט שטוחה כך שהמרווח לרגליים טוב. תנאי המחייה במושבים האחוריים בסיסיים, ללא פתחי מיזוג או מתקני כוסות. השמשות האחוריות כהות והנוסעים מאחור יאלצו להסתפק בשקע טעינה בודד מסוג USB.
ליונדאי באיון תא מטען בנפח 373 ליטרים בגרסאות הכניסה ו- 334 ליטרים בגרסה הנבחנת עם סיוע היברידי קל. דלת תא המטען חושפת חלל אחסון שימושי שגרם לי לחשוב שנתוני הנפח מעט פסימיים. התא רבוע וגובהו שימושי. סף ההטענה מעט גבוה ומצריך הנפה לגובה של המטען. רצפת תא המטען מתכווננת לשני גבהים, ובמצב הגבוה נוצרת רצפה שטוחה בעת קיפול המושב האחורי. בגרסאות הכניסה גלגל חלופי מתחת לרצפת תא המטען. בגרסה עם הסיוע ההיברידי תופסת הסוללה את מקום הגלגל החלופי ולכן מצוידת גרסה זו בערכה לתיקון תקרים.
כיול המתלים נוקשה. בעיר שיבושים קטנים מורגשים ורצף שלהם עשוי לגרום ליונדאי באיון לקפץ ולהתנדנד בחוסר נוחות. עם בורות גדולים הוא מתמודד קצת יותר טוב אבל גם הם יורגשו היטב ועשויים לטלטל את הנוסעים. מחוץ לעיר ההתמודדות עם שיבושים קטנים משתפרת מעט אבל בורות גדולים עשויים לגרום לחבטה משמעותית וקופצנות מוגזמת. כבישים גליים גורמים לתנודות חדות שיגרמו לנהג להוריד קצב. בידוד הרעשים לא מצטיין וכבר במהירות נמוכה תשמעו את רעשי הרוח והצמיגים חודרים אל תא הנוסעים. תחת מאמץ יצטרף אליהם גם צליל לא נעים מצד יחידת ההנעה.
יונדאי באיון משווק בישראל עם מנוע טורבו בנזין 3 צילינדרים בנפח 998 סמ"ק, תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, ומערכת הנעה קדמית. לגרסאות הכניסה הספק מרבי של 100 כ"ס ומומנט מרבי של 17.5 קג"מ המאפשרים תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 11.7 שניות ומהירות מרבית של 180 קמ"ש. אל מבחן הדרכים שלנו התייצבה הגרסה הבכירה המצוידת במערכת סיוע היברידית קלה עם הספק מרבי של 120 כ"ס ומומנט מרבי של 20.4 קג"מ המאפשרים לה להאיץ מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 10.4 שניות ולהגיע למהירות מרבית של 185 קמ"ש.
המנוע מתעורר בצליל לא נעים ובסרק הורגשו גם רעידות האופייניות למנועי שלושה צילינדרים. היציאה מהמקום מעט איטית בשל שילוב איטי של ההילוך הראשון, אך לאחר מספר שניות מורגש זינוק קדימה שיגרום לרוב הנהגים לרסן מיד את הלחיצה על דוושת התאוצה. בתאוצות ביניים המצב טוב יותר והתאוצה מגיעה באופן כמעט מיידי ומסייעת לצלוח במהירות עקיפות זריזות.
תיבת ההילוכים לוקה לא רק בשילוב ההילוך הראשון. היא מתנהלת באיטיות וקוטעת את הלינאריות של התאוצה. התגובה לקיק דאון לא תמיד נענית במהירות, ובנהיגה דינמית הורגש חסרונם של מנופים להעברת הילוכים מגלגל ההגה. מצב ספורט הופך את התיבה לתזזיתית, ולעיתים תזזיתית מדי. מערכת הבלימה הרגנרטיבית נכנסת לפעולה מספר רגעים לאחר שהנהג מרפה מדוושת התאוצה ובולמת קלות את הרכב לטובת טעינת הסוללה. בנסיעה בעומסי תנועה גורמת המערכת לטלטולים קלים בזמן שהנהג חוזר לדוושת התאוצה.
התנהגות הכביש נוטה לצד הבטוח וניכר כי יונדאי באיון לא מתיימר להעניק חווית נהיגה מיוחדת. רמת האחיזה טובה אך הצמיגים הירוקים משמיעים מחאה מוקדם יחסית, ותחת פרובוקציה הם עשויים לאבד אחיזה. לשלדה יש יכולת להתמודד עם כוח רב יותר ויחידת ההנעה לא באמת מאתגרת אותה. זוויות הגלגול מורגשות אך לא ברמה שתפריע לצליחה זריזה של כבישים מפותלים. ההגה קל מדי ואינו מדויק. הוא לוקה לעיתים בחוסר דיוק ופעולת המערכת לשמירה על נתיב הנסיעה גורמת לשינויי משקל מורגשים. פעולת הבלמים אינה לינארית בשל מערכת הבלימה הרגנרטיבית, ולקראת עצירה ומעבר לשימוש בבלמים נדרשת לחיצה חזקה יותר על דוושת הבלימה.
צריכת הדלק המשולבת של יונדאי באיון עם מערכת הסיוע ההיברידית עומדת על 18.5 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. ניכר כי המערכת לא מסייעת לחיסכון משמעותי בצריכת הדלק שכן הגרסאות שאינן מצוידות בה מציגות צריכת דלק של 18.2 ק"מ לליטר. במבחן הדרכים שלנו עמדה צריכת הדלק המשולבת על 12.7 ק"מ לליטר בנסיעה שרובה בין עירונית רגועה וכמעט ללא פקקים. מדובר בצריכת דלק לא טובה ובפער משמעותי ביחס לנתוני היצרן. מיכל דלק בקיבולת 40 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של כ- 510 ק"מ. כל גרסאות יונדאי באיון ממוקמות בקבוצת זיהום 4 מתוך 15.
יונדאי מובילה את טבלת המסירות בישראל כבר שנים ארוכות ונהנית ממוניטין מצוין. סקרי אמינות מצביעים כי גם ברחבי העולם לקוחות יונדאי מביעים שביעות רצון. בסקר של ארגון J.D Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, שנערך בארה"ב בשנת 2022 ותוצאותיו פורסמו לאחרונה, הגיעה יונדאי למקום השלישי מתוך 32 יצרניות, כאשר במקום הראשון היצרנית האחות קיה. גם בסקר דומה שערך הארגון בגרמניה בשנת 2019 הגיעה יונדאי למקום השלישי, וזאת מתוך 22 יצרניות שנבדקו. בסקר האמינות של ארגון Consumer Reports שנערך בארצות הברית בשנת 2021 הגיעה יונדאי למקום ה- 11 מתוך 28 יצרניות, והציגה ירידה של 4 מקומות ביחס לסקר הקודם.
יונדאי באיון משווק בישראל עם אחריות יצרן ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים אינם זמינים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית כלמוביל.
גרסת הכניסה של יונדאי באיון ניצבת בקבוצת רישוי 2 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 1,537 ₪. שתי הגרסאות הבאות, כולל הגרסה הנבחנת, ניצבות בקבוצת רישוי 3 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 1,825 ₪.
יונדאי באיון עבר את מבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2021 וזכה לציון של 4 כוכבים מתוך 5 עם ציונים של 76% בהגנה על נוסעים בוגרים, 82% בהגנה על ילדים, 76% בהגנה על הולכי רגל, ו- 67% על תפקוד מערכות הבטיחות. יונדאי באיון הפסיד את הכוכב החמישי בעיקר בשל היעדרה של כרית אוויר מרכזית בין המושבים הקדמיים שתפקידה למנוע מפגש בין הנהג והנוסע בעת התנגשות, העשוי לגרום להם פציעות חמורות.
אבזור הבטיחות בגרסת הכניסה פרימיום כולל בין היתר מערכת לניטור מרחק לפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו גלגליים, זיהוי תנועה חוצה בצומת, בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת אקטיבית למניעת סטיה מנתיב הנסיעה עם פונקציית שמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, חיישני חניה היקפיים עם התרעה מפני התנגשות בחניה, התרעה על עייפות הנהג, שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, התרעה על התחלת נסיעה של הרכב לפנים, והתרעה מפני שכחת ילדים במושב האחורי.
רמת האבזור פריים פלוס כוללת בנוסף ניטור שטחים מתים, ומערכת אקטיבית למניעת התנגשות בעת מעבר נתיב. רמת האבזור הבכירה סופרים כוללת בנוסף זיהוי תמרורי מהירות ומגביל מהירות חכם המאפשר התאמה אוטומטית של המהירות בבקרת השיוט. רמת האבזור פרימיום זוכה לציון 6 מתוך 8 על אבזור הבטיחות על פי דירוג משרד התחבורה, בעוד רמות האבזור פריים פלוס וסופרים זוכות לציון 7.
המערכת לתיקון סטייה מנתיב הנסיעה פעלתנית במיוחד, ולאחר נסיעה קצרה בחרתי לכבותה. תיקוני ההיגוי התכופים מציקים, וגם הצליל שמצטרף אליהם נשמע יותר מדי פעמים בתא הנוסעים. בקרת השיוט האדפטיבית לא פעילה עד בלימה מלאה ובזינוק מחדש, כך שהיא אינה שימושית בעומסי תנועה ובפקקים.
יונדאי באיון מוצע בישראל בשלוש רמות אבזור. גרסת הכניסה פרימיום מוצעת תמורת 123,900 ₪ וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8.0 אינץ', תמיכה בממשקי אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי, טעינה אלחוטית לטלפון הסלולרי, לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 10.25 אינץ', מפתח חכם, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, בקרת אקלים, חיישני אור וגשם, קיפול חשמלי למראות הצד, שמשות אחוריות כהות, פנסים קדמיים עם תאורת לד, וחישוקים קלים בקוטר 17 אינץ'.
רמת האבזור פריים פלוס מוצעת תמורת 129,900 ₪ ומוסיפה צביעה דו-גונית עם גג בצבע שחור אך מוותרת על פנסי הלד הקדמיים.
רמת האבזור הבכירה סופרים מוצעת תמורת 133,900 ₪ וכוללת צביעה דו-גונית עם גג בצבע שחור, ופנסי לד קדמיים ואחוריים.
את סגמנט רכבי הפנאי הקטנים מאגפת יונדאי מלמטה עם יונדאי וניו הקטן והבסיסי, ומלמעלה עם יונדאי קונה המוצע עם מנוע בנזין חזק, בגרסה היברידית חסכונית, וגם בגרסה חשמלית. במרווח הצר בין יונדאי וניו ליונדאי קונה מתמקם יונדאי באיון, הישר מול דגמי מרכז השדה, בזכות מפרט עדכני ותג מחיר אטרקטיבי. הוא מציע תא נוסעים מרווח עם הנדסת אנוש טובה, רמת אבזור עשירה כבר בגרסת הכניסה, וביצועים טובים. לחובתו נוחות נסיעה בינונית, בידוד רעשים לוקה בחסר, איכות חומרים בסיסית בתא הנוסעים, וצריכת דלק לא מרשימה.
עיצוב יונדאי באיון נאה אך חלק מהלקוחות הפוטנציאליים עשויים לחשוב שהוא לא נראה מספיק כמו רכב פנאי. לאור התייקרות מחירי המכוניות המשפחתיות יונדאי באיון עשוי לשמש כתחליף אטרקטיבי עבור משפחות קטנות, וגם עבור מקבלי רכב צמוד ממקום העבודה שיוכלו ליהנות מתשלום חודשי נמוך באופן משמעותי על עסקת הליסינג. בשל העובדה כי הסיוע ההיברידי לא תורם באופן משמעותי לצריכת הדלק ולאור פערי האבזור הקלים בהחלט ניתן להסתפק באחת מגרסאות הכניסה.
| יונדאי באיון 1.0 טורבו MHEV סופרים אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 3 צילינדרים 998 סמ"ק + מערכת סיוע היברידית קלה 48V |
| הספק מרבי | 120/4,500 סל"ד/כ"ס |
| מומנט מרבי | 20.4/2,000 סל"ד/קג"מ |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,180 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,775 מ"מ |
| גובה כללי | 1,500 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,580 מ"מ |
| מיכל דלק | 40 ליטרים |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 10.4 שניות |
| מהירות מרבית | 185 קמ"ש |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 18.5 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 12.7 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 4 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 4 כוכבים (2021) |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 133,900 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025