וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
סגמנט הקרוסאוברים המשפחתיים תופס עדיין נתח ניכר בשוק הרכב המקומי ואינו נפגע בצורה ניכרת ממגמת המעבר לרכבים חשמליים. אל הקטגוריה העשירה במתחרים אשר נשלטת על ידי צמד הקוריאנים קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון שהוחלפו בדגמים כל חדשים לאחרונה, מצטרף כעת סיטרואן C5 איירקרוס לאחר מתיחת פנים קלה כשהוא רושם 325,000 מסירות מהדגם היוצא, מתוכן 3,700 בישראל. סיטרואן C5 איירקרוס מוצע בישראל עם מנועי טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטרים בהספק 130 כ"ס, טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים בהספק 130 כ"ס, וטורבו בנזין בנפח 1.6 ליטרים בהספק 180 כ"ס, עם תיבת 8 הילוכים אוטומטית פלנטרית, אותו קיבלנו למבחן ברמת אבזור שיין פק הבכירה שמחירה 194,990 ₪.
| סיטרואן C5 איירקרוס שיין פק 1.6 ליטרים | |
|---|---|
| יתרונות | נוחות, שימושיות, איכות נסיעה, אחריות |
| חסרונות | הנדסת אנוש, פקדים מיושנים, צריכת דלק בגרסת 1.6 |
עיצוב ונוחות סיטרואן C5 איירקרוס
סיטרואן C5 איירקרוס הוצג בשנת 2017 ומבוסס על פלטפורמת EMP2 של קונצרן סטלנטיס בדומה לפיג'ו 3008 ואופל גרנדלנד. במסגרת מתיחת הפנים אותה עבר זכה לחזית קשוחה יותר הכוללת יחידות תאורה חדשות במקום הפנסים המפוצלים של הדגם היוצא, וחותמת תאורה הנמתחת כעת אל תוך הגריל הקדמי ויוצרת מראה ייחודי בחשיכה. מהצד נפגוש חישוקים קלים בעיצוב חדש ואת כריות ה- AirBumps המסרותיות, ומאחור פגוש עדכני ויחידות תאורה עם מראה תלת מימדי. התוצאה הסופית נאה לעין ומזוהה עם שפת העיצוב המעודכנת של המותג. המראה נבדל ברכותו ביחס לצמד הקוריאנים אשר מתפארים בעיצוב מוחצן, וניכר שיתקבל בחום על ידי אוהדי המותג. מידות המרכב ממוצעות לסגמנט ולא שונו ביחס לדגם היוצא. אורכו הכולל 4,500 מ"מ, רוחבו 1,859 מ"מ, גובהו 1,695 מ"מ, ובסיס הגלגלים באורך 2,730 מ"מ.
תא הנוסעים רושם מעט יותר עדכונים, ביניהם סידור מחודש של צג מערכת המולטימדיה שטיפס אל חלקו העליון של הדשבורד. תחתיו נמצאים כעת פתחי המיזוג שירדו קומה, ותחתם שתי שורות פקדים לשליטה מהירה בפונקציות מרכזיות. גם בין המושבים נרשם שינוי מורגש כשבורר ההילוכים המסורתי פינה את מקומו לבורר הילוכים אלקטרוני זעיר שאיפשר התקנת תא אחסון פתוח גדול. חומרי הדיפון והריפוד עודכנו בגוונים כהים. בגרסאות שיין פק המאובזרות מקבלים גרסה עדכנית של מושבי הנוחות המצטיינים עם שכבת חומר מוקצף לטובת נוחות ותמיכה משופרות. סביבת הנוסעים אוורירית בזכות קו חלונות נמוך וגג פנורמי נדיב מידות.
גם מערכת המולטימדיה שודרגה וכוללת מסך מגע בגודל 10 אינץ' בגרסה הנבחנת, אך כמו לוח המחוונים הדיגיטלי בגודל 12.3 אינץ', שניהם מציגים גרפיקה בסיסית וממשק בינוני. החסרונות המהותיים מתרכזים בליקויי הנדסת אנוש הבאים לידי ביטוי בתפעול מסובך לחלק מהמערכות, ומערכת בקרת אקלים הנשלטת רק דרך המסך המרכזי. היה נחמד אם במסגרת מתיחת הפנים היה משתדרג הממשק בשורת פקדים קבועים לתפעול עוצמת המיזוג בלחיצה בודדת. ברשימת הליקויים גם העדרה של פונקציית HOLD לבלם החניה החשמלי, צמד פקדי שליטה על עוצמת השמע בגלגל ההגה במקום גלגלת מזמינה, מנופי העברת הילוכים פשוטים וקבועים מאחורי גלגל ההגה, מצלמת רוורס ברזולוציה נמוכה, פקדים מיושנים לתפעול חלונות החשמל והמראות, ומערכת בקרת השיוט המתופעלת מידית שליטה מוסתרת מאחורי ההגה, אשר פגשנו כבר בסיטרואן קסארה בשנת 1998.
את הנקודות שאיבד בקטגוריית הנדסת האנוש מחזיר סיטרואן C5 איירקרוס בשימושיות משפחתית מצוינת עם דלתות ענק המאפשרות מפתח כניסה ויציאה נדיבים במיוחד, תא נוסעים מרווח ואוורירי עם גרסה משודרגת למושבי הנוחות המדהימים מלפנים, ואפשרות להזחת שלושת המושבים הנפרדים מאחור בציר האורך על מסילה בטווח של 15 ס"מ, לרבות כוונון לזווית משענת הגב בגרסה הנבחנת. התוצאה הסופית מאפשרת הסעת 3 נוסעים מבוגרים מאחור בנוחות מרבית. פרט לנוחות הנסיעה המשובחת עליה נרחיב בהמשך, ייהנו הנוסעים מאחור גם מחלונות כהים, גג פנורמי, פתחי מיזוג ושקע טעינה. איכות החומרים וההרכבה טובות כמקובל בסגמנט, עם חומרים רכים בחלקים העליונים וחומרים קשיחים החל מהמפלס השני ומטה. תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת כמתבקש.
השימושיות המעולה ממשיכה בפתרונות אחסון פרקטיים עם תא עמוק, מואר ומקורר מתחת למשענת היד שבין המושבים הקדמיים, היכול לשמש כמיני בר לבקבוק ליטר וחצי. נוספים אליו תא כפפות עצום, תאי אחסון עמוקים בדלתות, ומשטח טעינה בתחתית הקונסולה בו ניתן להניח את הטלפון הנייד. נפח תא המטען נע בטווח של 580-720 ליטרים בהתאם למיקום הזחת המושב האחורי, או 1,630 ליטרים בקיפול המושב האחורי. מסילות מדורגות ברצפת תא המטען מאפשרות את פילוס קו רצפת תא המטען עם גב המושבים האחוריים לקבלת משטח העמסה נוח. העמסת הציוד נוחה בזכות פתיחת דלת תא המטען במחוות רגל ומפתח רחב. ברצפת תא המטען גלגל חלופי קטן מפלדה.
נוחות הנסיעה מהווה את האס האמיתי בשרוולו של סיטרואן C5 איירקרוס הודות למערכת מתלי PHC (Progressive Hydraulic Cushions) הידראולים פרוגרסיביים דו-שלביים בעלי שתי רמות קשיחות וכושר ריסון נדיר מסוגו. בדומה לדגם היוצא, נוחות הנסיעה המתקבלת הינה הטובה בסגמנט, ובפער ענק מהמתחרים. אפשר לומר שנוחות הנסיעה אף מהמשובחות שבנמצא גם ביחס לרכבים בעלות כפולה ומשולשת. תחושת "השטיח המעופף" שהוצמדה לדגמי סיטרואן בעברה המפואר, מהנה במיוחד ומרעננת לאחר סדרת מבחני דגמים חשמליים כבדים ומוקשחים המתקשים לרסן את מפגעי הכביש. הצרפתי הוותיק יודע להעלים גלי אספלט כלא היו ולרסן בצורה מעוררת השתאות מפגעים שיזעזעו כמעט כל רכב כבד עם צמיגים בחתך נמוך. כאשר מוסיפים לכך בידוד רעשים מוקפד באמצעות זיגוג כפול ומושבים משובחים, מקבלים איכות נסיעה גבוהה ביותר.
ביצועים סיטרואן C5 איירקרוס
יחידת ההנעה כוללת מנוע בנזין ארבעה צילינדרים בנפח 1.6 ליטרים עם הספק מרבי של 180 כ"ס ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ ב- 1,650 סל"ד, תיבת 8 הילוכים אוטומטית פלנטרית מביתAISIN היפנית, ומערכת הנעה קדמית. הביצועים מישרים קו עם המתחרים המקבילים ויספקו כל שימוש משפחתי סביר ומעלה. המנוע מציג גמישות טובה, כוח זמין, השהיית טורבו מינימלית, ופעולה עדיפה של התיבה הפלנטרית בזחילת פקקים ביחס לתיבות כפולות מצמדים. הטרוניה היחידה ביחס לפעולת התיבה נרשמת בשל השתהות בהעלאת הילוך לאחר קיק דאון ושמירה על סל"ד גבוה גם לאחר עזיבת דוושת הגז. בנוסף, מנופי העברת ההילוכים מאחורי ההגה אינם מזמינים לתפעול בשל אורכם המינימלי, הפלסטיק הזול ממנו הם עשויים, ואי היכולת להסתובב יחד עם גלגל ההגה.
התנהגות הכביש אינה מבריקה או מעודדת נהיגה דינמית. המתלים הרכים האחראים לנוחות הנסיעה הטובה יוצרים זוויות גלגול מעט מוחשיות מהרצוי, אך אחיזת הכביש טובה ואינה נופלת מהמקובל בקטגוריה. הבלמים עושים עבודתם נאמנה ומאטים את 1,505 הק"ג בצורה נוטעת ביטחון.
צריכת דלק סיטרואן C5 איירקרוס
בימי המבחן אשר דימו תנאי נסיעה ריאליים, עם מזגן ומערכת עצור וסע פועלים, וכמה קטעים דינמיים מאומצים, עמדה צריכת הדלק על 10 ק"מ לליטר. מדובר בנתון לא מבריק ביחס למתחרים מאירופה ומיפן אך דומה למתחרים קוריאנים בעלי יחידת הנעה דומות. נתון היצרנית אופטימי ב- 45% ומצהיר על צריכת דלק משולבת של 14.5 ק"מ לליטר. מיכל דלק בנפח 53 ליטרים יספיק לטווח נסיעה של כ- 530 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 13 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה סיטרואן C5 איירקרוס
מוניטין האמינות של סיטרואן נמצא במגמת שיפור בשנים האחרונות, אך עדיין אינו זוכה למדדים מאירים. בסקר של ארגון J.D. Power שנערך בגרמניה בשנת 2019 ומדד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, הגיעה סיטרואן למקום ה- 18 מתוך 22 יצרניות, עם כמות תקלות גבוהה מהנתון הממוצע שנמדד בסקר.
סיטרואן C5 איירקרוס משווק עם אחריות מלאה למשך 5 שנים או עד 120,000 ק"מ - יתרון משמעותי לעומת מתחרים המגיעים עם 3 שנות אחריות. הטיפולים מתבצעים אחת לשנה או בכל 20,000 ק"מ. עלות הטיפול הראשון במוסך היבואן עומדת על 1,107 ₪, עלות הטיפול השני 1,969 ₪, ועלות הטיפול השלישי 1,107 ₪. מדובר במחירים המשקפים את המקובל בפלח הקרוסאוברים הבינוניים.
עלות יחידת תאורה קדמית 2,922 ₪, עלות מראת צד 3,198 ₪, עלות פנס אחורי 1,189 ₪, עלות רפידות בלם קדמיות 824 ₪, ועלות צלחות בלם קדמיות 1,148 ₪. מחירי החלפים מעט זולים מהממוצע בסגמנט.
עלויות הביטוח הן 1,700 ₪ לביטוח חובה ו- 6,500 ₪ לביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 25 עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון בשלוש השנים האחרונות.
בטיחות סיטרואן C5 איירקרוס
ארגון הבטיחות Euro NCAP בחן את סיטרואן C5 איירקרוס בשנת 2019 והעניק לו ציון מרבי של 5 כוכבי בטיחות על פי הסטנדרטים דאז. סיטרואן C5 איירקרוס קיבל ציון של 89% בהגנה על מבוגרים, 86% בהגנה של ילדים, 67% בהגנה על הולכי רגל, ו- 82% בגין מערכות הבטיחות. אבזור הבטיחות כולל בין היתר 6 כריות אוויר, מערכת לניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי כלים דו-גלגליים, בלימה אוטונומית בעת חירום, התרעה ותיקון סטיה מנתיב הנסיעה, ניטור שטחים מתים, התרעה על עייפות הנהג, וזיהוי תמרורים. רמת האבזור הבכירה Shine Pk כוללת בנוסף שליטה אוטומטית באורות הגבוהים, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, וזיהוי תמרורים מורחב עם הצעה לשינוי מהירות בבקרת השיוט. רמת האבזור הבטיחותי על פי דירוג משרד התחבורה הינה 6 מתוך 8 ברמת האבזור Feel ו- 7 מתוך 8 ברמת אבזור Shine Pk.
תמורה למחיר סיטרואן C5 איירקרוס
סיטרואן C5 איירקרוס מוצע בשתי רמות אבזור. רמת הכניסה Feel מוצעת עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטרים במחיר 168,990 ₪ או מנוע טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטרים במחיר 172,990 ₪, וכוללת בין היתר מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', מערכת הפעלה בשפה העברית, תמיכה בממשקי אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, בקרת אקלים מפוצלת עם מסנן חלקיקים ופתחי מיזוג אוויר למושב האחורי, תאורת אווירה בתא הנוסעים, בלם חניה חשמלי, חיישני תאורה וגשם, לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך בגודל 12.3 אינץ', מנופים להעברת הילוכים מגלגל ההגה, חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס, תאורת גישה במראות הצד, תאורה ראשית מסוג לד, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.
רמת האבזור הבכירה Shine PK הנבחנת מוצעת עם מנוע טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטרים במחיר 192,990 ₪ או מנוע טורבו בנזין בנפח 1.6 ליטרים במחיר 194,990 ₪, וכוללת בנוסף מפתח חכם, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 10 אינץ', מערכת הפעלה בשפה האנגלית, מערכת ניווט מקורית, ריפוד עור בשילוב דמוי עור, ספסל אחורי מפוצל ל- 3 מושבים נפרדים עם מסעד גב מתכוונן, כוונון חשמלי למושב הנהג, חימום למושבים הקדמיים, סייען חניה אוטומטי, מצלמת חניה קדמית, שמשות כפולות מבודדות רעשים, שמשות אחוריות כהות, גג זכוכית פנורמי חשמלי, פתיחה וסגירה חשמלית לדלת תא המטען, פנסי לד אחוריים, וחישוקים קלים בקוטר 19 אינץ'.
סיטרואן C5 איירקרוס היה ונותר הדגם הטוב והשימושי בסגמנט. אף על פי שגילו ניכר בפקדים מיושנים, ותפעול חלק מהמערכות טעון שיפור, בכל הקשור לנוחות נסיעה, עידון, מרחב ושימושיות, סיטרואן C5 איירקרוס מנצח בפער את מתחריו. נתוני המכירות של הדגם הפורש מראים כי הקהל הישראלי אינו מצביע ברגליים, כנראה בשל מוניטין המותג, העיצוב הסולידי או אפקט העדר המתעדף את תוצרת קוריאה, אך לאלו מכם שלא ילכו עם הזרם ויבחרו באופציה מבית סיטרואן צפויה חוויית נסיעה משובחת ומעודנת, שימושיות מופלאה כרכב משפחתי ותמחור הגון המישר קו עם המתחרים ביחס ליחידות ההינע ורמות האבזור.
| סיטרואן C5 איירקרוס 1.6 שיין פק אוטומטי | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,598 סמ"ק |
| הספק מרבי | 180/5,500 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 25.5/1,650 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | אוטומטית 8 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,500 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,859 מ"מ |
| גובה כללי | 1,695 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,730 מ"מ |
| נפח תא מטען | 580-720 ליטרים |
| מיכל דלק | 53 ליטרים |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 8.2 שניות |
| מהירות מרבית | 219 קמ"ש |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 14.5 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 10 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 13 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 4 כוכבים מתוך 5 (2019) |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 194,990 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025