וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
מותג הרכב קופרה יצא לדרך עצמאית לפני 5 שנים, אבל בפועל רוב הדגמים ששווקו תחתיו היו גרסאות ספורטיביות וחזקות לדגמי סיאט המוכרים. בדרך הצטרפו קופרה בורן החשמלית, וגם קופרה פורמנטור אשר זוכה להצלחה, בעיקר עם גרסאות הכניסה. בקופרה ראו כי טוב, והעניקו גם לקופרה לאון גרסאות כניסה עם יחידות הנעה סטנדרטיות.
| קופרה לאון | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, תא נוסעים, ביצועים, תמורה למחיר |
| חסרונות | הנדסת אנוש ותפעול מערכות |
בשוק הישראלי קופרה לאון מחליפה למעשה את סיאט לאון שלא נמכרה בישראל באופן סדיר מאז השקת הדור הרביעי בשל מחסור מתמשך במלאי. מחירה של קופרה לאון עם מנוע 1.5 טורבו התייקר משמעותית ועומד כעת על החל מ- 176,900 ₪. למבחן הדרכים שלנו התייצבה קופרה לאון עם מנוע בנפח 2.0 המוצעת במחיר של החל מ- 192,900 ₪.
קופרה לאון נראית נהדר. העיצוב הבסיסי שקיבלה מסיאט לאון היה נאה אך מעט אפרורי, והאיפור שמאפיין את דגמי קופרה הולם אותו מאוד. הפגוש הקדמי אגרסיבי וכולל עיטורים מושחרים המדמים כונסי אוויר גדולים, הפנסים הקדמיים עם חותמת תאורה בולטת, והגריל מציג את סמל המותג בגוון נחושת. הדופן מציגה קו מותניים נאה וזוכה לחיזוקים בדמות חצאיות ומראות צד בגימור אפור מבריק, וחישוקים קלים בגימור דו-גוני בצבעים שחור ונחושת. הזנב מציג ספוילר מעוצב, פנסים מחוברים עם חותמת תאורה לרוחב הזנב, פגוש אגרסיבי עם דיפיוזר, וצמד יציאות מפלט מדומות נאות. מידותיה של קופרה לאון דומות לאלו של המשפחתיות פרימיום המתחרות. אורכה 4,398 מ"מ, רוחבה 1,799 מ"מ, גובהה 1,442 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,679 מ"מ.
פתיחת הדלת חושפת תא נוסעים כהה, אולם כניסה פנימה תסייע לכם להרגיש את התחושה הספורטיבית הבאה לידי ביטוי בריפודים מעוצבים, תפרי עור, ודוושות אלומיניום. קווי העיצוב חדים ושילוב הגוונים והמרקמים נאה בהחלט. הקונסולה המרכזית נקייה לחלוטין מפקדים פיזיים והמסך המרכזי פונה אל עבר הנהג. גלגל ההגה נאה ועליו דווקא תמצאו שפע של פקדים. איכות החומרים מעורבת. לצד דיפוני עור וגומי עבה מצאנו גם חומרים פחות מרשימים, למשל הפלסטיק בדפנות הקונסולה בין המושבים הקדמיים. השטיחים איכותיים ונאים, ואיכות ההרכבה מעולה.
בתחתית הקונסולה המרכזית תא אחסון פתוח עם חיבורי מדיה. החלל שנותר סביב בורר ההילוכים האלקטרוני משמש לשני תאי אחסון קטנים למדי, ולטעמי היה ניתן למצוא פתרון שימושי יותר לחלל שהתפנה. מתקני הכוסות מרווחים ועמוקים אך ממוקמים מעט מאחור. התא מתחת למשענת היד עמוק וכולל חיפוי נשלף ושקע V12. תא הכפפות מציע חלל אחסון שימושי אך מדופן באופן בסיסי. התאים בדלתות גדולים אך לא כוללים חלוקה פנימית שהייתה יכולה לסייע לארגן את הציוד בתוכם.
נוחות השימוש נפגמת בשל ההחלטה להעביר את השליטה במרבית הפונקציות אל המסך המרכזי. את טמפרטורת המזגן תוכלו לשנות באמצעות פקדי מגע בתחתית המסך, אך אם תרצו לשנות את עוצמת המפוח או את כיוון זרימת האוויר תיאלצו לגשת אל התפריט הייעודי במסך. פקדים פיזיים עבור הפשרת האדים תמצאו משמאל, בסמוך לפקדי התאורה. רוצים לכבות את מערכת ה- Start&Stop או לשנות את מצב הנהיגה הנבחר? תיאלצו לשם כך לגשת אל תפריט ייעודי במסך המגע. העובדה שחלק מהאינפורמציה מוצגת בחלקו השמאלי של המסך גם בעת שימוש באנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי משפרת במעט את המצב. בורר ההילוכים האלקטרוני הקטן נוח לשימוש ופעולתו ברורה. לוח המחוונים הדיגיטלי מציע שפע של סגנונות תצוגה ואפשרות להתאמה אישית של הנתונים המוצגים. כפתור המגע של גג השמש הפנורמי לא נוח לשימוש.
המושבים הקדמיים נוחים ותמיכת הצד המודגשת מכניסה את הנהג לאווירה ספורטיבית. טווח הכוונון רחב ומאפשר ישיבה נמוכה וקרבית, או ישיבה גבוהה ושולטת לפי העדפת הנהג. ממשפחתית פרימיום היינו מצפים לשדרוג איכות החיים בדמות כוונון חשמלי למושבים הקדמיים. המרווח מלפנים טוב אך לא מצטיין. בעלי כתפיים רחבות עלולים להרגיש צפיפות, ונהגים גבוהים יחושו קרבה אל הגג. הראות לפנים ולצדדים נפגמת בשל קורות A עבות. השמשה האחורית קטנה, ויחד עם קורות אחוריות עבות נותר שדה ראייה מצומצם. מראות הצד מוצלחות ומעניקות שדה ראייה רחב. חיישני החניה ההיקפיים מציגים רמת רגישות טובה ותצוגה גרפית על המסך המרכזי, ולמי שחפץ בחיים קלים יש גם מערכת חניה אוטומטית. רכב ההדגמה לא כלל מצלמת רוורס אך היא תותקן בכל הרכבים שיסופקו ללקוחות.
נוחות הכניסה לאחור סבירה והמושב האחורי לא מרווח במיוחד. שני נוסעים יוכלו להתמקם בו בנוחות אך נוסע שלישי יאלץ להתמודד עם מושב מוגבה ונוקשה, וגם עם מדרגת הינע גבוהה וקונסולה הגוזלת ממרווח הברכיים. הנוסעים מאחור ייהנו ממשענת יד מתקפלת עם מתקני כוסות, שקעי טעינה, ופתחי מיזוג עם שליטה נפרדת בטמפרטורה.
נפח תא המטען עומד על 380 ליטרים. המפתח רחב אך סף ההטענה גבוה ונוצרת מדרגה משמעותית בינו לבין רצפת תא המטען. את רצפת תא המטען ניתן לקבע בשני גבהים. קיפול המושב האחורי מתבצע בקלות באמצעות מנופים הסמוכים למשענות הראש, ובעת הקיפול נוצרת רצפה שטוחה וחלל אחסון גדול ושימושי. מאחורי משענת היד קיים חלון נפתח המאפשר הובלת חפצים ארוכים מבלי לקפל את המושב האחורי במלואו. מתחת לרצפת תא המטען גלגל חלופי זמני בו ממוקם המגבר של מערכת השמע.
המעבר מסיאט לקופרה בכל זאת מביא עמו כמה דיווידנדים, והמשמעותי שבהם הוא מערך מתלים אדפטיביים עם שיכוך משתנה בהתאם למצב הנסיעה. לנהג יש גם אפשרות לכוון בעצמו את דרגת הקשיחות הרצויה בטווח רחב מאוד. במצב נוחות מצליחה קופרה לאון לספוג ולשכך חלק ניכר מהשיבושים. אמנם לא מדובר בשטיח מעופף וחלק מהמהמורות מורגשות, אך לא ברמה מציקה. במצב ספורט מורגשת הקשחה משמעותית של המתלים והם מתקשים להסתגל לשינויים בפני גובה הכביש, באופן המייצר תחושת רטט תזזיתית על כבישים שאינם חלקים. בידוד רעשי הרוח מוצלח, וצליל המנוע מלווה באופן נעים את הנסיעה. בידוד רעשי הכביש פחות מוצלח, ועל כבישים משובשים נשמע הימהום קבוע כבר במהירות בין עירונית נמוכה.
קופרה לאון יצאה לדרך עם מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטרים עם הספק מרבי של 300 כ"ס. בהמשך הצטרפה למבחר גרסה היברידית נטענת שאינה משווקת בישראל באופן סדיר בשלב זה, ולאחר מכן הגיעו גרסאות הכניסה. קופרה לאון בסיסית מצוידת במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטרים עם הספק מרבי של 150 כ"ס. למבחן הדרכים שלנו התייצבה גרסת הביניים המצוידת במנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטרים עם הספק מרבי של 190 כ"ס ומומנט מרבי של 32.6 קג"מ, תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, ומערכת הנעה קדמית. התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 7.2 שניות, והמהירות המרבית עומדת על 227 קמ"ש.
המנוע מתעורר לחיים בנהמה חביבה המתעצמת בחניונים, והיא תלווה בהמשך את הנסיעה בצליל רקע עדין המוסיף לחוויה הספורטיבית. יחידת ההנעה מספקת ביצועים זריזים. היא מתפקדת היטב בהאצות עירוניות ומספקת תחושה קלילה ונטולת מאמץ. מחוץ לעיר מרשימה יחידת ההנעה עם פעולה לינארית ותאוצות ביניים מצוינות גם במהירות שיוט.
תיבת ההילוכים תפקדה היטב בכל תנאי הנסיעה, עם העברות הילוכים חלקות ומהירות. במצב הנסיעה החסכוני, הגברת הלחץ על דוושת התאוצה לא תמיד תענה בהורדת הילוך, אולם במצב ספורט התיבה משתפת פעולה עם רצונותיו של הנהג ומציבה את הרכב בהילוך הנכון במהירות, עד כדי כך שלא נזקקתי למנופים שמאחורי גלגל ההגה. ביחס למוכר מתיבת הילוכים רובוטיות כפולות מצמדים, הרעידות וההססנות צומצמו באופן משמעותי, והתנהלות תיבת ההילוכים רהוטה ונעימה.
המתלים האדפטיביים תורמים את חלקם גם בפרק הנהיגה הדינמי. במצב ספורט מורגשת הקשחה משמעותית המצמצמת למינימום את זוויות הגלגול ורכינת המרכב בעיקולים. אחיזת הכביש מעולה והתגובות לפקודות ההיגוי מיידיות וחדות. ההגה מדויק ובעל משקל מוצלח במצב ספורט אך הוא מרגיש מעט מנותק. קופרה לאון מרגישה נשלטת גם על המגבלות, עם נטייה לתת היגוי המגיע בהדרגה. בקרת היציבות התערבה באופן מעודן רוב הזמן, אך במקרים בודדים חתכה את הכוח בחדות והגבילה את התאוצה ביציאה מהעיקול. הבלמים מוצלחים עם נשיכה ראשונית חזקה ומהלך דוושה המאפשר מינון מוצלח. תחת עומס לא נרשמה דעיכה משמעותית בעוצמת הבלימה.
צריכת הדלק המשולבת של קופרה לאון בגרסה הנבחנת עומדת על 14.5 ק"מ לליטר על פי נתוני היצרן. במבחן הדרכים שלנו נמדדה צריכת דלק של 10.2 ק"מ לליטר בפרק הנהיגה הדינמית ו- 12.8 בנסיעה מנהלתית, ובסך הכל נתון ממוצע של 11.5 ק"מ לליטר הניתן לשיפור בתנאי יום יום. מיכל דלק בנפח 50 ליטרים מאפשר טווח נסיעה של כ- 580 ק"מ בין תדלוקים. קופרה לאון 2.0 ניצבת בקבוצת זיהום 13 מתוך 15.
קופרה הוא מותג רכב צעיר שלא נמכר בארצות הברית, ועל כן לא משתתף בסקרי אמינות של הארגונים האמריקאים. ההתבססות על מכלולים מוכרים מבית פולקסווגן משמעותה כי רכבי קופרה צפויים להפגין רמת אמינות דומה. בעבר סבלו דגמים המצוידים בתיבות הילוכים רובוטיות כפולת מצמדים מכשלים במחשב הגיר ובלאי מהיר למצמדים, אולם דגמי קופרה המצוידים במנועי 2.0 ליטרים מצוידים בתיבות עם מצמדים טבולים בשמן המפגינות אמינות עדיפה ופחות רגישות לבלאי.
דגמי קופרה משווקים בישראל עם אחריות יצרן לשנתיים או עד 100,000 ק"מ. תכנית הרחבת אחריות לשנה השלישית מוצעת בתוספת תשלום של 1,000 ₪ ומומלצת מאוד. טיפולים יש לבצע אחת לשנה או בכל 15,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים אינם מפורסמים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית צ'מפיון מוטורס.
קופרה לאון 2.0 ניצבת בקבוצת רישוי 5 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 2,438 ₪.
קופרה לאון עברה את מבחני הבטיחות של ארגון Euro NCAP בשנת 2020 וזכתה בציון המרבי 5 כוכבים, עם ציוני משנה של 91% בהגנה על נוסעים בוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 71% בהגנה על הולכי רגל, ו- 80% על תפקוד מערכות הבטיחות.
אבזור הבטיחות כולל בין היתר 10 כריות אוויר, ביניהן כרית אוויר מרכזית בין הנהג והנוסע מלפנים, ניטור מרחק מלפנים עם זיהוי הולכי רגל, בלימה אוטונומית בעת חירום, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, תיקון היגוי אקטיבי למניעת התנגשות בעת מעבר נתיב, התרעה מפני תנועה חוצה מאחור, ניטור עירנות הנהג, חיישני חניה היקפיים, סייען חניה אוטומטי, ומצלמת רוורס.
מערכות הבטיחות מתפקדות היטב ובאופן טבעי, מבלי להעיק ולהציק לנהג. המערכת לניטור שטחים מתים מספקת התרעות ויזואליות באמצעות תאורה האווירה, והן בולטות ויעילות יותר מהחיווי המקובל במראות הצד.
גרסאות הכניסה של קופרה לאון עם מנועי טורבו בנזין בנפח 1.5 ו- 2.0 ליטרים מוצעות ברמת אבזור אחידה ובמחיר של 176,900 ₪ ו- 192,900 בהתאמה, כאמור. המפרט כולל בין היתר מפתח חכם, לוח מחוונים דיגיטלי, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 10.0 אינץ', תמיכה בממשקי אנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי, מערכת לבחירת מצבי נהיגה, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, משטח טעינה אלחוטי, בקרת אקלים רב אזורית מפוצלת, מערכת שמע מבית Beats, גלגל הגה מחומם, תאורת אווירה בתא הנוסעים, גג שמש פנורמי חשמלי, תאורת לד היקפית, תאורת איתות דינמית בפנסים האחוריים, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.
חבילת Extra Rush מוצעת בתוספת של 9,900 ₪ וכוללת דוושות אלומיניום בגימור כהה, חצאיות צד מעוצבות, ספוילר אחורי גדול, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ' בעיצוב ייחודי.
קופרה לאון 2.0 190 כ"ס רוקדת על כמה חתונות ומתברגת כמשפחתית קומפקטית וכמכונית פרימיום ספורטיבית. בפן המשפחתי מדובר במכונית שימושית המבצעת היטב את כל המטלות היום יומיות. העיצוב ואיכות החומרים מעניקים לה נופך יוקרתי בסגנון ייחודי, והמפרט עשיר מהמקובל בגרסאות הכניסה של משפחתיות פרימיום היקרות ממנה בפער לא מבוטל. הביצועים של קופרה לאון 2.0 190 כ"ס לא הופכים אותה להוט האצ' במשרה מלאה, אבל הם זריזים ומגובים בהתנהגות כביש טובה המאפשרת ליהנות מהם בכבישים הנכונים. קופרה לאון 2.0 190 כ"ס היא מכונית רב גונית המציעה חבילה מגובשת וייחודית המהווה תמורה טובה למחיר.
| קופרה לאון 2.0 190hp אוטומט | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,984 סמ"ק |
| הספק מרבי | 190/4,200 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 32.6/1,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,398 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,799 מ"מ |
| גובה כללי | 1,442 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,679 מ"מ |
| מיכל דלק | 50 ליטרים |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 7.2 שניות |
| מהירות מרבית | 227 קמ"ש |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 14.5 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 11.5 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 13 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 כוכבים (2020) |
| רמת אבזור בטיחותי | 7 (מתוך 8) |
| מחיר | 192,900 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025