לקסוס LM במבחן דרכים - מחלקה ראשונה

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 25 אפריל 2024
  • 0 תגובות

מוביל הנוסעים לקסוס LM (Luxury Mover) מגיע לראשונה לישראל בדורו השני כרכב להסעת אחמי"ם בתנאי מחלקה ראשונה לצמד היושבים בשורת המושבים השנייה. הדגם מבוסס על פלטפורמת TNGA GA-K ומוצע בגרסת VIP עם 4 מושבים בלבד, מסך בגודל 48 אינץ' החוצץ בין יושבי השורה הקדמית לשני האחמי"ם מאחור, ותג מחיר של 1,049,990 ₪. בנוסף מוצעת גרסת 7 מושבים שהתייצבה למבחן שלנו, הכוללת שורה שלישית עם שלושה מושבים סטנדרטיים ומחירה החל מ- 889,900 ₪.

לקסוס LM
יתרונות תנאים ופאר בשורה השנייה
חסרונות גמלוני, יקר, בידוד רעשי מנוע לא מספק

לקסוס LM

עיצוב ונוחות לקסוס LM

העיצוב החיצוני אשר מכוון במקור לשוק האסיאתי, ניחן בנוכחות מוגזמת בעיקר בשל שבכה קדמית עצומת ממדים בצורת שעון חול המזוהה עם לקסוס, הכוללת כאן גימורי כרום נוצצים. מהצד שלל קימורים, מסגרות כרום לחלונות, וקורות מושחרות היוצרות מראה של גג צף. החלק האחורי כולל ספוילר ופס תאורה מעוקל המעניק לרכב מראה עתידני. מהתוצאה הסופית לא ניתן להתעלם, בטח כשהיא מגובה במידות גדולות. אורכה של לקסוס LM עומד על 5,130 מ"מ, גובהה 1,940 מ"מ, רוחבה 1,890 מ"מ, ובסיס הגלגלים נמתח לכדי 3,000 מ"מ.

תא הנוסעים ניחן בארכיטקטורה נקיה. במרכז הדשבורד מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 14 אינץ' החובר אל לוח מחוונים דיגיטלי, ותצוגה עילית בגודל 10 אינץ'. שניהם מציגים ממשק טויוטה-לקסוס טיפוסי, מאותגר גרפית, מיושן, אך פרקטי לתפעול. מערכת בקרת האקלים זוכה לפקדי מגע "נעוצים" וזמינים, ובניגוד למגמת צמצום המתגים, כאן נמצאים מספר מתגים זהים במקומות שונים עבור הפעלת פיצ'רים שכיחים כגון פתיחת דלתות הצד החשמליות, וילונות הצד וחלונות השמש. כולם ניתנים לתפעול מעמדת הנהג, מתקרת הנוסעים וגם מצגי השליטה של הנוסעים. איכות החומרים והגימור ברמת פרימיום, עם ציפוי דמוי עור החולש כמעט על כל דיפוני תא הנוסעים לרבות ידיות האחיזה הרבות הפזורות בו. עוד תמצאו פס עיטור מתכתי בגוון נחושת, ותאורת אווירה נעימה.

לקסוס LM

בטרם ניגשו לפיתוח הדגם ערכו אנשי לקסוס מחקר בשיתוף יצרני מטוסים פרטיים ולקוחות אמידים. המחקר העלה כי לקוחות מחברים את הסטנדרט הגבוה ביותר של יוקרה כאשר הסביבה גורמת להם להרגיש נינוחים לחלוטין, פיזית ונפשית. תכונה זו מדורגת אף גבוה יותר מגישה לטכנולוגיות ולפונקציות מתקדמות. בהתאם לכך הקפידה לקסוס בתכנון הדגם על תפעול ידידותי של המערכות הטכנולוגיות החכמות - עניין המהווה שיקול משמעותי עבור אנשים עסוקים ועמוסים. דוגמה לכך הינה בקרת "One button" המאפשרת להתאים את האקלים, התאורה והמושבים להעדפה האישית של הנוסע בלחיצת כפתור אחת.

הכניסה דורשת טיפוס אל הקבינה, ולשם כך התקינה לקסוס מדרגות צד ושלל ידיות אחיזה מוצקות במשקוף כל דלת. כל המושבים נוחים ומפנקים, והמרווח לנוסעים אדיר. צמד המושבים הקדמיים רחבים, מתוכננים לפיזור לחץ אופטימלי ותמיכה בגוף, וכוללים חשמול מלא, אוורור מבורך, וחימום. ראוי היה להתקין גם מערכת עיסוי במחיר זה.

לקסוס LM

כניסה לשורת המושבים השנייה מתבצעת באמצעות פתיחה חשמלית של דלתות הצד. הנוסעים המיוחסים ימצאו כאן בין היתר צמד כורסאות מחלקה ראשונה הכוללים אפשרות הטיה למנח אופקי מותאם לשינה עם הדום נשלף, עיסוי, קירור וחימום מלא כולל למשענות היד ולהדום הרגליים, מגשים מתקפלים בדיוק כמו במטוס, מערך שליטה באמצעות צג מגע נשלף דמוי סמארטפון המקנה שליטה על כיוונון המושב, מערכת שמע מבית Mark Levinson, בקרת אקלים, תאורת פנים, והצללת וילונות הצד וחלון השמש האישי.

שורת המושבים השלישית מרגישה כמחלקת תיירים Low Cost ביחס לשורה השנייה, והכניסה אליה מתבצעת באמצעות קיפול ידני והזחה של שורת המושבים השנייה. מושבי השורה השלישית יקבלו בנוחות צמד ילדים ובעת הצורך נוסע מזדמן ביניהם לנסיעה קצרה. לטובת היושבים בשורת המושבים השלישית הותקנו שקעי טעינה, מחזיקי כוסות, וילונות צד, ופתחי מיזוג. על רקע העושר המחניף, בולט העדרו של גג פנורמי מלא אשר היה מסייע בהארת תא הנוסעים לטובת כל הנוסעים ולא רק לשני המיוחסים בשורה השנייה, וכן וילון הצללה אחורי לאטימה מוחלטת.

לקסוס LM

פתרונות האחסון כוללים בין היתר תא עצום מתחת למשענת היד המרכזית, תא כפפות מדופן, כיסי אחסון בדלתות, תאים למשקפיים בתקרה, ומחזיקי כוסות בכל שורות המושבים. המושבים בשורה השלישית מתקפלים ידנית אל צידי המרכב ומהודקים באמצעות רצועה עם קליפס, ובכך מפנים מקום למשטח טעינה אחיד בנפח מכובד של כ- 650 ליטרים. שימוש בשורת המושבים השלישית מותיר נפח הטענה צנום של 110 ליטרים. תא המטען כולל שקע מתח 12V, תאורה, ווים וטבעות עיגון. מתחת לרצפת המרכב נמצא גלגל חלופי בגודל מלא.

תנוחת הנהיגה גבוהה במיוחד ומקנה תחושת שליטה. הבעיה מתחילה כצפוי בכניסה לעיר הצפופה או בחניונים. שם הענק היפני מרגיש כמו פיל בחנות חרסינה עם רדיוס סיבוב של 11.8 מטרים, ומשטח דשבורד עצום הנמתח הרחק לפנים ומקשה על זיהוי קצה החרטום. מתיחת הדשבורד הקיצונית יוצרת קורה נוספת לקורה A, הפוגמת בשדה הראיה בזווית אלכסונית. להקלת התמרונים, מתגייסים מראה אחורית הכוללת אופציית הזרמת וידאו ממצלמת הרוורס, ומערך מצלמות היקפיות 360 מעלות, אשר יודע לשקף גם "גחון שקוף" ומציג את הנעשה מתחת לרכב.

לקסוס LM

נוחות הנסיעה מעולה, אם כי אינה מצטיינת כמו ברכבי פאר המצוידים במתלי אוויר. מערך המתלים האדפטיביים מציע כיול רך מאוד כברירת מחדל, אשר יחד עם משקל גבוה יוצרים תנודתיות מרוסנת ורכה. בשילוב בידוד רעשי דרך ורוח מצוין, נוצרת בועת רוגע המנתקת את הנוסעים מרחשי העולם החיצון ומאפשרת לצמד הנוסעים בשורה השנייה להוריד את וילונות הצד, להעביר את המושבים למצב שכיבה, להפעיל את פונקציית העיסוי המועדף, ולשקוע לרוגע מיטבי. מצב Rear Comfort המקפיד על שיכוך וריסון הסרן האחורי לטובת הנוסעים המכובדים, ותורם עוד יותר לתחושת הבידוד. על הכביש המהיר נוחות הנסיעה הרכה נשמרת לצד ריסון הולם אך היציבות הכיוונית נפגעת בשל רגישות לרוחות צד. מבנה המרכב מהווה כמעין מפרש המנדנד את הרכב בעת עמידה ברמזור בזמן שרוח חזקה נושבת בחוץ, וגם רכבים החולפים לצידו במהירות יגרמו לתזוזות. לסיכום ניתן לומר שלמרות כיול רך ולא מושלם של המתלים, היינו מעדיפים לבלות נסיעה ארוכה ומתמשכת על מושבי השורה השנייה בלקסוס LM על פני כל מושב אחר.

ביצועים לקסוס LM

יחידת ההנעה ההיברידית כוללת מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים בהספק מרבי של 190 כ"ס המשודך לתיבת הילוכים אוטומית רציפה, ושני מנועים חשמליים - קדמי בהספק 180 כ"ס ואחורי בהספק 55 כ"ס. ההספק המרבי המשולב עומד על 250 כ"ס, ובזכות שילוב מנוע חשמלי אחורי נוצרת למעשה הנעה כפולה. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 8.7 שניות והמהירות המרבית עומדת על 190 קמ"ש. כפי שמרמזים הנתונים היבשים, מדובר בביצועים מספקים אך לא מרשימים בעידן הנוכחי, בטח ובטח שלא ברמת מחירים זו. לקסוס LM אינו נועד לחרוך את האספלט אלא לנייד בנינוחות וביעילות את נוסעיו המכובדים, אלא שגם באספקט זה לא מצליחה יחידת ההנעה להרשים עקב פעולה פחות מעודנת מכפי שניתן לצפות מרכב במחיר זה המתיימר לבודד את נוסעיו מתחלואי הדרך. כל האצה או הפעלת לחץ מתון על יחידת ההנעה, שאינה ניחנת כאמור בביצועים ועודף כוח, מביאה את המנוע להתייצב על סל"ד קבוע המלווה בצליל ניסור אחיד בחסות תיבת ההילוכים הרציפה. רמת הדציבלים ורעשי המנוע המתקבלת בטויוטה ראב 4 אינה ראויה לרכב שכזה, וכאן מאבד לקסוס LM כמה נקודות. מנופי העברת ההילוכים מאחורי גלגל ההגה נעימים לשימוש אך מיותרים ברכב שכזה.

לקסוס LM

התנהגות הכביש גמלונית כצפוי מרכב גבוה עם מתלים רכים היוצרים זוויות גלגול מוחשיות בכל פניה. הקשחת המתלים האדפטיביים משפרת במעט את המצב, אך כביש מפותל או רצף פניות יאלצו בכל מקרה לעבור למוד נהיגה מנהלתית נינוחה, אז יציג המרכב התנהגות בטוחה וניטרלית כצפוי מייעודו של הדגם. הבלמים הולמים את המשקל ומציגים כושר תאוטה נאות, אך בדומה לדגמים היברידים רבים, תחושת הדוושה מלאכותית ואינה לינארית.

צריכת דלק לקסוס LM

מערכת ההנעה ההיברידית על כל יעילותה, מתקשה להציג צריכת דלק חסכונית, במיוחד לאור משקל עצמי של 2,420 ק"ג. במהלך נסיעת המבחן המנהלתית עמדה צריכת הדלק על 11 ק"מ לליטר - נתון סביר אך לא מעבר לכך. נתון היצרן עומד על 17.9 ק"מ לליטר. עם מיכל דלק בנפח 60 ליטרים יתקבל טווח נסיעה של כ- 650 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 13 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה לקסוס LM

דגמי לקסוס מתברגים כדרך קבע בראש טבלאות סקרי שביעות רצון הלקוחות, ונהנים מתדמית מצוינת בתחום האמינות וחווית הבעלות. גם בישראל נהנה המותג מתדמית אמינות מצוינת. היבואנית המקומית מציעה תכנית הרחבת אחריות ייחודית המעניקה לבעלים ראש שקט לשנים ארוכות. בסקר האמינות האחרון שערך ארגון J.D Power בארצות הברית בשנת 2024 המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, ניצבת לקסוס במקום הראשון מתוך 29 יצרניות שנבדקו. בסקר אמינות שערך ארגון Consumer Reports בשנת 2023 בארצות הברית הגיעה לקסוס למקום הראשון מתוך 30 יצרניות.

לקסוס LM

לקסוס LM משווק בישראל עם אחריות יצרן למשך 3 שנים או עד 100,000 ק"מ. למערכת ההיברידית אחריות מורחבת למשך 5 שנים או עד 100,000 ק"מ. כאמור, מציעה היבואנית תוכנית הרחבת אחריות לרכבים משומשים עד 10 שנים על הכביש או עד 160,000 ק"מ. מחירי הטיפולים והחלפים אינם מפורסמים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 30 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 24,000 ₪, ועלות ביטוח החובה 2,058 ₪. כל גרסאות הדגם ניצבות בקבוצת רישוי 7 בה עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על 4,787 ₪.

בטיחות לקסוס LM

לקסוס LM לא נבחן במבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP . אבזור הבטיחות כולל מערכת +Lexus Safety System הכוללת מערכת בלימה אוטונומית, זיהוי כלי רכב והולכי רגל, זיהוי רוכבי אופניים ביום בלבד, בלימה אוטונומית בצמתים, סיוע בהיגוי חירום העוזר לנהג להימנע ממכשולים בנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית המפחיתה את המהירות בעקומות בהתאם לרדיוס עיקול הכביש, ניטור שטחים מתים ותנועה חוצה מאחור כולל פונקציית בלימה, ומערכת לניטור עירנות הנהג המזהה מצב חריג של חוסר תגובה ומסוגלת להפעיל את תאורת החירום, להאט את הרכב בזהירות עד לעצירה מלאה ולהזעיק את כוחות ההצלה. בנסיעת המבחן גילו מערכות התרעת המהירות וניטור עירנות הנהג היסטריה יתרה עד מטרידה. ציון אבזור הבטיחות לפי משרד התחבורה הישראלי עומד על 6 מתוך 8.

תמורה למחיר לקסוס LM

לקסוס LM משווק בישראל בשתי גרסאות. גרסת 7 מושבים הנבחנת מוצעת במחיר 889,900 ₪ וכוללת בין היתר ריפודי עור, כיוונון חשמלי, אוורור וחימום במושבי שתי השורות הראשונות, וילונות צד אחוריים, מערכת בידור לנוסעים בשורה השנייה, עיסוי בשורת המושבים השנייה, תצוגה עילית, מראה מרכזית דיגיטלית, מערכת שמע היקפית Mark Levinson עם 21 רמקולים, מתלים אדפטיביים עם שיכוך משתנה, סייען חשמלי לסגירת הדלתות, וחישוקי 19 אינץ'. גרסת VIP בעלת 4 מושבים מוצעת במחיר 1,049,900 ₪ וכוללת בנוסף שינוי תצורה פנימית משבעה לארבעה מושבים, צג 48 אינץ' החוצץ בין השורות וניתן להורדה חשמלית, מיני בר, צמד רמקולים נוספים למערכת השמע, ומשטח טעינה אלחוטי מאחור.

לקסוס LM נועד במקור לשוק האסיאתי ומגיע אלינו עקב עודפים שהצטברו בשל החרמות על השוק הרוסי. כשלעצמו מדובר בדגם חסר מתחרים ישירים וניכר כי דווקא המתחרה הקרוב ביותר לו הינו לקסוס RX600 הדומה בתמחור, באבזור ובתצורת המושבים, אך נבדל במרכב שטח ייעודי. צמד המושבים בשורה השנייה בלקסוס LM מספקים איכות חיים ופינוקים שאינם ניתנים ליישום בתצורת מרכב סדאן, ובכך מביא ערך מוסף המתאפשר הודות לתצורת מרכב וואן גבוה. ספק כמה בעלי ממון יסכימו לוותר על תצורת רכב השרד או קרוסאובר קשוח לטובת וואן גמלוני (מצודד ככול שיהיה) עבור שימושים פרטיים, ולכן ניכר כי לקסוס LM מיועד לצרכים עסקיים כרכב להסעת אורחים חשובים או כרכב להסעת צוותי אמנים אמידים. למעטים שיבחרו בו כרכב פרטי עם נהג צמוד, צפויה חווית נסיעה המזכירה יותר מכל מטוס מנהלים מרווח.

לקסוס LM 350h 2.5 ליטרים היבריד בנזין 4X4 אוטומטי 7 מושבים
מנוע היברידי 2,487 סמ"ק
הספק מרבי משולב 250 כ"ס
מומנט מרבי לא נתון
תיבת הילוכים אוטומטית רציפה e-cvt
הנעה כפולה
אורך כללי 5,130 מ"מ
רוחב כללי 1,890 מ"מ
גובה כללי 1,930 מ"מ
בסיס גלגלים 3,000 מ"מ
מיכל דלק 60 ליטרים
נפח תא מטען 110 ליטרים
משקל עצמי 2,420 ק"ג
מהירות מרבית 190 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 8.7 שניות
צריכת דלק משולבת (יצרן) 17.9 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 11 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 13 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP לא נבחן
רמת אבזור בטיחותי 6 (מתוך 8)
מחיר 889,900 ₪

לקסוס LM 2024 מבחן דרכים