וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
לקסוס RZ אשר הושק בשנת 2022 הינו רכב הפנאי החשמלי הייעודי הראשון של מותג לקסוס המבוסס על פלטפורמת eTNGA המשותפת עם טויוטה bZ4x וסובארו סולטרה, עימם הוא חולק גם מכלולים רבים. לקסוס RZ מתברג בסגמנט הקרוסאוברים החשמליים פרימיום, שם יתחרה מול ג'נסיס GV60, טסלה מודל Y, ב.מ.וו iX3 ודומיהם. לקסוס RZ נבדל מאחיו העממיים בתא נוסעים יוקרתי, איכות נסיעה משופרת, וכן אבזור נוחות ובטיחות עשירים יותר.
| לקסוס RZ 450e | |
|---|---|
| יתרונות | איכות, בידוד רעשים, תא נוסעים, מחיר |
| חסרונות | טווח נסיעה, בלימה רגנרטיבית, תפעול מערכות בידור ובטיחות |
לקסוס RZ מצויד בצמד מנועים חשמליים בהספק משולב של 313 כ"ס, הנעה כפולה, וסוללה בקיבולת 71.4 קוט"ש. הדגם מגיע לישראל בשלוש רמות אבזור, במחיר התחלתי של 359,990 ₪, כאשר למבחן התייצבה גרסת הביניים הדורי שמחירה 379,990 ₪.
עיצוב ונוחות לקסוס RZ
לקסוס RZ מציג מראה נמוך ורחב עם חזית הכוללת משטח בולט המדמה את שבכת שעון החול המאפיינת את שפת העיצוב הנוכחית של לקסוס. גופי התאורה הקדמיים מציגים את חותמת התאורה המוכרת של לקסוס ומתחתם משטח מושחר מעוצב המדמה כונס אוויר. הצדודית מציגה מראה ייחודי עם שני קווי מותן שונים. האחד נמתח מבית הגלגל הקדמי ומטפס מעלה בקצה הדלת האחורית, והשני מתחתיו נמתח מהדלת הקדמית ונושק לראשון בקצה הדלת האחורית. לכך מצטרפים גג וקורות מושחרים המעניקים מראה של גג צף, וכן בתי גלגלים וחצאיות מעוצבות בספי הדלתות בגימור שחור מבריק. השמשה האחורית משתפלת ברכות במראה דמוי קופה עם ספויילר בעיצוב שטני בקצה העליון ושפה בולטת במפגש עם דלת תא המטען. יחידות התאורה האחוריות מחוברות באמצעות פס לד אשר מעליו כיתוב שם המותג, והפגוש האחורי הגבוה מציג עיצוב עתיר אלמנטים. הממדים מקובלים ביחס לסגמנט. אורכו של לקסוס RZ עומד על 4,910 מ"מ, רוחבו 1,895 מ"מ, גובהו 1,635 מ"מ, ואורך בסיס הגלגלים עומד על 2,850 מ"מ.
בתא הנוסעים בולט מסך מרכזי בגודל 14 אינץ' המציג ממשק בעברית עם חיבור אלחוטי לאפל קארפליי וחיבור חוטי לאנדרואיד אוטו. הסידור כולל בחלקו התחתון של המסך פקדי שליטה וירטואליים ופיזיים למערכת בקרת האקלים, ומעל המסך ממוקמים פתחי המיזוג המרכזיים. לקסוס שומרת על המבנה המסורתי של חופת לוח מחוונים נפרדת עם צג בגודל 7 אינץ'. בין המושבים קונסולה רחבה עם חוגת מצבי נסיעה אלקטרונית ותאי אחסון. צבע הקאמל בתא הנוסעים של רכב המבחן תרם להעצמת תחושת הפרימיום הנלווית לחומרים רכים, איכות הרכבה קפדנית, ותאורת אווירה ייחודית המוקרנת על הדלתות הקדמיות. הגג הפנורמי המחולק אינו כולל באופן מפתיע וילון הצללה מובנה, אך ברצפת תא המטען נמצא צמד סוככים יעודים קלים להתקנה בעלי הצללה מלאה.
אכזבה נרשמה בגזרת הנדסת האנוש והתפעול. זה מתחיל בהתנעה שדורשת קודן, לחיצה על מתג הדלקה שמיותר ברכב חשמלי, אישור תנאים במערכת המולטימדיה שעולה לאיטה, ונטרול התראת מערכות ערנות הנהג והתראת תמרורים היסטריות, ממשיך בלחיצה על פקד HOLD חיוני שאינו מופעל כברירת מחדל, שימוש לא נוח בפקדי שליטה על ההגה שחיוויים מוצג רק בתצוגה העילית ולא על לוח המחוונים, וחוגת מצבי נסיעה שתפעולה פחות נוח ובטוח ממנוף זמין מאחורי גלגל ההגה, ומסתיים בכיוונון עצימות מקסימלית למערכת הבלימה הרגנרטיבית שאינה כוללת אפשרות נהיגה בדוושה אחת. כיוונונים אלו מתאפסים בכל כיבוי/הדלקה ומאלצים את הנהג לטרחה מחודשת בתחילת כל נסיעה. מעבר לכך, מערכת המולטימדיה הוותיקה מבית טויוטה/לקסוס אינה ראויה לדגמי היוקרה של לקסוס, בטח בהשוואה למתחרים, ובוודאי כאשר דגמים סיניים הנמכרים בחצי המחיר ואף פחות כוללים ממשקים גרפים מודרניים ומהירים פי כמה. הצימוד לסמארטפון מפצה מעט על הממשק הגרפי המיושן, וחיווי אחוזי סוללה וטווח הנסיעה בלוח המחוונים ראויים לציון.
הכניסה והיציאה נוחות הודות לקו הגג המוגבה, גחון בגובה 200 מ"מ, ואופציית הזחת ההגה לפנים ומושב הנהג לאחור. תנוחת הנהיגה טבעית וניתנת לכיוונון חשמלי לרבות גלגל ההגה, בתוספת זיכרונות בגרסת הביניים הנבחנת. המושבים כולם מעולים ונוחים, עוטים עור נעים ואיכותי, כוללים כיוונון גם להקשחת משענת הגב וגובה בסיס קדמת המושב, ובגרסת המבחן כוללים גם חימום ואוורור. בסיס גלגלים באורך 2,850 מ"מ ומרווח ראש מכובד, אמונים על מרחב פנימי נדיב ליושבי המושב האחורי שייהנו גם מגג פנורמי, פתחי מיזוג מרכזיים, משענת יד עם מחזיקי כוסות, חלונות כהים, וצמד שקעי טעינה מסוג USB-C. נוסע שלישי בגודל ממוצע ייקלט גם הוא ללא קושי הודות לרצפה שטוחה כמעט לחלוטין.
פתרונות האחסון בסיסיים וכוללים תא צר שאינו נגיש מתחת לקונסולה המרכזית, המתאים לאחסון הרישיונות בהעדרו של תא כפפות, תא מדופן בעל פתיחה דו-צדדית מתחת למשענת היד המרכזית, תאים בדלתות הרכב, ומשטח טעינה אלחוטי בקדמת הקונסולה המרכזית. מעבר לכך נמצאים שלושה שקעי טעינה USB-C מלפנים ועוד שניים מאחור, ושקע 12V. ארבע מחזיקי כוסות פזורים בתצורה קלאסית, שניים בקונסולה המרכזית ושניים במשענת היד האחורית. סוככי השמש כוללים תריס ותאורה רכה. פתיחה חשמלית לדלת תא המטען חושפת נפח טעינה של 522 ליטרים, מפתח רחב, תאורה, ווי תליה וטבעות עיגון. קיפולו של המושב האחורי יביא למשטח טעינה ענק שאינו מפולס לגמרי. מתחת לרצפת תא המטען נמצא תא לאחסון לכבל הטעינה. ערכת ניפוח כלולה בדופן תא המטען. חרף התבססות על פלטפורמה חשמלית ייעודית, תא מטען קדמי לא קיים.
כאמור, תחילת תנועה מתבצעת לאחר הקשת קוד, לחיצה על מתג התנעה והעברה למצב DRIVE בחוגת ההילוכים. נוחות הנסיעה העירונית של לקסוס RZ טובה מאוד ביחס לקרוסאובר חשמלי במשקל 2,075 ק"ג. מתלה אחורי נפרד מסוג עצמות עצה כפולות וכיול מוקפד, מצליחים לסנן באופן יעיל את רוב שברי האספלט, והתוצאה בפועל מרשימה ביחס לסגמנט שאינו ניחן בדגמים בעלי נוחות נסיעה מצטיינת. הבלימה הרגרנטיבית מתופעלת באמצעות מנופי אלומיניום מאחורי גלגל ההגה, וכוללת ארבע דרגות עצימות שגם החזקה שבהן אינה מאפשרת נהיגה בדוושה אחת החיונית ברכב חשמלי בכל הנוגע לנוחות התפעול, הנהיגה, וחיסכון בחשמל ובשימוש בבלמים. בכביש המהיר נשמרת נוחות הנסיעה הנעימה, אליה נלווים בידוד רעשים ורמות NVH כמצופה מלקסוס. יתרונות אלו רושמים לו נקודות זכות עיקריות.
כושר התמרון נאות בהתחשב בממדים המכובדים. שדה הראייה קדימה ולצדדים טוב הודות לקו חלונות נמוך ומראות תלויות, אך הראות לאחור לוקה בחסר. כמו כן ישנם חיישנים היקפיים ומצלמות 360 מעלות הכוללות תצוגת גחון.
ירידה קצרה מהאספלט הרגישה בלתי טבעית, כך שחרף מפרט הכולל מרווח גחון בגובה 200 מ"מ והנעה כפולה, העדפתי להימנע מנסיעת שטח העלולה לגרום לפגיעה בסוללה המוטעמת ברצפת המרכב.
ביצועים לקסוס RZ
לקסוס RZ מצויד בשני מנועים חשמליים ובמערכת הנעה כפולה. למנוע הקדמי הספק מרבי של 204 כ"ס ולמנוע האחורי הספק מרבי של 109 כ"ס. נתון ההספק המרבי המשולב עומד על 313 כ"ס והמומנט המרבי המשולב עומד על 44.3 קג"מ. מערכת DIRECT4 להכוונת מומנט מסוגלת להעביר עד 100% מהכוח לכל אחד מהצירים. תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 5.6 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל- 160 קמ"ש. הביצועים כפי שרומז המפרט נמצאים ברף הבינוני-תחתון ביחס לרכבים חשמליים דו מנועיים, אך גם כך הביצועים מעולים, לבטח על רקע ייעודו של הדגם. התאוצה מהמקום נחושה ועוצמתית, כך גם תאוצות הביניים, ומגבלת המהירות מגיעה כהרף עין.
ההנעה הכפולה תורמת לאחיזה בצורה מורגשת, בעיקר בעת יציאה חזקה מפנייה. הבחירה בחלוקת המנועים כך שהחזק בהם יהיה בחזית, רומזת על תיעדוף להנעה קדמית כברירת מחדל ויוצרת לוחמת מומנט בעת האצה בעיקולים. אחיזת הכביש גבוהה מאוד ומידות צמיגים א-סימטריות (255 מ"מ מאחור ו- 235 מ"מ מלפנים) מעידות על שימת דגש בעניין זה.
התנהגות הכביש ניטרלית ובטוחה, אך אינה מעודדת נהיגה דינמית מדי. מרכז הכובד הנמוך מפצה על משקל כבד, אך בדומה לרוב המתחרים בסגמנט, קיים פער מהותי בין הביצועים בקו ישר לביצועים בכביש המפותל. הבלמים תואמים את היכולת, אך נטולי תחושה ופעולה לינארית בדומה לחשמליות רבות. בלימה רגנרטיבית שהייתה מאפשרת נהיגה באמצעות דוושה אחת הייתה מייתרת כמעט לחלוטין את השימוש בבלמים בנהיגה מנהלתית.
טווח נסיעה לקסוס RZ
לקסוס RZ כולל סוללה בקיבולת 71.4 קוט"ש ברוטו (66 קוט"ש נטו) המספקת טווח נסיעה של 435 ק"מ וטעינה במהירות 150 קילוואט DC עפ"י נתוני היצרן. בנהיגת המבחן שכללה תאוצות וכניסה תכופה של המנוע האחורי לפעולה, עם רגנרציה פעילה ומזגן מקרר, הגענו לטווח נסיעה של 280 ק"מ. בשימוש חסכוני יותר ניתן להגיע לטווח נסיעה ריאלי של 320 ק"מ. מכסה פתח הטעינה נפתח ונסגר ידנית ומיקומו בסמוך לדלת הנהג מצוין ונוח ביחס למיקומו השמרני במקום השמור לפתח מילוי דלק.
הסוללה מקוררת באמצעות נוזל, ולקסוס מבטיחה שתשמור על 90% מיעילותה כחדשה גם לאחר 10 שנות שימוש. טעינה מלאה באמצעות עמדה ביתית AC בהספק 6.6 קילוואט תארך כ- 19 שעות. טעינה מלאה באמצעות עמדה ציבורית תארך כ- 10 שעות. טעינה מ- 0% ל- 80% מקיבולת הסוללה באמצעות עמדה ציבורית מהירה DC בהספק 150 קילוואט תארך כ- 30 דקות. טעינה ביתית תלת פאזית בהספק 11 קילוואט, הספיקה לטעינת מחצית הסוללה תוך 4 שעות. דרגת זיהום האוויר היא ברמה 1 מתוך 15 כמו בכל רכב חשמלי.
אמינות ועלויות אחזקה לקסוס RZ
דגמי לקסוס מתברגים כדרך קבע בראש טבלאות סקרי שביעות רצון הלקוחות, ונהנים מתדמית מצוינת בתחום האמינות וחווית הבעלות. גם בישראל נהנה המותג מתדמית אמינות מצוינת. היבואנית המקומית מציעה תכנית הרחבת אחריות ייחודית המעניקה לבעלים ראש שקט לשנים ארוכות. בסקר האמינות האחרון שערך ארגון J.D Power בארצות הברית בשנת 2024 המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, ניצבת לקסוס במקום הראשון מתוך 29 יצרניות שנבדקו. בסקר אמינות שערך ארגון Consumer Reports בשנת 2023 בארצות הברית הגיעה לקסוס למקום הראשון מתוך 30 יצרניות.
לקסוס RZ משווק עם אחריות יצרן למשך 3 שנים או עד 100,000 ק"מ. לסוללה אחריות מורחבת ל- 8 שנים או עד 160,000 ק"מ. היבואנית תציע בתשלום תכנית הרחבת אחריות עד ל- 10 שנים, המתחדשת אחת לשנה ותקפה לשנה או עד 15,000 ק"מ. בדומה לכל רכב חשמלי, סכום אגרת הרישוי השנתית הינה הנמוכה ביותר ועומדת על 558 ₪ בלבד. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מגיל 25 ומעלה עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 6,800 ₪ ועלות ביטוח החובה כ- 1,100 ₪.
בטיחות לקסוס RZ
לקסוס RZ נבחן במבחן הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2023 וזכה בציון מרבי של 5 כוכבי בטיחות עם ציונים של 87% בהגנה על בוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 84% בהגנה על הולכי רגל, וציון 81% על מערכות עזר לבטיחות.
אבזור הבטיחות כולל מערכת +3 Lexus Safety System הכוללת מערכת בלימה אוטונומית המזהה כלי רכב והולכי רגל ביום ובלילה, ורוכבי אופניים ביום, בלימה אוטונומית בצמתים, סיוע בהיגוי חירום העוזר לנהג להימנע ממכשולים בנתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית המפחיתה את המהירות בעקומות בהתאם לרדיוס עיקול הכביש, ניטור שטחים מתים ותנועה חוצה מאחור כולל פונקציית בלימה והתרעה על פתיחת דלת בעת תנועה חוצה, ומערכת לניטור ערנות הנהג המזהה מצב חריג של חוסר תגובה ומסוגלת להפעיל את תאורת החירום, להאט את הרכב בזהירות עד לעצירה מלאה ולהזעיק את כוחות ההצלה. מערכת התרעת המהירות ומערכת ניטור ערנות הנהג גילו במהלך המבחן היסטריה יתרה עד מטרידה. ציון אבזור הבטיחות לפי משרד התחבורה הישראלי עומד על 6 מתוך 8.
תמורה למחיר לקסוס RZ
לקסוס RZ מוצע בשלוש רמות אבזור. גרסת הכניסה קיושו מוצעת במחיר 359,990 ₪ וכוללת בין היתר מסך מרכזי בגודל 14 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 7 אינץ', כוונון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, מערכת שמע עם 10 רמקולים מבית פנסוניק, משטח טעינה אלחוטי, חלון שמש פנורמי, מערכת מצלמות היקפיות, וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.
רמת האבזור הדורי הנבחנת מוצעת במחיר 379,990 ₪, וכוללת בנוסף זיכרונות למושב הנהג, חימום ואוורור למושבים הקדמיים והאחוריים, מערכת חימום לתא הנוסעים המדמה רדיאטור, תצוגה עילית, וסייען חניה אוטומטי.
רמת האבזור הבכירה טאקומי מוצעת במחיר 399,990 ₪ וכוללת בנוסף ריפוד מושבים משודרג, תאורת אווירה בתא הנוסעים עם 64 גוונים, מערכת שמע עם 13 רמקולים מבית Mark Levinson, חימום לגלגל ההגה, וחישוקים קלים בקוטר 20 אינץ'.
בניגוד למגמה הרווחת, לקסוס RZ הוזל בעשרות אלפי שקלים מאז השקתו ותמחורו הנוכחי אטרקטיבי וזול ביחס למתחריו. כרכב פרימיום עומדים לזכותו איכות נסיעה, הרכבה ובידוד רעשים כמצופה מלקסוס, אליהם נלווים תא נוסעים מפואר ומפנק בתחושה ובאבזור. כרכב חשמלי ייעודי, התאכזבתי למצוא תפעול לוקה בחסר, מערכת מולטימדיה מיושנת, טווח נסיעה שאינו מבריק, ובלימה רגנרטיבית בינונית. להגנתו של לקסוס RZ יצוין כי לא מעט מהרכבים החשמליים בעת האחרונה חוטאים במגרעות אלו, ויתכן שהאכזבה נובעת רק בשל המיתוג והצפייה להצטיינות. בשורה התחתונה, לקסוס RZ הינו מתחרה ראוי בסגמנט הכולל לא מעט מתחרים מעולים, אשר מתקשה להתבלט בצבירת הנקודות הכללית אך מוצע במחיר נכון ונהנה ממוניטין המותג.
| לקסוס RZ 450e HADORI 4X4 | |
|---|---|
| מנוע | שני מנועים חשמליים (קדמי ואחורי) |
| הספק מרבי משולב | 313 כ"ס |
| מומנט מרבי משולב | 44.3 קג"מ |
| תיבת הילוכים | הילוך יחיד |
| הנעה | כפולה |
| אורך כללי | 4,910 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,895 מ"מ |
| גובה כללי | 1,635 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,850 מ"מ |
| נפח תא מטען | 522 ליטרים |
| משקל עצמי | 2,075 ק"ג |
| מהירות מרבית | 160 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 5.6 שניות |
| קיבולת סוללה | 71.4 קוט"ש |
| טווח נסיעה מרבי משולב (יצרן) | 435 ק"מ |
| טווח נסיעה מרבי משולב (מבחן) | 320 ק"מ |
| קבוצת זיהום | 1 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 כוכבים (2023) |
| רמת אבזור בטיחותי | 6 (מתוך 8) |
| מחיר | 379,990 ₪ |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025