סובארו פורסטר 2024 במבחן דרכים

  • כתב: אלדר מנורי
  • צילום: אלדר מנורי
  • 30 אוקטובר 2024
  • 0 תגובות

סובארו פורסטר בדורו השישי הושק בשלהי שנת 2023 והגיע אלינו באפריל 2024 כשהוא מבוסס על פלטפורמת הדור הפורש, עם אותו מנוע ובסיס גלגלים אך עם עיצוב עדכני, תא נוסעים חדש ומערכות בידור ובטיחות מעודכנות. יתכן ויצרנית אחרת היתה בוחרת לשווק את מקצה השינויים כמתיחת פנים מקיפה, אך בסובארו ממתגים זאת כדגם חדש, המחליף את הדור הקודם שהושק בשנת 2018. מסורת הדגם מהדור הראשון, אשר הושק בשנת 1997 והיה מחלוצי הקטגוריה, דוגלת בשמרנות, פשטות, יעילות, ושיפור קל בלבד מדור לדור.

סובארו פורסטר
יתרונות יכולת שטח, מרווח פנימי, שימושיות, נוחות נסיעה
חסרונות ביצועי מנוע, צריכת דלק, שמרנות יתרה

סובארו פורסטר

סובארו פורסטר 2024 דור שישי, מוצע בישראל עם מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים ובהספק 180 כ"ס, המשודך לתיבת הילוכים רציפה עם הנעה כפולה, בארבע רמות אבזור בטווח מחירים של 205,900 ₪ עד 249,900 ₪. למבחן התייצב סובארו פורסטר עם תג מחיר של 218,900 ₪ ברמת אבזור ספורט, השנייה במדרג.

עיצוב ונוחות סובארו פורסטר

התבססות על הפלטפורמה של הדגם הפורש מכתיבה פרופורציות דומות, עם חלונות גדולים, סרחי עודף ארוכים, ומרווח גחון הגבוה בקטגוריה העומד על 220 מ"מ. לצד אלו, סובארו פורסטר החדש מחזק את מראה הקרוסאובר באמצעות קווים רבועים יותר ואלמנטים שנועדו לקלוע לטעמו של הקהל האמריקאי, שוק היעד העיקרי של הדגם, המקנים מראה שמזכיר מעט את פורד אקספלורר. העיצוב החדש כולל חזית שרירית וספורטיבית יותר עם גריל רחב בגימור שחור מבריק ויחידות תאורה הנראות כאילו הן מפוצלות. הפגוש מציג עיצוב חלק עם עיטור דמוי מגלש קדמי ופנסי ערפל זעירים. מאחור פנסים המחוברים בפס מושחר, חלון אחורי גדול ודלת תא מטען גדולה לטובת גישה נוחה. רמת אבזור ספורט הנבחנת מגיעה עם עיטורים בגוון נחושת בפגושים, בחישוקים ובדלתות. הממדים רושמים גידול זניח ביחס לדגם הקודם. אורכו הכולל של המרכב עומד על 4,655 מ"מ, רוחבו 1,830 מ"מ, גובהו 1,730 מ"מ, ובסיס הגלגלים נותר באורך 2,670 מ"מ כאמור.

סובארו פורסטר

תא הנוסעים מציג שדרוג מוחשי אך שומר על הסגנון הסולידי המוכר משאר דגמי סובארו, עם חומרי דיפון קשיחים ועמידים. עיקר השדרוג ניכר בצג מערכת המולטימדיה האנכי בגודל 11.6 אינץ' המריץ ממשק מוכר, תומך בשיקוף סמארטפון, ושולט גם במצבי הנהיגה ובמערכת בקרת האקלים. השמרנות ממשיכה עם לוח מחוונים אנלוגי, בורר הילוכים מכני ופקדים פיזיים הפזורים לא תמיד בצורה אינטואיטיבית. רמת אבזור ספורט הנבחנת מוסיפה תיפורים ודקורציות בצבע נחושת, אך גם אלו לא מצליחים להעפיל על תחושה כמעט ספרטנית, בשל חומרי דיפון קשיחים וגוונים קודרים. בעת הנוכחית בה ניתן דגש רב לעיצוב פנים, תאורת אווירה ושלל גימיקים מחניפים, תא הנוסעים של סובארו פורסטר נראה פשוט במובן הפרקטי והמשעמם. מערכת השמע מציעה 6 רמקולים וסאונד בינוני למדי. ברמות האבזור הגבוהות יותר תקבלו מערכת שמע מבית הרמן קרדון.

סובארו פורסטר

הכניסה והיציאה מהרכב מזמינים בזכות מפתח דלתות רחב וגובה מושב אידיאלי. המושבים החדשים נוחים וכוללים תמיכה צידית משופרת. הריפוד דמוי העור בגרסת המבחן אינו משכנע והגוונים האפורים מקנים מראה מיושן. ברכב המבחן מושב הנהג בעל כוונון חשמלי מלא, כולל לקשיחות מסעד הגב התחתון, אך מושב הנוסע אינו כולל כיוון גובה. תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת, ויחד עם קו חלונות נמוך, שטח שמשות ענק ומראות תלויות, מתקבל שדה ראיה אוורירי המסייע מאוד בתמרונים צפופים.

סובארו פורסטר

המרחב לנוסעים נדיב מאוד בכל הממדים. חרף התבססות על אותה פלטפורמת SGP הגלובלית מהדגם הפורש בעלת בסיס גלגלים באורך 2,670 מ"מ בלבד, מציע המושב האחורי מרווחי רגליים וראש מעולים גם לגבוהים. מרווח הכתפיים מכובד אף הוא, אך כרגיל בסגמנט, נוסע שלישי יגרום לצפיפות משמעותית, בין היתר עקב מדרגת הינע בולטת - דבר בלתי נמנע ברכב בעל הנעה כפולה. נוסעי המושב האחורי ייהנו מחלונות כהים, פתחי מיזוג ייעודיים, גג פנורמי נפתח ומוצלל, משענת יד עם צמד מחזיקי כוסות, ושני שקעי USB.

סובארו פורסטר

פתרונות האחסון מונים תא מתחת למשענת היד מלפנים, משטח טעינה אלחוטי בתחתית הקונסולה המרכזית, תא כפפות, תאי אחסון עמוקים בדלתות, ומחזיקי כוסות מלפנים. תא המטען בנפח מכובד של 779 ליטרים על פי התקינה האמריקאית המודדת את נפחו עד קו התקרה. התא כולל כיסוי עליון נגלל, תאורה, ווי תלייה, ושקע 12 וולט. שפת ההטענה שטוחה אך מעט גבוהה. מתחת לרצפת תא המטען גלגל חלופי זמני.

סובארו פורסטר

הכניסה וההתנעה מתבצעות ללא מפתח. נוחות הנסיעה בעיר ומחוצה לה טובה. המתלים אשר כוילו בהתאם להעדפת הקהל האמריקאי, ניחנים בכיול רך עם יכולת שיכוך טובה, המצליחה לסנן את רוב מפגעי האספלט והשברים טוב יותר מרוב המתחרים בסגמנט. מפרט המתלים מאחור כולל עצמות עצה כפולות, התורמות להפחתת טלטלות בציר הרוחב. בכביש הבין עירוני נרשמת נוחות נסיעה מעולה. בידוד הרעשים שופר בדור הנוכחי, אך גם המתחרים לא שקטו על השמרים, כך שבסך הכל מתקבל כאן יישור קו עם הסטנדרט.

סובארו פורסטר

יכולת השטח מהווה את היתרון המובהק ביותר של סובארו פורסטר ביחס לשאר המתחרים בסגמנט. מפרט הכולל הנעה כפולה בעלת חלוקת מומנט חכמה, מתלים נפרדים, מרווח גחון של 220 מ"מ, זווית גישה של 19 מעלות וזווית נטישה של 24.6 מעלות, מספקים כושר עבירות טוב ביחס למתחרים בסגמנט לצד נוחות הנסיעה הטובה ביותר בשטח. מערכת X-MODE שנוידה אל הצג המרכזי, כוללת תוכניות חלוקת מומנט לדרכי עפר, בוץ או שלג, ומסייעת לנהג בינוני לשפר את כישורי נהיגת השטח. לצד כל אלו, יש לזכור שאין מדובר ברכב שטח ייעודי בעל שלדת סולם, הילוך כוח וצמיגי שטח, ובסך הכל מספק הרכב יכולת שטח מרשימה ביחס לרכבי פנאי משפחתיים שרובם בעלי פוזת שטח בלבד.

ביצועים סובארו פורסטר

סובארו פורסטר 2024 עושה שימוש ביחידת ההנעה המוכרת מהדגם הפורש הכוללת מנוע בוקסר בנזין אטמוספרי בנפח 2.5 ליטרים, שבהתאם לעת הנוכחית עבר דיאטת סוסים מינורית בשל תקנות זיהום האוויר המחמירות, ומחלץ כעת 180 כ"ס (182 כ"ס בדגם הפורש) ומומנט של 24.6 קג"מ אשר מגיע כעת כבר ב- 3,700 סל"ד. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה CVT הכוללת כעת שמונה יחסי העברה קבועים (7 בדגם הפורש) ולמערכת הנעה כפולה חכמה בעלת חלוקת מומנט אקטיבית.

סובארו פורסטר

הביצועים רושמים רגרסיה מזערית ביחס לדגם הפורש, עם תאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש תוך 9.4 שניות ומהירות מרבית של 204 קמ"ש (9.3 שניות ו- 207 קמ"ש בדגם הפורש). הסטנדרטים בעידן החשמל והטורבו נמתחו צפונה באופן דרסטי מאז הושק הדגם הפורש בשנת 2018, כך שסובארו פורסטר נותר הרחק מאחור בכל הנוגע לתאוצות, והדור הנוכחי מתברג לרף הנמוך עם ביצועים סבירים בלבד. פעולת מנוע הבוקסר הוותיק מאוזנת וחלקה אך התיבה הרציפה, חרף שדרוגה ובשלותה לאורך הדורות, עדיין אינה מציעה פעולה טבעית ואינה עדיפה על פני תיבות הילוכים פלנטריות או דו מצמדיות.

בכביש המפותל, הכיול האמריקאי הרך אינו מעודד תקיפת פניות, ולחץ מתון יביא לזוויות גלגול שיאותתו לנהג כי אין מדובר באחד מדגמי הראלי של היצרנית. לצד זאת, הקהל המסורתי של הדגם ממילא אינו תר אחר נהיגה דינמית, אלא מתעדף יכולת שטח ראויה ונוחות נסיעה שאותם מספק הדגם. הבלמים סבירים, בעלי פעולה לינארית, אך נחלשים מעט תחת רצף ירידות .

צריכת דלק סובארו פורסטר

המפרט השמרני אשר מונה הנעה כפולה קבועה ומנוע בוקסר אטמוספרי שאינו מתוגבר בסיוע חשמלי לחיסכון בדלק, עולה בצריכת דלק משולבת אשר עמדה במהלך המבחן על 10 ק"מ לליטר בנהיגה מנהלתית ברובה, עם מערכת Start & Stop כבויה. נתון היצרן אינו רחוק מכך ועומד על 12.5 ק"מ לליטר עפ"י התקן האמריקאי הידוע כמציאותי יותר ביחס לאירופאי. מיכל דלק בנפח 63 ליטרים, יספק טווח נסיעה של 600 ק"מ. דרגת זיהום האוויר הינה 15 מתוך 15.

אמינות ועלויות אחזקה סובארו פורסטר

אמינות רכבי סובארו נחשבת טובה. בסקר של ארגון J.D Power המודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב שנערך בארה"ב בשנת 2024, הגיעה סובארו למקום ה- 15 מתוך 31 יצרניות, עם 198 תקלות לכל מאה כלי רכב. בסקר שערך ארגון Consumer Reports בשנת 2023 הגיעה סובארו למקום ה- 6 מתוך 30 יצרניות.

סובארו פורסטר

סובארו פורסטר משווק עם אחריות מלאה לשלוש שנים או עד 100,000 ק"מ. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 25 עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 7,500 ₪, ועלות ביטוח החובה כ- 1,600 ₪.

בטיחות סובארו פורסטר

סובארו פורסטר טרם נבחן במבחני הבטיחות שעורך ארגון Euro NCAP. הדור החדש כולל את הגרסה העדכנית ביותר של חבילת מערכות הבטיחות EyeSight הכוללת כעת מצלמות חדשות עם שדה ראיה רחב יותר לזיהוי מוקדם של הולכי רגל ורוכבי דו-גלגלי, ומערכת לניטור עייפות נהג מבוססת מצלמה פנימית (בגרסאות הבכירות). עוד ברשימת אבזור הבטיחות ניתן למצוא בין היתר 9 כריות אוויר, בלימה אוטונומית בנסיעה לפנים ולאחור, בקרת שיוט אדפטיבית עם מנגנון זחילה בפקקים, מערכת למרכוז הרכב בנתיב הנסיעה, סיוע לתמרון חירום, ואורות גבוהים אוטומטיים. תפקוד מערכות הבטיחות האקטיביות ראוי לציון לשבח עם פעולה מדויקת ועגולה ביחס לשלל מערכות אחרות המרגישות בשלות בחצי הדרך. רמת אבזור הבטיחות לפי משרד התחבורה הישראלי הינה 5 מתוך 8.

תמורה למחיר סובארו פורסטר

סובארו פורסטר מוצע בארבע גרסאות אבזור לבחירה. גרסת הכניסה פרימיום מוצעת במחיר 205,900 ₪ וכוללת בין היתר כניסה והתנעה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית, חלון גג, תמיכה באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, טעינה אלחוטית, שקעי USB מלפנים ומאחור, מושבים קדמיים מחוממים, מושב נהג חשמלי, בלם חניה חשמלי עם פונקציית AutoHold, חיישני חניה אחוריים, מצלמת רוורס, תאורת לד עוקבת פניה, וחישוקי 17 אינץ'.

רמת האבזור ספורט הנבחנת מוצעת במחיר 218,900 ₪ ומוסיפה לרשימה מערכת X-MODE משופרת, איתות במראות הצד, עיטורים בגוון נחושת, וחישוקי 19 אינץ'. רמת האבזור לימיטד מוצעת במחיר 234,900 ₪ וכוללת גם ריפודי עור, מושב נוסע חשמלי, זיכרונות למושב נהג, מושבים אחוריים מחוממים, מערכת שמע עם 11 רמקולים מבית Harman Kardon, חיישן גשם, חיישן לפתיחת דלת תא המטען ללא מגע יד, עיטורים בגוון אפור, וחישוקי 18 אינץ'. גרסת לימיטד פלוס מוצעת במחיר 249,900 ₪ וכוללת בנוסף אוורור למושבים הקדמיים, מצלמות היקפיות 360 מעלות, וחישוקי 19 אינץ'.

סובארו פורסטר החדש ממשיך מסורת בת כמעט 3 עשורים, הכוללת את יכולת השטח הטובה בסגמנט, שימושיות משפחתית, ותפעול ידידותי. לצד אלו, התפיסה השמרנית בולטת ביתר שאת בדור הנוכחי המושק בעידן טכנולוגי רפורמי, המאפיל על הנוסחה הבסיסית הכוללת מנוע אטמוספרי צמא ומיעוט גאדג'טים. גם הדור הנוכחי, באופן לא מפתיע, פונה אל אותו הקהל המסורתי שיעריך את השמרנות התפיסתית והטכנולוגית, ואת יכולת השטח והעמידות, על פני צגים מרשימים, שלל פינוקים וביצועים מחשמלים.

סובארו פורסטר ספורט 2.5 ליטרים אוטומטי
מנוע בוקסר בנזין 4 צילינדרים 2,498 סמ"ק
הספק מרבי משולב 180/5,800 (סל"ד/כ"ס)
מומנט מרבי 24.6/3,700 (סל"ד/קג"מ)
תיבת הילוכים רציפה CVT עם 8 יחסי העברה
יחידת הנעה כפולה קבועה עם חלוקת מומנט אקטיבית
אורך כללי 4,655 מ"מ
רוחב כללי 1,830 מ"מ
גובה כללי 1,730 מ"מ
בסיס גלגלים 2,670 מ"מ
מרווח גחון 220 מ"מ
מיכל דלק 63 ליטרים
נפח תא מטען 779 ליטרים עד התקרה (תקינה אמריקאית)
משקל עצמי 1,650 ק"ג
מהירות מרבית 204 קמ"ש
תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) 9.4 שניות
צריכת דלק משולבת (יצרן) 12.5 ק"מ לליטר
צריכת דלק משולבת (מבחן) 10.0 ק"מ לליטר
קבוצת זיהום 15 (מתוך 15)
ציון בטיחות Euro NCAP טרם נבחן
רמת אבזור בטיחותי 5 (מתוך 8)
מחיר 218,900 ₪

סובארו פורסטר 2024 מבחן דרכים