וולוו XC90 2025 במבחן דרכים (מתיחת פנים)...
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
קופרה פורמנטור הושק בשנת 2021 כדגם העצמאי הראשון של המותג הצעיר, שאינו מבוסס על דגם מקביל של מותג האם סיאט, ועימו זכה להצלחה בארץ ובאירופה. בחלוף שלוש שנים, זכה הדגם למתיחת פנים של אמצע החיים, הכוללת עיצוב עדכני עם חרטום כל חדש, מערכת מולטימדיה עדכנית, ושיפורים בתא הנוסעים. יחידת ההנעה קיבלה מערכת היברידית מתונה 48V בגרסת הבסיס הנבחנת, הכוללת מנוע טורבו בנפח 1.5 ליטרים. גרסת VZ הספורטיבית קיבלה תוספת של 23 סוסים לכדי 333 כ"ס ממנוע 2.0 ליטרים. המחירים מתחילים ב- 189,900 ₪ לגרסת הבסיס הנבחנת המגיעה עם חבילות אבזור אופציונליות כמפורט בפסקת הסיכום, וכלה ב- 299,900 ₪ לגרסת VZ הבכירה.
| קופרה פורמנטור 1.5 טורבו | |
|---|---|
| יתרונות | עיצוב, אבזור, נוחות נסיעה |
| חסרונות | ביצועים פושרים, פעולת תיבת ההילוכים, מחירי מגוון הצבעים |
עיצוב ונוחות קופרה פורמנטור
קופרה פורמנטור שומר על סגנון הפנאי קופה המוכר, ומתיחת הפנים מתמקדת בחזית, שנועדה לבדל אותו משפת העיצוב המזוהה עם סיאט, לצד הקניית מראה דרמטי יותר באמצעות "חרטום כריש" עם חתימת תאורה בצורת 3 משולשים וכונסי אוויר בולטים מתחתם. מאחור יחידות תאורה עדכניות עם חתימת האור המשולשת ולוגו CUPRA מואר מוטמע בפס התאורה הרוחבי. להשלמת המראה הדינמי מציעה גרסת 1.5 טורבו חישוקי 18 אינץ' בעוד גרסת VZ מגיעה עם חישוקי 19 אינץ' מרשימים. התוצאה הסופית יוצרת אפקט נוכחות מרשים ביותר. הדגם יוצע בישראל בשמונה צבעים, ביניהם שלושה גווני מט בתוספת 13,900 ₪; אפור ירקרק מט, ברונזה מט, ואפור מט אותו עטה רכב המבחן.
הממדים החיצוניים כמעט זהים לדגם הפורש. אורכו נמתח לכדי 4,451 מ"מ, רוחבו 1,839 מ"מ, גובהו 1,537 מ"מ בלבד, ובסיס הגלגלים באורך 2,679 מ"מ.
תא הנוסעים של קופרה פורמנטור מבוסס על זה של סיאט לאון העממית, עם ארכיטקטורה זהה לחלוטין, המחופה בדיפונים וגימורים שנועדו להקנות תחושת פרימיום. התא זוכה לחומרים משופרים ביחס לדגם הפורש, ולמערכת מולטימדיה חדשה עם מסך בגודל 12.9 אינץ' הזהה לדגמי קונצרן פולקסווגן האחרונים ומהווה שיפור מהותי ביחס לקודמתה. עוד נוספו תאורת אווירה היקפית הכוללת התראות ויזואליות במעבר עצמים בשטח המת ובפתיחת דלת מסוכנת, גלגל הגה חדש הכולל בורר מצבי נהיגה ופקד הדלקה וכיבוי, וגימורים בצבע נחושת המזוהים עם קופרה.
השיפור בתא הנוסעים ביחס לדגם הקודם מוחשי, בעיקר באיכות חומרי הדיפון, אף שעדיין נמצא פלסטיק קשיח מהרצוי במקומות הנמוכים ומאחור. רשימת הטרוניות נוגעת להנדסת האנוש המציגה משטח מגע שנועד להחליף את חוגת האורות, וכולל מקבץ צפוף של פונקציות להפשרת אדים ומצבי תאורה, הממוקמים מול ברך שמאל של הנהג באופן שמקשה לבחור את הפונקציה במדויק. בסידור הקונסולה המרכזית עדיין מתבזבז שטח יקר במקום מרכזי ונגיש לטובת פקד ההילוכים הזעיר, תאי האחסון השטוחים אינם שימושיים, וחבל שדחקו את מחזיקי הכוסות לאחור. הטמעת פקד הכיבוי והההדלקה על גלגל ההגה, מעניק אמנם נופך ספורטיבי, אך מפספס את יעילותו באילוץ הנהג להסיט את ידו מגלגל ההגה אל בורר ההילוכים בקונסולה המרכזית, מיד לאחר ההנעה.
פתרונות האחסון סטנדרטיים למדי וכוללים תא כפפות בגודל סביר, תאי אחסון בדלתות, ותא פתוח למחצה מתחת למשענת היד בה ניתן לכוון את הגובה והמרחק. תא המטען מציע נפח פרקטי של 450 ליטרים עם פתיחה חשמלית או באמצעות מחוות רגל. מפתח ההטענה רחב ונגיש, ויש גם פתרונות עיגון. קיפול המושב האחורי ביחס 60:40 מביא למשטח הטענה ענק, שאינו מפולס לחלוטין. מתחת לרצפת תא המטען נמצא גלגל חלופי זמני.
הכניסה והיציאה מהרכב נוחות בזכות מפתח דלתות רחב וגובה מושב סטנדרטי. רכב המבחן מגיע עם חבילת יוניקו המוצעת בתוספת 12,900 ₪ וכוללת מושבים קדמיים ספורטיביים המקנים תמיכה צידית מעולה לצד נוחות גבוהה. מושב הנהג כולל גם כיוונון חשמלי עם 3 זיכרונות. תנוחת הנהיגה אינה גבוהה ביחס לרכבי קרוסאובר ומזכירה את הגובה המוכר מקיה נירו למשל. סף החלונות בגובה סטנדרטי ומציע שדה ראיה טוב לכל הכיוונים, כאשר מראות הצד התלויות על הדלת מסייעות לצמצום השטח המת.
מרווח הפנים פרקטי וסביר למשפחה בת 4 נפשות. נוסעי המושב האחורי ייהנו ממרווח ברכיים מספק בזכות בסיס גלגלים באורך 2,679 מ"מ, וכן מפתחי מיזוג עם אזור אקלים נפרד, משענת יד עם צמד מחזיקי כוסות, חלונות כהים, תאורת קריאה, וצמד שקעי טעינה מסוג USB-C. נוסע שלישי במרכז יסבול ממושב צר וקשיח, וממדרגת תעלת הינע בולטת ברצפת המרכב. מרווח הראש מאחור טוב גם לגבוהים, ומרווח הכתפיים משקף את הממוצע בקטגוריה.
נוחות הנסיעה מפתיעה לטובה, במיוחד לאור מידות הצמיגים והיומרה הספורטיבית. המתלים האדפטיביים מהווים פריט נדיר בגזרת מחירים זו, מציעים שתי רמות קשיחות, ויודעים לספק נוחות ושיכוך טובים מאוד במצב קומפורט, עם ספיגה יעילה של רוב מפגעי האספלט. בכבישים בין עירוניים ומהירים מתקשחים המתלים ושומרים על כושר ריסון גבוהה ויציבות כיוונית טובה, שאינה מושפעת מרוחות צד חזקות, בזכות גובה מרכב נמוך ביחס לקטגוריה. בידוד רעשי הדרך והרוח סבירים, ואלו מתחילים להישמע במהירויות תלת ספרתיות.
ביצועים קופרה פורמנטור
יחידת ההנעה בגרסת הבסיס הנבחנת, הצפויה להיות גם הפופולרית בהיצע, כוללת את אותו מנוע טורבו בנזין TSI ותיק בנפח 1,498 סמ"ק עם הספק מרבי של 150 כ"ס ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ בטווח של 1,500-3,500 סל"ד, תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים DSG, מערכת הנעה קדמית, ומערכת מיקרו-הייבריד 48V. תאוצה 0-100 קמ"ש אורכת 9.0 שניות והמהירות המרבית עומדת על 205 קמ"ש. בדומה לדגם הפורש, אך ביחס לעת הנוכחית, הביצועים סבירים ונכונים לכל שימוש משפחתי, אך אינם עולים בקנה אחד עם המראה והמיתוג, ומרגישים מעט עצלים ביחס לדגמים אחרים בגזרת מחיר זו, ובמיוחד ביחס לדגמים חשמליים נפוצים. נקודה שחוזרת על עצמה בכל מפגש עם יחידת הנעה זו, הינה פעולת תיבת ההילוכים שאינה רהוטה בעת זחילה בפקקים או בנסיעה עירונית הדורשת עצירות מרובות, במיוחד כאשר מערכת ה- stop & start מכבה ומעירה את המנוע בתחילת כל תנועה.
בורר מצבי הנהיגה המזמין על גלגל ההגה, מצליח לחדד במעט את התגובות, אך גם אז לא ניתן להתעלם מתחושת ה- "ללכת עם ולהרגיש בלי" בשל חוסר ההלימה בין הביצועים בפועל, למראה, למושבים, ולאווירה הכללית. התנהגות הכביש דווקא מתגמלת, עם כיול הדוק והיגוי מדויק במצב "רייס". גלגל ההגה הספורטיבי נאה למראה ומציג דיוק נאות, אך הייתי שמח לעובי בשרני יותר לאחיזה. מאחוריו נמצאים צמד מנופי פלסטיק להעברת הילוכים. למרות האבזור הספורטיבי, ימותן כל ניסיון לנהיגה דינמית במהרה לאור ביצועי המנוע הפושרים. הבלמים מציגים פעולה לינארית עם נשיכה הולמת, וכבונוס, מערכת שמירת המרחק מבצעת בלימה רגנרטיבית מדודה בעת גלישה, המצמצת את המרחק מהרכב שמלפנים באופן אוטומטי לצד טעינת סוללת ה- 48V.
צריכת דלק קופרה פורמנטור
ליחידת ההנעה הוותיקה נוספה מערכת מיקרו-הייבריד 48V, אשר מציגה שיפור ממשי בצריכת הדלק, כך שבנהיגת המבחן שבוצעה בחלקה עם רגל כבדה על הגז במצב דינמי, עמדה צריכת הדלק על 13.0 ק"מ לליטר המהווה שיפור של 15% ביחס לדגם הפורש. נתון היצרן עומד על 16.7 ק"מ לליטר אליהם ניתן להתקרב בנהיגה חסכונית במיוחד. עם מיכל דלק בנפח 50 ליטרים יתקבל טווח נסיעה של כ- 700 ק"מ בין תדלוקים. דרגת זיהום האוויר הינה 13 מתוך 15.
אמינות ועלויות אחזקה קופרה פורמנטור
קופרה הוא מותג רכב צעיר שלא נמכר בארצות הברית ועל כן לא משתתף בסקרי אמינות של הארגונים האמריקאים. בשל התבססות על מכלולים מוכרים מבית פולקסווגן ניכר כי רכבי קופרה צפויים להפגין רמת אמינות דומה. רכבי פולקסווגן אינם זוכים לציון גבוה בתחום האמינות. בסקר של ארגון J.D. Power הנערך בארה"ב בשנת 2024 ומודד את כמות התקלות לכל 100 כלי רכב, הגיעה פולקסווגן למקום ה- 26 מתוך 29 יצרניות עם 267 תקלות לכל 100 כלי רכב.
קופרה פורמנטור משווק עם אחריות יצרן מלאה ל- 3 שנים או עד 100,000 ק"מ. מחירי הטיפולים אינם זמינים ברשת האינטרנט ולא זכינו לקבלם מהיבואנית צ'מפיון מוטורס. עלות ביטוח מקיף לכל נהג מעל גיל 25 עם ותק נהיגה של 7 שנים ללא תביעות או שלילות רישיון עומדת על כ- 8,500 ₪, ועלות ביטוח החובה כ- 1,600 ₪
בטיחות קופרה פורמנטור
קופרה פורמנטור בגרסתו הקודמת טרם מתיחת הפנים נבחן במבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP בשנת 2021 וזכה לציון מרבי של 5 כוכבים על פי הקריטריונים דאז, עם ציוני משנה של 93% בהגנה על בוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 68% בהגנה על הולכי רגל, ו- 80% על תפקוד מערכות הבטיחות.
אבזור הבטיחות כולל בין היתר 10 כריות אוויר, בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, מערכת אקטיבית למניעת התנגשות צד עם רכב בשטח מת, התרעה על תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, מערכת אזהרה לפתיחת דלת, ובקרת שיוט אדפטיבית. רמת האבזור הבטיחותי לפי משרד התחבורה הישראלי עומדת על 6 מתוך 8.
תמורה למחיר קופרה פורמנטור
קופרה פורמנטור בגרסת 1.5 ליטרים מוצע במחיר 189,900 ₪ וכולל מערכת מולטימדיה עם מסך בגודל 12.9 אינץ', משטח טעינה אלחוטית, 4 שקעיUSB-C , הגה עור ספורטיבי עם חימום, בקרת אקלים מפוצלת ל- 3 אזורים, כניסה והתנעה מפתח, בלם חניה חשמלי, מתלים אדפטיביים, מצלמות 360 מעלות, ודלת תא מטען חשמלית עם פתיחה במחוות רגל. גרסת VZ בעלת מנוע 2.0 ליטרים בהספק 333 כ"ס מוצעת במחיר 299,900 ₪ ומציעה בנוסף גג פנורמי חשמלי, מושבי ספורט, כיוונון חשמלי למושב הנהג הכולל זיכרונות וחימום, מערכת שמע Sennheiser הכוללת 12 רמקולים, וחישוקים קלים בקוטר 19 אינץ'.
כאופציה מוצעת גרסת 1.5 עם שתי חבילות אבזור לבחירה: חבילת Ritmo בתוספת 9,900 ₪ הכוללת גג שמש פנורמי חשמלי ומערכת שמע Sennheiser, או חבילת Unico כמו ברכב המבחן בתוספת 12,900 ₪ הכוללת גג שמש פנורמי חשמלי ומושבי ספורט מחוממים עם כיוונון חשמלי וזיכרונות למושב הנהג. עלות צבע שאינו לבן או אדום תעלה 3,900 ₪ נוספים, וצבע מט (אפור, ברונזה או כחול) יעלו 13,900 ₪.
קופרה פורמנטור היה ונותר רכב הפונה לקהל צעיר, הניחן בתצורת קרוסאובר דינמית ועוטה מיתוג נחשק, עם אלמנטים ייחודיים המקנים הופעה מושכת. גרסת הכניסה שהייתה וצפויה להמשיך להיות הנמכרת ביותר, נהנית מאותם יתרונות כולל מתלים אדפטיביים מעולים, במחיר כניסה שאינו גולש בהרבה ממחירה של משפחתית סטנדרטית ומשמימה. לצד זאת, יש לזכור כי הביצועים אינם עדיפים ביחס לכל משפחתית אחרת הכוללת את יחידת ההנעה הוותיקה, כך שהסיבה העיקרית לבחירתה הייתה ונותרה המראה והתחושה הנלווים לה, שבימים אלו, מהווים אלמנט חשוב לנהגים רבים החפצים בהופעה מרשימה.
| קופרה פורמנטור 1.5 ליטרים טורבו TSI | |
|---|---|
| מנוע | טורבו בנזין 4 צילינדרים 1,498 סמ"ק |
| הספק מרבי | 150/6,000 (סל"ד/כ"ס) |
| מומנט מרבי | 25.0/1,500-3,500 (סל"ד/קג"מ) |
| תיבת הילוכים | רובוטית כפולת מצמדים 7 הילוכים |
| יחידת הנעה | קדמית |
| אורך כללי | 4,451 מ"מ |
| רוחב כללי | 1,839 מ"מ |
| גובה כללי | 1,537 מ"מ |
| בסיס גלגלים | 2,679 מ"מ |
| מיכל דלק | 50 ליטרים |
| נפח תא מטען | 450 ליטרים |
| משקל עצמי | 1,521 ק"ג |
| מהירות מרבית | 205 קמ"ש |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (יצרן) | 9.0 שניות |
| צריכת דלק משולבת (יצרן) | 16.7 ק"מ לליטר |
| צריכת דלק משולבת (מבחן) | 13.0 ק"מ לליטר |
| קבוצת זיהום | 13 (מתוך 15) |
| ציון בטיחות Euro NCAP | 5 כוכבים (2021) |
| רמת אבזור בטיחותי | 6 (מתוך 8) |
| מחיר | 189,900 ₪ (216,700 ₪ לרכב המבחן) |
הדור השני של וולוו XC90 הוותיק אשר הושק עוד בשנת 2014, זכה למתיחת פנים שניה הכוללת בעיקר מערכת מולטי...
אלדר מנורי 23 נובמבר 2025
וולוו XC60 אשר הושק עוד בשנת 2017 והפך לדגם הנמכר ביותר של וולוו בכל הזמנים לאחר שעקף את וולוו 240, ...
אלדר מנורי 16 נובמבר 2025
שברולט קולורדו ZR2, גרסת הביצועים של הפיק אפ האמריקאי אשר מתחרה בעיקר בפורד ריינג'ר רפטור, עושה הרבה...
אלעד לרך 12 נובמבר 2025
הדור השלישי של פיג'ו 5008 מתחרה בקטגורית רכבי הפנאי D-SUV בעלי 7 מושבים כגון מיצובישי אאוטלנדר, ניסא...
אלדר מנורי 09 נובמבר 2025
המותג איון (Aion) שייך לקבוצת GAC שהינה אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בסין. בעבר GAC שווקה...
אלעד לרך 29 אוקטובר 2025
דאצ'יה ביגסטר, אחיו הגדול של דאצ'יה דאסטר, הגיע ארצה להתחרות בדגמים פופולריים כגון קיה ספורטאז', יונ...
אלעד לרך 27 אוקטובר 2025