סקודה ראפיד היא מכונית שימושית ומרווחת, בגרסת 1.4 TSI גם הביצועים מפתיעים לטובה. ללא ספק מהטובות בקטגוריה
סקודה ראפיד משתייכת לקטגוריית התת משפחתיות, קטגוריה המתפתחת בקצב מהיר בשוק הרכב הישראלי בעיקר עקב ההתאמה לשוק הליסינג וזאת בזכות העובדה שהמכוניות מהקטגוריה הן כמעט משפחתיות במחיר נמוך משל משפחתיות מהשורה ולכן עם שווי שימוש נמוך יותר. היצע הדגמים בקטגוריית התת משפחתיות כולל גם את סיאט טולדו, אחותה התאומה של סקודה ראפיד שנחתה בישראל לא מזמן, שברולט סוניק סדאן, סיטרואן C אליזה, פיג'ו 301, קיה ריו סדאן ויונדאי i25.
סקודה ראפיד פותחה על מנת למלא את הפער שנוצר בין הפאביה לאוקטביה והיא פונה בעיקר לשווקים מתפתחים. הראפיד משווקת בישראל עם מנועי בנזין מסדרת TSI בנפח 1.2 ליטר ו- 1.4 ליטר ועם מנוע טורבו דיזל בנפח 1.6 ליטר. גרסת ה- 1.2 TSI משווקת עם תיבת הילוכים ידנית, גרסת ה- 1.4 TSI משווקת בשתי רמות אבזור עם תיבת הילוכים רובוטית DSG וגרסת הדיזל משווקת עם תיבת הילוכים ידנית או DSG ובשתי רמות אבזור. למבחן התייצבה גרסת 1.4 TSI אמבישן שמחירה עומד על 117,990 ₪.
התרשמות חיצונית
סקודה ראפיד היא המכונית הראשונה שהציגה את שפת העיצוב החדשה של סקודה. הראפיד מציגה קווי מתאר חדים ונקיים, מדובר במכונית נאה עם עיצוב סולידי ואלגנטי כנהוג בסקודה. הפרופורציות לא מושלמות והמכונית נראית מעט צרה ביחס לאורכה המכובד, הדבר נפוץ בקטגורייה מהסיבה שהמכוניות בסגמנט זה מבוססות על מכוניות סופר מיני, הראפיד מבוססת על סקודה פאביה. חישוקי סגסוגת בקוטר 17 אינץ' עם צמיגים בחתך נמוך היו מחמיאים לראפיד יותר אך מצד שני היו פוגעים בנוחות הלא מרשימה ממילא.
סקודה ראפיד
פנים הרכב
תא הנוסעים מעוצב גם הוא בסגנון נקי וסולידי. גרסת המבחן הגיעה אלינו עם תא נוסעים בשני צבעים - שחור וקרם שמאד מחמיאים לה. המושבים מרופדים בבד פשוט והם מעט קשים וצרים מדי לטעמנו אך קל למצוא תנוחת נהיגה נוחה. הנדסת האנוש טובה כמקובל בדגמי סקודה, כל הבקרים נמצאים במיקום צפוי והם נגישים לנהג. המידע בצגים ובלוח המחוונים ברור וקריא בכל שעות היום.
איכות החומרים לא מרשימה והפלסטיקה ברכב קשיחה, לא דבר חריג בקטגוריה. איכות ההרכבה טובה והחלקים השונים מחוברים בצורה הדוקה וללא מרווחים מיותרים. ההגה מחופה עור והאחיזה בו נוחה ונעימה. במרכז הקונסולה הקדמית שמחנו להשתמש בתא נוח לטלפון נייד, ארנק או חפצים אישיים אחרים, בין שני המושבים נמצא מחזיק כוסות אחד בגודל סטנדרטי ומחזיק כוסות קטן, תא הכפפות מואר, עמוק מאד ושימושי. טווח הראיה טוב למדי לכל הכיוונים אם כי החלון האחורי צר ומקשה מעט בתמרוני חניה. בשורה התחתונה ניתן לומר כי מורגש שהיצרנית חסכה בייצור הראפיד, עם זאת, סקודה כבר הודיעה כי בעתיד הקרוב ישופרו איכות החומרים ורמת האבזור.
בזכות בסיס גלגלים העומד על 2,602 מ"מ, מרווח הרגליים מאחור מפתיע לטובה והוא גדול אף מזה המוצע במספר מכוניות משפחתיות בגודל מלא, אך בשל רוחבה של הראפיד המושב האחורי צר מעט ומסוגל להכיל בנוחות רק שני מבוגרים וילד, גם עקב מרווח ראש מוגבל מאחור ומדרגת תעלת הינע גדולה ברצפת הרכב.
מאחורי המושבים האחוריים מתגלה תא מטען ענק בנפח 530 ליטר, זהו תא המטען הכי גדול בקטגוריה וגדול אף מרוב המכוניות המשפחתיות בגודל מלא. בקיפול המושבים האחוריים ניתן להגיע לנפח הטענה של 1,465 ליטר, חבל שלא מתקבל משטח הטענה שטוח. רוחב פתח תא המטען כ- 92 ס"מ בממוצע ועומקו כ- 94 ס"מ. עם סף הטענה נמוך ודלת תא מטען הנפתחת יחד עם השמשה האחורית מתקבל תא מטען שימושי מאד ונוח להובלת חפצים גדולים.
סקודה ראפיד. תא הנוסעים
רשימת האבזור בגרסת האמבישן שנבחנה אצלנו כוללת הגה מחופה עור עם בקרי שליטה על מערכת השמע, רדיו דיסק MP3 מקורי עם שקע AUX, וארבעה רמקולים (זוג וופרים וזוג טוויטרים), מזגן מכני, מחשב דרך, תאורת קריאה מלפנים ומאחור ועוד. גרסת האלגנס מוסיפה מערכת בקרת אקלים, בקרת שיוט, 2 רמקולים נוספים מאחור וחישוקי סגסוגת קלה הנועלים צמיגים במידה 215/45R16. אמנם קיימים 4 חלונות חשמל אך התאכזבנו לגלות כי לא ניתן לשלוט על החלונות משלט הרכב, לא ניתן להעלות ולהוריד את החלונות בלחיצה אחת ולא ניתן לשלוט על החלונות האחוריים מהמתגים בדלת הנהג. מהיבואנית נמסר כי במשלוחים הבאים צפויים להגיע רכבים עם שליטה מלאה על כל החלונות מהמתגים בדלת הנהג. אבזור הבטיחות כולל 6 כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות ESP וכל שאר המערכות הנגזרות שמקובל למצוא ברכב מודרני. במבחן הריסוק שבוצע ע"י ארגון Euro Ncap, זכתה הראפיד בציון מקסימאלי של 5 כוכבים.
יחידת הנעה
הראפיד מצוידת במנוע בנזין מוגדש טורבו מסדרת TSI בנפח 1.4 ליטר המפיק הספק של 122 כ"ס ב- 5,000 סל"ד ומומנט של 20.3 קג"מ ב- 1,500 סל"ד. למנוע משודכת תיבה רובוטית כפולת מצמדים DSG בת 7 הילוכים. לפי נתוני היצרן - תאוצה מאפס למאה קמ"ש מושגת תוך 9.5 שניות, המהירות המרבית עומדת על 206 קמ"ש וצריכת הדלק עומדת על 17.24 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. בזמן המבחן מדדנו 9.3 שניות במיאוץ מאפס למאה קמ"ש וצריכת הדלק שהשגנו בתנאי המבחן הייתה כ- 14 ק"מ לליטר, נתון מצויין בהתחשב בתנאי נהיגת המבחן המאומצת.
על הכביש
עם תחילת הנסיעה מורגש כי הראפיד הינה מכונית זריזה. שילוב המנוע והגיר פועלים ללא דופי, המנוע חזק והחלפת ההילוכים מהירה ויעילה וזאת עם צריכת דלק מצויינת כאמור. מבחינת ביצועים, גרסה זו של הראפיד תשאיר אבק לכל המתחרות בקטגוריה (להוציא את סיאט טולדו התאומה) וגם לחלק מהמשפחתיות הקלאסיות בקטגוריה שמעל. במצב ספורט תיבת ההילוכים עצבנית ואגרסיבית יותר ולא מומלץ להשתמש בה בנהיגה יומיומית, בשל ההתנהגות הבלתי מעודנת. אמנם שילוב של מנוע חזק ברכב עם תא מטען ענק מאפשר להניע גם מטען כבד ועדיין "לסחוב בעלייה" אך כולנו הסכמנו כי מנוע ה- 1.4 TSI מעט גדול על הרכב ומוטב היה לשלב ברכב את מנוע ה- 1.2 TSI גם בשילוב גיר DSG עם רמת אבזור גבוהה ותג מחיר אטרקטיבי יותר.
רעשי הכביש והסביבה נשמעים בתא הנוסעים, גם רעש המנוע נשמע היטב אך ניתן להתנחם בעובדה שהוא מפיק צליל נעים ולא צורם, כזה שחובבי הנהיגה יאהבו לשמוע. מערך המתלים בראפיד הוא בסיסי וככזה הוא לא מצליח לספוג היטב את מהמורות הכביש והן מורגשות בתא הנוסעים. מחוץ לעיר המצב משתפר והראפיד מתגלה כמכונית יציבה למדי עם תאוצות ביניים מהירות ומהנות. ההגה במשקל טוב, קל לתמרון בעיר ומחוצה לה אך אינו מדוייק מספיק. בתחום הדינאמי אין חדשות מרעישות. אמנם המנוע חזק והתאוצות מהירות אך לא מדובר במכונת נהיגה, עקב מגבלות השלדה והמתלים תת היגוי מורגש בפניות גם במהירות נמוכה יחסית והאחיזה לא מספקת. לסיכום הפרק הדינאמי ניתן לומר כי בזכות המנוע והגיר, הראפיד היא מכונית כייפית בכבישים ישרים ולא יותר מכך.
סיכום
מחירה של גרסת 1.4 TSI עם תיבת הילוכים DSG עומדת על 117,990 ₪, כ- 10,000 ₪ פחות ממחירה של משפחתית סטנדרטית מהשורה. אם אתם מחפשים מכונית פרטית למשפחה, נמליץ להתאמץ מעט ולרכוש משפחתית אמיתית שתהיה מאובזרת, נוחה ומפנקת יותר. הראפיד יכולה להתאים למי שחשובים לו הביצועים ונפח תא מטען גדול ומוכן להתפשר על נוחות, אבזור ואיכות ולמי שמחפש מכונית מליסינג עם שווי שימוש נמוך יותר משל משפחתית.
בשורה התחתונה - הראפיד היא מכונית מרווחת למדי עם תא מטען שימושי ויחידת הנעה מבריקה וחסכונית. עם זאת, האבזור דל ובסיסי, הנוחות לוקה בחסר והתמחור לא אטרקטיבי מספיק עבור לקוחות פרטיים.

תפריט נגישות








תגובות
עדיין אין תגובות. השאירו את ההערה הראשונה.