הרכב היפנ-אמריקאי הראשון שלכם - גדול, חזק, חסכוני ומפנק
טויוטה קאמרי היבריד החדשה הושקה בישראל בשנת 2013, כשנתיים לאחר הצגתה בארה"ב, שם היא מיוצרת הקאמרי וניצבת בראש טבלת המכירות בקטגוריה. שינויים בקריטריונים של משרד התחבורה לייבוא רכב מארה"ב איפשרו ליבואנית, יוניון מוטורס, ייבוא סדיר של הרכב לאחר מספר שנים בהן הגיע הרכב בייבוא אישי בלבד. טויוטה קאמרי משווקת בישראל ברמת גימור אחת - XLE ובשתי גרסאות הנעה - הראשונה עם מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר ובהספק 178 כ"ס, תיבת הילוכים אוטומטית בת 6 הילוכים והנעה קידמית, הגרסה השנייה היא ההיברידית המשווקת במחיר של החל מ - 240,000 ₪. הקאמרי היבריד מצויידת במנוע בנזין עם הספק של 156 כ"ס ובנוסף מנוע חשמלי המייצר 141 כ"ס, שילוב שני המנועים יוצר 200 כ"ס, ביחד עם תיבת הילוכים רציפה והנעה קידמית מתקבלת מערכת דינאמית, חזקה וחסכונית.
הדור החמישי של הטויוטה קאמרי נשען על הדור הקודם ומציג מידות כמעט זהות. בסיס הגלגלים של המכונית נשאר כשהיה בדור הקודם ועומד על 2,775 מ"מ, הרוחב אף הוא זהה ועומד על 1,820 מ"מ, אורך המכונית 4,805 מ"מ, קצר ב- 10 מ"מ מהדגם הקודם, וגובה המכונית עומד על 1,470 מ"מ, 10 מ"מ גבוה מהדגם הקודם. הקאמרי האמריקאית לא נבחנה כמובן במבחן בטיחות אירופאי ולמרות איבזור של 10 כריות אויר הציגה תוצאה מאכזבת במבחן ריסוק חזיתי חלקי (25% אחוז) של איגוד חברות הביטוח בארה"ב (IIHS).
סרטון מבחן ריסוק טויוטה קאמרי
התרשמות חיצונית
כאמור, טויוטה קאמרי החדשה לא מציגה חידוש מהותי לעומת הדור הקודם מלבד מספר שינויים מתבקשים לצורך התאמה לקו העיצוב החדש של טויוטה. החרטום משלב את יחידות התאורה והגריל האופקי כיחידה אחת ומשווה למכונית חרטום רחב ומכובד מבעבר. פנסי הערפל הקדמיים מעוטרים במסגרת כרום אנכית. במבט מהצד ניתן להבחין במסגרת ניקל מסביב לחלונות המכונית ופס ניקל ארוך מתחת לדלתות. נדמה שכאן הסתיימה מלאכת העיצוב שכן החלק האחורי של המכונית נראה בנאלי וחסר כל ייחוד. יחידות התאורה הגדולות בכנפיים האחוריות ממשיכות כפס צר בדלת תא המטען, מפרות את השעמום ולא מוסיפות חן. באופן כללי נראית הקאמרי מכובדת, אך לא יוקרתית מספיק לתג המחיר המוצמד לה.
טויוטה קאמרי הייבריד
פנים המכונית
תא הנוסעים בקאמרי נאה וסולידי. מכונית המבחן הגיעה בשילוב שני גוונים בפנים הרכב- שחור בחלקו העליון ובז' בחלקו המרכזי והתחתון. פס דמוי עץ אפור מפריד בין צבעי הפנים השונים בחלקה הקדמי של המכונית וביחד עם ריפודי עור במושבים, תפירות דמוי עור בדשבורד, שילוב משטחים דמויי עץ אפור ונגיעות ניקל מתקבל תא נוסעים עשיר ונעים לשהייה. לוח המחוונים וחיפוי הדלתות עשוי משילוב של חומר דמוי עור וחומר פלסטי רך ונעים למגע. חלקי הפלסטיק האחרים קשיחים ופחות נעימים למגע. רצפת המכונית מכוסה בשטיחי בד בצבע בז' שלא עומדים במבחן הזמן ומכוסים בכתמים שחורים עוד לפני שהועמדו במבחן החורף.
הקונסולה המרכזית גדולה ונאה וכוללת את מערכת המולטימדיה מאירת העיניים המותקנת בארץ ומחליפה את המערכת המקורית שאינה תואמת לישראל. מעל למערכת יציאות המיזוג אשר לא ניתנות לסגירה. מתחת למערכת המולטימדיה כפתור תאורת חירום חיצונית, חיווי נטרול כרית אויר לנוסע הקדמי ופאנל בקרת האקלים. מתחת תא איחסון מכוסה עם כניסות USB, AUX ו- 12V. מלפנים לידית ההילוכים נמצא פאנל צר עם כפתורי Eco Mode, EV Mode, וחימום המושבים. לוח המחוונים כולל מד מהירות ומד כוח, מד דלק ומצב הסוללה, וביניהם תצוגות דיגיטליות בצבע כחול המציגים את נתוני מחשב הדרך והטמפרטורה החיצונית. צגי המכונית ברורים, הכפתורים גדולים והנדסת האנוש טובה.
טויוטה קאמרי הייבריד. תא הנוסעים
המושבים במכונית המבחן עוטים כאמור ריפוד עור בשילוב אלקנטרה בצבע בז' מרענן ומזמין. שני המושבים הקדמיים מתכווננים חשמלית ומחוממים ומושב הנהג כולל גם כוון חשמלי למשענת הגב התחתון. תקרת המכונית גבוהה וחלון השמש המגיע כסטנדרט מכניס הרבה אור לתא הנוסעים. מרווח הרגליים מלפנים טוב ומתאים גם לנהג גבוה. סף החלונות, הנראה גבוה מבחוץ, מתברר כנמוך מספיק מבפנים וטווח הראיה מעולה לכל הכיוונים. תאורת הגג מלפנים כוללת גם תאורת מפות. סוככי השמש כוללים משלימי כיסוי ותאורה. הכניסה והיציאה מהמושבים הקדמיים נוחה בזכות דלתות גדולות הנפתחות בקלות.
המושבים מאחור שטוחים ונוחים להסעת שלושה נוסעים ולהתקנת כיסאות בטיחות. מרווח הראש והרגליים מאחור מספקים ויותר. הרצפה מאחור שטוחה כמעט לחלוטין למעט מדרגה נמוכה בגובה של כ- 5 ס"מ במרכזה. הכניסה והיציאה מהמושב האחורי נוחה והוא מחולק ביחס של 60:40 אבל רק גב המושב של החלק הגדול ניתן לקיפול בשל סוללות המכונית הממוקמות מאחורי המושב האחורי. בקיפול זה נחשפת חלונית קטנה בין תא הנוסעים לתא המטען ומאפשרת הובלת חפצים צרים וארוכים. בצידי המושב פתחי איוורור של הסוללות. ליושבים מאחור יציאות מיזוג ותאורה.
נפח תא המטען עומד על 370 ליטרים בלבד וזאת בשל אחסון סוללות המנוע החשמלי ומצבר המכונית. תא המטען מואר, מרופד באיכות בינונית, ונעדר כפתור פתיחה. הגלגל החלופי הקטן נמצא ברצפת תא המטען. רוחב פתח תא המטען כ- 80 מ"מ בחלקו התחתון וכ- 110 מ"מ בחלקו העליון. בתא 2 ווים לתליית שקיות.
מאפיינים ואבזור
אבזור המכונית כולל בין היתר: חישוקי סגסוגת קלה, מראות צד בצבע המכונית, מחוממות ומתקפלות חשמלית עם פנסי איתות מובנים, תאורת יום DRL, פנסי ערפל קדמיים עם מסגרת כרום, חלון שמש חשמלי, פנס ערפל אחורי, 10 כריות אוויר, מערכת ניתוק אוטומטית של כרית האויר לנוסע על פי משקל, ניתור לחץ אוויר בצמיגים, בקרת שיוט ומגביל מהירות, מחשב דרך, פנסי קסנון קדמיים, חיישני אורות, מצלמה אחורית, חיישני חניה קדמיים ואחוריים הניתנים לניתוק, משענת יד מרכזית עם תא אחסון, 4 חלונות חשמל, נעילה מרכזית, מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית עליה נרחיב בהמשך, גלגל הגה קורס בעת התנגשות ומתכוונן לגובה ולעומק עם חיפוי עור וכפתורי שליטה על מחשב הדרך, מערכת השמע, מערכת המולטימדיה ובקרת השיוט, מפתח חכם עם שלט מובנה וידית הילוכים בחיפוי עור.
מערכת המולטימדיה - Fly Audio מורכבת במכונית, כאמור, בהתקנה מקומית בשל אי התאמת תדרי הרדיו האמריקאים לאלו בארץ. המערכת כוללת מסך מגע ציבעוני בגודל 8 אינץ' בהתקנה המקומית שאינה מציגה את נתוני המערכת ההיברידית כפי שמציגה המערכת הסטנדרטית ברכבי טויוטה ההיברידיים. המסך מחובר למצלמה האחורית הנכנסת לפעולה בשילוב להילוך אחורי. מערכת השמע תומכת DVD ו- MP3, נשלטת מההגה וכוללת 10 רמקולים, איכות הקול טובה והיקפית. המערכת כוללת גם את תוכנת הניווט iGo, שקעי AUX, USB ו- i-Pod ובעלת חיבוריות BlueTooth הן כדיבורית למכשיר סלולארי והן להזרמת שמע מכל מכשיר תומך.
טויוטה קאמרי הייבריד. מערכת המולטימדיה ומרכז השליטה
בתא הנוסעים ניתן למצוא לא מעט מקומות אחסון - תא כפפות מואר וננעל אך לא ממוזג, משענת יד מרכזית עם תא אחסון ענק, תא קטן נוסף לפניו עם שקע הטענה 12V, מתקן לשתי כוסות ותא אחסון עם שקע 12V וחיבורי AUX ו- USB בקונסולה המרכזית, תא אחסון משמאל להגה, תאי אחסון עם מקום לבקבוקים קטנים (500-700 סמ"ק) בכל אחת מדלתות המכונית, תא אחסון עליון למשקפיים, כיסים בגב המושבים הקדמיים ומשענת יד מרכזית במושב האחורי עם מתקן לשתי כוסות.
המיזוג המפוצל לנהג ולנוסע הקדמי חזק ושקט, יציאות המזגן במרכז הקונסולה לא ניתנות לסגירה. ליושבים מאחור יציאות מזגן מתכווננות הניתנות גם לסגירה. הרמת והורדת החלונות מלווה ברעשים חזקים והתחושה היא של מנגנון זול ומיושן. רק חלון הנהג ניתן לסגירה ופתיחה בלחיצת כפתור אחת.
יחידת הנעה
טויוטה קאמרי היבריד מצויידת במנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 2,494 סמ"ק עם הספק של 156 כ"ס (לעומת 178 בדגם הרגיל) ומנוע חשמלי עם הספק של 141 כ"ס, ההספק המשולב עומד על 200 כ"ס, נתון המומנט המרבי עומד על 21.6 קג"מ המושגים ב- 4,500 סל"ד. למנוע משודכת תיבת הילוכים רציפה e-CVT עם 6 יחסי העברה מתוכנתים. ביצועי המכונית מעולים עוד לפני שלקחנו בחשבון את משקל המכונית העומד על 1,561 ק"ג, תאוצה מאפס למאה קמ"ש אורכת 8.6 שניות לפי נתוני היצרן, המהירות המרבית עומדת על 190 קמ"ש ותצרוכת הדלק עומדת על 20.4 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת. מצב ECO נועד לחסכון בדלק ומאט מעט את תגובת המצערת ובמצב EV ניתן לנסוע בעזרת המנוע החשמלי בלבד למשך כמה דקות במהירות נמוכה של עד 40 קמ"ש. רמת זיהום האוויר היא מקבוצה 3, נמוכה באופן משמעותי למכונית בסדר גודל כזה.
טויוטה קאמרי הייבריד. תא המנוע
למכונית מתלים מסוג מקפרסון מלפנים ומאחור, המכונית מצויידת בבלמי דיסק מאוורים מלפנים ובלמי דיסק מאחור. כמו כן, מצויידת המכונית במערכת ABS למניעת נעילת גלגלים עם כל תת מערכות הבטיחות הנגזרות כולל מערכת ESP הניתנת לניתוק.
על הכביש
גלגל ההגה עוטה עור ונוח לאחיזה, לאחר כיווני עומק וגובה ידניים לגלגל ההגה וכיווני גובה וגב המושב החשמליים מצאנו תנוחת ישיבה מעולה. הראות מלפנים ולצדדים טובה מאוד, תורמים לכך החלונות הגדולים, הראות לאחור מעולה אף היא. לעומת זאת, מראות הצד במכונית קטנות מאוד ביחס לגודל המכונית וזו השמאלית אף איננה פנורמית והכניסה אותנו פעמיים למצבים מסוכנים בנסיעת המבחן. המראה הפנימית מתכהה אוטומטית בעת סינוור וכוללת מצפן דיגיטלי שימושי.
הנעת המכונית חרישית ותחילת הנסיעה שקטה וחלקה. רעש המנוע בנסיעה רגועה לא מצליח לחדור לתא הנוסעים בזכות בידוד פנימי במכסה המנוע ובקיר המנוע המפריד אותו מתא הנוסעים. התנהגות התיבה הרציפה והשילוב עם המנוע מוצלחים ותגובות הלחיצה על דוושת התאוצה מהירות וחזקות. בנסיעת המבחן מדדנו 8.3 שניות בלבד בתאוצה מאפס למאה קמ"ש. תאוצות ביניים ועקיפות מתבצעות ללא קושי, בתאוצה מ- 80 ל- 120 קמ"ש מדדנו 4.5 שניות בלבד.
התקשורת של הנהג עם הרכב המתקבלת מההגה והגלגלים סבירה. ההגה רך מדי וחסרה התנגדות אך הוא מדוייק ובטוח. גודל המכונית מקשה על התמרון בעיר ולשם כך נחלצים ביעילות המצלמה האחורית וחיישני החניה מלפנים ומאחור. בלימת המכונית בינונית וספוגית מדי לטעמנו ובלימת חירום מלווה בצלילת חרטום מורגשת. את פעולת מערכת ה- ESP ניתן לבטל אך לא היינו ממליצים זאת בשום אופן, גם עם המערכת בפעולה הצלחנו לזרוק את זנב המכונית לא פעם.
מהמורות הכביש מגוהצות בצורה טובה בנסיעה עירונית ובין עירונית, המכונית עוברת על שברים בכביש בצורה טובה. המתלים רכים לפי מיטב המסורת האמריקאית למרות שעברו הקשחה לפני עלייתם לארץ, המכונית נוטה מדי לצדדים בסיבוב וקופצנית מדי על פסי האטה וכביש גלי. בידוד רעשי הסביבה והכביש טובים. לא נשמעו קרשקושים בפנים הרכב גם בנסיעה מאומצת ונראה כי איכות ההרכבה טובה. תמיכת הגב התחתון במושב הנהג מעולה אך חסרה תמיכה צידית ולאחר נהיגה ממושכת לא הורגשה עייפות מיוחדת. צריכת הדלק בנסיעת המבחן נעה סביב ה- 11 ק"מ לליטר, רחוקה מאוד מצריכת הדלק המוצהרת ע"י היצרן ותואמת את הנהיגה המאומצת בזמן המבחן הרחוקה מצורת הנהיגה של בעל מכונית היברידית טיפוסי, ובכל מקרה נתון מרשים מאוד לרכב גדול וחזק כזה.
סיכום
טויוטה קאמרי היבריד היא מכונית אמריקאית גדולה, מאובזרת ומפנקת עם צ'ופר ענק של צריכת דלק נמוכה משל משפחתית סטנדרטית. המכונית חזקה, מהירה ובטוחה ולא מצאנו בה חיסרון משמעותי למעט מחירה העומד על 239,900 ₪. המתחרה העיקרית מגיעה דווקא מהבית עם התחלת השיווק של הלקסוס IS300h ההיברידית שאומנם קטנה מעט מהטויוטה קאמרי אך מציגה בסיס גלגלים ארוך יותר ונפח תא מטען גדול יותר. ללקסוס ביצועים טובים יותר והפרש המחיר העומד על עשרת אלפים ש"ח בלבד לרכב יוקרתי וטוב יותר מבליטים את בעיית התימחור של הקאמרי.

תפריט נגישות








אין מצב שהיא צורכת 1 ל 20 במציאות.
נתוני הצריכה מניחים סוללה מלאה בתחילת נסיעה ומבוצעים בחדר סגור על מסילות הסעה ככה שאין התנגדות רוח וכו. במציאות אחרי שני קילומטר הסוללה ריקה ואתם נוסעים על בנזין. תחשבו טוב. איך אוטו ששוקל טון וחצי יכול לצרוך פחות ממכונית מיני בתנאים אופטימליים בלי עצירות