יצאנו לבדוק האם סיאט לאון ST היא קנייה כדאית במחיר 129,900 ₪ וחזרנו מופתעים
סיאט לאון ST היא אחת המכוניות המפתיעות שיש בכבישי ארצנו. הרבה ישאלו מה יש לה להציע שאין בסקודה או בפולקסווגן? הרי מדובר בשיבוט המורכב על פלטפורמת ה- MQB של הקונצרן רק עם עיצוב וסמל שונה, ובדרך כלל מכוניות הסטיישן מציבות רף גבוה, אז האם סיאט לאון סטיישן תוכל להפתיע? בעבר היו רכבי סיאט מכויליים בצורה אגרסיבית מדי לטעמי, אך בשנים האחרונות למדה סיאט מאחיותיה לקונצרן את התכונות המשלימות שלוקחות רכב טוב, והופכות אותו למצוין. יצאנו לבדוק מה השתנה בסיאט שהפך אותה לאחת המכוניות הטובות בשוק.
סיאט לאון ST
עיצוב חיצוני - נאה, ותפורה במידה הנכונה
סיאט לאון ST הוא רכב נאה, הוא לא מושך מבטים משתאים וגם לא מסובב ראשים אבל בהחלט ניתן לומר שהסיאט לאון סטיישן היא בעלת מראה נאה שמפגין נוכחות, באורך של 4.53 מטרים, רוחב של 1.82 מטרים ותא מטען בנפח של 587 ליטרים שגדל עד 1,470 ליטרים בקיפול המושבים, מציגה סיאט מבנה קומפקטי עם יכולת הטענה מכובדת.
השבכה הקדמית מעוטרת בכרום עדין, פסי הגג שנועדו להטענה חכמה עשויים אלומיניום וביחד עם גלגלי הסגסוגת הקלה מקנים מראה מכובד, עדכני ומודרני. החלונות האחוריים מושחרים ומגיעים כסטנדרט בגרסה היחידה שמגיעה לישראל, ומצאנו אותם שימושיים מאוד לאנשי משפחה. חלון הגג אף הוא מושחר ובעזרת בד נגלל חשמלית ניתן לצמצם את האור הנכנס לחלל הרכב. לדעתנו תטריד השמש בקיץ הישראלי את החבר'ה הקטנים במושב האחורי, אך הם יוכלו להתנחם בפתחי המיזוג לנוסעים מאחור.
עיצוב פנימי - שחור ומשעמם אך עמוס טכנולוגיה
תא הנוסעים בסיאט לאון ST שחור ומעט משעמם אך עשוי מחומרים איכותיים ונעימים למגע. איכות הבנייה היא טובה, ונראה שסיאט חולקת סודות איכות מאחותה לקונצרן, פולקסווגן גולף. עיטורי הכרום העדינים מחיים קצת את עגמומיות תא הנוסעים, ותחושת נינוחות ניחנת בחלל הרכב. נקודת החן של הלאון היא גלגל ההגה, שמגיע עם חלל טרפזי בחלקו התחתון, כשהוא טבוע בנגיעות כרום עדין. לוח המחוונים עדין וברור ונראה כי סיאט לאון ST החדשה עמוסה בפונקציות ואפשרויות, וההרגשה היא מודרנית ועדכנית.
סיאט לאון ST
מסך המגע שמציעה סיאט אמנם קטן ביחס למתחרות וגודלו עומד על 5 אינץ', אך הוא מספק תצוגה צבעונית וברורה וגם ביום שמש אין בעיית נראות גדולה. ישנה גם אופציה להבהרת המסך ועמעומו אבל לא השתמשנו בה כלל, המסך הוא נוח נגיש ונראה בצורה טובה. מערכת הסנכרון של סיאט שנקראת SEAT sync, מזרימה מידע חי מהסמראטפון אל התצוגה הראשית של הרכב, וניתן להעביר את המידע גם למסך הקטן בלוח המחוונים. האינפורמציה המוצגת כוללת מידע מהסלולארי, מצב הרכב, צריכת דלק ועוד.
הפונקציה החביבה עלינו הייתה טיפים לחיסכון בדלק, כשפתחנו את החלון תוך כדי נסיעה קפץ במסך הראשי טיפ חיסכון בדלק והמליץ לנו לסגור את החלון בכדי להוריד את כוחות הגרר הפועלים על הרכב, ביצענו את פקודת האינטליגנציה המלאכותית, סגרנו את החלון והורדנו את המעלות בבקרת האקלים לפצות על כך, וטיפ חיסכון בדלק חדש קפץ והמליץ לנו להעלות את המעלות בכדי לחסוך אנרגיה.
רשמים מנסיעה - גג פנורמי נדיב, כיסאות נוחים וכיול מתלים מפתיע
התיישבנו מאחורי ההגה המעוצב, הכסא נוח באופן מפתיע, והנדסת האנוש טובה מאוד, הכל בהישג יד ונבנה בצורה ארגונומית. הריפוד רך ותומך לצדדים, וגם בספסל האחורי ההרגשה נינוחה ויש מספיק מקום לרגליים גם לאנשים גבוהים. מצאנו את הספסל האחורי נוח לשני מבוגרים אך תעלת גל ההינע הגבוהה מפריעה קצת לרגליים, שלושה ילדים יתמקמו שם בקלות ואין סיבה נראית לעין שיריבו על מקום שם מאחור, נקודה חשובה לאנשי משפחה.
סיאט לאון ST
מניעים ונוסעים, ההנעה שקטה והדוושה מגיבה באופן חד, ההגה נעים למגע וכך גם ידית ההילוכים, כמו שאמרנו, איכות חומרים ובנייה ברמה גבוהה. בתוך העיר ההרגשה נוחה וחוץ מרעידות קלות של תחילת נסיעה איטית עבדה תיבת ההילוכים כפולת המצמדים מצוין. מערכת עצור וסע ביצעה את עבודתה בשקט ולא הורגשה כל כך בתוך העיר. גיהוץ הכביש היה ברמה טובה, שמנו מוזיקה, פתחנו את חלון הגג וזרמנו אל כביש 6 לבדוק איך סיאט לאון מתמודדת עם נהגים שקצת ממהרים.
לא ציפינו להפתעה גדולה כזו, המתלים עשו עבודה טובה, גם בעיר וגם מחוצה לה והתחושה הייתה שהסיאט לאון ST מכוילת כמו שאנחנו אוהבים, קצת מפה וקצת מפה, עמדה גם בדרישות הספורטיביות שדרשנו ממנה וגם סיפקה נסיעה נעימה וחלקה. בידוד הרעשים היה טוב, לא שמענו רעשי רוח יוצאי דופן אך שמענו את המנוע בעת מאמץ, צליל נעים ממנוע טורבו שגרף מחמאות בכל הזדמנות ובכל במה. הגג השקוף נותן תחושת גודל ואווריריות עם אור נדיב בתוך החלל הקומפקטי, אך לא אהבנו את מנגנון השליטה הגדול מעל ראשו של הנהג אשר מקטין את שדה הראייה לפנים.
בכביש הבין עירוני דחפנו את הסיאט לאון ST לפניות חדות, בלימות אגרסיביות והאצות קולניות, הלאון ST עמדה בכל זאת בגבורה, חבל שאין מתגי הילוכים מאחורי גלגל ההגה, פרט קטן שהיה נותן עוד נקודות זכות לסיאט המפתיעה. במבחן התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש התרשמנו מזמן קצר של קצת פחות מ- 10 שניות, ונוכחנו גם לדעת שיחידת הכוח חסכונית, ומעמידה את הסטיישן במקום גבוה בין מתחרותיה עם ממוצע צריכה מכובד של ליטר לכל 14 ק"מ בנסיעה מאומצת אמיתית ולא בתאוריה.
סיאט לאון ST
רשימת האבזור שסיאט לאון מציעה היא ארוכה ומכובדת יחסית למתחרותיה ומגיעה עם ארבעה מרימי חלונות בנגיעה, גג נפתח בכמה אפשרויות וכך גם המסך הנגלל, שלט חכם הפותח וסוגר את החלונות ואת הגג הנפתח, ותאורת "לווה אותי הביתה" שתשאיר את האורות דולקים למספר שניות בכדי להאיר את הדרך מסביב למכונית.
אבזור התפעול והנוחות כוללים תאורת DRL, פנסי ערפל עוקבי פנייה, מראות מחוממות ומתקפלות הנושאות נורות איתותים אינטגרלים, וחישוקי סגסוגת בגודל 16 אינץ'. פנים הרכב מגיע מאובזר אף הוא במערכת מולטימדיה מקורית בעלת 6 רמקולים באיכות גבוהה, וכוללת קישוריות BT, כניסות USB ו- AUX וגם כניסת כרטיס SD. סיאט לאון ST מגיעה עם תא כפפות מואר, סוככי שמש עם תאורה, תאורת פנים מסוג לד שמאירים את פנים הרכב בצורה טובה, חיישני אורות, וחיישני גשם.
סיאט לאון ST
מגלגל ההגה והידיות שמוצבות מאחוריו מוצעים בקרת שיוט ומגביל מהירות בשליטה מלאה כמו על מערכת המולטימדיה, ומערכת המידע והקישוריות לנהג. דרך גלגל ההגה ניתן לשלוט על רוב מערכות הרכב, הדבר מצריך תרגול או שניים בכדי ללמוד את כל האפשרויות, אבל נראה שפשטות התפעול היא הסממן המוביל.
בטיחות
סיאט לאון ST גרפה חמישה כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של Euro NCAP, ומציגה שלל מערכות בטיחות מתקדמות - מערכות בלימה אלקטרוניות מסוג BAS לתגבור בלימת חירום, ESP ,ABS ו- TCS, מערכות הבלימה ובקרת היציבות, עיגוני ISOFIX , ושש כריות אוויר. אמנם הדגם הנבחן במבחן הריסוק צויד בכרית נוספת לברכי הנהג, אך הדגם הנוכחי מציג מערכות בטיחות ברמה הגבוהה ביותר.
סיאט לאון ST מציגה נעילת דלתות אוטומטית בתחילת נסיעה ואיתותי חירום בבלימה חזקה. בנוסף מציגה סיאט לאון ST מערכת בלימה אוטומטית בעת תאונה אשר מאיטה את הרכב באופן מיידי ומורידה את סיכויי הפגיעה בנוסעים באופן משמעותי. כמו כן מגיעה המכונית עם מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים ונעילת דיפרנציאל חכם בעת מצוקה.
יחידת כח - TSI-DSG7
יחידת הכוח המוכרת של הקונצרן - מנוע 4 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר מוגדש טורבו משודך לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, עושה עבודה מצוינת ונראה כאילו נתפר למידותיה של הלאון. הכוח היה זמין ברוב טווח הסל"ד והעברת ההילוכים הייתה חלקה רוב הזמן.
נראה כי 105 כ"ס ו- 17.8 קג"מ הם כוח מספיק בהחלט לסטיישן המשפחתית, כשדחפנו את הדוושה לרצפה תחושת נמרצות אפפה אותנו ונהנינו מכל רגע. מתגי הילוכים מאחורי גלגל ההגה יכלו להפוך כל נסיעה עם הסיאט המכוילת לחוויה של ממש לנהג הספורטיבי.
סיכום
סיאט לאון ST היא בהחלט הפתעה גדולה. עם תג מחיר משתלם של 129,900 ₪ מדובר לדעתנו במכונית נפלאה, היא עונה על כל הדרישות ברמה טובה ובעוד מתחרותיה, הטובות יש לומר, חייבות להתפשר בנקודות מסוימות, סיאט לאון ST מציגה הנאה מכל העולמות. בעוד שרכב ספורטיבי וחזק ייכשל במבחן החיסכון והנוחות, ורכב טכנולוגי עתידני ושובר מוסכמות ייכשל במבחן האמינות, האיזון שעליו שומרת סיאט ליאון ST הופכת אותה למכונית מצויינת ונראה שסיאט עשתה צעדי ענק בהפיכת המותג לצעיר ונחשק.
ייתכן ומתחרותיה יציעו תא מטען גדול יותר, ואולי גם ביצועים טובים יותר, אבל בזמן שהמתחרות יבריקו בתחומים מסוימים, כדרכם של דברים הן יצטרכו להתפשר בתחומים אחרים ואז הסיאט לאון ST תעקוף אותם בסיבוב במבחן החשוב ביותר, וזהו מבחן הכדאיות. בהחלט ניתן לומר שסיאט לאון ST היא מכונית הסטיישן מהטובות ביותר בישראל.

תפריט נגישות








תא הנהג נראה כמו רכב משנות ה 80